Maken er meer mensen "liedjes"?

JelleWaltman

Ouwe rot
Hey mede forummers :)

Na het luisteren van vele ingezonden tracks hier valt me iets op, er zijn heel weinig liedjes. In de zin van, couplet refrein, bridge..etc. veel meer voortbordurende arrangementen en instrumentale dancetracks.

Zijn "liedjes" uit de mode? Zelf maak ik vooral gewoon liedjes, in een nieuwerwets jasje met 80s invloeden, maar toch.

Ik ben benieuwd wat de redenen zijn, het valt gewoon op :)

Vroeger had ik ook geen zangeres, advertentie op marktplaats maakte daar een einde aan, en ben daar HEEL blij mee :biertje:

hahahaha..deze vraag was dan niet voor jou bedoeld, muziek is werk! :D

Maar serieus, misschien dat synth mensen er minder behoeft aan hebben.. wat ik op zich interessant vind.. gitaristen schrijven vaker liedjes in mijn ervaring, en drummers maakt het geen ruk uit.. 8)

Is misschien ook wel logisch, men gaat de muziek maken maken die men leuk vindt, veelal kies je voor synth als je elecotronische muziek leuk vindt, waar nu eenmaal minder liedjes gemaakt worden. Al moet ik wel zeggen dat juist in de electroclash wel veel liedjes zitten.. zelfs in de dance.. kijk naar Mylo, Prydz en consorten. Het kan wel.. ik vind het iig jammer dat het niet zo vaak gebeurd.. laat hier dan iig een radio edit horen.. hehe

Of ik ben gewoon iemand van den patat generatie :o:

Ik zou het hier iig wel vaker willen horen, beetje variatie is best leuk..

ow..en ZANG.. dat is nog veel zeldzamer, en het fleurt zo op! :luv:

Definieer liedje... is een liedje geen kunst, is muziek geen kunst etc.?

Ik maak eigenlijk altijd liedjes, dus met couplet, refrein, solo's etc. Ook met 80s invloeden. Ik ben met synths begonnen door Nick Rhodes van Duran Duran, en Depeche Mode. Mijn favouriete bands :-) Sinds niet al te lange tijd heb ik ook een electrische gitaar erbij. www.myspace.com/electrolovemusicuk
Toevallig had ik een instrumentaal knallertje in elkaar gezet, die ik heb ingezonden voor de contest. Ik had er geen lyrics voor geschreven, maar een door vocoder ingezongen tekstje moet er eigenlijk nog wel onder. Maar het viel mij ook op, veel instrumentale muziek hier (niet dat dat slecht is hoor).

Trouwens, track 1, 2, en 4 op de myspace zijn vrij nieuw. De anderen zijn al een tijdje oud, en ook belabberd opgenomen. Maar ik ben ook een liedjescomposer en geen producer :-)

Laatst gewijzigd:
Die zijn er hier op zich nog best veel hoor, ook een hoop bandmuzikanten (zowel covers als eigen werk, allerlei genres), maar toch wel voornamelijk puur electronisch (maar dan ook weer variërend van poppy tot zwaar experimenteel ). Da's toch niet zo gek? Op gitaarfora zitten vast ook wel mensen die meer van freaken houden, of van soundscapes, maar net zoals veel mensen gitaar gaan spelen vanwege de muziek die daarmee geassocieerd, doen veel 'synthers' dat. Misschien ligt hier de nadruk wat meer op de synths zelf (technisch) dan wat je ermee doet, en aangezien velen hier 'eenmansbands' zijn, zijn er ook veel productiegerichte discussies - maar dat is gewoon de aard van het forum.

Denk ik dan. ;)

Misschien ligt hier de nadruk wat meer op de synths zelf (technisch) dan wat je ermee doet, en aangezien velen hier 'eenmansbands' zijn, zijn er ook veel productiegerichte discussies - maar dat is gewoon de aard van het forum.

Denk ik dan. ;)
Erg flauw van mij, maar hier komt ie toch.. Ik dacht dat het forum er was voor zijn marktplaats.. ;)

Ik hoop ooit wel tot dat stadium te geraken.

Eerst nog snappen waar ik mee bezig ben :geslaagd:

Als je het zou vergelijken met Chinees leren dan ken ik nu ongeveer de woorden: boom, hond, blauw, onder, warm en mijn naam in het Chinees.

Ooit een liedje maken? Hopelijk!

.

Erg flauw van mij, maar hier komt ie toch.. Ik dacht dat het forum er was voor zijn marktplaats.. ;)

Wat mijn forumgebruik betreft: welke marktplaats...? ;)

(okee, is niet helemáál waar)

Wat mijn forumgebruik betreft: welke marktplaats...? ;)

(okee, is niet helemáál waar)

om even off topic te blijven.... tegen de tijd dat ik uitzoek wat er te koop staat en of die prijzen wat zijn is het meestal al verkocht

:verkoght:

