PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

- de i7-3770 heb ik gekozen omdat deze nieuw
is en ik nu een pc wil kopen die voorlopig goed mee kan .
nu weet ik wel dat bij pc's je iedere dag wel een snellere en betere erbij krijgt
maar het leek mij met oog op toekomst dat ik voorlopig nog wel even goed zit .
mischien raar gedacht en zit ik er helemaal naast ?
Dat is een goede reden. Maar als je een beetje op je budget wil letten kies je beter een model met een betere prijs/performance verhouding.
Het model hoger zal véél meer kosten en weinig extra bieden.
Het model lager kost veel minder en is niet veel trager.

- speel inderdaad geen games op de pc daar heb ik een ps3 voor
ik wist ook niet dat het een medium end games kaart was
maar dacht dat het mischien handig was een videokaart voor films en dergelijke
heb nu namelijk een laptop die bij de volledige hd erg schokt
Daar heb je geen videokaart voor nodig. Elke CPU vandaag kan dat gemakkelijk op z'n eentje af.

Wat voor een laptop is dat? (CPU? RAM? Snelheid van HDD?)
De performance van goedkope laptops is vaak zielig door een te trage 5200rpm harde schijf...

Dat is een goede reden. Maar als je een beetje op je budget wil letten kies je beter een model met een betere prijs/performance verhouding.
Het model hoger zal véél meer kosten en weinig extra bieden.
Het model lager kost veel minder en is niet veel trager.

Daar heb je geen videokaart voor nodig. Elke CPU vandaag kan dat gemakkelijk op z'n eentje af.

Wat voor een laptop is dat? (CPU? RAM? Snelheid van HDD?)
De performance van goedkope laptops is vaak zielig door een te trage 5200rpm harde schijf...

Okee dan , welk model zou jij dan kiezen kwa kosten/performence ?
het is inderdaad zo dat hoe goekoper hoe beter
maar wil wel echt iets goeds en waar ik voorlopig goed mee zit
als ik daar dan iets meer voor zou moeten betalen zou het niet erg zijn
maar scheelt het verder heel weinig en ook nog is goedkoper dan zou dat natuurlijk het beste zijn

ja dat is een packard bell easy note ,
dual core t4400 , @ 2.20 ghz
4gig ram
verder niet heel veel bijzonders
heb hem ook pas 2 jaar
en loop nu al tegen een max aan
vandaar dat ik nu zeg maar iets wil kopen waar ik echt voor een wat langere tijd wat aan heb

Okee dan , welk model zou jij dan kiezen kwa kosten/performence ?
het is inderdaad zo dat hoe goekoper hoe beter
maar wil wel echt iets goeds en waar ik voorlopig goed mee zit
Een 3570K ;)
En vooral, een audio interface (als je dat niet al hebt) - en niet met onboard audio werken.
En een SSD.
En zoiets als grafische kaart: http://commercial.asus.com/product/detail/42

Beste mensen op synthforum,

Ik heb een paar jaar geleden mijn eerste studio PC samengesteld, maar heb toen toch een paar foute keuzes gemaakt (eigenwijs). Ik werk veel met VST’s met als gevolg dat mijn huidige systeem het al snel niet meer aan kan. Bovendien is het een lawaaibak.
Tijd voor een herkansing, maar ik vrees dat ik wel wat hulp kan gebruiken. Mijn vragen – onderaan – zijn eigenlijk eenvoudig, maar ik zal eerst even de situatie moeten schetsen.

Een paar uitgangspunten:
1 - Ik neem het “lijstje van Marando” (op pag 66 van deze thread) als startpunt ; simpelweg omdat het deskundig over komt en de reacties positief waren. En ik moet tenslotte ergens beginnen, nietwaar?

2 - Ik heb een tascam fw-1082 (firewire interface &midi controller) die ik wil blijven gebruiken. Het schijnt noodzakelijk te zijn dat de firewire chipset in de PC (onboard of insteekkaart) van Texas Instruments is.

3 – zoals gezegd werk ik vaak met VST’s, zoals bijvoorbeeld EWQL Orchestra. Ik ben ook van plan dit in de toekomst uit te gaan breiden met nog andere sample-bibliotheken. Ik zoek bijvoorbeeld nog een goede piano, zoals Synthogy Ivory.

4 – Daar staat tegenover dat ik nooit veel tracks binnen een project gebruik; ik maak dus geen uitgebreide orkestraties van bijv. 50+ tracks met mijn VST’s. Hooguit 15.

