Mono of Stereo

Julest

Stamgast
Beste mensen,

Ik heb een beat gemaakt met mono samples van kicks en snares. Nou heb ik twee keer precies het zelfde gedaan met compressors en volume settings. Ik heb zeg maar twee keer precies het zelfde stukje gemaakt alleen de een in stereo tracks en stereo compressors en de ander in mono. Nou lijkt het alsof de stereo compilatie toch net iets voller klinkt. Nou is mijn vraag wat is het beste om te gebruiken stereo of mono tracks en is het een illusie of kan het kloppen dat er verschil in het uiteinelijke geluid zit. Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten Julest

Als je analoog mixt en compresst dan treden er toch verschillen op tussen links en rechts. Als het digitaal is dan is het misschien toch het relatieve volumeverschil, maar eigenlijk zou het niks mogen uitmaken.

Sorrie voor het late bericht. Het was trouwens digitaal gecompressed. Kan helaas geen voorbeeld meer geven want mn pc was gecrashed dus was een paar dingetjes kwijt geraak (onder andere dat project). Maar ik denk dat het toch meer in mn hoofd zat dan dat er werkelijk verschil was.

Back