Rhodes

Adjust

Ouwe rot
Hoi,
Ik wil misschien een synth met rhodes sound kopen, maar weet niet welke.
Ik zie natuurlijk Fender Rhodes en die Croma staan, maar hoor af en toe ook andere synths zoals de Nord Electro die ook aardig in de buurt komen.
Wat zijn nog meer mogelijkheden? Qua budget zit ik te denken aan een paar honderd euro.

De sound van een hohner pianet komt een heel eind in de buurt van de Rhodes piano's. Verder Yamaha CP-serie. Baldwin heeft ook eens een Rhodes-achtige piano gemaakt. Het type zal ik even voor je opzoeken.

De Rhodes in de Kurzweil PC3X zijn ook erg goed.
Ik heb zelf de Nord Stage en de Rhodes daarin zijn ook bijzonder bruikbaar.

Maar ja, niets haalt het bij mijn Mark I 73........

De sound van een hohner pianet komt een heel eind in de buurt van de Rhodes piano's. ...
Hoewel de topic starter een synth bedoelt, zet ik een Hohner Pianet beslist niet naast een Rhodes, al hebben beide wel witte en zwarte toetsen ;) Goed voorbeeld van een Pianet geluid is te horen in de eerste maat van 'I'm the Walrus' van The Beatles. Dat geluid haal je nooit uit een Rhodes :D

Wout

ik heb nog nooiit een echt goeie rhodes uit een synth horen komen.
wel aardige benaderingen, daarvoor kan je zo ongeveer iedere rompler gebruiken.
tip, koop een sampler, bijvoorbeeld een s2000, dan heb je een behoorlijke keuze uit rhodes samples.
en als je een echt rhodes geluid wilt, koop een rhodes.

Hoi,
Qua budget zit ik te denken aan een paar honderd euro.

Een paar honderd euro? Verwacht dan geen wonderen. De beste rhode emulaties ben ik tot nu toe tegen gekomen in de Roland RD-700(sx/gx), Nord Electro, Nord Stage. Maar die heb je niet voor 'een paar honder euro' budget. Veel piano's/synths hebben wel rhodes geluiden, maar halen het bij lange na niet bij deze sounds, laat staan bij een echte. Een echte (Fender) Rhodes in goede staat kost je al gauw >1000,- (gereviseerd). Alternatief: software sampled rhodes, bijvoorbeelde Scarbee RSP '73; past wel binnen je budget.

... koop een rhodes.
Alleen zou ik nooit zo'n nieuwe kopen... Poeh! Clavia rood... ;)
Maar hij toch ook inzetbaar als Midi Controller. Zoals zij zelf zeggen, waarschijnlijk de zwaarste Midi interface die er bestaat :D

Wout

Attachments

• page0-1005-full.jpg
    page0-1005-full.jpg
    99,2 KB · Bekeken: 72
Er is hier een forumlid die zowel een echte Rhodes heeft als een GEM Promega 2 of 3. En hij kon bijna geen verschil horen.

Ik heb zelf een Promega 2 en ik vind dat daar erg goede Rhodes geluiden uit komen. Het is ook geen rompler maar een stage piano die heel goed rhodes 'synthetiseerd' om het zo maar ff te noemen.

Ik weet niet hoe het klavier van een echte rhodes is, maar die van de GEM is erg gemiddeld of misschien zelfs matig te noemen. Maar ik ben er nu achter dat bijna geen enkele stage piano heel echt aanvoelt..

Ik heb zelf een Stage, een Motif XS, en GEM Rp-x (module van de Promega 3) en een echte Rhodes, en kwa realisme vind ik de Motif XS het dichtst in de buurt komen. De acoustische piano's van de Gem zijn dan wel weer erg goed, maar de Rhodes is slechts 'niet slecht'. Met de Stage worstel ik nog steeds om een echt mooie Rhodes er uit te krijgen. Ik ben erg benieuwd naar de PC3 van Kurzweil want die schijnt ook goed te zijn.

Hoewel de topic starter een synth bedoelt, zet ik een Hohner Pianet beslist niet naast een Rhodes, al hebben beide wel witte en zwarte toetsen ;) Goed voorbeeld van een Pianet geluid is te horen in de eerste maat van 'I'm the Walrus' van The Beatles. Dat geluid haal je nooit uit een Rhodes :D

Wout

Daar heb je uiteraard gelijk in, maar toch vind ik een Pianet redelijk in de buurt van een Rhodes komen. Dan heb ik het wel over een Pianet T. In I'm the Walrus is een Pianet N gebruik. Die klinkt heel anders dan een Pianet T.
Ik ga natuurlijk niet beweren dat je alle geluiden die een Rhodes kan produceren ook met een Pianet T kan maken, maar een aantal lukt toch wel aardig.

