Je kàn natuurlijk ook wat 'kleiner' modulair beginnen zonder enorm in te moeten leveren op de wat leukere modulaire mogelijkheden.
Dat is wel een kwestie van de juiste modular selecteren.
In grote lijnen heb je twee soorten;
1) de wat 'klassiekere' modulars die zich iets meer richten op het 'rechtdoor'-werk. In beginsel VCO->VCF->VCA, en dan natuurlijk wat interessantere modulaties, het blijft wel modular natuurlijk. Je moet bij deze groep denken aan de vintage (oervader) Moog, Roland (ook vintage) en moderner MacBeth, Cwejman, MOTM en bijv. veel modules van Doepfer.
Wil niet zeggen dat het niet anders kàn (ja hoor, kom maar door met die boze reacties...

) alleen deze groep modulars is vaak wat beperkt door de keuze in plaatsing van en hoeveelheid in/out patchpoints en de beperkte range van knoppen. Het is wel modulair, maar dat wil niet zeggen dat je *alles* aan *alles* kan koppelen. Of dat je een LFO ook zinvol in audio-range kan gebruiken, bijv.
In principe komt de klankvariatie hier met name uit de keuze van oscillator, vca en filter en (audio)modulatie (chorus / flanger / phaser) vandaar dat je daar vaak een enorme keuze hebt uit allerlei interessante ontwerpen; de nadruk ligt veelal op goede basisklank.
2) De andere groep zijn de echt freaky modulars als Blacet, Wiard, Serge en Buchla. Ruwweg ook op volgorde van prijs.
Deze modulars zijn op het eerste oog vaak lastig te doorgronden, doordat de terminologie redelijk ver kan afstaan van de 'dagelijkse' synthpraktijk. Een patchje VCO->VCF->VCA in een paar seconden kan je als onwetende beginner wel vergeten.
Kenmerkend is het kunnen gebruiken van modules voor meerdere, soms wel tientallen, doeleinden.
2 (heel simpele) voorbeelden: een filter kan hier ook als een voltage processor en ook als een oscillator dienen, en een envelope kan als een LFO gebruikt worden.
En dat kan echt nog veel gekker, vraag maar aan Monopoly. Dat is echt een kwestie van ontdekken, ik geloof niet dat dit ergens in een handleiding staat?
Maar goed, om terug te komen bij het begin van m'n verhaal. Zoek je echt de complexiteit van een Buchla of Serge, dan zou je ook iets 'lager' kunnen instappen. Een Wiard 300 is bijv. ook prachtig en niet te versmaden.
Maar ook Blacet heeft (samen met andere fabrikanten op het Frac formaat) een heleboel bijzonder interessante modules die je een aardig eind in de richting kunnen helpen. Alleen: dat ziet er optisch wat minder aantrekkelijk uit (vind ik persoonlijk).
En dan is er altijd nog het verhaal semi-modular versus modular.
Ook al is het niet 'hardcore', ik vond het toch bijzonder prettig om in te kunnen stappen in een semi-modular. Dan is er tenslotte al een leuke selectie van modules gemaakt, die meestal goed op elkaar ingrijpen.
Bij echt modular moet je je als beginner toch vaak een weg vechten door het woud aan modules, formaten, soorten kabel en wat nu wel of niet voldoende doorgroeimogelijkheden biedt.
Het heeft mij in ieder geval een boel leeswerk en uitproberen gekost voor ik snap wat ik nu snap over de verschillende filosofieen achter fabrikanten etc.
En dan ben ik nog maar een modular beginnertje!