sh201 piano-toon

jarleq

Nieuwkomer
Hoi

Ik vroeg me af om ik met de SH201 een piano-toon kan nabootsen.
Heb zelf al geprobeerd maar geraak er niet echt uit.

Met vriendelijke groet
Jonas

ik denk dat dat een flinke klus wordt en je uiteindelijk nog niet een bevredigend resultaat zal bereiken.
Beter en makkelijker is het om een rompler aan te schaffen. Dat is een synthesizer waar van zichzelf al stukjes geluid inzitten en op die manier realistischere klanken kan maken.

Voorbeelden van romplers die goeie piano klanken hebben en niet duur zijn in aanschaf:

- korg 05r/w
- Roland jv 1010, roland jv 1080, roland jv 2080

Ik denk dat er nog veel meer aan te vullen valt als voorbeeld, maar dat laat ik aan de rest van de posters over.

Je haalt er inderdaad niet een akoestische piano uit. Een beetje Rhodes-achtig iets is nog wel te doen.

Dat is de limiet van de synthesizer zelf. Als je een golfvorm van een piano gaat bestuderen zitten daar een aantal erg complexe verlopen in die niet na te maken zijn met 2 oscillators en basisgolfvormen.

Pianosynthese bestaat wel, maar wordt op basis van physical modeling gedaan, niet subtractieve synthese. De suggesties van Niel wil ik nog aanvullen met een Yamaha MU-module - kost ook weinig, zit een piano in die OK is.

Back