PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Heb je die Ati 6870 er dan in voor Mac comptabiliteit? In dat geval begrijp ik je keuze, maar zo niet, dan zou ik toch echt een minder dure/minder stroomvretende videokaart er in zetten, aangezien voor een normale DAW zo'n 6870 echt overkill is. Stop er dan een passieve 7750 in. Eigenlijk nog steeds overkill qua performance, maar een stuk zuiniger en uiteraard stiller aangezien het passief gekoeld is. Het is momenteel de videokaart met de meest gunstige performance/watt ratio. :)

ja idd, als je verder niets grafisch doet heb je helemaal geen eens een kaart nodig, de HD4000 in de CPU is snel zat!

Maar de 6870 is momenteel wel de 'beste' kaart die OSX native ondersteund...

ja idd, als je verder niets grafisch doet heb je helemaal geen eens een kaart nodig, de HD4000 in de CPU is snel zat!

Maar de 6870 is momenteel wel de 'beste' kaart die OSX native ondersteund...

Cool, dat van die OSX ondersteuning wist ik niet, zal ik onthouden!! :)

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van Sandforce based SSD's, dus ben niet zo weg van de Intel 520 SSD. De Samsung 830 en de Crucial M4 hebben toch echt mijn voorkeur. De Crucial heeft lagere schrijfsnelheid, maar staar je daar niet zo blind op, aangezien leessnelheid VEEL belangrijker is voor je algehele performance dan de schrijfsnelheid. En met de Crucial M4 (en Samsung natuurlijk) heb je wat leessnelheid echt niks te klagen.

Cool, dat van die OSX ondersteuning wist ik niet, zal ik onthouden!! :)

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van Sandforce based SSD's, dus ben niet zo weg van de Intel 520 SSD. De Samsung 830 en de Crucial M4 hebben toch echt mijn voorkeur. De Crucial heeft lagere schrijfsnelheid, maar staar je daar niet zo blind op, aangezien leessnelheid VEEL belangrijker is voor je algehele performance dan de schrijfsnelheid. En met de Crucial M4 (en Samsung natuurlijk) heb je wat leessnelheid echt niks te klagen.

dan zou ik voor de 830 gaan, die is sneller en goedkoper.

Tja en intel staat wel bekend om z'n betrouwebaarheid qua SSD's en das ook wat waard, en het is per definitie de snelste van de drie.. zowel qua lees als schrijf snelheden.

Ik heb ze echter allebei in mijn workstation en merk qua performance absoluut geen enkel verschil tussen de 830 en de 520

crucial lees ik veel goeie dingen over, maar ik heb er een gekocht voor in een macbook pro, nou dat werkte dus voor geen meter, lion install duurde 6.5 uur, niet vooruit te branden.

Zal wel een compatibility issue zijn geweest ofzo...

dan zou ik voor de 830 gaan, die is sneller en goedkoper.

Tja en intel staat wel bekend om z'n betrouwebaarheid qua SSD's en das ook wat waard, en het is per definitie de snelste van de drie.. zowel qua lees als schrijf snelheden.

Ik heb ze echter allebei in mijn workstation en merk qua performance absoluut geen enkel verschil tussen de 830 en de 520

crucial lees ik veel goeie dingen over, maar ik heb er een gekocht voor in een macbook pro, nou dat werkte dus voor geen meter, lion install duurde 6.5 uur, niet vooruit te branden.

Zal wel een compatibility issue zijn geweest ofzo...

We hebben op m'n werk 12 Crucial M4's in gebruik en ik heb er privé ook twee (in laptop en in desktop). In alle gevallen is het een verademing geweest hoe snel alles te installeren is, van OS tot updates tot volledige programma's van enkele GB's. Die 6,5 uur installatie van Lion op een M4 is niet representatief voor de snelheid, daar moet wel sprake geweest zijn van een probleem.

In een DAW omgeving vind ik persoonlijk stil meer belangrijk dan koel. OC-en doe ik toch niet aan.

Check die review van Tweakers. Het is een van de stilste én koelste op de markt!

(nee ik heb geen aandelen in FD)

Nou, ik denk dat ik er wel uit ben intussen.

OK: misschien twijfel ik alleen nog over het Asrock moederbord, omdat dit relatief zo goedkoop lijkt (slaat helemaal nergens op, weet ik ook wel. Maar als je ergens geen verstand van hebt blijft dat "better safe than sorry" gevoel zich opdringen...) Bovendien begon ik mijn zoektocht met Gigabyte in gedachten, omdat ik had begrepen dat deze meestal Firewire met een Texas Instruments chipset onboard hadden (TI heb ik nodig). Maar dat kan ik bij de meeste GB Z77 borden toch niet meer terugvinden in de specificaties, dus daar zullen ze wel mee gestopt zijn (?). Nouja, ik heb dit weekend nog om erover te wikken en wegen. Bij een glaasje. Reacties blijven uiteraard welkom.

