vertraging

poul

Stamgast
ik heb net mn keyboard op cubase aangesloten en loop wat te spelen met vst intrumenten, heel gaaf allemaal. alleen...: zit er een vukking vertraging in, dus echt lekker spelen doet het niet. is hier wat tegen te doen? zo ja: wat?

poul

Ik gebruik geen Cubase dus ik ken de terminologie niet zo, maar vertraging is in het engels "latency"dus misschien moet je daar effe op zoeken.
In protools heb je een button die heet "low latency"en als ik dat aanvink is het probleem opgelost. Moet kunnen ook in Cubase.
Is vast simpel op te lossen.

succes

Klinkt als een latency probleempje... wat voor geluidskaart heb je? En zitten daar ASIO-drivers bij?

Ik denk dat je je eens af zou moeten vragen wat er gebeurd op het moment dat jij een toets aanslaat op je keyboard.
Volgens mij verschilt het per instrument hoeveel vertraging je hebt. Wat je wel zou kunnen doen is een geluid pakken zonder vertraging en daar je ding mee inspelen; en dan dat stukje op je vsti kanaal zetten

Latency

Latency

De vetraging of 'latency' die optreed kan de oorzaak zijn van een aantal factoren, hierboven al min of meer aangegeven.

Hou rekening met de volgende aspekten :

- je hele computer ( een P4 is nu eenmaal sneller dan een III of een II...)
- de configuratie van je PCI slots ( welke kaart zit waar - liefst soundcard eerst ipv Lan of PCI vidcard)
- welke soundcard ( vergeet lage latency-tijden als je met een Soundblaster werkt)
- dus liever Asio compatibele soundcards dan gebruik te maken van Directsound of MME
- probeer de ideale buffer-instellingen te vinden
- het soort en aantal VST synth ( sommige Synths triggeren nu 1maal beter dan andere)

Over het algemeen wordt het idd pas leuk als je triggertijden onder de 20 ms haalt. Als je even vermeld welk systeem je gebruikt zal wellicht al veel duidelijk worden.

Maak niet de fout om wonderen te verwachten van standaard home PC configs met een soundcard die bedoeld is om games te spelen.

Veel succes !

Re: vertraging

Origineel geplaatst door poul
ik heb net mn keyboard op cubase aangesloten en loop wat te spelen met vst intrumenten, heel gaaf allemaal. alleen...: zit er een vukking vertraging in, dus echt lekker spelen doet het niet. is hier wat tegen te doen? zo ja: wat?

poul

[kort af mode]
snelle pc + goede geluidskaart (ASIO) = minder/zero latency
[/kort af mode]

RV

Re: Latency

Re: Latency

Hou rekening met de volgende aspekten :

- je hele computer ( een P4 is nu eenmaal sneller dan een III of een II...)
hmmm... celeron 400 Mhz
- de configuratie van je PCI slots ( welke kaart zit waar - liefst soundcard eerst ipv Lan of PCI vidcard)
als eerst, betekent dat zo "hoog mogelijk". dus aan de bovenkant van je kast?, want het is de 2 na onderste...
- welke soundcard ( vergeet lage latency-tijden als je met een Soundblaster werkt)
een terratec DMX, asio... geen idee. hij word wel asio genoemd in cubase maar dat zegt niks
- dus liever Asio compatibele soundcards dan gebruik te maken van Directsound of MME
tja, dat weet ik dus niet
- probeer de ideale buffer-instellingen te vinden
hoe?
- het soort en aantal VST synth ( sommige Synths triggeren nu 1maal beter dan andere)
en het is zeker ook zo dat hoe meer je er aan hebt staan, hoe trager het wordt

ik was ook al op het idee gekomen om met een ander geluid in te spelen. maar ik wil niet alleen opnemen, ook gewoon spelen. ik moet blijkbaar dus E892`6398216432164 uit gaan geven om dat te kunnen

hmmm...

in ieder geval bedankt

oja,

welk boek over cubase raden jullie mij aan om te gaan lezen?
en is er een site met een overzicht van alle boeken binnen dit genre (midi, cubase, protools, synths, modulatie en andere software/ hardware ed)

Waaaauw dit is dus echt 2003 geweest...

Waaaauw dit is dus echt 2003 geweest...

8o) Als jij dit dit topic hebt gevonden omdat je hetzelfde probleem hebt....:engel:

Dan moet je dus gewoon naar Devices-> Device Setup-> VST Audiobay en hier moet je de ASIO van je geluidskaart aangeven.

In mijn geval M-Audio Delta ASIO. Je hoeft dus geen Latency of whatever aan te geven, dit doe je dan in je geluidskaart mixer (als je die hebt) Elk geluidskaart van goede kwaliteit dat een beetje geld kost heeft wel een bijgeleverde software dus daar kun je altijd de latency aangeven..

:slotje:

Back