Audio interface (firewire)

Digital_overdri

Stamgast
Introductie

Op dit moment heb ik het probleem dat ik constant kabels om moet schakelen vanwege gebrek aan aansluitmogelijkheden. Een tijdje terug stelde ik de vraag welke mixer voor mij geschikt zou zijn, waarbij naar voren kwam dat ik beter voor een audio interface kan gaan.

Eerlijk gezegd weet ik zelf niks van firewire af, laat staan dat ik weet of ik het heb(als ik achteraan de computer kijk zie ik wel een firewire ingang maar weet daarbij niet of het werkt).

Ik heb het volgende moederbord:

http://www.asus.com/products.aspx?modelmenu=1&model=1459&l1=3&l2=11&l3=397

Wat ik graag zou willen is dat of ik alles aan kan sluiten op 1 centraal punt waarbij ik ook nog eens een lage latency heb.

Ik heb de volgende gear:

- Access virus ti desktop
- Roland Jp-8080
- Jomox Mbase01

Verder zou ik nog graag enkele aansluitmogelijkheden voor in de toekomst willen hebben.

Budget

Ongeveer 300 euro

Audio interface ja of nee?

Is een audio interface hetgeen wat ik zoek? Heb je audio interfaces met een lage latency (neem aan van wel)? Kan de oude geluidskaart weg als je een audio interface koopt?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Er lopen toch wat termen door elkaar heen in je vraag.

Je hebt een virus en een JP enzo? En ik neem aan dat je wilt dat je de geluiden van die synths tegelijk op een centraal punt binnen wilt laten komen? Daarvoor heb je een mixer nodig.

Tot zover is er dus nog geen sprake van een audio interface en laat staan latency.

In de mixer komen dus de geluiden van je synths samen. Je kan dan die geluiden gemixt of individueel doorsturen naar je computer om ze als audio op te nemen (in een sequencer-programma bijvoorbeeld.) Om dat signaal (die geluiden dus) naar je computer te kunnen sturen heb je een audiointerface nodig. Een audiointerface voegt als het ware inputs en outputs aan je PC toe zoals je ze ook op een recorder zou vinden. Later kun je het opgenomen geluid weer terug afspelen op die mixer. (Bij dat opnemen en afspelen met de audiointerface kan latency optreden, maar da's nu van later zorg.)

Is dit begrijpelijk zo? Volgens mij heb je allebei nodig. Of een combi. Die bestaan ook. Een audiointerface kun je overigens aansluiten op je PC via FW, maar ook via USB. Dat is ook iets waarover ik pas later zou beslissen.

Heb inderdaag een virus, jp, etc. (zie ook: ik heb de volgende gear). Op dit moment heb ik de virus op de usb-poort aangesloten, de Jp-8080 op de geluidskaart (audio in L & R) en schakel ik die kabels om als ik de Jomox Mbase01 wil gebruiken. Ben trouwens nog vergeten te zeggen dat ik ook nog een midi keyboard heb, die route ik nu via de jp-8080 naar de pc.

Wat ik graag wil is dat ik alles aan kan sluiten (wat dus met deze geluidskaart niet kan) en daarbij ook nog de mogelijkheid heb om in de toekomst nog 1 a 2 synthesizers aan te sluiten. Het mooiste zou zijn als je meerdere slots heb zodat je bv. zowel de jp-8080 en de access virus ti tegelijk kunt gebruiken (weet dus niet of dit mogelijk is met firewire?).

Bedankt voor je hulp iig :doei:

Je hebt een virus en een JP enzo? En ik neem aan dat je wilt dat je de geluiden van die synths tegelijk op een centraal punt binnen wilt laten komen? Daarvoor heb je een mixer nodig.

