Buchla 200(e)

Nou ja, een Miniwave vind ik niet echt 'east coast'. Maar dat zal dan wel de Wiard invloed zijn?
Een Binary Zone of Improbability Drive ook niet, trouwens...

Maar goed, het east coast en west coast verhaal is ook soms behoorlijk lastig, en daarom heb ik het expres uit bovenstaande post weggelaten.
Het is in ieder geval voor een 'beginner' erg belangrijk om in ieder geval te snappen waarom een Roland System-100m of MOTM echt een leuke modular is, maar waarom je er nooit de mogelijkheden van een Serge of Wiard op zult halen. Ook al staat er bij allebei 'modular' op de verpakking...

Je kàn natuurlijk ook wat 'kleiner' modulair beginnen zonder enorm in te moeten leveren op de wat leukere modulaire mogelijkheden.
Dat is wel een kwestie van de juiste modular selecteren.

In grote lijnen heb je twee soorten;

1) de wat 'klassiekere' modulars die zich iets meer richten op het 'rechtdoor'-werk. In beginsel VCO->VCF->VCA, en dan natuurlijk wat interessantere modulaties, het blijft wel modular natuurlijk. Je moet bij deze groep denken aan de vintage (oervader) Moog, Roland (ook vintage) en moderner MacBeth, Cwejman, MOTM en bijv. veel modules van Doepfer.

Wil niet zeggen dat het niet anders kàn (ja hoor, kom maar door met die boze reacties... :D) alleen deze groep modulars is vaak wat beperkt door de keuze in plaatsing van en hoeveelheid in/out patchpoints en de beperkte range van knoppen. Het is wel modulair, maar dat wil niet zeggen dat je *alles* aan *alles* kan koppelen. Of dat je een LFO ook zinvol in audio-range kan gebruiken, bijv.

In principe komt de klankvariatie hier met name uit de keuze van oscillator, vca en filter en (audio)modulatie (chorus / flanger / phaser) vandaar dat je daar vaak een enorme keuze hebt uit allerlei interessante ontwerpen; de nadruk ligt veelal op goede basisklank.

2) De andere groep zijn de echt freaky modulars als Blacet, Wiard, Serge en Buchla. Ruwweg ook op volgorde van prijs.

Deze modulars zijn op het eerste oog vaak lastig te doorgronden, doordat de terminologie redelijk ver kan afstaan van de 'dagelijkse' synthpraktijk. Een patchje VCO->VCF->VCA in een paar seconden kan je als onwetende beginner wel vergeten.
Kenmerkend is het kunnen gebruiken van modules voor meerdere, soms wel tientallen, doeleinden.
2 (heel simpele) voorbeelden: een filter kan hier ook als een voltage processor en ook als een oscillator dienen, en een envelope kan als een LFO gebruikt worden.
En dat kan echt nog veel gekker, vraag maar aan Monopoly. Dat is echt een kwestie van ontdekken, ik geloof niet dat dit ergens in een handleiding staat? :D

Maar goed, om terug te komen bij het begin van m'n verhaal. Zoek je echt de complexiteit van een Buchla of Serge, dan zou je ook iets 'lager' kunnen instappen. Een Wiard 300 is bijv. ook prachtig en niet te versmaden.
Maar ook Blacet heeft (samen met andere fabrikanten op het Frac formaat) een heleboel bijzonder interessante modules die je een aardig eind in de richting kunnen helpen. Alleen: dat ziet er optisch wat minder aantrekkelijk uit (vind ik persoonlijk).

