Huidige Elektron line-up: Build quality

Paardenstaart

Ouwe tor
Hallo jongens

Ik ben op zoek naar een hardware MIDI sequencer. Cirklon is wat boven mijn budget en de pad grid layout van Hapax ed zeggen me niet erg veel. Dus dan kom ik al snel bij Elektrons uit. Degenen die ik ken zijn analog rytm, analog 4, models, octatrack, digitone en digitakt. En die zijn nogal beperkt wat betreft MIDI. Nu zag ik gisteren dat Digitone 2 en Tonverk capabeler zijn. Digitone 2 heeft note edit en Tonverk gaat op het eerste zicht nog 1 stap verder door het keyboardje.

Helaas lees ik her en der dat de build quality van de nieuwe Elektron's een pak achteruit is gegaan: kapotte schermen, flimsy power connector, etc. Tonverk zou dan ook nog sync problemen hebben en OS crashes enzo... Hoe zijn jullie ervaringen met deze nieuwe machines van hen? Ik gebruik momenteel zelf de A4 mk1, en die is zoals alle oudere Elektron's 100% stabiel. Mijn voorkeur gaat richting Digitone 2 omdat ik los van een 8-bit DX100 geen FM spullen heb en de dn2 heeft bovendien de din sync outs voor de 909 enzo. Als jullie nog alternatieven kennen, hoor ik dat ook graag. Bedankt!

Ik heb een digitone II en een tonverk werken bij mij gewoon prima. Ook geen rare dingen mee gehad geen crashes enz. De digitone II is gewoon af bij de tonverk verwacht ik nog wel een paar updates.

Hier ook digitakt 2, en digitone2; 1e batch denk ik, 0 problemen met gare onderdelen. Ik sequence er verder niets externs mee dus daar kan ik je niet mee helpen

Heb ondertussen nog wat verder gezocht en de tonverk zou ook een latency hebben van 10-20ms. Zou ook permanent zijn ondat die op Linux draait. Enfin, dat lees ik toch hier en daar. 10ms is behoorlijk wat voor een midi sequencer.

909 kan via midi. Ik had de hapax naast de cirklon. De cirklon bleef. Hier komt geen elektron meer in. Cirklon onderdelen kan je zo kopen. Sinds de wachttijd voorbij is zijn 2ehands prijzen vast redelijker. Hier komt ie direct terug moest ik geen hebben

Je schrijft dat de Cirklon "wat boven budget" is, dus dat klinkt niet totaal onbereikbaar. Dan zou ik misschien even doorsparen en er alsnog voorgaan. Het ding is gewoon zo enorm goed, flexibel, strak en stabiel als sequencer, en de CV-mogelijkheid is superfijn voor als je MIDI en CV wilt mengen in een setup. Alleen poly-sequencing blijf ik persoonlijk gedoe vinden, dat kan handiger.

Een Elektron als main sequencer zou ik toch voorzichtig mee zijn, want los van de mogelijke kwaliteitsrisico's die je noemt (waar ik zelf overigens geen ervaring mee heb) blijven het vooral synth/drum-modules met secundair een sequencer-mogelijkheid. Ze zouden eigenlijk een keer een 100% dedicated MIDI-sequencer moeten uitbrengen, zonder synth-engine, maar met de typische Elektron workflow en parameter-locks.

Heb je al naar een Akai gekeken als alternatief? Ik ken de MPCs niet zo goed, maar je ziet ze toch wel vaak op het podium voorbij komen dus ze doen vast iets goed.

Heb ondertussen nog wat verder gezocht en de tonverk zou ook een latency hebben van 10-20ms. Zou ook permanent zijn ondat die op Linux draait. Enfin, dat lees ik toch hier en daar. 10ms is behoorlijk wat voor een midi sequencer.
Ik heb de Digitakt 2. Totaal geen problemen mee qua hardware (maar goed, dat zegt niet alles).
Als je echt stabiele midi wilt, dan is een externe midi clock altijd aan te bevelen (ERM multiclock of iets goedkoper alternatief de Nome 2).
Voor mij werkt het prima met 'net iets minder stabiel' (ik gebruik de 707 als midi clock).
Niemand die het hoort :)
Pas als ik sync met video, merk ik dat er iets variatie in de lengtes van de maten zit. Maar dat hoor je niet.