Ja maar een multi i/o audio interface is net zo goed ook een mixer. ;) Dus heb je helemaal niet perse een mixer nodig. Ik heb al heel lang geen mixer meer in mijn studio, maar wel hardware synths... Jou voorbeeld werkt wel, maar is anno nu een beetje oldschool aan het worden. :D

of sluit alle synths aan op je geluidskaart ;)

Als je een geluidskaart neemt met voldoende ingangen, en dan is het budget van 300 euro een beetje krap sowieso. Hij moet er al 3 synths op aansluiten, en dan wil die nog aansluitmogelijkheden voor later.

Ik zou zeggen: mixer + simpele 2xin / 2xuit interface. Of zijn er beetje redelijke mixertjes met ingebouwde interface in low budget?

maar is anno nu een beetje oldschool aan het worden. :D

Hee, dan nog altijd meneer Oldschool voor jou, hè? :D

Zou graag wel de mixer van Cubase Sx3 willen blijven gebruiken

Dan wordt het een audiointerface met voldoende ins voor je synths en eventueel wat extra voor later.

Genoeg te vinden hoor, zowel Firewire als USB. Er is trouwens een nieuw topic over verschil tussen de twee, ook wel interessant dan voor je.

Idd is €300 aan de lage kant.
Als je een PCI slot vrij hebt, er staat een m-audio delta 1010 te koop hier op t forum. Is binnen je budget, en een goede, stabiele keuze! Deze heeft 8x analoog i/o en 2 x spdif i/o. Als 8 inputs te weinig is zou ik nog even doorsparen. Zo staat er nu op t forum ook een Motu 24i/o te koop. Ver boven je budget, maar zeer zeker een interessante deal als je kijkt wat je daarvoor krijgt.

Die m-audio delta ziet er goed uit, zo te zien kan ik daar voorlopig mee vooruit. Zal de betreffende persoon eens even een pm sturen.

Bedankt voor jullie hulp :mega:

Even ter bevestiging, ben niet echt ervaren met aansluiten haha, bij de M-audio delta 1010 kan ik toch het volgende wel aansluiten:

Access virus ti desktop
Roland jp-8080
Jomox Mbase01
Midi keyboard

en is er ook nog ruimte voor (eventueel) een:

Sherman filterbank
Nord rack 2

Met die delta heb je 8x in, d.w.z. je hebt de beschikking over 8 mono inputs of 4 stereo inputs of een variatie (bijv: 1x stereo en 6x mono.)

Dan kun je denk ik zelf wel nagaan hoeveel van je van je synths aan kan sluiten, niet?

Hee, wat voor muziek maak jij eigenlijk?

Met die delta heb je 8x in, d.w.z. je hebt de beschikking over 8 mono inputs of 4 stereo inputs of een variatie (bijv: 1x stereo en 6x mono.)

Dan kun je denk ik zelf wel nagaan hoeveel van je van je synths aan kan sluiten, niet?

Hee, wat voor muziek maak jij eigenlijk?

Het leek mij ook te kunnen qua audio in- en outputs maar wist niet zeker of het ook ging lukken betreft het routen van de midi, bevestigende vraag leek mij daarom even geschikt 8)

Ik maak voornamelijk hardstyle en wil in de toekomst ook nog hardcore produceren.

Je kan die TI toch als geluidskaart gebruiken en er een mixertje aanhangen van 8 a 10 kanalen?

Je kan die TI toch als geluidskaart gebruiken en er een mixertje aanhangen van 8 a 10 kanalen?

Zou inderdaad kunnen. Heb nu al de delta 1010 gekocht van een forumlid :mega: Toch nog bedankt voor je idee!

Shortwave: leuke tracks op je myspace :koffie:

Kan ik je zwaar afraden....Ik heb het zo enkele maanden gedaan en de kwaliteit van mijn tracks waren echt zo gigantisch slecht...door het gebruik van de Ti als audiobay. Ik weet niet welke specificaties de audiointerface van de TI heeft maar erg goed is ze niet...

Had vandaag nog op de access site zitten koekelefietsen maar daar was het bla bla 24 bit 192khz bla bla.

Back