PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Hoi Synthforumleden,

Mijn bescheiden thuisstudio is bijna compleet! Ben nu op zoek naar een van de laatste, belangrijke schakels: de DAW, in mijn geval een PC Laptop.

In deze draad heb ik al veel kunnen vinden over waar je op moet letten. Ik heb een selectie kunnen maken tussen een aantal laptops. Mijn vraag is wat jullie ideeen zijn over deze opties. In willekeurige volgorde:

Optie 1: Sony VAIO SR19VN ( VGNSR19VN.NL3 ) +- 880euro

Mobile Intel PM45 Express (chipset)
Intel Core 2 Duo P8400 / 2.26 GHz (3MB L2 Cache) (proc)
2 x 2 GB DDR2 SDRAM (geheugen)
200 GB - Serial ATA-150 - 7200 tpm (Harddisk)
LED-Backlit 13.3" TFT 1280 x 800 WXGA (Display)
ATI Mobility Radeon HD 3470 128MB (Grafische kaart)
1 x IEEE 1394 (FireWire) - 4-PIN FireWire
2 x Hi-Speed USB - 4-PIN USB type A

Van Vista naar XP Pro downgrade

Optie 2: Toshiba Tecra M10-1C5 ( PTMB1E-033001DU ) +- 890euro

Mobile Intel GM45 Express
Intel Core 2 Duo P8700 / 2.53 GHz (3MB L2 Cache)
2 GB DDR2 SDRAM
200 GB - Serial ATA-150 - 7200 tpm
14" TFT 1280 x 800 WXGA
Intel GMA 4500MHD Dynamic Video Memory Technology 5.0
1 x IEEE 1394 (FireWire)
3 x Hi-Speed USB - 4-PIN USB type A

Van Vista naar XP Pro downgrade

Optie 2: XXODD XNi760wtg +- 650euro

Intel GL40 + ICH9M
Intel Core 2 Duo T6600 2,20GHz, 800MHz, 2MB
4GB DDR2 800MHz geheugen (2x 2GB)
320GB SATA harde schijf 7200RPM (16Mb cache)
15,6" breedbeeld HD TFT-scherm 1366x768
Intel GMA 4500M, max 512MB shared
3x USB2.0 connector
GEEN Firewire
Zonder besturingssysteem (Ik zet er dan XP op)

Volgens mij heb ik zo de belangrijkste specificaties benoemd.
Ik maak gebruik van een externe geluidskaart: Echo Audiofire12. Ik heb gelezen dat daarbij een TI Chipset voor de firewirepoort het beste past.
De laatste optie heeft geen firewire aansluiting, maar ik kan dan toch een kaartje kopen voor in de express card slot??
En hoe kan ik zien of de andere laptops geschikte firewirepoorten hebben. Het laatste wat ik wil is erachter komen dat die geluidskaart stottert of slecht functioneert.

Verder wil ik dan XP pro installeren op de Laptop. Daarvoor wil ik de 64bit versie gebruiken, omdat ik dan als het goed is over de volledige 4GB RAM kan beschikken, toch?!

Nou, ik hoor graag jullie mening over deze 3 systemen:) Misschien heb ik iets over het hoofd gezien of hebben jullie nog tips!!

Alvast bedankt in ieder geval!

Groeten, Tom

Ga voor de Sony want dan heb je zeker een TI firewire chipset, EN je hebt dedicated graphics wat dus niet met je geheugen gaat lopen. En ja, met 64 bit kan je je 4Gb aanspreken, maar dat doe je lekker niet tenzij je jezelf een hoop shit met driverissues en nietwerkende VSTi's op je dak wil halen -> 32 bit is voorlopig nog the way to go.

Thanks voor de snelle reply, Nerve.
Ok, 64bit nog steeds niet helemaal compatible dus...schiet ook niet op:) Nou dan houd ik het inderdaad bij 32 bit, XP, en dat dan nog gestript voor audiogebruik.

