Korg EMX/ESX

notwist

Nieuwkomer
Goeiedag,

De laatste tijd dacht ik erover om me aan synthesizers te wagen. Ik ontdekte dan dat er machines zoals de Korg EMX en Korg ESX bestaan die gewoon op zichzelf kunnen werken. Nu heb ik hier toch enkele vragen over:

1) Wat is nu het exacte verschil tussen een ESX en een EMX? Ik weet dat je met een ESX samples kunt doen. Is er dan een reden om toch een EMX kopen aangezien de meerprijs van een ESX toch niet zoveel is?

2) Mensen haalden als nadeel van de EMX/ESX aan dat het niet zo uitgebreid is. Wat is dan niet zo uitgebreid? Want ik denk dat er wel een groot verschil in verwachting zal zijn tussen een absolute beginner zoals mij en regelmatige bezoekers van dit forum.

3) Is de EMX/ESX wel de beste keuze? Zijn er nog mogelijke, even gebruiksvriendelijke alternatieven?

De drums in de emx zijn niet echt fantastisch imo.
esx kan je alles inladen wat je zelf maar wilt dus ik zou als de prijs weinig verschilt voor een esx gaan.
De esx is wel beperkt in het aantal in te laden samples, je zal 128mb smart media kaartjes nodig hebben.
De gebruiksvriendelijkheid is er wel doch is het wel wennen aangezien er onder elke knop diverse functies zitten en omdat er maar 1 draaiknop is waar je veel dingen zoals effecten mee regelt.
Voor de rest is het moeilijk te zeggen wat een goed alternatief is aangezien dat natuurlijk ook afhangt waar je hem voor wil gaan gebruiken..live of alleen in je studio bijvoorbeeld. Verder is het ook wel handig om te weten wat je verder hebt staan.

als beginners freakbakje ideaal denk ik, die emx heeft voor techno en Drum & Bass genoeg sounds onboard en heeft meer sporen voor drums etc dan de ESX...

en als ik er verder in zou gaan? Wat zijn de mogelijkheden met programma's zoals fruity loops? Verder heb ik nog niets thuis staan en wat bedoel je met live/studio?

Of je het puur in je studio wil gebruiken of ook voor live optredens..
Wat betreft fruity loops, daar zijn de mogelijkheden zeer groots in.
Als je nog geen synthesizers hebt dan zou een laptop met bijvoorbeeld fruity een betere optie zijn dan een emx/esx aan te schaffen.

Het leuke van die electribes vind ik wel dat je er wel meteen mee aan de slag gaat. Je zet het ding aan en het werkt vrijwel meteen en daarom werk ik er nog steeds mee. Maar dat geldt eigenlijk voor alle hardwaresequencers met draaiknopjes (RM1x). Het werkt (althans voor mij) inspirerender.
FL is qua mogelijkheden ongetwijfeld veel uitgebreider dan een Electribe. Maar FL heeft geen knopjes.

daarvoor hebje midicontrollers ;)
maar hardware is zeker niet verkeerd, alleen om te beginnen met puur een emx lijkt me een beperkte manier, tenzij je dus meteen wat meer hardware erbij aanschaft..

Een heel, heel, heel groot verschil, dat ik nog niet gezien heb in deze thread, is dat de EMX 5 synth parts aan boord heeft. De ESX heeft dat niet en kun je dus alleen voor drums gebruiken. De EMX kan je ook je baslijntjes, andere ondersteunende synths etc. inzetten.

Een heel, heel, heel groot verschil, dat ik nog niet gezien heb in deze thread, is dat de EMX 5 synth parts aan boord heeft. De ESX heeft dat niet en kun je dus alleen voor drums gebruiken. De EMX kan je ook je baslijntjes, andere ondersteunende synths etc. inzetten.

Dat is zo. Ik zou lekker voor een EMX gaan. Die vijf synthparts zijn wel fijn. De drums zijn echt wel voldoende. Ik vond het geluid van de synth niet zo mooi. Maar dat is waarschijnlijk een kwestie van smaak. Een ESX zou ik niet als enige aanschaffen.

De ESX heeft 2 synth parts... En op de drum parts hoef je toch niet per se drums te spelen?
Alle drumparts zitten op hetzelfde midikanaal en je kan er geen verschillende toonhoogten op spelen tenzij je pitcht.

Ik vind een nadeel van alle electribes dat de toetsen niet aanslaggevoelig zijn en dat je niet per noot de velocity kan instellen. Dat doe ik eigenlijk altijd met de RM1x.

Je hoeft toch niet te pitchen als je je stuk op je synth speelt?

Ik had het over een drumpart van een EMX of ESX en niet over een synth.
De drumparts zijn anders dan de synthparts. De synthparts gedragen zich zoals bij elke sampler. Je laadt een sample in en dan kan je ze via een keyboard bespelen. Als je een sample toewijst aan een drumpart kan je die niet via het keyboard spelen. Dus je kan ook synthsamples toewijzen aan een drumpart, maar dan heb je maar één toon, tenzij je pitcht.

RM1X is veel uitgebreider. Op elke noot kun je velocity instellen bijvoorbeeld bij een RM1x, dat kan niet bij een EMX. En zo zijn er nog talloze mogelijkheden van de Yam die de Korg niet heeft.

De sequencer van de Rm1x is misschien ouder maar heeft ook een heel andere oorsprong.

Waar bij de EMX/ESX beperkingen zijn op de inzet van tracks (pitched t.o.v. niet pitched) heeft de Rm1x vrij keuze van tracks. Default zijn track 1 t/m 8 drumtracks en track 9 t/m 16 pitches tracks maar dit kun je naar hartenlust aanpassen.

Verder merk je direct op dat de Rm1x dus 16 tracks ter beschikking heeft. Daarnaast heeft de Rm1x een veel uitgebreiddere sequencer met een hele lijst aan jobs waarmee je midi kunt bewerken en natuurlijk de hierboven al even aangetipte godenlijke groove edit functie waar in je zaken als velocity en note lenght van individuele noten zeer makkelijk kunt editten.

Echter is er ook en keerzijde. De grote pre aan de korg sequencers is dat je kunt wisselen van record en playmode zonder de sequencer te stoppen. Bij de rm1x moet je om in realtime record te komen de sequencer stopzetten, een designbeperking die ik tot op de dag van heden niet begrijp (en iets wat ook in de RS7000 zelfs niet 100% is opgelost). ook kun je gerust zeggen dat de drukknoppen van de korg machines beter zijn, bij yamaha hoor je veel dat de knoppen slecht gaan reageren.

ga je echter puur naar de sequencer kijken is het geen strijd, daar wind de Rm1x met 1 hand op de rug. De vraag is echter, is deze functionaliteit wat jij zoekt? Want als je ook de interne sounds gaat meerekenen dan is een Rm1x ook wel van wat minder kwaliteit dan een EMX.

Kan ik dan ook sequences opslaan met akkoorden? Hoe vergelijkt de sequencer van de EMX met die van de Yamaha RM1X?

Nee, dat is een groot nadeel van de EMX sequencer. Je kunt enkel 5 monofone sequences tegelijk afspelen. Zou leuk zijn als een gekke japanner er even een poly sequence mode in hackt, voor externe midi bakjes. Er zit wel een geinige chord synth in de EMX. In een ESX kun je het een beetje omzeilen door chords te gebruiken als sampletje.

Je kan een noot ingedrukt houden. Dat kan wel met een ESX of EMX.

Back