Probleem met rme firewire/monitoren

Adjust

Ouwe rot
Hallo,
Ik heb sinds kort een Sony Vaio en een Rme fireface 800.
Als ik muziek afspeel hoor ik het geluid door alle 2 mijn monitoren, maar...
Bij 1 monitor hoor ik continu een vreemd geluid, soort krakerige ruis (alsof ik op de radio een AM zender aan het zoeken ben).
Nu heb ik eerst gechecked of het aan de kabels lag, oftewel de kabels verwisselt. Hierbij merkte ik dat het daar niet aan lag want dezelfde monitor bleef dat geluid geven. Vervolgens dacht ik dat het aan mijn monitor zou liggen en heb ik een kabel rechtstreeks vanuit een synth naar de monitor gebracht. De kraak was nu verdwenen en het geluid was dus prima.
Zodra ik de jack-kabel van die ruisende monitor uit de Rme trek dan is de ruis ook verdwenen. Verder merk ik dat wanneer ik het scherm met settings van de Rme open heb staan en met mijn muis verplaats, dat de ruis dan heftiger klinkt.
Verder heb ik laatst mijn monitoren (voorzichtig) verplaatst, maar zou wel kunnen dat ik perongeluk het schuifje heb verschoven van 230v naar 110v. Maargoed, dan lijkt het me nog raar dat er geen ruis is wanneer er geen jack-kabel inzit of wanneer er een synth aan hangt.
Wie het weet mag het zeggen..

dank alvast

Hmmm. Oude truc met PCI kaarten was het verplaatsen naar het onderste slot. Ik weet niet of je een losse PCI kaart hebt met FireWire of direct op het moederbord? Anders ff naar het onderste slot zetten.

Anders de keyboard shortcuts maar leren. Succes!

Als er geen Texas Instruments chip in je lappie zit voor de firewire dan wil dat ook nog wel eens problemen geven.
Heb je toevallig een PC in de buurt die het wel heeft?

Het doet mij echt aan bandbreedte problemen denken.

Ook FWkabels langer dan 4 meter geven bijna alleen maar problemen.

Google ook eens op Firewire 800 en 400...

Texas Instruments chip..hmm, zou het niet weten, maar mag toch aannemen dat een sony vaio fw21e a 1000 euro alles aan boord heeft wat nodig is..?
Als ik me niet vergis heeft een kennis ook een vaio (fw11e) waarbij ook geen probleem is. FWkabel is 1,5 meter dus dat mag het probleem ook niet zijn.
Het vage is ook dat het dus maar bij 1 speaker is.

Als er geen Texas Instruments chip in je lappie zit voor de firewire dan wil dat ook nog wel eens problemen geven.
Heb je toevallig een PC in de buurt die het wel heeft?

Het doet mij echt aan bandbreedte problemen denken.

Ook FWkabels langer dan 4 meter geven bijna alleen maar problemen.

Google ook eens op Firewire 800 en 400...

Nu heb ik inmiddels gemerkt dat wanneer mijn laptop en firewire uit staan, en ik de speakers aan zet, dat er ook een soort ruis/piep te horen is over die ene speaker. Wel in mindere mate dan wanneer alles aan staat, maar toch..
Als ik dan de jack-kabel uit de Rme haal is het weg. Stop ik dan de jack-kabel in de uitgang van een ander apparaat dan hoor ik ook geen ruis.

Gek idee, maar probeer je vaio eens zonder en met voeding?

Daarnaast zou ik even posten op hun forum maar verwacht geen wonderen of in ieder geval geen snelle wonderen . Het zijn een stel sjaggerijnige stofnesten en de support is een beetje een rommeltje. Maar wie weet is er een medegebruiker met hetzelfde probleem.

Ok, ik heb nu de laptop op de accu geprobeerd en inderdaad, de zoem is weg. Wel vreemd dat die zoem dan slechts op 1 monitor hoorbaar was.
Maargoed, hoe kan ik ervoor zorgen dat die zoem ook weg is als de laptop niet op de accu draait?
Het enige wat ik me kan bedenken is de aarde, maar als ik het spul in geaarde stopcontacten steek dan blijft het probleem met de zoem..

Laatst gewijzigd:
Ik vrees dat ik daarop even het antwoord schuldig moet blijven, post het op hun forum en stuur ze direct ook even een mailtje. Volgens mij is het nl een bekend probleem... Zet in je post op het forum dat je hun ook gemailt hebt, en als ze niet reageren moet je ze maar even via het forum scherp houden. Zoals ik zei is hun support nogal een bende, en zijn ze niet echt gezellig. Op deze manier worden ze wakker, ze zijn erg gevoelig voor dit soort dingen(lange tenen, grote ego's...)

Het is iig iets met de Vaio en de adapter, zoek het in die hoek ;)

Ik geloof dat ik eruit ben. Zodra ik de voeding van mijn laptop in een ander stopcontact stop dan die ene monitor dan is de zoem weg. Hierbij maakt het overigens niet uit of ik het in een geaarde of niet geaarde doe.

Back