:D

Maar goed, liedjes dus - wat mij betreft: als ik kon zingen, mijn spul in de buurt had én tijd had ('nam'?), dan was mijn output op dat vlak (of überhaupt) vast ook veel hoger. ;)

hahahaha..deze vraag was dan niet voor jou bedoeld, muziek is werk! :D

Maar serieus, misschien dat synth mensen er minder behoeft aan hebben.. wat ik op zich interessant vind.. gitaristen schrijven vaker liedjes in mijn ervaring, en drummers maakt het geen ruk uit.. 8)
Ik ben juist via een gitaarband geintereseerd geraakt in synths. Luister 'ns naar 'Cashmere' van Led Zeppelin. Wel Mellotrons maar best cool die combi met gitaren. Ook 'Songs in the key of life' was een inspiratie. Vette funk gemaakt met allerlei synths.
Is misschien ook wel logisch, men gaat de muziek maken maken die men leuk vindt, veelal kies je voor synth als je elecotronische muziek leuk vindt, waar nu eenmaal minder liedjes gemaakt worden. Al moet ik wel zeggen dat juist in de electroclash wel veel liedjes zitten.. zelfs in de dance.. kijk naar Mylo, Prydz en consorten. Het kan wel.. ik vind het iig jammer dat het niet zo vaak gebeurd.. laat hier dan iig een radio edit horen.. hehe

Of ik ben gewoon iemand van den patat generatie :o:

Ik zou het hier iig wel vaker willen horen, beetje variatie is best leuk..

ow..en ZANG.. dat is nog veel zeldzamer, en het fleurt zo op! :luv:
Dan ben ik ook van de patat generatie 8o). Ik kon in het begin ook niet wennen aan de structuren van de electronische muziek, met ihb trance. Het leek wel alsof men een drumcomputer aanzette op een preset en dat men ging noodlen met dat ene of die twee accoorden. Er zat geen progressie in de muziek, er werd geen verhaal verteld. Maar hoe langer je ernaar luistert, des te meer je er oudere elementen in herkend. Eigenlijk, net zoals alle popmuziek zich ontwikkelt: in het begin is het ruk, maar dan wordt er inventiviteit ingestopt.

ik maak bijna alleen maar liedjes... dat gaat nou eenmaal vanzelf.
Ben nu wel aan het proberen techno/electro te creëren... en misschien
het samen te smelten.

Lijkt me wel grappig als de tijd aanbreekt dat ik onder de douche techno zing ;)

Ik heb ook wel liedjes gemaakt paar jaar terug... zal ze hier eens uploaden of zo... Was een EP met 5 liedjes, genaamd "Zwarte Grappen"

Allemaal netjes met coupletje-refreintje-coupletje-bruggetje enzovoorts...

Sprekende teksten als:

"Dit is de grensdans, dit is je laatste kans."
"Blijf maar lekker janken, en grijp dan maar naar het bier."
"Je bent te vroeg (klaargeko...)" :D
"Ik lach om de zwartste grap, en huil om echte liefde."
"Je raakt de controle kwijt, je kwakt haar tegen de grond."
"En ze moet, ze moet jou laten gaan, ze heeft niet langer voor ogen om samen met jou tot het einde te gaan... "

(De teksten zelf zijn dus iets minder netjes..)

ik heb gister nog een liedje gemaakt
Bericht door een moderator:
Link verwijderd

Ik heb ook nog in deze band gespeeld www.myspace.com/weaklingband daar heb ik ook bijna alle liederen voor geschreven.

Ik vindt het maar raar trouwens dat je mylo en prydz aanhaalt, vooral die laatste, zn grootste hit was een lang stuk wat maar door en door ging, kwam alleen zo in de spotlight vanwege die vrouwonvriendelijke kut klip die erbij zat.

Last edited by a moderator:
mensen maken nog liedjes ja maar mooie nummers hoor je nog zelden op nederlandse bodem , als je het mij vraagt . ik heb al die dance trance en rnb ook wel weer gezien . zo snel je tmf op zet of de radio , hoor je die commerciele rottroep weer .. haha sorry voor de mensen die alleen dance trance etc maken
maar de laaste jaren hoor ik zelden nog mooie ballads goed geschreven nummers . en de smartlappen worden nog steeds slecht gedraaid te folks terwijl er wel degelijk goede nummers bij zitten.

Ik kan ook niet zingen, maar ik vind het veel te leuk :-)

ik wilde eindelijk ook eens gewoon een liedje maken, het werkt namelijk wel :D

dat was nu 5 jaar geleden, en toen dacht ik.. fuck...ik wil ZANG.. dus gewoon een ad geplaatst op marktplaats, supermazzel misschien met een zangeres met een hele mooie stem, maar nooit geschoten is altijd mis :)

Jongens, ga s naar een karaoke bar in de buurt, je hebt een kutavond maar je ziet wel genoeg zangers en zangeressen, vele kunnen zingen zonder dat ze er iets mee doen! (daar hoorde ik de zangeres met wie ik een ander project doe)

Het is iig goed bevallen, er zijn gewoon weinig electonisch georienteerde acts die liedjes spelen als een gewone band.. Ik kan het echt aanraden!

en jaaaaaa... we hebben een booker nu!! hij is gelijk goed aan ht werk, binnenkort horen jullie meer, maar jarenlang een beetje lui op mn kont zitten en muziek maken heeft zn vruchten af geworpen :D

Back