DSP processoren Firewire units

boeklanoei

Ouwe rot
Voor een setupje elders ben ik op zoek naar een makkelijke,vlugge doch kwalitatieve alles in een oplossing voor interne computer FX. Sterke voorkeur voor een externe alround FX unit middels Firewire. Te denken aan:
Powercore/ Duendo.
Voor mijn PC setup (XP).
Toch zit ik echter met een x aantal zeer belangrijke puntjes/gedachtes zoals:

* Hoe zit het met meerdere ASIO's draaien? Ik heb al een main-FW unit/ASIO.
* Hoe verhouden dergelijke units + plugs zich t.o.v. bijv. waves plugs (e.a.) met gewoon eigen computer DSP?
Is er veel klankverschil/kwaliteitverschil?
* Hoe zit het met plugin uitbreidding?
* Hoe werkt dit principe?

Dit zijn de belangrijkste puntjes. Waar moet ik nog meer aan denken? Ben redelijk onbekend met DSP units van dit principe. Al jullie input en nadere details omtrent deze manier van FX gebruiken is welkom.

* Hoe zit het met meerdere ASIO's draaien? Ik heb al een main-FW unit/ASIO.
De ASIO standaard voorziet niet in ondersteuning voor meerdere ASIO clients. Je kunt dus maar 1 audio interface in ASIO draaien. Echter heb je hier niets mee te maken omdat een Duende of powercore geen gebruik maken van ASIO.
* Hoe verhouden dergelijke units + plugs zich t.o.v. bijv. waves plugs (e.a.) met gewoon eigen computer DSP?
De grens tussen DSP plugins en Native plugins vervaagt steeds meer. Er zijn kwalitatief zeer goed native plugins beschikbaar echter gebruiken deze vaak wel flink veel cpu cycles (wat met de huidge cpu's niet perse een probleem is).
Is er veel klankverschil/kwaliteitverschil?
Ja, zowel in DSP en Native plugins zit zeer veel kwaliteitsverschil. Je hebt bij beiden rotzooi en zeer goede plugin (en alles ertussen).
* Hoe zit het met plugin uitbreidding?
Geen idee wat je bedoelt, kopen van plugins voor een DSP platform bedoel je?
* Hoe werkt dit principe?
Een DSP powered fx/dynamics oplossing werkt door een combinatie van een vst/au plugin die audio uit je host naar de DSP module stuurt waar de processing plaatsvind, daarna wordt de audio teruggestuurd naar de plugin en zo je host weer ingetrokken.
Dit zijn de belangrijkste puntjes. Waar moet ik nog meer aan denken? Ben redelijk onbekend met DSP units van dit principe. Al jullie input en nadere details omtrent deze manier van FX gebruiken is welkom.

Waar je op moet letten is dat DSP powered units ALTIJD latency toevoegen en je deze latency dus moet compenseren. Dit compenseren is bij live FX niet mogelijk en afhankelijk van de vertraging die de desbetreffende unit toevoegt kan dit erg storend zijn. Reeds opgenomen tracks met DSP FX kunnen vaak worden gecompenseerd met behulp van plugin delay compensation, een principe dat de meeste moderne audio hosts wel ondersteunen.

DSP FX/dynamics zijn dus niet altijd zaligmakend, het vereist een enigszins andere werkwijze omdat je rekening moet houden met latency. Wel kun je er meestal op rekenen dat de plugins van goede kwaliteit zijn al is het vaak zo (denk aan de powercore en UAD-1/2) dat de echt goede plugins optioneel zijn en dus nog extra moeten worden aangekocht.

Een laatste punt waar je zeker op moet letten is firewire compatibility. Er zijn vele gevallen van problemen met firewire chipsets in combinatie met DSP powered FX?dynamics bekend. Niet elke op moederborden gebruikte firewire chipset is even geschikt en sommige geven zelfs ronduit veel problemen. Met een Texas Instruments chipset zit je meestal wel veilig. Agere chipsets (gebruikt in de laatste Macs) geven bijvoorbeeld af en toe problemen.

Echter heb je hier niets mee te maken omdat een Duende of powercore geen gebruik maken van ASIO.

Mooi, net zoals mijn H8000FW dus, die maakt ook geen gebruik van ASIO.

De grens tussen DSP plugins en Native plugins vervaagt steeds meer. Er zijn kwalitatief zeer goed native plugins beschikbaar echter gebruiken deze vaak wel flink veel cpu cycles (wat met de huidge cpu's niet perse een probleem is).

Native plugins zijn dus plugs die gebruik maken van eigen (computer DSP-kracht)? Ik heb zo het idee dat het verschil tussen DSP plugins en Native plugins niet echt groot is. Vanuitgaande dat beidde van gewoon normale goede kwaliteit plugs zijn.

Geen idee wat je bedoelt, kopen van plugins voor een DSP platform bedoel je?

Ja, idd. Je hebt voor zo'n unit vaak toch een standaard pakket software wat je erbij krijgt en ze brengen dan nog vaak aparte erg duren plugs erbij uit, is het niet?

Iets zegt me dat het uiteindelijke verschil wanneer je dergelijke DSP unit + pakket koopt vs. gewoon goede gerenomeerde native plugins te verwaarlozen is.

Mijn inziens is de hoofdmoot van dergelijke dsp units is vooral om de CPU/DSP taak van de computer over te nemen, te delen. Te ontlasten en meer mogenlijkheden te bieden op dsp gebied.

Back