Verder nog mensen die ook die Vaio aanraden? Misschien al ervaringen met die productlijn? Of zelfs nog andere aanraders qua laptops? Ik hoor het graag:)

Muzikale groet, Tom

Thanks voor de snelle reply, Nerve.
Ok, 64bit nog steeds niet helemaal compatible dus...schiet ook niet op:) Nou dan houd ik het inderdaad bij 32 bit, XP, en dat dan nog gestript voor audiogebruik.

Verder nog mensen die ook die Vaio aanraden? Misschien al ervaringen met die productlijn? Of zelfs nog andere aanraders qua laptops? Ik hoor het graag:)

Muzikale groet, Tom

absoluut de Vaio zeg ik dan van deze 3! De laatste tijd werk ik erg veel met HP laptops! Hoewel dit niet voor muziekproductie is ben ik erg te spreken over deze laptops!

zou als ik jou was deze ook even in je opnemen! Al is het alleen al vanwege het iets grotere scherm ;)

PAVILION DV7-2170ed T6500/4GB/2x320GB/DVD+DL/17.3" VHP 64 zwart

en 2 harde schijf ook niet vervelend...

edit: zie nu net dat er 1 bij correct te koop staat

Laatst gewijzigd:
absoluut de Vaio zeg ik dan van deze 3! De laatste tijd werk ik erg veel met HP laptops! Hoewel dit niet voor muziekproductie is ben ik erg te spreken over deze laptops!

zou als ik jou was deze ook even in je opnemen! Al is het alleen al vanwege het iets grotere scherm ;)

PAVILION DV7-2170ed T6500/4GB/2x320GB/DVD+DL/17.3" VHP 64 zwart

en 2 harde schijf ook niet vervelend...

edit: zie nu net dat er 1 bij correct te koop staat

Let op met HP laptops. Bij mij is na 2 jaar het linker scharnier afgebroken, een bekend probleem bij HP (zoek maar eens op Google naar hp left hinge). Service? Niets, nada noppes!!! :r =( :kont:

In mijn speurtochten op dit forum heb ik ook gelezen dat HP de Ricoh chipset heeft voor de firewire poorten, wat nogal problemen op kan leveren...

Dus...

Ik heb de VAIO gekocht!!:D Leek me voor mijn doeleinden toch een van de beste opties. Ook handig voor mee on the road namelijk:)

Laat wel weten hoe hij bevalt, of ik kom hier nog wel terug met andere vragen als iets onverhoopt niet functioneert:S;)

In ieder geval bedankt voor het meedenken iedereen.

groet, Tom

Beste mensen,

ik ben niet echt thuis in de hardware en zie dan ook door de bomen het bos niet meer. Ik heb een pc met de volgende specificaties:

Microsoft XP Home Edition
Servicepack 3

Pentium 4
CPU 3.2 GHz
Moederbordnaam: Gigabyte GA-8I915P Duo (3 PCI, 2 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 2 DDR DIMM, 2 DDR2 DIMM, Audio, Gigabit LAN)
Systeemgeheugen: 1024 MB (PC3200 DDR SDRAM)
Geluidskaart: C-Media CMI9880 @ Intel 82801FB ICH6 - High Definition Audio Controller [B-1]

Nu ben ik van plan om de "Axiom pro 49" aan te schaffen. Wbt software heb ik nu Sonar 8.0 en het Komplete-pack van native Instruments.
Maar ik heb denk ik ook een betere geluidskaart nodig, aangezien de huidige standaard geluidskaart er al 5,5 jaar inzit. Maarrr, mijn budget schommelt tussen de €100 en de €150. Dat is niet veel als ik zo rondkijk. Misschien heb ik helemaal geen duurdere nodig, maar daarom vraag ik het hier. Misschien wil ik in de toekomst wat meer hardware aanschaffen. Wellicht moet ik ook mijn interne geheugen uitbreiden aangezien dat maar 1024 MB is en de eerder genoemde software toch best zwaar belastend is.