Ik gebruik de 707 voor drums en de DT2 voor melodisch spul en eventuele latency valt mij niet op.
Als beide snappy drums zouden doen, dan zou het een issue kunnen worden.

Ik ben wel benieuwd naar de latency van de Outbox 8. Ze zeggen 'gelijk aan de interne outputs', maar goed, eerst zien.....

Helaas lees ik her en der dat de build quality van de nieuwe Elektron's een pak achteruit is gegaan: kapotte schermen, flimsy power connector, etc.
Ik heb weinig ervaring met de nieuwe Elektrons (heb een mk1 OctaTrack en A4), maar die zitten ook niet meer dan 'ok' in elkaar. Mijn Octa heeft al meerdere knop transplantaties gehad (de schakelaars hebben de neiging middendoor te breken en ik speel er echt geen percussie op). Ook vervagen de oude LCD schermen op termijn (al kan je dat met de interne pot regelaar vaak nog ondervangen). Ik zou enigszins oppassen voor het klakkeloos aannemen van online sentiment. Dat zijn n=1 ervaringen en met spul wat zo goed verkocht heeft weet je gewoon dat als er bij 1% van de klanten een probleem optreedt dat al honderden gevallen zijn hoewel de kans dat je er zelf last van krijgt relatief klein is.

Vind het trouwens wel interessant dat je een Hapax nietszeggend vindt terwijl het feitelijk ook gewoon een xox sequencer is zoals de Elektrons waarbij je meer dan 1 track tegelijk kan zien. Lijkt me eigenlijk wel overzichtelijker...

Laatst gewijzigd:
Ik heb de Digitakt 2. Totaal geen problemen mee qua hardware (maar goed, dat zegt niet alles).
Als je echt stabiele midi wilt, dan is een externe midi clock altijd aan te bevelen (ERM multiclock of iets goedkoper alternatief de Nome 2).
Voor mij werkt het prima met 'net iets minder stabiel' (ik gebruik de 707 als midi clock).
Niemand die het hoort :)
Pas als ik sync met video, merk ik dat er iets variatie in de lengtes van de maten zit. Maar dat hoor je niet.

Ik gebruik de 707 voor drums en de DT2 voor melodisch spul en eventuele latency valt mij niet op.
Als beide snappy drums zouden doen, dan zou het een issue kunnen worden.

Ik ben wel benieuwd naar de latency van de Outbox 8. Ze zeggen 'gelijk aan de interne outputs', maar goed, eerst zien.....
Ja hetzelfde. 707 hier voorlopig ook als master clock, met midi clock en din sync out naar de rest. Als de A4 nu wat extra midi tracks had, had ik het wel in orde kunnen brengen zonder extra sequencer. Ik zoek dus geen sequencer om alles te sequencen, maar wel eentje die goed luistert en niet gaat driften en met minimale latency. 4 a 5 extra MIDI tracks is voldoende. En ook zeker eentje die slides/overlaps kan sturen naar m'n Bass Bot 303. Voorlopig gebruik ik Renoise maar dat is altijd weer een gepingel met de muis.

Ik heb weinig ervaring met de nieuwe Elektrons (heb een mk1 OctaTrack en A4), maar die zitten ook niet meer dan 'ok' in elkaar. Mijn Octa heeft al meerdere knop transplantaties gehad (de schakelaars hebben de neiging middendoor te breken en ik speel er echt geen percussie op). Ook vervagen de oude LCD schermen op termijn (al kan je dat met de interne pot regelaar vaak nog ondervangen). Ik zou enigszins oppassen voor het klakkeloos aannemen van online sentiment. Dat zijn n=1 ervaringen en met spul wat zo goed verkocht heeft weet je gewoon dat als er bij 1% van de klanten een probleem optreedt dat al honderden gevallen zijn hoewel de kans dat je er zelf last van krijgt relatief klein is.