En dan is er altijd nog het verhaal semi-modular versus modular.
Ook al is het niet 'hardcore', ik vond het toch bijzonder prettig om in te kunnen stappen in een semi-modular. Dan is er tenslotte al een leuke selectie van modules gemaakt, die meestal goed op elkaar ingrijpen.
Bij echt modular moet je je als beginner toch vaak een weg vechten door het woud aan modules, formaten, soorten kabel en wat nu wel of niet voldoende doorgroeimogelijkheden biedt.
Het heeft mij in ieder geval een boel leeswerk en uitproberen gekost voor ik snap wat ik nu snap over de verschillende filosofieen achter fabrikanten etc.
En dan ben ik nog maar een modular beginnertje! :D

Hoewel ik verzot ben geworden op Buchla en Serge denk ik als mede modular beginner ook meer in de richting van MacBeth M5(N) of die nieuwe GRP A8 . Waarbij de MacBeth tot nu toe mijn voorkeur heeft. Er zit sowieso een groot prijsverschil tussen deze twee, de MacBeth zit op nieuw iets van 4200 (tweedehands zelfs rond de 3250) die GRP A8 gaat inclusief verpakken en verzenden toch tegen de 6000 euro zitten. Maar ja ook technisch zit er veel verschil die GRP heeft kwa specs van alles (veel) meer inclusief een 2x8 of 1x 16 stepsequencer en midi de MAcBeth heeft tot nu toe voor mij een voorsprong op geluid (die GRP demos zijn er volgende maand pas) maar heeft geen sequencer en geen midi die kastjes moet ik dus sowieso nog erbij aanschaffen.

Het blijkt dat de demo's van de GRP A3 er dichtbij in de buurt komen te zitten maar dat de A8 op vele fronten verbeterd is sowieso is hij minimaal 2x een A3 en een verbetering op met name filter, bereik en lfo gebied. Van wat ik heb gehoord klinkt die A3 wel lekker snappy :P ik wil juist zo graag wat "out of this world, freaked out" geluidsvoorbeelden horen :{

Het is wel duidelijk dat ik dikke bassen, leads en andere complexe geluiden wil maken, die A8 kan zelfs poly gespeeld worden ook al een bonus voor mij voor warme pads etc.

Ik heb vorlopig nog even de tijd om eens goed te kijken en te luisteren, ik wil zeker niet de boot ingaan door blind die GRP aan te schaffen. Na deze aanschaf is het beter verantwoord om dan een Buchla of Serge te kopen ;)

Nou, je raakt daar een punt wat ik nog wilde toelichten. Het is dus niet dat de éne school beter is dan de andere.

Alleen het is precies wat je ermee wilt doen. Precies het 'dikke bassen, leads, pads' verhaal versus de 'out of this world, freaked out' sounds.
Modulars uit allebei de scholen kunnen het allebei wel, maar de hoeveelheid werk die je erin moet steken scheelt. Bij de 'klassiekere' school rollen de basjes er zo uit, maar moet je enorm patchen met mixers en multiples voor de ware freakiness. Bij de 'freaky' school moet je echter behoorlijk werken voor de meest 'simpele' patchings, precies wat Monopoly schrijft, omdat alles veel meer 'open' is gehouden.

Die GRP A8 is volgens mij niet echt "modular"..maar ik kan er ook naast zitten.

Wat betreft die Buchla/Serge etc discussie...
Ik snap de voorliefde voor deze instrumenten maar soms krijg ik er ook een beetje jeuk van...

Het lijkt wel "duur en exotisch, dus goed"...

In mijn beleving eindigen de muzikale resultaten van dit soort instrumenten vaak in bizarre bleeps en peeps, a-tonale drones en random triggerende FM.
Ik luister die Monopoly blog wel eens en das best gaaf maar zonder dikke wolken wietdamp en weinig licht heb ik al snel zoiets zet effe uit...(no offence Mono)...Het heeft een plek in de muziek, een "niche" zo te zeggen maar die is klein.

Ik weet dat de meeste eigenaren van die exotische modules nu beledigd zijn maar laten we eerlijk wezen..Het is en blijft voor de "liefhebbers" dit spul en over het algemeen niet te betalen voor de gemiddelde muzikant.

Als je het mij vraagt dan is een M5 een schitterende aankoop waar je naast conventionele geluiden vast een bak freaky geluiden uit kan halen...

Wat je uit een modular haal is puur afhankelijk van de gebruiker he Ralph.

Maar als je een snappy bass wil koop dan lekker een kobol.
En wil je complexe polyfone pads koop lekker een OBmX.

