PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Ben bezig om een nieuwe pc samen te stellen. Deze ga ik kopen bij mycom, en daar raden zij me het volgende aan:

- Moederbord: Asus Z87/Pro, s1150
- Processor: Intel Core i5-4750K (3.4hz)
- Ram: Corsair Vengeance 1600-4gb (hier koop ik er 4 van)
- HDD: SSD Seagate 840 Evo, 250gb (windows en programma's) / Seagate Desktop HDD, 1tb (samples en projecten) Hiernaast komt er nog een HDD van de oude cpu in waar al me projecten opstaan.
- Videokaart: Asus Nvidea Geforce GT 640 DC SIL ENT 2gb DDR3
- Koeling: Scythe Mugen 4, PC games Edition
- Kast: Coolermaster Silencio 352
- Voeding: Corsair CX 750watt modulair
- Besturing: Windows 64bit
- DVD (brander): Samsung DVD brander, DVR DL 24x

Gebruik als software/hardware het volgende:
- Cubase 7.5
- Cool Edit 2.0
- Sylenth
- Omnisphere
- Nexus
- RME Multiface I
- SSL duende met zo'n Pcie kaart
- Access Virus Ti
- Draadloze muis en keyboard
- Midikey via USB

Ik heb hier een paar vraagjes over:
- Wat is verstandiger windows 7 of 8
- De verkoper had het er over dat voor het maken van muziek het beter is om veel RAM te hebben ipv. een i7 processor. Hij vergelijkte een i7 met de gene in de lijst hier boven. Deze waren gelijk aan de prestaties. De i7 is alleen €100.- duurder. Is het echt de moeite waard die extra 100euro, of kom ik met die i5 ook uit de voeten?
- Zijn er onderdelen die ik beter kan veranderen. Voor het moederboard heb ik zo wie zo 6x USB nodig. Dit hoeft geen USB 3 te zijn.
- Het is best wel een duur moederboard a €161,99. Zijn er betere opties, of moet ik het bij deze laten
- De computer word enkel alleen voor muziek maken gebruikt.
- Als er nog opmerkingen zijn. Laat maar weten :)

- De verkoper had het er over dat voor het maken van muziek het beter is om veel RAM te hebben ipv. een i7 processor. Hij vergelijkte een i7 met de gene in de lijst hier boven. Deze waren gelijk aan de prestaties. De i7 is alleen €100.- duurder. Is het echt de moeite waard die extra 100euro, of kom ik met die i5 ook uit de voeten?
- Zijn er onderdelen die ik beter kan veranderen. Voor het moederboard heb ik zo wie zo 6x USB nodig. Dit hoeft geen USB 3 te zijn.
- Het is best wel een duur moederboard a €161,99. Zijn er betere opties, of moet ik het bij deze laten
- Ga maar voor Windows 8, als je geen oude software hebt die daar problemen mee heeft. (oude editor ofzo) En installeer http://www.classicshell.net/ zodat je niets van Metro te zien krijgt.
- Meer dan 16 GB ram heb je helemaal niet nodig. Zelfs 8 is meer dan genoeg. Die i5 (4 cores) lijkt me een goede keuze. Voor de rest is het een kwestie van budget.
- Vergelijk je moederbord (qua specs) eens met goedkopere modellen he, zie of daar geen features die je wil op ontbreken...

En als je geen meerdere monitors gaat aansturen heb je die Geforce ook niet nodig.
geheel mee eens

die extra centen kun je beter in een i7 steken

Koeling: Scythe Mugen 4, PC games Edition
overkill, al is die wel stil

Ben bezig om een nieuwe pc samen te stellen. Deze ga ik kopen bij mycom, en daar raden zij me het volgende aan:

- Moederbord: Asus Z87/Pro, s1150
- Processor: Intel Core i5-4750K (3.4hz)
- Ram: Corsair Vengeance 1600-4gb (hier koop ik er 4 van)
- HDD: SSD Seagate 840 Evo, 250gb (windows en programma's) / Seagate Desktop HDD, 1tb (samples en projecten) Hiernaast komt er nog een HDD van de oude cpu in waar al me projecten opstaan.
- Videokaart: Asus Nvidea Geforce GT 640 DC SIL ENT 2gb DDR3
- Koeling: Scythe Mugen 4, PC games Edition
- Kast: Coolermaster Silencio 352
- Voeding: Corsair CX 750watt modulair
- Besturing: Windows 64bit
- DVD (brander): Samsung DVD brander, DVR DL 24x

Gebruik als software/hardware het volgende:
- Cubase 7.5
- Cool Edit 2.0
- Sylenth
- Omnisphere
- Nexus
- RME Multiface I
- SSL duende met zo'n Pcie kaart
- Access Virus Ti
- Draadloze muis en keyboard
- Midikey via USB

Ik heb hier een paar vraagjes over:

Multiface werkt alleen met PCIe kaart en niet met de oude PCI. Tenminste, de kans op problemen is groot omdat de z87 chipset geen native ondersteuning biedt voor PCI sloten. Als er op een z87 bord wel PCI sloten zitten dan zijn die zgn. bridged en dat daar bij RME PCI kaarten problmen mee kunnen ontstaan is bekend. Je zou bij RME support aan kunnen kloppen voor de zekerheid.. Buiten dat zou ik gaan voor een Asus z97 bord omdat dat de nieuwste generatie is. z87 is vorige generatie, geen enkele reden daar nog voor te kiezen... Asus Z97-a (122€) lijkt me meer dan prima voor een DAW PC. GPU kaart kun je ook schrappen, zelfs als je 2 monitors gaat gebruiken. Dan heb je al genoeg bezuinigd om WEL voor de i7 te gaan. Het maakt namelijk wel degelijk verschil.