5 – Ik wil naar windows 7 - 64 bit (nu XP) en naar de volledige versie van Cubase 6.5 (nu Essentials 4);

6 – Ik mik op een prijs van ongeveer EUR 800,- voor het basis-systeem (dus zonder randapparatuur en software). Ik wil wel graag, net als in Marando’s lijst, een SSD voor windows erbij.

Even voor het gemak hieronder een (verkorte) versie van Marando’s lijst. Verreweg het belangrijkste voor mijn vragen zijn de mobo/processor, en het intern geheugen:

Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3
Intel Core i7 2600K Boxed
Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0
be quiet! Efficient F1 500W
Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB (SSD)
Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 (geheugen)

Excuses voor de lange aanloop. Nu mijn vragen:

1. Denken jullie dat een systeem met deze onderdelen aan mijn uitgangspunten tegemoet komt?
2. Is het nog steeds een goede keus, met name wat de processor en het moederbord betreft? (het lijstje is “alweer” drie maanden oud, en de techniek gaat door …)

Dank & vriendelijke groet,

Erik

8 GB geheugen is prima, je kunt met een mobo met 4 geheugenbays altijd nog zo'n setje bijprikken, heb je 16 GB.

Je zou de Ivy Bridge processoren kunnen checken. De 2600K is nog altijd meer dan up to par, maar is wel van een vorige generatie. Gigabyte heeft hier ook inmiddels mobo's voor met een nieuwe chipset.

Die TI firewire kaart kun je eventueel ook los bijkopen, kost je wel een PCIe slot op je Mobo.

Ik zou persoonlijk voor de Samsung 830 series gaan voor wat betreft de SSD. Met name de writespeed van de Crucial die nu toch al weer een tijdje op de markt is loopt achter op bijvoorbeeld de Samsung.

Op de site van Tweakers.net kun je in de pricewatch ook heel makkelijk de specificaties van de door jouw gekozen componenten vergelijken met alternatieven.

Daan

Bedankt Daan. Ik heb net ook een account (Erik9) op tweakers.net gemaakt, en zag dat Marando zijn wensenlijst aldaar inmiddels heeft aangepast naar een Ivy bridge. Die kon ik dus gelijk kopiëren naar mijn eigen profiel. (Handig, dat tweakers.net!). Ik heb gelijk ook van (ongeveer) het oorspronkelijke lijstje een wensenlijst gemaakt. Zoals aangeraden heb ik de SSD veranderd in een Samsung 830, en een HDD toegevoegd.

Ik heb nu dus een sandy en een ivy bridge wensenlijst. Hoe vinden jullie dit er zo uit zien: http://tweakers.net/gallery/466892?wish_id=297163#tab:wenslijst

(Credits zijn voor Marando hoor, er zit weinig uitzoekwerk van mij bij haha!)

Dus wat te doen? Opvallend is, dat het Ivy systeem nog goedkoper uitvalt ook. Dit komt doordat het Asrock bord een stuk goedkoper is. (Overigens ben ik best bereid wat meer voor het mobo uit te geven, als iemand denkt dat dat verstandig is.)

Ik snap je keuze voor de Seagate constellation niet echt. Die SATA 600 max je met een traditionele harddisk never nooit niet (SATA 300 maxed @ 300 MB/s, hdd's halen in het allermeest gunstige geval 200 MB/s (misschien de luidruchtige VelocityRaptors @ 10.000 RPM daargelaten).

Je zou dus ook voor een iets goedkopere hdd kunnen gaan en toch de Gigabyte of Asus Mobo kopen of een grotere HDD plaatsen.

OK, de Asrock blijft dan op mijn shortlist staan.

Ik zal dan toch ook maar de 3570(K) vs 3770 in mijn afweging betrekken - net als in het advies t.a.v. forumlid "1908". Als het echt weinig uitmaakt in de prestaties voor een DAW, moet je inderdaad een goede reden hebben om meer uit te willen geven.

Verder heb ik - zonder veel kennis van zaken - als HDD ook nog een " Seagate Constellation ES ST1000NM0011, 1TB" aan mijn tweakers lijstje toegevoegd. Is er nog iemand die daar kritiek op heeft?

Ha Daan, je was me net voor! En precies het soort reactie waar ik om vroeg!

Ik zei het al: "zonder veel kennis van zaken" ;-) Ik ben in ieder geval blij dat ik dit hier allemaal kan vragen ; zonder dit forum zou ik er niet al te veel van bakken vrees ik (en eerder gemaakte fouten herhalen).

Ik zal naar een andere HDD zoeken. Is er toevallig een (1) die je zou willen/kunnen aanraden?

