Display vervangen MC-505

GUI

eat the drums
Hallo,

heeft er iemand ervaring met het vervangen van het LCD display van de MC-505?

is het zelf te doen? of weet iemand een "adresje" ?

=(

Roland heeft zelf een goede service. Je brengt hem naar een dealer en met een week heb je hem terug met nieuw display. Ik had toendertijd problemen met me MC303 waar het aan/uit knopje van stuk was. Weggebracht en de volgende week alweer terug. Kostte me meen ik 25 euro.

En aangezien dit een echte MC-505 kwaal is vind ik eigenlijk dat ze geen hoge prijzen mogen vragen.

juistja,.. geen alienletters meer op mn display!!

juistja,.. geen alienletters meer op mn display!!

Mooi mooi,..

Ik weet dat dit een reteouwe thread is maar,..

Ik heb zojuist mn display vervangen en t was easy,..
Het werkt als volgt

Je maakt 49,50 over op:
Banque Artesia Eindhoven 63.44.81.479
of voor de belgen
Belgium: Dexia Bank 551-2835100-53
Aan: roland benelux
Onder vermelding van : Mc505 lcd: Spares ref. 17041750

Stuur een mailtje aan Vic Metz,.. spareparts coordinator roland benelux
dat is : vic.metz@rolandce.com
met je adres enzo,.. en even vermelden dat je de display hebt betaald.
Dan ff wachten,... nog ff wachten

nog ff wachten,.. want Vic is op vakantie tot 17 nov. gheheh

Maar goed ik was m voor dus ik had m voor die tijd gekregen,..
mooi verpakt en geheel in kussentjes.

Er zit een drie pagina's howto voor dummies bij en t is echt easy.

Maar,.... je hebt wel een dremel nodig met wat slijpschijfjes,.. want de printplaat van de nieuwe display is groter. En wat isolatietape.

wat er nog meer niet in de howto staat:

Je schroeft je brik open,.. 8 schroefjes onderkant en twee zijkant.
dan maak je de bovenste printplaat los,.. alle schroefjes op de achterkant,.. bij de midi en de card en nog wat losse,.. alles op de plaat zelf,. en alle jackaansluitingen,.. met steek of ringsleutel 14. Dan maak je alle platte kabels los.
Dat was ff puzzelen maar werkt als volgt aan de zijkant van de witte connectoren van de platte zwarte kabels zitten piepkleine uitsteekseltjes,.. die moeten recht omhoog,.. een klein stukje maar,.daarna kun je de platte kabels eruit halen,..als t niet lukt niet gaan trekken maar de zijkantjes van de connectoren nog wat verder optrekken.

dan ouwe display losschroeven
dan dremelen,..
hoe en wat er precies af moet worden geslepen staat in de zeer duidelijke beschrijving.
Dan alles weer terug op z'n plek en ff testen voordat je m dichtschroeft natuurlijk.

Deze display is duidelijk een ander model en schijnt geen problemen meer met alienschrift te geven.
Ik ben blij dat ik weer beeld heb.
Haal dus je ouwe barrel uit de bananendoos en begin te schroeven.

Good luck!!!

Je kan het display ook zelf repareren met behulp van een strijkijzer. Het is namelijk de kabel en met name de verbinding van de kabel naar het LCD wat het probleem veroorzaakt. Als je deze verhit en goed aandrukt is het probleem ook verholpen. Tenminste bij mij wel!
Gegroet, Norphe

Je kan het display ook zelf repareren met behulp van een strijkijzer. Het is namelijk de kabel en met name de verbinding van de kabel naar het LCD wat het probleem veroorzaakt. Als je deze verhit en goed aandrukt is het probleem ook verholpen. Tenminste bij mij wel!
Gegroet, Norphe

:confused:

Aloha,.. had de strijkijzer truuk al geprobeerd,.. Meerdere malen,..
Veel research ernaar gedaan,.. uiteindelijk was ik geen ruk verder gekomen maar had ik wel een flinke blaar en een vieze chemische wolk in mn studio,.. ghehe

Altijd t proberen waard natuurlijk,..

Maargoed,.. De splinternieuwe display is prachtig,.. en de wetenschap dat het een nieuwer model is dat deze problemen niet heeft is echt de 5 tientjes meer dan waard.

serieus hoor

Echt voor een tientje heb je een sodeerbout......je gaat je MC505 toch niet strijken....meest idiote tip die ik heb gehoord. Het zal best werken daar geloof ik je wel in maar toch....dus als je apparaat vies is breng je hem ook naar de stomerij?:D

Echt voor een tientje heb je een sodeerbout......je gaat je MC505 toch niet strijken....meest idiote tip die ik heb gehoord. Het zal best werken daar geloof ik je wel in maar toch....dus als je apparaat vies is breng je hem ook naar de stomerij?:D

