WELKE Microwave

talkboxert

De man achter Exceeder
Ik ben van plan een microwave te kopen....

Ik stel me vooral voor dat ik dan kan morphen (met een lfo/Env) tussen verschillende wavetables.....kan dit met deze bakken?

Ik zag een XT te koop maar die heeft natuurlijk geen analoge filters....

Die versie 1 wel, maar wat zijn dan precies de beperkingen tov die xt?

Kan ik dan net zo goed een blofeld oid kopen qua klanK???

Any thought are mucho appreciado :)

ik zag die xt ook, voor 350. ze worden maar goedkoper. het is nog niet zo lang geleden dat je een goede koop deed met een microwave2 voor 350.
ik kan me nog goed herinneren dat ik helemaal weg was van die heerlijke sound en al die knoppen. maar ja, de tijd gaat door en ze zijn links en rechts wel voorbijgestreefd, vooral qua klank. (waarmee ik bedoel dat microwave gewoon veel leuker beter was dan al die romplers en zo. ze zijn nog van voor de VA en nieuw analoog hausse.)

anyway: beperkingen van de 2/xt t.o.v. de 1 kan ik niet bedenken, behalve dan het geluid ;) de 1 klinkt veel beter dan de 2, dis toch intussen wel een erg fletse indruk maakt, tussen wat er vandaag de dag te koop is.
zelf ben ik nooit zo in de wavetables gedoken, maar volgens mij kon je startwave en wavetable wel aansturen in de modulatiematrix, dus waarschijnlijk ook met de lfo. (en andere (midi) controllers.)
als je dieper in de microwave wil duiken, denk ik dat de xt bij jou om de hoek een goede keuze is, misschien de beste. de 1 heeft op dat gbied welw eer beperkingen t.o.v. de 2/xt. en de xt heeft die knoppen. prijs lijkt me ook niet verkeerd.

Ja ik ben aleen zelf wurorack, maar die hz donut (harvestman) lijk mij ook super gaaf..... kan ook wel dat soort dingen volges mij.....

Aleen niet 10 stemmig...!!!

Voor de knoppen hoef ik t btw niet te doen...

Ik tem dat beessie binnen een uur met mn BCR../Remote Zero

Het gaat me om de sound!!!! Dus dan toch maar een 1 lijkt me?

De 2 en de XT (volgens mij redelijk identiek verder) hebben meer stemmen, filtertypes en effecten.

Van de MicroWave I zijn twee revisies met verschillende filters, die met de ruwe voorkant hebben het zelfde filter als de Wave (klinischer) en de gladdere voorkanten hebben een wat rauwer filter. Helaas hebben ze niet de multimode functionaliteit geimplementeerd zoals ze bij de Wave gedaan hadden.

Er zijn input mods waarmee je de individuele stemmen kunt gebruiken als filters.

Een 1 natuurlijk!
Al dat virtueel analoge gedoe, cheche;-)
Serieus, ik denk dat je beter een eerste MW kan kopen.
Mooi vet geluid en voor de mac zijn er een paat leuke editors beschikbaar !

de MW1 klinkt het allerlekkerste, maar heet idd een kut if,( er zitten gewoon te weinig knoppen op voor alle mogelijkheden) als je een editor gebruikt , dan gaat het wel.
zoek dan wel versie 2.0
en als je rijk bent, neem een PPG wave .
groeten,
jeroen

Ok Microwave 1 versie 2 dus?

zoek dan wel versie 2.0
en als je rijk bent, neem een PPG wave .

Ik ben wel rijk maar wil dat graag oook zo houden :):)

Als je rijk bent moet je een Wave kopen of een PPG wave ;-)
Echt...een MW1 is wel heel erg lekker.
Nog even en ik ga ook weer op zoek!

Kan ik dan net zo goed een blofeld oid kopen qua klanK???

Absoluut niet....ik heb de XT en de Blofeld naast elkaar gehad en ze klinken behoorlijk anders.

MW1 is heel mooi door het filter maar een MW2/XT heeft weer leuke digitale filtertypen (Sin(x) en waveshaper filter bijvoorbeeld) wat die ook weer interessant maakt.

He' jammer, wilde net mijn ppg wave voor te veel aanbieden,...
maar je kunt ook een MW1 versie 1.xx nemen, maar dan moet je op zoek naar andere roms om te upgraden (dan moet je maar even pb'en)
de MW1 is net zoals z'n voorgangers gedeeltelijk analoog, de mw2 en alle latere volledig digitaal.
best bruikbaar, ik weet zeker dat ik er in '86 heel blij mee zou zijn geweest.
maar alle dingen met analoge filters klinken net iets vetter.
groeten,
jeroen

Je moet dus de MicroWave I hebben met ROM 2.0 en de eerste (gladde) revisie. Dat zou de beste zijn.

Check. I'm with stoopid boven me... ;)

Voor 'leuk erbij' de Access programmer er nog bij. Niet dat je daarmee alles goed kunt bereiken (met name de modmatrix moet nog steeds via het frontpanel) maar je hebt al ietsje meer handson control.
De Soundtower editor had ik er vroeger bij maar vind ik nogal ruk in het gebruik.

Heb ooit de fout gemaakt dat ik een MW1 2.0 met Access programmer inruilde voor een MWXT Black, ivm. de interface inderdaad. Wat een tegenvaller bleek dat, nooit één geluid uit de XT gekregen zoals ik dat graag wilde, ondanks dat ik het ding wellicht de beste user interface aller hardware synths vind hebben.
Ding uiteindelijk verkocht, jaren later weer een MW1 2.0 terug, en ja hoor, hop dé sound die ik zocht. Kwam er zowaar nog een Access progger voorbij zonder dat ik ernaar zocht, dus volgens mij moest het gewoon zo zijn... ;)

Heb hier ook een MW1 gehad met de access progger..daarna ook nog een xt maar vond de 1 toch echt stukken beter qua klank..

Ik heb mijn oranje XT (1e versie) echt al heel lang en heb er nog steeds plezier van. Het klopt dat hij digitaal klinkt, maar dat ding is natuurlijk ook zo digitaal als wat, inclusief de filters :D Juist omdat hij in een tijd gemaakt is waarin de filters e.d. nog niet het niveau haalden van de huidige emulaties, is hij voor mij interessant. Dat, en natuurlijk de bijzondere filtertypes, de uitgebreide modulatie en de wavetable synthese of course.

Ik beschouw hem dan ook meer en meer als een digitale lo-fi bak met veel mogelijkheden en zal hem nooit meer weg doen, zeker niet met wat het nu nog opbrengt. Als ik een analoge sound wil pak ik wel een analoge synth :eureka: (okee, die heeft dan weer geen wavetable synthese, maar je kunt niet alles hebben).

en als we de mw vergelijken met de blofeld? heeft iemand ze naast elkaar staan toevallig?

Zoals ik al eerder vertelde in dit topic heb ik ze naast elkaar gehad. Is niet te vergelijken behalve dat ze dezelfde wavetables bevatten.

De Blofeld klinkt veel moderner waar de XT echt rauwer klinkt en duidelijk een generatie ouder is wat betreft technologie. Maar ik zou zeker niet zeggen dat de XT slechter klinkt.....

Ik heb uiteindelijk de blofeld gehouden omdat die toch wat meer kan maar zoek je instant debiele en rauwe sounds kan de XT mogelijk makkelijker voldoeing geven. Zeker met de filtertypes die (nog) in de Blofeld ontbreken zoals Sin(x) & waveshaper.

Back