Echt slechte schijven worden nauwelijks gemaakt hoewel er altijd een slechte batch tussen kan zitten.

De 'consumenten' hdds zijn voor ons prima voldoende. Dus:

http://tweakers.net/pricewatch/297054/seagate-barracuda-720014-st1000dm003-1tb.html

http://tweakers.net/pricewatch/249843/hitachi-deskstar-7k1000c-1tb.html#tab:info

Om wat voorbeelden te noemen. Ik zou zelf wel voor een 7200 RPM disk gaan, 5400 RPM ga je merken, schat ik in.

De snelheid van je systeem zal uit je SSD komen, daar zet je dus je courante projecten op. Je zou ook op termijn voor nog een extra SSD kunnen gaan waar je dan bijvoorbeeld sample bibliotheken op zet.

OK, de Asrock blijft dan op mijn shortlist staan.

Ik zal dan toch ook maar de 3570(K) vs 3770 in mijn afweging betrekken - net als in het advies t.a.v. forumlid "1908". Als het echt weinig uitmaakt in de prestaties voor een DAW, moet je inderdaad een goede reden hebben om meer uit te willen geven.

Verder heb ik - zonder veel kennis van zaken - als HDD ook nog een " Seagate Constellation ES ST1000NM0011, 1TB" aan mijn tweakers lijstje toegevoegd. Is er nog iemand die daar kritiek op heeft?

Hoi!

Mijn sandybridge systeem in mijn wensenlijst op Tweakers is niet super up to date zie ik.. zo sta ik bijvoorbeeld niet meer 100% achter mijn keuze voor die F1 voeding van BeQuiet! Niet dat het een slechte voeding is, maar er zijn absoluut betere voedingen.

Zo is deze (van hetzelfde merk) echt een klasse beter: http://tweakers.net/pricewatch/292320/be-quiet!-straight-power-e9-500w.html

Een goede 500W voeding moet genoeg zijn voor zo'n systeem, maar als je het prettig vindt om wat reserves te hebben, dan kom je al snel op de iets krachtigere variant: http://tweakers.net/pricewatch/295070/be-quiet!-straight-power-e9-600w.html

Voor de rest lijkt het lijstje me prima! Succes!! :D

Hoi!

Mijn sandybridge systeem in mijn wensenlijst op Tweakers is niet super up to date zie ik.. zo sta ik bijvoorbeeld niet meer 100% achter mijn keuze voor die F1 voeding van BeQuiet! Niet dat het een slechte voeding is, maar er zijn absoluut betere voedingen.

Zo is deze (van hetzelfde merk) echt een klasse beter: http://tweakers.net/pricewatch/292320/be-quiet!-straight-power-e9-500w.html

Een goede 500W voeding moet genoeg zijn voor zo'n systeem, maar als je het prettig vindt om wat reserves te hebben, dan kom je al snel op de iets krachtigere variant: http://tweakers.net/pricewatch/295070/be-quiet!-straight-power-e9-600w.html

Voor de rest lijkt het lijstje me prima! Succes!! :D

Dank Marando - ik ga de voeding aanpassen!

Toch ook nog even naar de bekende (hoewel?) weg vragen: zou je op dit moment, als je zelf een nieuw systeem zou moeten bouwen, voor een Sandy of Ivy bridge systeem kiezen?

Ik heb deze seagate alleen 2tb.. en heb tests gedaan met de 300 en 600 SATA merk je echt. Al haal ik idd maar max 211.6 transferrate dus da's wel meer dan met 300 SATA.

Ook zou ik voor de 3570 gaan in alle testen zie je die sneller gaan dan de niet ivy bridge en heeft nog andere features. Ook onboard GPU is stuuuk sneller. Voor een paar tientjes meer zou ik niet twijfelen.

Dank Marando - ik ga de voeding aanpassen!

Toch ook nog even naar de bekende (hoewel?) weg vragen: zou je op dit moment, als je zelf een nieuw systeem zou moeten bouwen, voor een Sandy of Ivy bridge systeem kiezen?

Mijn keuze valt dan absoluut op de Ivy Bridge. In april had ik nog een andere mening, maar we zijn nu weer een kwartaal verder en ik heb ook weer veel geleerd! Sandy Bridge CPU's kan je hoger overclocken is het verhaal, maar aangezien ik me daar niet mee bezig houd, is dat niet relevant. De Ivy Bridge cpu is iets sneller en iets zuiniger en in veel gevallen niet eens (veel) duurder dan Sandybridge. Daarom dus nu mijn keuze voor Ivy Bridge.