Bij het authentiek houden van je apparaat zijn alle middelen geoorloofd. Ipv klakkeloos een moduletje vervangen de oorzaak van het probleem te lijf gaan heeft toch meer charme.
Dus als je ramen lekken ga je nieuwe ramen met kozijnen laten plaatsen. Ik zou gewoon opnieuw afkitten. Dat scheelt toch weer ff. *D

Bij het authentiek houden van je apparaat zijn alle middelen geoorloofd. Ipv klakkeloos een moduletje vervangen de oorzaak van het probleem te lijf gaan heeft toch meer charme.
Dus als je ramen lekken ga je nieuwe ramen met kozijnen laten plaatsen. Ik zou gewoon opnieuw afkitten. Dat scheelt toch weer ff. *D

Dat kan best maar zo'n nieuw apparaat als de MC505(wat ik trouwens een baggerding vindt) authentiek houden???? Okee snap het best dat je je dat met een ouwe synth doet. Volgens mij zit er gewoon een fabrieks of produktie fout in die display. Vandaar dat Roland ook zo goedkoop andere displays aanbiedt. :verkoght:

Bagger of niet, dat laten we even in het midden, maar zelfs zo'n modern apparaat als de MC-505 heeft inmiddels al cult status vergaard.
En een MC-505 wordt niet meer gemaakt en valt (iig wat mij betreft) dus onder "ouwe synths".

Ja oke misschien heb je daar wel gelijk in.......vriend van me heeft er 1 en ook die heeft display problemen. Zit er toch iets niet goed in dat originele display. Dus waarom die repareren als er ook een betere vervanger in kan.

Waarom gebruiken zoveel mensen windows terwijl terwijl er toch een betere vervanger is? In windows zitten meer ontwerpfouten dan alleen een fout display.

Maar in principe heb je wel gelijk natuurlijk, mits je van mening bent dat een apparaat is om te gebruiken. Wil je een nostalgisch museumstuk dan heb je natuurlijk liever een kapot display. :mexico:

Ja ik ben iemand die ze apparatuur mee on stage neemt..dan heb ik liever een goed werkend display. Maar ik zou niet zo snel (lees nooit) een MC-505 aanschaffen. Ik heb toendertijd een MC-303 aangeschaft toen die uitkwam en ach leuk bakkie met dezelfde cult status dus als de MC-505. Ik koop nu eigenlijk alleen nog analoog spul of zeer goed VA spul.

In de jaren 70 maakten ze nog dingen voor on stage. Degelijke (maar wel lompe) elektronica in een degelijke (maar wel lompe) massief houten behuizing. Loodzwaar, maar onverwoestbaar. En toen kwamen er uitgebreidere mogelijkheden. En toen kwamen er mensen die die mogelijkheden wilden hebben. En dat werden er steeds meer. En een plastic behuizing is goedkoper en verkoopt beter. En nog meer verkopen. 8D8D8D Waar is de degelijkheid gebleven?

Ik heb besloten om geen synths meer te kopen (misschien maak ik ooit nog wel een uitzondering voor een speciaal geval). Ik ga ze voortaan allemaal zelf ontwerpen en bouwen. Dan weet je wat je hebt (of niet). Je moet toch iets met de tijd die ik niet op stage sta.

In de jaren 70 maakten ze nog dingen voor on stage. Degelijke (maar wel lompe) elektronica in een degelijke (maar wel lompe) massief houten behuizing. Loodzwaar, maar onverwoestbaar. En toen kwamen er uitgebreidere mogelijkheden. En toen kwamen er mensen die die mogelijkheden wilden hebben. En dat werden er steeds meer. En een plastic behuizing is goedkoper en verkoopt beter. En nog meer verkopen. 8D8D8D Waar is de degelijkheid gebleven?

Ik heb besloten om geen synths meer te kopen (misschien maak ik ooit nog wel een uitzondering voor een speciaal geval). Ik ga ze voortaan allemaal zelf ontwerpen en bouwen. Dan weet je wat je hebt (of niet). Je moet toch iets met de tijd die ik niet op stage sta.

Ja dat is zo als je een beetje hard blaast tegen die dingen van tegenwoordig flikkeren ze al uit elkaar...of breekt een toets af en dat soort grappen. Zelf bouw en verbouw ik ook het een en ander.....zie bv de Dr55 thread of de SIDDER thread. Zelf ontwerpen ben ik nog niet aan toe omdat me kennis nog niet zo ver reikt maar dat staat wel in de planning.:mega: Nog ff verder leren.

Ja dat is zo als je een beetje hard blaast tegen die dingen van tegenwoordig flikkeren ze al uit elkaar...of breekt een toets af en dat soort grappen. Zelf bouw en verbouw ik ook het een en ander.....zie bv de Dr55 thread of de SIDDER thread. Zelf ontwerpen ben ik nog niet aan toe omdat me kennis nog niet zo ver reikt maar dat staat wel in de planning.:mega: Nog ff verder leren.