En maakt het nog uit of ik een interne of externe geluidskaart koop?

Ik hoor t graag en hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven.

Bij voorbaat dank!

Je PC begint een beetje te verouderen. Neemt niet weg dat je er nog een heel eind mee kan komen als je je vsti gebruik enigszins beperkt houdt. Indien het er financieel niet inzit een nieuwe PC aan te schaffen kan een geheugenuitbreiding inderdaad al veel helpen. 1 of 2Gb erbij is sterk aan te raden en kost echt geen scheet meer.

Wat betreft de audiokaart kan je rekening houdend met vermeld budget eens kijken naar:

- intern (PCI) : EMU 1212M
- extern (USB): EMU 0202 USB

Dit zijn bij mijn weten zeer degelijke kaarten die best wel meerwaarde gaan bieden tov die interne chip die de naam geluidskaart onwaardig is.

Cheers!

Kleine toevoeging, PCI zou je een betere (lagere) latency moeten bieden dan USB, maar weet eigenlijk niet of dit tegenwoordig nog veel uitmaakt.

Laatst gewijzigd:
Ik ga morgen de Focusrite Saffire LE halen

Inmiddels heb ik hem hier in huis. Ik heb hem aangesloten en het was een eitje, er komt geluid uit. Alleen nu heb ik een probleem.
Hij kraakt super erg. Het komt niet door mijn latency of iets dergelijks. Hij heeft namelijk geen underruns, en als ik de latency of Ms aanpas van de ASIO Driver dan gaat hij niet beter werken. Het geruis word niet minder of meer.
Ik heb het idee dat mijn firewire aansluiting in mijn pc niet voldoet. Iemand misschien een oplossing voor me. Ik neem aan dat dit probleem al eens eerder is voorgekomen :)

Alvast bedankt.

Groeten Rick

Probeer ook eens je kabels en je afluisterset/boxen/monitoren. Misschien ligt 't gekraak aan een slechte kabel. Als dat niet werkt kun je eventueel een PCI FireWire kaart halen bijvoorkeur bij een audiozaak, die hebben de betere voor geluidskaarten.

Het laag aan de chipset van mijn on-board Firewire aansluiting.
Ik heb nu een Firewire PCI kaart van Belking gekocht en alles werkt zoals voorheen, op 1 ding na.
Als ik nu geluid afspeel in mijn DAW of in WMP en ik ga scrollen op een webpagina of iets dergelijks, dan kraakt het geluid.
Zeg maar bij CPU gebruik. Alleen hij heeft nog voldoede RAM en CPU omdat hij pas op 30% staat.
Ik hoop dat hier een oplossing voor is, aangezien ik dit eerst niet had en het moet te fixxen zijn naar mijn idee.
Misschien dat hier iemand me kan vertellen hoe ik dit op kan lossen. :)

Vond hier niet zo snel recente, relevante informatie, dus ik stel gewoon de vraag: welke externe USB geluidskaart, liefst met gitaar en phono preamps (hoeft niet perse) raden jullie aan, met als voornaamste eis low latency? Hij gaat namelijk primair worden gebruikt voor het spelen van Hammond, Rhodes etc..

Als ik de preamp eisen even drop denk ik gewoon aan Emu: goedkoop en goede geluidskwaliteit (volgens SOS). Is er tot een bedrag van 250 euro iets (veel) beters wat aan mijn eisen voldoet en dus de laagst mogelijk latency heeft?

