Serieuze problemen met mijn computer, wie kan me helpen?

B-enji

Ingeburgerd
Ik heb een intel pentium quadcore Q6600 2,4 ghz computer met 2 gb ram en emu 1616 pci geluidskaart, met windows vista.

Ik heb op deze computer alleen staan: fruity loops en aantal extra plugins en sample dvdtje.

Het probleem is dat me computer het niet aankan als ik de demo liedjes van andere producers die ja kan openen in fl studio probeer af te spelen, zelfs als ik heel het systeem om 44,1 khz op 16 bit en op 10 ms.

Ik heb wel al de nodige tweaks uitgevoerd die beschreven stonden in de sound on sound magazine van vorige maand, het leek wel even of het had geholpen maar als ik dus die demo wil luisteren schiet de cpu binnen aantal seconden tegen de 100 en loopt heel fruity loops vast!=(

Wie kan me alsjeblieft helpen want ik weet echt niet wat ik verder nog kan doen, want dit is tog niet normaal (de comp is gloednieuw speciaal gekocht voor het producen en gebruik ook voor de rest nergens voor en is nie op internet aangesloten).

Te weinig info, wat is het exacte probleem? Welke buffersize draai je met je audio interface. Welke driverstandaard heb je geconfigureerd (Asio, DirectX, MME?).

Fout geconfigureerd kan het beste systeem presteren als niets.

De buffer staat op 10 ms en ik draai op de asio driver die bij de emu 1616 zat.

En het exacte probleem is dat het lijkt alsof de computer bijna nix aan kan.
Want die demo songs hoort hij toch gewoon af te kunnen spelen vooral als ik de kwalititeit op zijn laagst zet.

Het is ook zo dat als bij voorbeeld alleen met de vst vanguard aan het kloten ben, de cpu ook al op 10 % staat.

Hoeveel CPU cores gebruikt jouw fruity? Alle 4 of maar 1tje?

Ik weet niet of Fl studio goed met multicore cpu's omgaat. maar ik ga er even vanuit van wel.

Wat je wel vaak ziet is dat de cpu meter niet goed het gemiddelde van 4 cores kan weergeven.

10ms is niet schokkend laag, je zou ens naar 20ms kunnen gaan en kijken of je problemen minder worden. Ook Asio is de juiste keuze.

Apart probleem!

Ow dat weet ik eigenlijk niet, weet jij misschien hoe ik dat kan zien en in kan stellen?

BTW bedankt voor de snelle reacties:)

Als er al een optie is om multicore gebruik aan of uit te zetten zal dat ergens in je settings zijn. Alleen ik verwacht wel dat als dat bestaat dat het standaard aan staat.

Heb je al eens in je windows task manager gekeken naar je processor verbruik? Gebruikt er een ander proces toevallig veel cpu?

Ik heb net gekeken in de task manager en heb even weer zo'n demo gedraaid waardoor de cpu tegen de 100 aan gaat en geluid helemaal gaat happeren en knetteren.

Dat was op de task manager dus ook te zien alleen zag ik maar 2 van de 4 processor ong 50 % omhoog schieten en de andere 2 nog geen 10 %.

Kan het misschien zijn dat hij maar op kwart snelheid draait ofso?

Ik heb wel bij de energieverbruik in configuratie scherm op hoge prestaties gezet, en bij en bij geavanceerde instellingen min processor op 90 en max op 100% gezet!

De snelheid van het systeem is niet alleen afhankelijk van de processor.
Q6600 zou het aan moeten kunnen.
Maar bv 2GB intern geheugen is wat laag voor Vista.

Ook de snelheid en toegangstijd van je schijven is niet geheel onbelangrijk zeker als er veel audio in je song zit. Ook de snelheid van je FSB.

Vista is een lomp en groot OS. Heb het zelf ook 2 weken geprobeerd maar ben snel weer terug naar XP gegaan.

Dit is inderdaad niet normaal, en FL Studio werkt ook prima op een single-core XP2400+ met maar 1gb (en nog minder zelfs), dus lijkt het probleem me ergens anders te liggen.

Ga eens naar Control Panel > System & Maintenance > Performance Information & Tools > Advanced Tools > Adjust the appearance and performance of Windows en zet bij het tabje Advanced "adjust for best performance of" op "Background services" als je dit nog niet had gedaan.

Download ook de demo van een andere sequencer (Ableton, Sonar) en kijk hoe je computer daarmee presteert, dan weet je of het aan FL Studio zou kunnen liggen of aan iets anders.

Waarom draai je Vista? Volgens mij is XP nog altijd de standaard in producersland. Ik heb net een PC voor m'n home studio besteld bij Teach Music, en zij zweren bij XP.
Zou me niks verbazen als dat je probleem oplost.

idd ja... Vista is dankzij alle toeters & bellen zoals Aero van zichzelf al zo enorm power-hungry dat er nauwelijks resources overblijven voor zwaardere applicaties. 2Gb geheugen is sowieso erg krap voor Vista; dan swapt je PC voortdurend naar schijf en dat is een enorme bottleneck qua performance

FL Studio stond al multithreated en ik heb maar even een screenshot gemaakt van het moment net na dat ik zo'n demo heb laten draaien en me comp op tilt slaat.

En met de performance meter erbij zodat je de gevolgen ook kan zien voor de 4 verschillende processors.

Attachments

• FL studio.jpg
    FL studio.jpg
    183,8 KB · Bekeken: 129
Ja klopt eigenlijk wilde ik ook liever xp maar voor de comp die gehaald heb kon ik alleen windows vista krijgen, en ik ben ook niet zo heel erg handig met computers dus omzetten naar xp is zonder hulp voorlopig ook even geen optie!

Ja ik de nodige tweaks zoals die background perfomance al gedaan net zoals bij energie hoge performance enzo, en alle virus scanners uitgegooid (staat niet op internet) en alle programmatjes in dat balkje beneden uitgeschakeld.

Maar dat andere programma proberen gak ik wel even doen heb tog nog steeds reason 4 die ik uit moet proberen!

En iedereen weer bedankt voor de reacties:)

speel je samples van de DVD af?

Dit is ook nog een optie.

Dat of brakke drivers voor de geluidskaart.

Back