Buchla 200(e)

Dat lijkt me wel...

tenminste met een complex waveform generator en mididecoder kun je al tonen met een controller ("keyboard") bespelen. Als je daar nog bijvoorbeeld een quad dynamics manager en quad function generator bij koopt, heb je al een complete synth. Je hebt dan door de quad functiongenerator bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om je golfvoren te morphen door envelopes en je zou de quad dynamics als simpel lowpass filter/vca kunnen gebruiken.

correct me if i'm wrong Mono! :-)

Ik zit me net te bedenken hoe krachtig dit systeem eigenlijk is met gebruik van een mididecoder. Bovenstaande is het setje wat ik zelf graag zou willen aanschaffen + een control voltageprocessor. het klassieke filteren (lowpass, bandpass en highpass met Q) van het systeem doe ik dan met een sony dps f7 bijvoorbeeld.

Dat lijkt me wel...

tenminste met een complex waveform generator en mididecoder kun je al tonen met een controller ("keyboard") bespelen. Als je daar nog bijvoorbeeld een quad dynamics manager en quad function generator bij koopt, heb je al een complete synth. Je hebt dan door de quad functiongenerator bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om je golfvoren te morphen door envelopes en je zou de quad dynamics als simpel lowpass filter/vca kunnen gebruiken.

Nee dat is helemaal correct en ook zeker een goede basis.

En Mensen je koop geen Buchla 200e om een Minimoog basje of een Prophet sync lead te programeren he.

Dat lijkt me wel...

Dat is zeker interessant om te weten, en hoef je ook niet gelijk een smak geld neer te leggen, kijk geld neer leggen moet je toch maar als je het kan beperken en je hebt gelijk die Buchla sound :P

Nee dat is helemaal correct en ook zeker een goede basis.

En Mensen je koop geen Buchla 200e om een Minimoog basje of een Prophet sync lead te programeren he.

Helemaal mee eens, een synth/modular koop je om zijn eigen karakteristieke sound. Zo kwam ik ook een demo van een erg leuk Serge setje tegen

deze

enkelt een Seq A en een Creature, man ik wist niet wat ik hoorde, maar even kijkend in de prijslijst kost dit tweetal al snel 3150,- dollar :bekdicht: ik moet denk ik wennen aan dit soort prijzen :P

Ik had die demo gezien en ook gepost op het forum.

Serge en Buchla zijn wel de twee extreemste synths ook.
In die demo is 98% van de klank de Creature die je hoor $1500.
En vergeet niet dat deze synths niet echt ontworpen zijn voor de standaard substractieve synthese dingen.
Maar echte sounddesign patsers waar echt alle andere merken maar een puntje aan kunnen zuigen imho.

En waarom is voor $3150 dat serge setje wel duur en een RME bv niet?
Weet je hoeveel vco's je kan patchen met die 2 panels?

uhhh RME? heb ik iets gemist of bedoel je GRP? Die GRP lijkt mij wel super kwa specs, maar eerst wil ik hem horen.

Ik ben nog juist bezig mij te verdiepen in deze materie ik heb al door dat dit echt kwaliteits merken zijn dat kun je ook wel horen, laat ik nou net van nature altijd onbewust iets uitzoeken wat duur is. ;) Ik koop normaal altijd grote apparaten voor zulk geld, ik moet er even aan wennen dat zoiets kleins enorm veel kwaliteit en waarde heeft en dat is wat uiteindelijk telt voor mij

RME ja ff als vergelijk met een andere top synth.
Die GRP ziet er leuk van buiten maar dat doet synthesizers.com ook.
En dat zijn beiden gewoon synths voor subtractieve dingen vnl.

Ik denk dat Serge de best klinkende analoge west coast synth is die nog nieuw te koop is.

Maar Lennox als je niet wil antwoord hoeveel vco's er dmv patchen met een creature mogelijk zijn kan je idd beter voor die italiaanse bak gaan.

ik heb geen idee hoeveel vco's die kan voor mij is dit ook allemaal nieuw, en nogmaals ik orienteer mij alleen nog even wat voor mij het beste lijkt ;)

ik beslis ergens volgende maand pas, dus tot nu toe, zijn Macbeth, Serge, Buchla en de GRP gegadigde

McBeth en die GPR zijn substractieve synths vnl.
Serge en Buchla moeten het echt hebben van fm en waveshaping oa.
Bij die synths gebruik je ook heel vaak geen filters omdat het niet nodig is.
Ik zou gewoon is veel proberen te lezen op www.serge-fans.com of zo.

McBeth en die GPR zijn substractieve synths vnl.
Serge en Buchla moeten het echt hebben van fm en waveshaping oa.
Bij die synths gebruik je ook heel vaak geen filters omdat het niet nodig is.
Ik zou gewoon is veel proberen te lezen op www.serge-fans.com of zo.

oh ga ik zeker alles bekijken alleen ben ik wel benieuwd hoeveel VCO die creature heeft, jij kan het vast vertellen :okdan:

ik heb geen idee hoeveel vco's die kan voor mij is dit ook allemaal nieuw, en nogmaals ik orienteer mij alleen nog even wat voor mij het beste lijkt ;)

Zeg Wouter, welke cursus volg jij eigenlijk bij de LOI ?

ik krijg een spoed cursus van Mono/Poly :D

dat bedoel ik, het is pittig hoor en niet zo 1-2-3 te volgen. zeker als mono/poly het staat te vertellen en aanwijst terwijl er 5 pakken spaghetti voor de modules hangen en je eigenlijk niks ziet.