Vind het trouwens wel interessant dat je een Hapax nietszeggend vindt terwijl het feitelijk ook gewoon een xox sequencer is zoals de Elektrons waarbij je meer dan 1 track tegelijk kan zien. Lijkt me eigenlijk wel overzichtelijker...
Ja zou kunnen. Mss nog eens opnieuw checken dan. :) Alleszins met de Push sequencer kwam ik absoluut niet overeen. Ik ben nogal chaotisch en heb geen "fixed" setup. Een paar dingen staan vast, de rest pak ik er pas bij als ik het nodig heb. En dus zijn mijn poorten nooit dezelfde. Met de Hapax of iets anders met flashy pads en zonder track labels, ga ik het overzicht denk ik snel verliezen

Je schrijft dat de Cirklon "wat boven budget" is, dus dat klinkt niet totaal onbereikbaar. Dan zou ik misschien even doorsparen en er alsnog voorgaan. Het ding is gewoon zo enorm goed, flexibel, strak en stabiel als sequencer, en de CV-mogelijkheid is superfijn voor als je MIDI en CV wilt mengen in een setup. Alleen poly-sequencing blijf ik persoonlijk gedoe vinden, dat kan handiger.

Een Elektron als main sequencer zou ik toch voorzichtig mee zijn, want los van de mogelijke kwaliteitsrisico's die je noemt (waar ik zelf overigens geen ervaring mee heb) blijven het vooral synth/drum-modules met secundair een sequencer-mogelijkheid. Ze zouden eigenlijk een keer een 100% dedicated MIDI-sequencer moeten uitbrengen, zonder synth-engine, maar met de typische Elektron workflow en parameter-locks.

Heb je al naar een Akai gekeken als alternatief? Ik ken de MPCs niet zo goed, maar je ziet ze toch wel vaak op het podium voorbij komen dus ze doen vast iets goed.
Ja klopt. Maar die elektrons hebben een extreem klein werkgeheugen voor de code. Extra midi tracks = grotere run code en bijna de helft van dat geheugen moet vrij zijn voor de total recall (load state). Ze krijgen daar gewoonweg niet meer sequencer data veilig in gepropt. bovendien moet het ook allemaal door en enkele din kabel gelijktijdig (serieel) kunnen zonder een bottleneck.

Wat de cirklon betreft: de verleiding is groot :) Ik ga er wellicht ook maar 1/10de van gebruiken. Dus zowat 1800€ te duur dan :D

Laatst gewijzigd:
ik kon de hapax gewoon niet lezen, de tekst op t toestel, niet de display. dat was oa de reden ie mocht gaan.

Zoek je een midi sequencer die een paar apparaten aanstuurt dan zal een digitone wel prima werken. Heb je een hele grote rigdan kom je mischien eerder op een hapax ofzo uit. Voor de digitone 2 geven ze wel aan 16 tracks midi volgens mij maar weet niet of meerdere tracks echt goed werkt. Verder is de digitone 2 natuurlijk een fantastische fm synth wat hardere geluiden doet die verder ook prima en de digitone 2 heeft natuurlijk overbridge wat ook prima werkt. Voor mij is de digitone 2 wel echt compleet. De tonverk is ook een mooi apparaat alleen die 10 ms ik heb er zelf geen last van maar als ik reacties lees hebben sommigen er wel problemen mee. Tonverk heeft ook geen overbridge en er zitten nog wat kinderziektes in al merk ik daar niet veel van. Overbridge zijn ze wel mee bezig. Maar ik weet niet of ze die latency naar beneden gaan krijgen. Verder een fantastisch apparaat. Sampling (waar nog wat functionaliteiten missen) multisampling van andere synths eigen wavetable synth. Fx box. Maar toch denk ik op dit moment het beste als standalone groovebox te gebruiken.

Ja klopt. Maar die elektrons hebben een extreem klein werkgeheugen voor de code. Extra midi tracks = grotere run code en bijna de helft van dat geheugen moet vrij zijn voor de total recall (load state). Ze krijgen daar gewoonweg niet meer sequencer data veilig in gepropt. bovendien moet het ook allemaal door en enkele din kabel gelijktijdig (serieel) kunnen zonder een bottleneck.