Die GRP A8 is volgens mij niet echt "modular"..maar ik kan er ook naast zitten.

Wat betreft die Buchla/Serge etc discussie...
Ik snap de voorliefde voor deze instrumenten maar soms krijg ik er ook een beetje jeuk van...

Het lijkt wel "duur en exotisch, dus goed"...

In mijn beleving eindigen de muzikale resultaten van dit soort instrumenten vaak in bizarre bleeps en peeps, a-tonale drones en random triggerende FM.
Ik luister die Monopoly blog wel eens en das best gaaf maar zonder dikke wolken wietdamp en weinig licht heb ik al snel zoiets zet effe uit...(no offence Mono)...Het heeft een plek in de muziek, een "niche" zo te zeggen maar die is klein.

Ik weet dat de meeste eigenaren van die exotische modules nu beledigd zijn maar laten we eerlijk wezen..Het is en blijft voor de "liefhebbers" dit spul en over het algemeen niet te betalen voor de gemiddelde muzikant.

Als je het mij vraagt dan is een M5 een schitterende aankoop waar je naast conventionele geluiden vast een bak freaky geluiden uit kan halen...

Klopt wel inderdaad die GRP is niet modular maar heeft wel die capaciteiten ik quote even van de website "GRP Synthesizer A8 has nearly infinite modulation routings between modules, for producing sounds previously available only on a modular instrument."

die MacBeth is semi modular en heeft tot nu toe mijn voorkeur.

Wat je uit een modular haal is puur afhankelijk van de gebruiker he Ralph.

Maar als je een snappy basswil koop dan lekker een kobol.
En wil je complexe polyfone pads koop lekker een OBmX.

ook mooie instrumenten echter hoeft het van mij niet persé poly te zijn tis wel een bonus als het kan. Wat ik wel zoek is dikke bassen, leads, en freaky sounds die je niet uit een synth kan halen.

"GRP Synthesizer A8 has nearly infinite modulation routings between modules, for producing sounds previously available only on a modular instrument."
Sorry, maar dat kwalificeer ik even met oog op bovenstaand verhaal over 'niet alles is modular als er modular op staat' als marketing-geblaat.
Zonder het ding te hebben gehoor, trouwens, maar wel gezien de features van het ding.

Overigens zijn er genoeg synths die wel degelijk out-of-the-box enorme freaky bakken zijn, zonder dat ze modular zijn.
Denk hierbij aan Roland SH-5/7 of de Yamaha CS-30. Desnoods een DX-7, dan heb je pas crossmodulatie... :D
Freaky <> Modular!

Waarschijnlijk kan je wel wat modulatie routes kiezen etc...

Maarum...ik zou de M5 kopen. Dat ie een gewild ding met een goede verkoop waarde als je hem ooit weer weg wilt doen..En zoals gezegd ik denk dat je met wat patchwerk daar genoeg exotische en weirde sounds uit kan halen.

Heb je wel eens aan een Arp 2600 gedacht...das de basis van de M5 en een heel gaaf instrument...

Sorry, maar dat kwalificeer ik even met oog op bovenstaand verhaal over 'niet alles is modular als er modular op staat' als marketing-geblaat.
Zonder het ding te hebben gehoor, trouwens, maar wel gezien de mogelijkheden van het ding.

Overigens zijn er genoeg synths die wel degelijk out-of-the-box enorme freaky bakken zijn, zonder dat ze modular zijn.
Denk hierbij aan Roland SH-5/7 of de Yamaha CS-30.
Freaky <> Modular!

Ik ben het me je eens...ik zie de GRP 8 meer als een hele dikke polysynth.

Vond de CS-30 erg ok...zelf de CS-5 geeft al verbazingwekkend goed resultaat...(nu dwaal ik wel erg af)
Ik heb nog nooit ene SH-5 of SH7 bespeeld...jammer...Kozz-Vintage heeft momenteel een SH-7 te koop...

Een M5 zou ik echt niet aan beginnen.
Koop dan een Modcan B als je die kant op wil.
Is naar mijn mening een betere inverstering en een beter aanbod met modules.