OKe,..
Ik heb dus een mc505,..
Ben er geen echte fan van maar is wel leen leuke goedkope sequencer voor livesets,.. Smaken verschillen en ieder apparaat is natuurlijk net zo bagger als degene die ermee werkt,.. (in sommige kringen is bagger trouwens een compliment maar dat terzijde).

Maar,.. 1 ding moet me echt ff van t hart.
De MC505 is gebouwd als een fokking tank,.. en (buiten de display :stupid in de ouwe modellen) niet kapot te krijgen,.. De mijne is sinds releasedatum op alle cybx-parties en veel andere underground events meegegaan en heeft me nooit in de steek gelaten,. er is cola en bier op gevallen ,.. een speaker,. regen en sneeuw,..rookmachinevloeistof,..generator aan uit piekspanningen,. hij is met stand en al omgegooid door trippende partisten helemaal bekalkt en beklad,. ziet er niet uit,. knoppen krom en zelfs hardhandig afgebroken,.. maar alles werkt nog steeds als dag 1.
Zelfde geldt trouwens voor de mc303 die ik ook heb sinds ie uit is! Die gebruik ik nu alleen voor kick en snare ondersteuning maar buiten de interne batterij
heeft ie altijd gewerkt!!!
En ik ga echt niet mn mooie analoge spullen blootstellen aan de gekkigheid die ik al heb meegemaakt.
Moet ik ook ff vermelden dat mn ms20,.. mn eerste synth die ik pakweg 28 jaar terug kocht ook nooit kapot is gegaan,.. en die is ook op heel wat gigs meegegaan.
Hey fukky,.. er is van mij eigenlijk nog nooit een synth of drumcomputer kapot gegaan (jaja,.. die display) bij mij in al die drie decennia,.. dus waar hebben we t eigenlijk over?
Mgoed,.. iig,.. stevig bakkie die mc505!!!

Laterzzz!!

OKe,..
Ik heb dus een mc505,..
Ben er geen echte fan van maar is wel leen leuke goedkope sequencer voor livesets,.. Smaken verschillen en ieder apparaat is natuurlijk net zo bagger als degene die ermee werkt,.. (in sommige kringen is bagger trouwens een compliment maar dat terzijde).

Maar,.. 1 ding moet me echt ff van t hart.
De MC505 is gebouwd als een fokking tank,.. en (buiten de display :stupid in de ouwe modellen) niet kapot te krijgen,.. De mijne is sinds releasedatum op alle cybx-parties en veel andere underground events meegegaan en heeft me nooit in de steek gelaten,. er is cola en bier op gevallen ,.. een speaker,. regen en sneeuw,..rookmachinevloeistof,..generator aan uit piekspanningen,. hij is met stand en al omgegooid door trippende partisten helemaal bekalkt en beklad,. ziet er niet uit,. knoppen krom en zelfs hardhandig afgebroken,.. maar alles werkt nog steeds als dag 1.
Zelfde geldt trouwens voor de mc303 die ik ook heb sinds ie uit is! Die gebruik ik nu alleen voor kick en snare ondersteuning maar buiten de interne batterij
heeft ie altijd gewerkt!!!
En ik ga echt niet mn mooie analoge spullen blootstellen aan de gekkigheid die ik al heb meegemaakt.
Moet ik ook ff vermelden dat mn ms20,.. mn eerste synth die ik pakweg 28 jaar terug kocht ook nooit kapot is gegaan,.. en die is ook op heel wat gigs meegegaan.
Hey fukky,.. er is van mij eigenlijk nog nooit een synth of drumcomputer kapot gegaan (jaja,.. die display) bij mij in al die drie decennia,.. dus waar hebben we t eigenlijk over?
Mgoed,.. iig,.. stevig bakkie die mc505!!!

Laterzzz!!

Hey Mario,

Ik heb nooit gezegd dat het een kl*te synth is. Misschien moet je een beetje leren lezen. Ik heb alleen gezegd dat ik er nooit 1 zou aanschaffen gewoon omdat dat ding me niet trekt. En met dat dingen uit elkaar flikkeren doel ik meer op bv. een AN1X en dat soort plastic bakken. Daarbij heb ikzelf ook nog nooit problems gehad met mijn MC-303 behalve idd de interne batterij en het aan en uit knopje moest een keer vervangen worden. Voor de rest top ding die ook idd voor snare etc gebruik. Ook een stevige bak.
Gelukkig kom ik op plekken waar de security het publiek weghoudt bij me apparaten.....ik zou mijn analoge sh*t ook niet meenemen naar een goa of tekkno feest vol trippers...daar loop ook ik al te lang voor mee....
Dus eerst lezen voordat we beginnen te schelden....ik raadt hier toch ook niet de MC-505 af of aan dus waar maak je je druk om.

Laatst gewijzigd:
Back