Als ik een modular gaat halen wordt het bijna zeker weten een Buchla 200e, mischien wat van die M-Modules van Serge, maar die Buchla 200e heeft mijn hart gestolen sinds ik er voor het eerst een zag...Voor mij hoeven die moog modulars etc niet zo, een Voyager is wat dat betreft prima zat hehe...

Je kàn natuurlijk ook wat 'kleiner' modulair beginnen zonder enorm in te moeten leveren op de wat leukere modulaire mogelijkheden.
Dat is wel een kwestie van de juiste modular selecteren.

In grote lijnen heb je twee soorten;

1) de wat 'klassiekere' modulars die zich iets meer richten op het 'rechtdoor'-werk. In beginsel VCO->VCF->VCA, en dan natuurlijk wat interessantere modulaties, het blijft wel modular natuurlijk. Je moet bij deze groep denken aan de vintage (oervader) Moog, Roland (ook vintage) en moderner MacBeth, Cwejman, MOTM en bijv. veel modules van Doepfer.

Wil niet zeggen dat het niet anders kàn (ja hoor, kom maar door met die boze reacties... :D) alleen deze groep modulars is vaak wat beperkt door de keuze in plaatsing van en hoeveelheid in/out patchpoints en de beperkte range van knoppen. Het is wel modulair, maar dat wil niet zeggen dat je *alles* aan *alles* kan koppelen. Of dat je een LFO ook zinvol in audio-range kan gebruiken, bijv.

In principe komt de klankvariatie hier met name uit de keuze van oscillator, vca en filter en (audio)modulatie (chorus / flanger / phaser) vandaar dat je daar vaak een enorme keuze hebt uit allerlei interessante ontwerpen; de nadruk ligt veelal op goede basisklank.

2) De andere groep zijn de echt freaky modulars als Blacet, Wiard, Serge en Buchla. Ruwweg ook op volgorde van prijs.

Deze modulars zijn op het eerste oog vaak lastig te doorgronden, doordat de terminologie redelijk ver kan afstaan van de 'dagelijkse' synthpraktijk.
Even een patchje VCO->VCF->VCA maken in een paar seconden kan je als onwetende beginner wel vergeten.

Kenmerkend is het kunnen gebruiken van modules voor meerdere, soms wel tientallen, doeleinden.
2 (heel simpele) voorbeelden: een filter kan hier ook als een voltage processor en ook als een oscillator dienen, en een envelope kan als een LFO gebruikt worden.
En dat kan echt nog veel gekker, vraag maar aan Monopoly. Dat is echt een kwestie van ontdekken, ik geloof niet dat dit ergens in een handleiding staat? :D

Maar goed, om terug te komen bij het begin van m'n verhaal. Zoek je echt de complexiteit van een Buchla of Serge, dan zou je ook iets 'lager' kunnen instappen. Een Wiard 300 is bijv. ook prachtig (ook optisch, trouwens) en geheel niet te versmaden.
Maar ook Blacet heeft (samen met andere fabrikanten op het Frac formaat) een heleboel bijzonder interessante modules die je een aardig eind in de richting kunnen helpen. Alleen: Frac ziet er optisch veel minder aantrekkelijk uit (vind ik persoonlijk).
Ga je echter eerder voor een modular uit de 'andere school', zoiets als die GRP synths, dan let je weer op hele andere aspecten. En dan snap ik de mensen wel die zeggen: waarom koop je geen MOTM? Dat is appels met appels vergelijken... ;)

En dan is er altijd nog het verhaal semi-modular versus modular.
Ook al is het niet 'hardcore', ik vond het toch bijzonder prettig om in te kunnen stappen in een semi-modular. Dan is er tenslotte al een leuke selectie van modules gemaakt, die meestal goed op elkaar ingrijpen. Bij echt modular moet je je als beginner toch vaak een weg vechten door het woud aan modules, formaten, soorten kabel en wat nu wel of niet voldoende doorgroeimogelijkheden biedt.

Het heeft mij in ieder geval een boel leeswerk en uitproberen gekost voor ik snap wat ik nu snap over de verschillende filosofieen achter fabrikanten etc.
En dan ben ik nog maar een modular beginnertje! :D

Ik heb één ding geleerd: soms moet je eerst echt met een apparaat werken, voordat je de mogelijkheden kunt doorzien. Dat lukt niet meer door te staren naar een plaatje op het web, of door het kijken van een Youtube filmpje. Dus als ik jou was zou ik die uitnodiging van Monopoly met beide handen aangrijpen! :okdan:

Persoonlijk vind ik Blacet meer richting Moog (east coast) neigen hoor.
En daar bedoel ik niet mee dat het slecht is trouwens.
Wiard wankelt tussen in maar is mischien wel een kruising tussen east/west coast denk ik.

Serge en Buchla zijn de "echte" west coast synths waarbij de 200e het vnl van de klank van de vactrol gates moet hebben.

Persoonlijk vind ik een Serge nog dieper gaan dan een Buchla en zijn de modules veel opener ontworpen in de zin van de mogelijkheden.

Waar je bij Buchla bv een complex waveform generator heb moet je bij Serge gewoon 2 vco's en een wavemulitplier/waveshaper aan mekaar patchen om een soort gelijk resultaat te krijgen.

Back