Ik ben zelf erg tevreden over de Rhodes sounds in mijn Yamaha S80 icm plugin board PLG150-PF.

Daar heb je uiteraard gelijk in, maar toch vind ik een Pianet redelijk in de buurt van een Rhodes komen. Dan heb ik het wel over een Pianet T. In I'm the Walrus is een Pianet N gebruik. Die klinkt heel anders dan een Pianet T.
Ik ga natuurlijk niet beweren dat je alle geluiden die een Rhodes kan produceren ook met een Pianet T kan maken, maar een aantal lukt toch wel aardig.

Exact, een Pianet T klinkt zoals een rhodes die je heel ligt speelt, gewoon meer het basis sinuswerk zonder boventonen, die typische oversturende rhodes sound kun je echt alleen met een Rhodes krijgen en de Pianet N is heel vet maar bijna onvindbaar. Koop trouwens gewoon een rhodes, liefst een MKI als je houten toetsen ook fijn vind (ik kan zelf niet wennen aan MKII's met plastic toetsen). Dit is ook direct een investering en een digitale sample/synthese rhodes gaat het helemaal nooit halen bij een echte rhodes.

Als je toch een rhodes wilt ga ervoor, er gaat niks boven een echte rhodes (spaar daarna ook voor een lekkere amp) en als je er genoeg van hebt verkoop je deze even makkelijk.

Kai

Ik ben nog het meest tevreden met de Rhodes uit de GEM Promega. De oversturing bij een harde aanslag vind ik de meest realistische. Zal wel met de modelleringstechnologie te maken hebben. Het tremolo-effect vind ik te extreem, maar dat is aan te passen. Voorbeelden staan op mijn laatste album. :) Op de tweede plaats komen de Rhodesgeluiden uit de Yamaha SY-99. Die klinkt voller dan de PLG-150DX die ik heb gehad. Het voordeel van FM is dat elke operator door aanslaggevoeligheid is te moduleren.

Paar honderd euro? Zelf programmeren, de Yamaha AN1x levert bijvoorbeeld hele mooie, bruikbare Rhodes(-achtige) patches, ze gaan voor rond de 250 euro. Verwacht voor dit geld geen Nord Electro-kwaliteit, natuurlijk. :kimono:

ik heb zelf een Kurzweil ME-1 soundmodule.
16 rhodes sounds en stuk of 10 wurlitzer sounds
Vind zelf de Rhodes sounds heel erg goed :D

je kan ze verder niet zelf afstellen, alleen wat simpele effecten.

De Croma? Bedoel je de Rhodes Chroma? Die heeft niets met de Rhodes piano sound te maken (Hu behalve dan dat het door dat bedrijf is gemaakt) dat is een analoge supersynth orgineel ontworpen door ARP

Om goedkope Rhodes emulaties (en dat zijn ze bijna allemaal vergeleken met een echte) realistischer te laten klinken zul je in de weer moeten gaan met outboard effects, een AMP simulatie etc. doet wonderen

Een Roland JV-880 / 1010 / 1080 met daarin een Keyboards from the 60/70's-kaartje erin doet wonderen. Helemaal door een klein buizenoversturinkje heen...en kost geen drol tegenwoordig.
En ik heb redelijk wat vergelijkingsmateriaal hier staan maar een goede sound opzich is niet alles, hij moet vooral dynamisch zijn en goed 'muzikaal' reageren op hoe je speelt dan kan je een overtuigende partij neerzetten.

En anders de hierbovengenoemde tip van pak een bak die je al hebt en ga met losse gitaarpedaaltjes aan de slag, of een Pod (niet mijn voorkeur) of een Vox Tonelab (werkt stukken beter dan de Line6)

Een paar honderd euro.... Waarom dan niet een "soft-Rhodes"? Ikzelf gebruik NI's Elektrik Piano voor al mijn Rhodes geluiden.

P.S.: Zou graag een echte willen hebben, maar ik denk dat mijn lieftallige echtgenote een bijl in mijn nek plant als ik daarmee aan kom lopen.

Goh, was ik nou net te laat..
Een gast uit Belgie bood zijn rhodes mk1 aan voor 275 euri !!
Was maar 1 toets niet helemaal oke van.. Achja, ik zal eens op mijn gemakje alle sounds checken van de genoemde merken en dan maar een keuze gaan maken.

Back