Volgende week ga ik bestellen. Ik moet nog wel een (internet)winkel uitzoeken, maar dit zal het hoogstwaarschijnlijk worden:

- Asrock Z77 Pro3
- Intel Core i5 3570K Boxed
- Fractal Design Define R3 Black Pearl USB
- be quiet! Straight Power E9 500W
- Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 (DDR3)
- Samsung 830 series 128GB (SSD)
- Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB
- Dawicontrol DawiControl DC-FW800 PCIe (Firewire met TI chipset)

Het lijstje staat hier op tweakers.net: http://tweakers.net/gallery/466892?wish_id=297163#tab:wenslijst

Ik wil iedereen graag hartelijk bedanken voor alle adviezen! (Geweldig al die reacties tot zelfs laat in de avond/nacht!)

Erik

ik persoonlijk snap die keuze voor asrock niet, het moederbord is het belangrijkste van je hele systeems en das niet een component waar je tientjes op moet besparen.

en misschien ben ik dan wel een merkkindje, maar voor mijn zijn er in MOBO-land maar een paar grote spelers: ASUS, GIGABYTE, MSI

Ik heb zelf geen ervaring met Asrock, maar het komt wel op me over als een budget merk..

De gigbabyte moederborden hebben wel FW maar geen TI chipset. Maar dat hebbben bijna geen mobo's meer. Een PCI FW TI kaartje kost echter maar 10 euro dus dat hoeft je echt geen 50 euro te kosten zoals bij je DAWIcontrol, het is immers dezelfde chipset!

En ik blijf het zeggen, ondanks dat je er misschien niets aan hebt, gigabyte borden zijn wel OSX compatible.

En waarom de keuze op een 1TB schijf en niet de 2TB voor 23 euro meer als ik vragen mag?

ik persoonlijk snap die keuze voor asrock niet, het moederbord is het belangrijkste van je hele systeems en das niet een component waar je tientjes op moet besparen.

en misschien ben ik dan wel een merkkindje, maar voor mijn zijn er in MOBO-land maar een paar grote spelers: ASUS, GIGABYTE, MSI

Ik heb zelf geen ervaring met Asrock, maar het komt wel op me over als een budget merk..

De gigbabyte moederborden hebben wel FW maar geen TI chipset. Maar dat hebbben bijna geen mobo's meer. Een PCI FW TI kaartje kost echter maar 10 euro dus dat hoeft je echt geen 50 euro te kosten zoals bij je DAWIcontrol, het is immers dezelfde chipset!

En ik blijf het zeggen, ondanks dat je er misschien niets aan hebt, gigabyte borden zijn wel OSX compatible.

En waarom de keuze op een 1TB schijf en niet de 2TB voor 23 euro meer als ik vragen mag?

Asrock levert prima spul. Het is echt geen B-spul.

Ik zou alleen bij de aanschaf van een moederbord erop letten dat er 'all-solid capacitors' opzitten. (ik weet even het NL woord niet voor capacitors, maar het zijn de z.g. tonnetjes op het moederbord.
Die dingen zorgen altijd het eerste dat de boel stuk gaat en deze gaan dus niet zo snel defect.

Verder natuurlijk kiezen voor de nieuwe Fractal R4 kast !

@SynnyS - ik zal inderdaad nog even zoeken naar een FW kaart die wat minder kost. Het vervelende is dat het er vaak niet bij staat (of er een TI chipset in zit, bedoel ik). Verder is een 1TB schijf voor mij voorlopig echt genoeg. Ik gebruik de SSD voor windows, en tegen de tijd dat die Seagate uit zijn voegen begint te barsten zijn er vast weer andere aantrekkelijke mogelijkheden bij gekomen.

@karstieman - al weet ik niet precies wat het inhoudt: ik heb er op gegoogled en de Asrock blijkt all-solid capacitors te hebben. Dank daarvoor.

En tenslotte, wat de Fractal R4 betreft: die zie ik ook wel zitten. Vooral omdat ik - als een (1) van de weinige minpuntjes van de R3 - hier en daar iets gelezen heb over de ruimte voor het wegwerken van de kabels. Die ruimte schijnen ze bij de R4 variant groter te hebben gemaakt. Maar ja, dat de kast ontwikkeld is en dat hij beter schijnt te zijn dan zijn voorganger is allemaal geweldig. Maar ik kan nergens vinden waar en wanneer die te koop is...

Hardware.info meldt dat de R4 per direct leverbaar zou (moeten) zijn.

Hardware.info meldt dat de R4 per direct leverbaar zou (moeten) zijn.

Maar vooralsnog nergens te krijgen. Het zal wel een kwestie van bevoorrading zijn, het ding is tenslotte net uit. Ik wacht nog een paar dagen, en als ik dan bij bijvoorbeeld tweakers.net nog geen winkels zie die de kast kunnen leveren, bestel ik gewoon die fractal R3. Dat leek me tenslotte ook een hele goede optie.
Groet!
Erik

Back