Wat de cirklon betreft: de verleiding is groot :) Ik ga er wellicht ook maar 1/10de van gebruiken. Dus zowat 1800€ te duur dan :D
Hmmm, slechts één MIDI port is wel echt een beperking ja, dan loop je bij meerdere externe synths/drumcomputers vrij snel tegen de limiet aan. Je kan dan ook niet de latency per poort regelen om de timing per machine te optimaliseren (iedere machine heeft weer een andere reactietijd).

Cirklon heeft 5 MIDI inputs/outputs, een losse dinsync poort, individuele timing per port én USB-host functionaliteit waardoor je er ook bijvoorbeeld nog een Midiface 16x16 op aan kan sluiten voor 16 extra fysieke MIDI inputs/outputs.

Ik heb veel van Elektron (gehad). Handige MIDI sequencers vind ik het zeker niet. Waarom kijk je niet naar een Squarp Pyramid, als Cirklon je veel te uitgebreid is (wat ik me kan voorstellen). Kost weinig en echt een goeie sequencer. Ik heb er nog een liggen die ik momenteel niet veel gebruik, ik doe de sequencer in de box op dit moment. Mocht je interesse hebben, PB maar. Dit is overigens geen push, want hij staat niet te koop. Het is in mijn ogen de best bang voor de buck als je geen Cirklon wil betalen of als ie je te uitgebreid is.

Ja hetzelfde. 707 hier voorlopig ook als master clock, met midi clock en din sync out naar de rest. Als de A4 nu wat extra midi tracks had, had ik het wel in orde kunnen brengen zonder extra sequencer. Ik zoek dus geen sequencer om alles te sequencen, maar wel eentje die goed luistert en niet gaat driften en met minimale latency. 4 a 5 extra MIDI tracks is voldoende. En ook zeker eentje die slides/overlaps kan sturen naar m'n Bass Bot 303. Voorlopig gebruik ik Renoise maar dat is altijd weer een gepingel met de muis.
Ik ervaar zelf geen problemen met de 707 als master en de DT2 als slave.
Voor mij strak genoeg.
Geen drift oid. DT2 corrigeert de BPM waar nodig in micro stapjes, daarmee voorkom je die drift juist.

Maak het jezelf niet te moeilijk en vraag jezelf af of de latency hoorbaar is in jouw situatie. Voor veel instrumenten zal het weinig uitmaken.
Ik heb net even 4 korte samples met 10ms achter elkaar geplaatst. Ik hoor het niet.
Voor effecten is het wel relevant (phasing), maar voor verschillende klanken vraag ik het mij af.
Misschien als je 2 kicks wilt layeren via verschillende boxjes, maar dan rijst direct de vraag : waarom?

Ik sequence nog niks via de DT2 (anders dan zichzelf), dus misschien dat dat problemen zou geven, maar zo is m'n setup niet ingericht.
De 707 is genoeg voor mij met 8 midi tracks (ik gebruik er nu 6 tot 8, afhankelijk van hoeveel tonal tracks ik wil inzetten)
Maar elke setup is natuurlijk weer anders, dus een beetje lastig adviseren zonder het hele plaatje te kennen :)
Er zijn zoveel wegen naar Rome. Lekker rommelen en proberen tot je de variant vindt die werkt :)

Ik heb een Digitakt mk1, A4 mk1, Syntakt en een octatrack mk1.

Van de digitakt plakt er soms een trigger (niet storend)

De syntakt heeft soms strepen op het scherm totaal niet storend maar ik weet zeker dat ik heb niet meer voor een goede prijs kan verkopen

Octatrack skipt af en toe een waarde maar ook niks om over naar huis te schrijven voor een apparaat wat meer dan 10 jaar oud is.

Analog 4 heeft een wat zwaarder leven gehad wat neerkomt op een level knop die wat soepeler draait dan de rest.

Al met al, alleen van de Syntakt zou je kunnen zeggen dat het echt een kwaliteits probleem is de rest lijkt me niet meer dan logisch gezien de leeftijd van die dingen.

Ik zou ze trouwens allemaal afraden als main sequencers tenzij je alleen maar mono dingen wil aansturen.

Back