Als ik nu geluid afspeel in mijn DAW of in WMP en ik ga scrollen op een webpagina of iets dergelijks, dan kraakt het geluid.
Zeg maar bij CPU gebruik. Alleen hij heeft nog voldoede RAM en CPU omdat hij pas op 30% staat.
Ik hoop dat hier een oplossing voor is, aangezien ik dit eerst niet had en het moet te fixxen zijn naar mijn idee.
Misschien dat hier iemand me kan vertellen hoe ik dit op kan lossen. :)

Je FireWire geluidskaart, gebruik je daarvoor externe voeding of krijgt die stroom via de FireWire kaart? Dat maakt bij mij nogal uit namelijk. Krijg geen gekraak, maar meer hele hoge fluittoontjes op de achtergrond.

Vond hier niet zo snel recente, relevante informatie, dus ik stel gewoon de vraag: welke externe USB geluidskaart, liefst met gitaar en phono preamps (hoeft niet perse) raden jullie aan, met als voornaamste eis low latency? Hij gaat namelijk primair worden gebruikt voor het spelen van Hammond, Rhodes etc..

Als ik de preamp eisen even drop denk ik gewoon aan Emu: goedkoop en goede geluidskwaliteit (volgens SOS). Is er tot een bedrag van 250 euro iets (veel) beters wat aan mijn eisen voldoet en dus de laagst mogelijk latency heeft?

http://www.thomann.de/nl/zoom_zfx_plugin_stack_package.htm

http://www.thomann.de/nl/lexicon_omega_studio.htm

http://www.thomann.de/nl/focusrite_saffire_6_usb.htm

Zijn zo maar wat voorbeelden. Latency is erg afhankelijk van je gebruikte systeem. Stabiele drivers helpen daar zeker bij.

Hij kreeg zijn voeding via de Firewire kabel. Nu heb ik het geprobeert met voeding van de bijgeleverde adapter. Het probleem is er nog steeds, vreemd.

Daan, dank voor de suggesties, ik ga me erover inlezen.

Heeft iemand ervaring met de Tascam US-100 ? Deze heeft eigenlijk alles wat ik wil, maar google geeft weinig meningen. Hoe is de latency van deze en/of andere Tascam USB audio?

Je kan beter gaan voor de Tascam US-122L (is net een nieuwe versie van uit, de mkII). Die kost maar een beetje meer en is 24 bit/96 KHz. De Tascam US-100 is maar 16 bit/48 KHz. De 122 geeft betere geluidskwaliteit.

Goeie tip Pascal, ook omdat ik las dat een hogere samplefrequentie een lagere latency geeft, daar had ik niet eerder bij stil gestaan. Heb je zelf ervaring met de Tascams?

Mijn systeem is trouwens een Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz S775 8MB op een Asus P5B-E S775 iP965, 2Gb RAM (ga ik uitbreiden) en een Raptor X systeemschijf.

Daan, vermelde je die drie kaarten vanwege low latency drivers, of meer vanwege de geboden features?

Wat ik vooral over latency tegenkom gaat over input latency. Daar ik dus primair VSTi's wil spelen is voor mij de output latency primair van belang. Ik kan hier weinig gebruikerservaringen over vinden.

Zijn er hier dus mensen voor wie de output latency ook primair is en die hun ervaringen met specifieke hardware willen delen?

Je FireWire geluidskaart, gebruik je daarvoor externe voeding of krijgt die stroom via de FireWire kaart? Dat maakt bij mij nogal uit namelijk. Krijg geen gekraak, maar meer hele hoge fluittoontjes op de achtergrond.

Ik heb nu ergens gelezen dat het zelfs aan mijn hardeschijf kan liggen of iets dergelijks. Heeft te maken met hoe snel deze dingen wegschrijft etc. Maar ik ko er nog niet zo makkelijk vanaf begrijp ik in ieder geval.

Ik weet niet of er nog meer mensen zijn met eerder genoemde probleem. Of moet ik hier een appart draadje van maken?

Het is in ieder geval heel irritant dat het kraakt bij cpu gebruik. Dus ik hoop op een goede afloop :)

wat voor systeem gebruik je nu dan? en met welke harde schijf? en welke DAW software?

Back