Mystery Synthesizer....

senso

The Original Maniac
Een van de leden van AH kwam in het bezit van deze synth, maar heeft zelf geen idee wat
het is of waar het vandaan komt. Op zijn vraag op het net kwam geen enkel antwoord.
Nou dacht ik dat ik wel zo ongeveer alles gezien had, maar dit is wel een zeer vaag ding,
dus nou ben ik ook behoorlijk nieuwsgierig. Wie kent dit ding? Weten DSF'ers misschien
meer dan de rest van de wereld?

Het is bijna niet te zien op de foto, dus dit zit er op het frontpaneel (van links naar rechts)
1. Tuning (top) / Modulation (bottom)
2. Oscillator - Glide (top) / Saw-Square (middle) / Octave 16'/8' (bottom)
3. Vibrato - Speed (top) / Depth (middle) / On/off (bottom)
4. Filter Contour (top) - Freq / Resonance / Range / A/D Time
en bottom - een stukje orgeltechniek, Drawbars in de vorm van sliders: 16' - 1 1/2'.
En hier wordt het bijna onleesbaar:
5. VCF - Mxxxx? (top) / LFO (middle) / Attack/Decay (bottom)
6. Phaser - Rxx? (top) / Xxxx? (middle) / Off/On (bottom)
7. Power On/Off

Op paneel 7 is duidelijk te lezen "Poly Synthesizer" en "PS1". Het "Merk" daartussen
zou "Pan" kunnen zijn, maar ik kan me vergissen. Wat er onder PS1 staat is helemaal
niet te ontcijferen.

Dan is er nog het merkteken onderin paneel 4. Wat ik eruit haal is PS (niet onlogisch
voor een PolySynth) met daardoorheen in schuin schrift een M.

Iemand die dit ooit gezien heeft, of wel eens van een merk gehoord heeft dat PAN heet???

Attachments

• mystery40%25.jpg
    mystery40%25.jpg
    14 KB · Bekeken: 137
Ik heb zoiets dergelijke een jaartje of wat geleden gezien, bij een vriendin van mij. Ik Durf niet voor 100% zekerheid te zeggen dat het om dit apparaat gaat. Ik heb er ff gebeld over hoe dat ding heete wat zij thuis had staan. De echtte naam wist ze niet, maar haar vriend noemde het altijd een grobbekuiken ofzo iets. De foto lijkt er als 2 druppels water op. Maar ik weet het dus niet zeker. Zal van de week ff langs gaan. Overigens klinkt ie echt vet.

Groetjes Synthfreak

Origineel geplaatst door P'zHK'L
Oberheim???

Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik 'm zag, lijkt wat op die 'losse moduledingen' van Oberheim...

Origineel geplaatst door marten
Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik 'm zag, lijkt wat op die 'losse moduledingen' van Oberheim...
Klopt! Die zijn ook wit... Maar verder lijken ze er 0% op... Oberheim SEM

sem.jpg

Dit is iets anders... Maar wat...

*schaam* :D De kleur is idd de enige overeenkomst... Toch doet die bak me ergens aan denken...hmmm, Crumar misschien?

Kijk, dat kan ik nou absoluut niet hebben. Dit blijft jeuken tot het opgelost is.
Ik heb nog nooit eerder meegemaakt dat een synthesizer door niemand geïdentificeerd
kon worden. Ook op Analogue Heaven is geen enkele reactie binnegekomen, en daar zitten
toch aardig wat synth-kenners uit de hele wereld :confused:

Inmiddels wel weer een klein stukje van de puzzle opgelost:
Het merk in de rechtse module is geen PAN, maar PEM! Was ook bijna niet te zien op
die onscherpe foto. Ook dat logo midden onder is dus Pem.
Daarbij staat er ook nog op vermeld: "Musical Electronics Instruments Laboratory".
Dat zou dus best de fabrikant kunnen zijn, maar is helaas een nogal nietszeggende naam.
We kunnen in ieder geval aannemen dat ze nooit op de Frankfurter Messe hebben gestaan. :)
Is het een kortstondig Oost-Duits of Pools bedrijfje geweest?

Inmiddels staan er scherpere foto's van op het net:

http://sowa.synth.net/gearpic/mystery2.jpg
http://sowa.synth.net/gearpic/mystery3.jpg

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

He, d'r zit ook een phaser op. Die plaatjes zijn wel beter.
De synth doet mij meer Amerikaans dan duits of oostbloks aan.

nog gefeliciteerd trouwens. :)

???

???

Category : <66> (Instruments and Laboratory Equipment)
Address : USACML&MPCEN&FM, Directorate of Contracting, ATZN-DC, BLDG 241C,
FORT MCCLELLAN, AL 36205-5000
Contact : Contracting Officer Rosalie Saunders (205) 848-3622

Awarded to : PEM INC, 368W COUNTY ROAD, NEW BRIGHTON, MN 55112
Amount : $300,000
Dated : 24 Feb, 1998
Contract no: DABT02-98-C-0002

Zo te zien is het een orgel met ingebouwde mono synthesizer. Het zal me niets verbazen als het orgelgedeelte door het filter loopt.

Je hebt me aardig beziggehouden, Senso!:D

ik heb een vermoeden dat het een poolse synth is
het valt me op dat de letters precies het zelfde zijn als die van een typemachine uit die tijd net als de standaard knoppen die je volgens mij toen gewoon in de winkel kon open (zoals TANDY)

wat ook raar is het woord filter contour niet echt standaard net als rotor ???? alleen bij moog dus zou het een soort moog kloon zijn????
en PS1 zal denk ik staan voor PEM SYNTHESIZER 1

toch is dit een serieus ontwerp geweest zo aan het uiterlijk te zien zoals de gedrukte voorplaat waar de bedienings knoppen op zitten

maar dan het spannende
zoek jij maar eens naar het woord precyzer op google dan kom ik meteen op een stel poolse sites

ik denk dat je in die richting moet gaan zoeken
maar jammer genoeg weet ik het niet zeker en kan ik er weinig over vinden

Mystery Synthesizer?

Mystery Synthesizer?

Hoi!

Je zou eens in het stapeltje dok, wat je van mij hebt gekregen, kunnen kijken. Daar zit wat bij van een bedrijfje in Schagen, met de naam Syntrance, die ik meen zo'n PEM machine ooit heeft verkocht!:eureka:
(PS, voor mijn vintage gear: ga naar pcoene02.Mijn password lijkt niet meer te werken, ik kom er niet meer in. Nu een nieuwe registratie, kan weer van voren af aan beginnen)

Back