Ik zou nu overigens gaan voor de Intel Core i5 3570K Boxed, niet de 50% duurdere Intel Core i7 3770K Boxed. Maar, heb je het geld, dan valt er natuurlijk nog steeds wel iets voor te zeggen om de Intel Core i7 3770K Boxed te kopen.. Hij is echt wel sneller, de vraag is alleen hoe snel je die extra snelheid nodig gaat hebben/gaat benutten.

Ik ga mijn wenslijstje maar eens even aanpassen op Tweakers.. :)

Mijn keuze valt dan absoluut op de Ivy Bridge. Sandy Bridge CPU's kan je hoger overclocken is het verhaal, maar aangezien ik me daar niet mee bezig houd, is dat niet relevant. De Ivy Bridge cpu is iets sneller en iets zuiniger en in veel gevallen niet eens (veel) duurder dan Sandybridge.

Ik zou nu overigens gaan voor de Intel Core i5 3570K Boxed, niet de 50% duurdere Intel Core i7 3770K Boxed. Maar, heb je het geld, dan valt er natuurlijk nog steeds wel iets voor te zeggen om de Intel Core i7 3770K Boxed te kopen.. Hij is echt wel sneller, de vraag is alleen hoe snel je die extra snelheid nodig gaat hebben/gaat benutten.

Ik ga mijn wenslijstje maar eens even aanpassen op Tweakers.. :)

3770K is slechts 0.1Ghz sneller en verantwoord de 100 extra echt niet als je geen gebruik maakt van hyperthreading. Wat eigenlijk bij muziekproductie wordt afgeraden.

3570k is momenteel de beste keus als CPU. en geloof me die overclock je net zo hard, mijn 3570 loopt al vanaf dag 1 op 4,2Ghz op luchtkoeling op 35 a 40 graden celsius...

3770K is slechts 0.1Ghz sneller en verantwoord de 100 extra echt niet als je geen gebruik maakt van hyperthreading. Wat eigenlijk bij muziekproductie wordt afgeraden.

3570k is momenteel de beste keus als CPU. en geloof me die overclock je net zo hard, mijn 3570 loopt al vanaf dag 1 op 4,2Ghz op luchtkoeling op 35 a 40 graden celsius...

Dan zijn we 't eens, aangezien ik zelf ook voor de 3570K zou gaan zoals je kan lezen in mijn post. Overigens, dat verhaal van hyperthreading en muziekproductie vind ik wel wat achterhaald. Er zijn genoeg tests geweest die laten zien dat je met hypterthreading echt een significante performance boost krijgt. Dus ja.. de 3770K is dus niet alleen maar iets sneller vanwege de 0,1ghz snelheidsverschil in zijn voordeel.. met HT ingeschakeld behaal je nog veel meer winst.

Maar ok, je hebt helemaal gelijk dat die CPU totaal niet interessant is als je van te voren al weet dat je HT gaat uitschakelen. Ik ken ook mensen die alles wat zo'n CPU bijzonder maakt uitschakelen, dus ook de turbo boost. Tja... gelukkig mag iedereen die keuze zelf maken en zijn eigen mening hebben op dat gebied. :)

Laatst gewijzigd:
ik persoonlijk denk dat de gouden combinatie op dit moment is:

cpu: 3570k / 3770k afhankelijk van je HT wens
mobo: gigabyte z77x-u5dh
gfx: 6870
ssd: samsung 830 of intel 520

Dan ben je ervan verzekerd dat je ook altijd OSX kan installeren en dat al je hardware native werkt.

Daar kunnen de huidige generatie mac pro's een puntje aan zuigen hoor!

ik persoonlijk denk dat de gouden combinatie op dit moment is:

cpu: 3570k / 3770k afhankelijk van je HT wens
mobo: gigabyte z77x-u5dh
gfx: 6870
ssd: samsung 830 of intel 520

Dan ben je ervan verzekerd dat je ook altijd OSX kan installeren en dat al je hardware native werkt.

Daar kunnen de huidige generatie mac pro's een puntje aan zuigen hoor!

Heb je die Ati 6870 er dan in voor Mac comptabiliteit? In dat geval begrijp ik je keuze, maar zo niet, dan zou ik toch echt een minder dure/minder stroomvretende videokaart er in zetten, aangezien voor een normale DAW zo'n 6870 echt overkill is. Stop er dan een passieve 7750 in. Eigenlijk nog steeds overkill qua performance, maar een stuk zuiniger en uiteraard stiller aangezien het passief gekoeld is. Het is momenteel de videokaart met de meest gunstige performance/watt ratio. :)

Back