Alle info heeft gelukkig wel mijn keuze wat zichbaarder gemaakt. Een Serge of Buchla is voor de meer ervaren geluids patcher met zijn eigen sound, met een Macbeth of GRP kan ik wat beter overweg en is een perfecte leercurve om dan pas op Serge of Buchla over te gaan.

Ik denk dat ik al gelijk verwend ben geraakt door die twee, tis alsof je bijna niets anders meer wil

Koz is veel te duur man.

Mono voor jou is Modcan een begrip, voor de meeste een onbekend iets.
Een Macbeth M5 spreek een veel groter gebied liefhebbers aan.

Tja, Kozz is een handelaar...Laatst had ie mooi Synton spul te koop...en een EMS synthi Hi-Fly die uiteindelijk tegen de 7000$ dollar opleverde..
Nu heeft ie nog een EMS educational synthi (die gele) in de winkel.
Maar die kost ook al rond de 4000$ meen ik...En een Synton Vocoder.

http://cgi.ebay.com/EMS-REHBERG-SYN...photoQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262

Maarum...het lijkt idd wel alsof ie alsmaar duurder en duurder word..Vind ik geen probleem gezien mijn eigen activiteiten maar ik ziet hem ook niet hard verkopen voor die bedragen...anyway...

Die SH7 is wel mooi!!!!...Is die nou onredelijk geprijsd?

ik had pas nog de mogelijkheid een m5 aan te schaffen en heb het niet gedaan. groots, indrukwekkend, maar toch ook neit bijzonder en ik mis de subtitliteit van andere dingen. ik vond overigens de arp2600 ook wat aan de brave kant eerlik gezegd. nou hoeft braaf neit erg te zijn: cwejman s1, kost bijna de helft minder dan de m5 en is wat minder van de krachtpatserij.

ik had pas nog de mogelijkheid een m5 aan te schaffen en heb het niet gedaan. groots, indrukwekkend, maar toch ook neit bijzonder en ik mis de subtitliteit van andere dingen. ik vond overigens de arp2600 ook wat aan de brave kant eerlik gezegd. nou hoeft braaf neit erg te zijn: cwejman s1, kost bijna de helft minder dan de m5 en is wat minder van de krachtpatserij.

Ja ik snap wat je bedoeld...de Arp 2600 is geen blaffende hond...desalniettemnin was ik er zeer van onder de indruk...nadat ik uitgevogeld had dat ik de initial gain slider open had staan... :-)

Die SH7 is wel mooi!!!!...Is die nou onredelijk geprijsd?

2000 pleuro? Dat vind ik een zotte prijs. €1500 is al mooi betaald.
Gezien de ontbrekende knop bij de tuning (linksonder) lijkt het wel een beetje op mijn ouwe exemplaar dat toenertijd voor €1400 werd verkocht.
Maar we leven in gekke tijden.

Ik ben het me je eens...ik zie de GRP 8 meer als een hele dikke polysynth.

Vond de CS-30 erg ok...zelf de CS-5 geeft al verbazingwekkend goed resultaat...(nu dwaal ik wel erg af)
Ik heb nog nooit ene SH-5 of SH7 bespeeld...jammer...Kozz-Vintage heeft momenteel een SH-7 te koop...

ik hou inderdaad rekening met het feit dat die GRP geen echte modular is, ik wil ook eerst weten wat de bouwer bedoelt met dat ie dat wel over de mogelijkheden beschikt. Misschien is de gebruiksaanwijzing al te verkrijgen ik stuur hem eens een email. Zou leuk zijn als je d.m.v. switches kan schakelen tussen modules.

Is die SH7 van Kozz niet van SCD geweest??????? stond laats te koop op MP rond de 1200 geloof ik.

Arp2600 ook mooi, maar 2e hands net zo duur als een 2e hands M5

Hmmmm.. ik ga nog een hoop luisteren en lezen voordat ik tot een beslissing kom, tot zo ver iedereen bedankt ik ben een hele hoop wijzer geworden :okdan:

Back