Ik ben het met je eens demian,
Maar dit is een snedig betoog met een eenzijdige belichting:
Dat je met bewezen wetenschap dingen kan die je met vrij denken (ook een nieuwe term in deze discussie) niet kan, daar kan ik het wel mee eens zijn. Maar dat dat automatisch meer mogelijkheden geeft lijkt me een voorbarige conclusie. Dat het grenzen verlegt en beperkingen kan opheffen ben ik het wel mee eens.
Maar: zou de wetenschappelijke methode ook beperkend kunnen zijn?
Zou het zo kunnen zijn dat een wetenschappelijke methode zaken die niet binnen deze methode onderbelicht?
Je schrijft dit:
Als ik een stap verder ga en beweer dat de methode mogelijk bijdraagt aan een vernauwd blikveld, vind je dat dan vergezocht?
Maar dit is een snedig betoog met een eenzijdige belichting:
verder kan je door bewezen wetenschap dingen ondernemen die met enkel vrij denken niet mogelijk zouden zijn geweest en in dat opzicht geeft de wetenschap ons meer mogelijkheden verlegt het grenzen en heft het beperkingen op waar we anders nog voor stonden.
Dat je met bewezen wetenschap dingen kan die je met vrij denken (ook een nieuwe term in deze discussie) niet kan, daar kan ik het wel mee eens zijn. Maar dat dat automatisch meer mogelijkheden geeft lijkt me een voorbarige conclusie. Dat het grenzen verlegt en beperkingen kan opheffen ben ik het wel mee eens.
Maar: zou de wetenschappelijke methode ook beperkend kunnen zijn?
Zou het zo kunnen zijn dat een wetenschappelijke methode zaken die niet binnen deze methode onderbelicht?
Je schrijft dit:
uiteindelijk zullen er geen tools gemaakt kunnen worden die alles in en buiten het universum kunnen waarnemen ( ga ik even van uit )
Als ik een stap verder ga en beweer dat de methode mogelijk bijdraagt aan een vernauwd blikveld, vind je dat dan vergezocht?