Welke opleiding?

Sander02

Gepokt en gemazeld
Mensen, ik ben een flink aan het rondneuzen naar een goede opleiding in de audio techniek/muziek techniek e.d.
Op dit moment ben ik zo goed als klaar met m'n opleiding op m'n werk en nu ga ik sparen voor een opleiding in de muziek.
Dus een grote ommezwaai voor mij zal 'k maar zeggen, van ICT naar audio. (ben de ict langzamerhand 'een beetje' heel erg zat)

Wie kan me nou een echte goede opleiding aanbevelen. Eentje waarvan je kan zeggen "als je die netjes afrond, kom je bijna zeker aan de bak". En dan niet het conservatorium, dat is iets te hoog gegrepen voor mij. Ik wordt waarschijnlijk nieteens aangenomen met Mavo en MBO.

Nee, ik zoek iets wat precies tussen het technische gebeuren van muziek, en het muzikale aspect zelf zit.

Een mooi voorbeeld: op het grafisch lyceum heb je 'vormgeven', het handmatige ontwerp/schilder gebeuren
en 'audio/visueel' wat helemaal naar het computerbased ontwerpen neigt. Hiertussenin zit multimedia; daar heb je en het handmatige ontwerpen/schilderen, en het computergebeuren in 1. Nou dat zoek ik dus voor muziek.

Oover SAE hoor ik vaak dat mensen daarvan moeilijk een baan kunnen vinden. SAE spreekt me ook niet echt aan, vooral de prijs niet. (correct me if i'm wrong)

Het HKU in Utrecht (fakulteit voor audio enginering e.d.) sprak me eigenlijk wel aan. Iemand ervaring daarmee, of ervaring gedeelt met iemand die het heeft afgerond?

Maar er zijn er vast veel meer...

*misschien is hier al een thread over, alleen die ik heb niet gevonden

Als je voornaamste criterium het professionalisme van de opleiding is,
het prijskaartje even buiten beschouwing gelaten,
dan moet je hier beslist eens een kijkje nemen :
http://www.mi.edu/

of iets dichter bij huis :
http://www.alchemea.com/

En ja, ik ken persoonlijk mensen die hun spaarvarken hebben leeggemaakt om een half jaar naar Los Angeles te trekken voor de opleiding van het Musician's Institute, en die bij hun thuiskomst meteen een job in de AV-wereld hadden. Of dat uitzonderingen zijn, laat ik in het midden, maar in ieder geval : het zijn geen fabeltjes, het gebeurt echt!!

Overigens denk ik dat de beste opleiding nog steeds de pure praktijk is, door te beginnen als hulpje/loopjongen in een studio en je stap voor stap in te werken in het beroep. Je eigen motivatie, wilskracht, enthousiasme en doorzettingsvermogen zijn daarbij nog steeds onnoemelijk veel belangrijker dan je technische bagage.

Overigens denk ik dat de beste opleiding nog steeds de pure praktijk is, door te beginnen als hulpje/loopjongen in een studio en je stap voor stap in te werken in het beroep. Je eigen motivatie, wilskracht, enthousiasme en doorzettingsvermogen zijn daarbij nog steeds onnoemelijk veel belangrijker dan je technische bagage.

Er zijn natuurlijk nog meer richtingen dan het opnemen van bandjes. Sound Design is er bijv. 1.
Daarom wil ik het zo algemeen mogelijk houden om van daaruit te bepalen wat me het meest aanspreekt

En nee, ik accepteer niet dat ik met mijn enthousiasme en kennis ga beginnen als 'loopjongen'. Daar heb ik geen trek in, ookal is het niet anders.
Ik verwacht ook natuurlijk niet het onmogelijke.
Vandaar dat ik zo'n opleiding wil doen, want bij veel van zulke opleidingen werk je toch -al lerende- aan een hoop projecten (als loopjongen / groentje). Bovendien wil ik de opgedane kennis ook voor mijzelf gaan gebruiken ;) en niet alleen om anderen te 'dienen'

Eigenlijk is het voor mij heel simpel, ik ben nu al zo lang met muziek bezig dat ik daar gewoon meer mee bezig wil zijn dan dat ik nu doe. Het liefst gisteren :{

En ik denk toch echt dat zo'n papiertje me daarbij zal helpen. En bovendien merk ik altijd dat als je ermee bezig bent er super relaxte muziek uit voortkomt omdat je heel veel gaat uit testen voor jezelf. Als een maat van mij een nummer laat horen uit de tijd dat hij conservatorium deed, dan hoor je gewoon het enthousiasme erin terug!

Hier is al flink over geboomd hoor. Zoek eens het forum er op na. :)

De HKU

De HKU

Als ik je aan mag bevelen de HKU te Hilversum, Hoge scjool voor de kunsten. HBO opleiding in : muziek technolgie , audio design , digital media design , audio visuele media, e.d.

www. hku.nl groeten Alex (ook student)

Back