Welk toetsenbord voor rond de 400 euro? (was: Roland, Korg, Yamaha??)

Rianne_SynthiA schreef:
(overigens heb ik zelf ooit een PPG Wave 2 van mijn vader gekregen dus... verschil moet er zijn).

heetjij waldorf van je achternaam [en je ma die was non by EMS :engel:
nee serieues mn pa zeg me altyd die pianos / tingetangels te verkopen want ....

waren die dingen injouw tyd [hihi:biertje::halleluja]
niet verschrikkelijk duur voor een systeem met bv screen enso erby

Last edited by a moderator:
Als je nieuw wilt kopen dan is de Juno-D ltd edition synthesizer wellicht wat voor je. 499 EUR bij feedback.

Dit is een betaalbare en ultramoderne 64-stemmige polyfone synth met 61 toetsen, GM2, 768 patches, 22 rythmsets, 47 multi-effects, krachtige arpeggiator, D beam controller en bijgeleverde Mac/PC editing software. De Ltd is voorzien van meer dan 60 extra klanken

Als je tweedehands goedkoop wilt maar wel om je goed op uit te leven raad ik je aan:
- Yamaha CS2x, boordevol dance geluiden, 64 stemmig en volledig te tweaken qua sounds. geen onboard sequencer maar wel via MIDI als multitimbraal te gebruiken. heb er zelf tijdje terug 1 gekocht tweedehands.
- Roland Jx 305 Groovesynth, vaak onderschat, maar wel een volledig programmeerbare synth met alle geluiden van de MC 505 plus akoustische set en 8 tracks sequencer. Heb hier zelf jaren mee gewerkt en een hele krachtige synhtesizer als je de moeite neemt je te verdiepen in de sounds. ook de pattern sequencer is heel intiutief; ook een dance georienteerd board.

Om mee te beginnen een hele goede keuze en kan je nooit een buil aan vallen.

Beide zijn te vinden op 2e hands markt voor ca. 175-250 EUR.
Als dat je ouders niet over de streep trekt .....

Ik denk dat marktplaats heel betrouwbaar is; je hebt zelf snel genoeg door als je belt of langsgaat of iets in orde is of niet. met een synth is het nogal simpel. hij doet het of niet. check goed of alle toetsen werken en de knopjes etc. luister de presets en de demos en doe eventueel een factory reset bij de verkoper om de fabrieksinstellingen te testen.

succes.
groet bert of kosmic

ben ik weer, ik moet een lijstje maken met evt. keyboards in de prijsklasse van 400 euro en eigenschappen die ik graag op het keyboard wil hebben, want mijn ouders gaan morgen naar Feedback om voor mijn verjaardag te kijken.. dus ik dacht over de Yamaha PSR 450 en Roland E 09., wat zal ik doen?? betere keyboards in dezelfde prijsklasse? of zit ik in de goede richting

snap dat is ik mag gewoon niet duurder beginnen anders had ik voor de M50 gegaan

begrijp ik best wel maar met zo'n keyboard ben je in mijn ogen niets tenzij je in een café mee wil spelen op shlagers

midi keyboard, mac met bijgeleverde garageband..
ben je veel flexibeler.
check eens die nieuwe garageband, zitten nu ook lessen in enzo

edirol pcr 800? of gewoon de midi gebruiken die ook in de keyboards die ik eerder aangaf?

volgens mij kun je niet verkeerd gaan met edirol

vraag is of je een pc hebt die sterk genoeg is om wat muziek te maken,
maar dat zal, tegenwoordig is alles sterk genoeg om gewoon wat te spelen

moest ik jouw ouders zijn kreeg je van mij een Juno-106, of nog beter, zn broertje de HS-60 met ingebouwde speakers :)

in de eerste post in dit topic leid ik af dat je zelf nog niet goed het verschil weet tussen een synthesizer en een keyboard/workstation? klopt dit?

maareuh, check dit even: http://www.apple.com/ilife/garageband/

Keyboard: heeft speakers en ingebouwde begeleidingsritmes, over het algemeen niet de bedoeling dat je de geluiden drastisch verandert.

Synthesizer: geen speakers of overbodige fratsen, betere kwaliteit geluiden, veranderen is toegestaan (niet noodzakelijkerwijs makkelijk).

Controller: dom ding, hier zitten geen geluiden in, dat laat je aan een ander kastje of je PC over.

Uitzonderingen daargelaten kun je dat als vuistregel nemen.

edirol pcr 800? of gewoon de midi gebruiken die ook in de keyboards die ik eerder aangaf?

Het is weggegooid geld om een keyboard van 400 euro te kopen als je alleen de midi functies wil gebruiken. Waarschijnlijk zitten de midi opties ook weer in menu's verstopt etc, dat werkt niet fijn. Een controller zoals die pcr800 lijkt me een veel betere keuze.
Maar bedenk eerst eens wat je eigenlijk wilt gaan doen. Die pcr800 kost bijna 300 euro, terwijl je aan een wat minder uitgebreide controller van 100 euro misschien ook al genoeg hebt. Ben je van plan zelf complete tracks te gaan bouwen, of wil je leren spelen vanuit muziekboeken bijvoorbeeld?

ik ga/wil/moet muziekles nemen dus er meot op geleerd kunnen worden xD

keyboard, dus 61 toetsen aanslaggevoelig.. (keyboard sprak mij het meeste aan..) overigens heb ik wel een 76 toetsige digitale piano zien staan van yamaha onder de 400 geloof ik met gewogen toetsen zoals het hoort bij piano's. maar ik dus voor keyboardles

Als je echt op keyboard les gaat, dan zal een deel van het lesporgramma ook bestaan uit het spelen met ritmes en begeleiding. Dan is een keyboard imo de beste oplossing voor je. Als je dan met midi aansluiting neemt kun je via softsynths je lekker uit leven in de synth wereld. Als je het dan na een jaar of twee nog zo leuk vind als het je nu lijkt, dan kun je altijd nog hardware kopen.

Iig succes!

Back