Sinds een half jaar werk ik hiermee:
- ASUS P5K-E
- Intel E6850
- 4x1GB Kingston KHX6400D2LLK2 CAS4
- Western Digital Raptor 74GB als systemdisk
- Seagate Barracuda 320GB x2 in een RAID opstelling (mirrored) als werkdisks
- 500GB Seagate voor samples
- NVidea Geforce 6200 videokaart (mischien te zwak? films haperen soms)
- MOTU PCIe 424 geluidskaart
- monitor 24" breedbeeld Dell 2407DFW
De hele mik is overgeklokt zodat de CPU op 3200MHz draait. Kannie prima hebben
Ik heb er veel fans inzitten zodat de boel lekker koel blijft. Over de herrie maak ik me geen zorgen, de PCkast staat ver weg in een kast in de gang. Alle kabels zijn 10m verlengd incl. die van de powerswitch. Ik zie mijn PC alleen als ik een CD brand.
Er staat een dual boot XP op, een voor internet, office, grafische programmas, firewall en virusscanners enzo en de andere alleen voor audio zonder internetverbinding.
Ik heb gekozen voor een E6850 ipv een Q6600 omdat ik dan voor alle programmas extra CPU power heb en niet alleen voor de quadcore geoptimaliseerde. Het zit wel in de planning om de CPU te upgraden naar een nieuwe generatie 45nm quadcore.
Ik heb een UAD kaart omdat de plugins zo lekker zijn maar voor de extra CPU power heb ik hem niet meer nodig. Hopelijk worden de UAD plugins snel native net als de Sony Oxford plugins. Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen VSTi synths gebruik.
Het draait vrijwel probleemloos maar af en toe heb ik heftige spikes op de Cubase CPU meter en dan kraakt het geluid. Zelfs al draai ik nog geen enkele plugin. Die meter meet geloof ik de wachttijden voor de FSB ofzo, op de XP inspector is op de CPU usage grafieken niets te zien van zulke spikes.
Het zou aan de HDs, de videokaart, de UAD kaart of iets anders kunnen liggen, maar ik heb zelf te weinig kennis om het spike probleem op te lossen.
Ik heb liever één groot scherm dan twee kleinere. Als ik bij anderen werk die 2 of 3 monitoren hebben krijg ik altijd het gevoel dat ik naar een tenniswedstrijd zit te kijken. In Cubase heb ik verschillende workspaces gemaakt zodat ik snel kan switchen van views: fullscreen arrangement window, uitgeklapte mixer, sampler, audio inputs met stemapparaten, alle send FX plugins etc.
Een efficiency musthave vind ik de
Contour Shuttle Pro: 15 extra knoppen en twee dials waar je allerlei shortcuts en zelfs macros aan toe kunt wijzen.
Het zal niet lang meer duren voordat je op de allergoedkoopste pc probleemloos muziek kunt maken zonder zorgen over te weinig capaciteit