GPU kaart kun je ook schrappen, zelfs als je 2 monitors gaat gebruiken. Dan heb je al genoeg bezuinigd om WEL voor de i7 te gaan. Het maakt namelijk wel degelijk verschil.
Er zijn wel redenen om voor de Geforce te gaan. Die in mijn desktop heeft 2x Dual Link DVI, terwijl er op dit MB maar 1x Single Link zit.
En natuurlijk maakt de i7 verschil, maar of het dat waard is, is persoonlijk.

Bedankt allemaal voor jullie replays.

Zal RME een mailtje sturen over het moederboard. Ga ook even kijken voor een goedkoper versie.

Die extra videokaart doe ik er bij voor de 2 monitors die ik heb staan, beide hebben een DVI aansluiting. Op deze manier heb ik dan de zelfde beeldkwaliteit.

Windows 8 moet lukken. Gebruik geen oude editors.

@Metatron:
Zijn die grafische kaarten passief gekoeld? Houd dan rekening met de noodzaak voor extra warmteafvoer in de vorm van casefan's. Voor casefan's geldt dan weer dat hoe groter de diameter hoe minder geluid deze produceren.

p.s. is het niet zo dat 1 zo'n kaart al beschikt over meerdere DVI aansluitingen en je daar dus echt genoeg aan hebt als je niet gaat gamen?

Je zou ook kunnen kijken naar een kasten van Antec, Lian Li of Fractal Design. Qua bekabeling, isolatie en afwerking kunnen er flinke verschillen zitten tussen de diverse merken en modellen.

An sich is een i5 K editie voldoende. Multithreaded processen in audioproductie is nog niet echt gemeengoed zoals in de video-editing wereld, die extra virtuele cores zouden dan wortelschieten. Bovendien zou je zo'n K-editie van een i5 altijd nog kunnen overklokken (mits je koeling dat toestaat).

Zoals hierboven al werd genoemd is die 750 Watt voeding overkill voor een systeem als deze. Kies er wel 1 die efficiënt is (dit werkt met een soort van certificaat). Mijn ervaring is dat de ventilator(en) van een voeding vaak de meest luidruchtige zijn van alle fan's in een pc. Punt van aandacht dus!

Bedankt allemaal voor jullie hulp. Kreeg vandaag een mailtje van RME. Ze zeggen dat het in de meeste gevallen goed moet gaan. Waag de gok maar.

Heb een paar dingen aangepast en het is het volgende geworden:
Asus Z97-A
Intel Core i7 4790, s1150
Corsair Vengeance 1600/4gb (4x)
Samsung 840 EVO, 250gb / Seagate Desktop HDD 1tb
Cooler Master Silencio 550
Cooler Master GM 550W
Asus NVIDEA Geforce GT 640 DC SIL
Samsung DVD brander
Scythe Mugen 4, PC games edition
Windows 8

En ik laat hem assembleren door de winkel. Ben zelf niet zon held en je krijgt er 3jaar garantie op. Iets wat ik er met de vorige 2 er altijd dik heb uitgehaald. Uiteindelijk word het €50.- duurder dan dat hij eerst was, maar dan wel met i7 :) Ga hem morgen bestellen.

Ik ben op zoek naar een goedkope audio interface, zodat als ik op bezoek ben bij mijn ouders.. het e.e.a. kan doen. Mag zowel een interne als externe zijn. Het gaat btw om een Window 7 PC.

Het volgende moet minimaal erop zitten:

- 1x audio in (L/R);
- 1x MIDI IN & OUT.

Tips?

De enige betaalbare geluidskaart met minimaal 2 in en midi I/O die ik kan bedenken is de Focusrite Saffire usb 6 en heeft ook hoofdtelefoon aansluiting.

-> 2 x XLR Mic/Line/Inst high quality Combi-Jacks (Inputs 1-2)

Laatst gewijzigd:
En hoe bevalt de pc?

Bedankt allemaal voor jullie hulp. Kreeg vandaag een mailtje van RME. Ze zeggen dat het in de meeste gevallen goed moet gaan. Waag de gok maar.

Heb een paar dingen aangepast en het is het volgende geworden:
Asus Z97-A
Intel Core i7 4790, s1150
Corsair Vengeance 1600/4gb (4x)
Samsung 840 EVO, 250gb / Seagate Desktop HDD 1tb
Cooler Master Silencio 550
Cooler Master GM 550W
Asus NVIDEA Geforce GT 640 DC SIL
Samsung DVD brander
Scythe Mugen 4, PC games edition
Windows 8

En ik laat hem assembleren door de winkel. Ben zelf niet zon held en je krijgt er 3jaar garantie op. Iets wat ik er met de vorige 2 er altijd dik heb uitgehaald. Uiteindelijk word het €50.- duurder dan dat hij eerst was, maar dan wel met i7 :) Ga hem morgen bestellen.

@ Eurynom3: en een ESI Juli@ bv?

Ik ben op zoek naar een goedkope audio interface, zodat als ik op bezoek ben bij mijn ouders.. het e.e.a. kan doen. Mag zowel een interne als externe zijn. Het gaat btw om een Window 7 PC.

Het volgende moet minimaal erop zitten:

- 1x audio in (L/R);
- 1x MIDI IN & OUT.

Tips?

Focusrite Scarlett 2i2. Qua prijs/prestatie een goede keus (~€130).

Back