PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Goeiemiddag!
  • Nieuwe pc (quadcore, 8 gb geheugen, 2tb schijf, USB 3.0)
  • Nieuwe schermen (2x 22 inch)
  • Wanden isoleren
  • Glorious Studio Workbench + Losse bench voor mixer
  • Mixer: Behringer Eurodesk SX3242FX
  • Minotoren: Mackie HR824 Mk2
  • Controller: M-Audio Oxygen 61 (3rd Gen)
  • Synth: Access Virus Ti2 Desktop
Welke geluidskaart kan ik het beste nemen? Iedereen roept namelijk iets anders.. Ik zat zelf te kijken naar een Motu UltraLite-mk3 Hybrid.. Maar dan vraag ik me af of er voor dat geld niet iets beters is?
En ik wil in de toekomst veel met hardware werken, dus moet ik er dan op letten dat hij zoveel mogelijk in en uitgangen heeft? Lijkt me bijv. leuk om mijn channels van cubase via mijn (analoge) mixer te kunnen bedienen (dus eq en volume).. Hou van knopjes draaien :D

Iemand een ander idee voor een goeie audiointerface? Mijn budget ligt rond de €550,-

Alvast bedankt! :okdan:
David

Enkele bedenkingen:
1/ Waarom een mixer? Als je een audio interface met meerdere ingangen gebruikt kan je alles op je PC afmixen. Bovendien vind ik Behringer nu niet bepaald een degelijk merk... Allen & Heath zou ik eerder aanraden.
Als je intern in de PC mixt zijn er genoeg controllers waarmee je "aan de knoppen kan draaien" zonder dat je een externe mixer moet gebruiken.

2/ Als je de Mackie HR824 neemt is de kans groot dat je bass traps gaat moeten plaatsen, want die dingen zijn gekend voor een stevige laagweergave. Verder zijn dit overigens prima monitoren, zeker een aanrader.

Qua audio interface is de M-Audio Profire 2626 een aanrader. Deze is wel firewire, dus dan heb je een firewire aansluiting op je PC nodig (liefst een met Texas Instruments chip). Ook Motu is zeer zeker goed.

Edit: ik zie dat je 8 GB geheugen gaat gebruiken. Dus ik veronderstel dat je Windows 7 64 bit gaat gebruiken. Kijk vooraleer je een audio interface koopt altijd zeer goed of er 64 bit drivers voor bestaan. Anders kan je hem niet gebruiken op een 64 bit systeem. De Profire 2626 bijvoorbeeld heeft 64 bit drivers.

Laatst gewijzigd:
@Metatron:

Ik zou voor de MOTU 24I/O gaan.

Als alternatief kun je ook 2x Echo AudioFire12 kopen. Zelf ben ik erg tevreden met de AudioFire12. Werkt prima onder Windows7 (nu nog 32-bit RC versie). Je kunt ze koppelen met WordClock. Dan heb je ook 24 kanalen I/O. Let wel: alleen analoog en MIDI, geen Spdif etc.

Grootste verschil is dat je met de AudioFire12's geen PCI kaart nodig hebt. Je kunt er volgens de specs tot max. 3 koppelen. Bij 2 kun je nog steeds 24-bit/192kHz opnemen/afspelen. 2 Echo's zijn wel iets duurder, en wat stabieler werkt weet ik natuurlijk niet. Daar denk ik wel dat de MOTU mogelijk probleemlozer is (geen doorlussen van apparaten).

MOTU 24I/O Thomann € 1258 (module+PCI kaart)
Echo AudioFire12 Thomann € 1288 (2x FW unit € 644)

Bedankt voor je input Arnomusicman.

Kun je dat misschien onderbouwen, waarom de Motu 24 en niet de RME 800. En, ga ik er met de Motu 24 op vooruit of achteruit, kwa geluid tegenover de RME multiface I die ik nu heb.

Echo laat ik liever voor wat het is. Het zal best goed zijn en misschien wel beter dan de Motu of RME, maar ik heb er bij de laatste 2 merken meer vertrouwen in, bedoel hiermee de kwaliteit.

Bedankt voor je input Arnomusicman.

Kun je dat misschien onderbouwen, waarom de Motu 24 en niet de RME 800. En, ga ik er met de Motu 24 op vooruit of achteruit, kwa geluid tegenover de RME multiface I die ik nu heb.

Nu ja, enkel de overweging dat je dan gewoon maar 1 kaart en 1 apparaat hebt, en dan meteen klaar bent. Die 24 I/O op één unit lijkt mij gewoon fantastisch.

Wat betreft geluidskwaliteit en kwaliteit/stabiliteit van drivers moet je mij niet vragen. Ik heb namelijk een Echo en geen RME of MOTU.

Ik heb wel klanten (gehad) met zowel RME als met MOTU geluidskaarten met ook goede monitors erachter. Over beide heb ik geen klachten gehoord.
Als deze merken echt zo goed zijn, en daar ga ik vanuit, dan heb je geen hoorbare kleuring, en zou het niet uit moeten maken.

Na een lange periode met een brakke computer(Pentium 4HT 2,8 1gb ram), heb ik donderdagavond mijn nieuwe computer opgehaald:

Qmotion E6300:
Pentium DualCore 2,80ghz
4,00gb Ram(1066mhz)
512mb Video(Helaas wel shared)
2x 250gig hardeschijven
9x usb 2,0
dvd brander(22x,lightscribe)
Hdmi
Dvi
Windows Vista Home Premium(ga ik upgraden naar 7)

Ik heb niet heel veel geld voor een audio interface(Maak met mijn standard onboard geluidskaart ook leuke opnames met 48000khz, maar wil toch wel iets beters)..

Wat is niet veel geld? Hoeveel in en outputs moet de kaart hebben?

Neem eens de laatste 5 pagina's van deze draad door dan vindt je regelmatig de M-audio 24/96 en de EMU 1212 terug. Nieuw zul je al gauw tussen de 70 en 120 euro kwijt zijn aan een kaart.

Let bij aanschaf ook op de eventueel meegeleverde software. Bij sommigen wordt een heel behoorlijke versie van bijvoorbeeld Cubase of Sonar meegeleverd.

Ik heb al een klein dingetje gekocht(Edirol UA1-ex) maar deze werkt alleen met tulp, En heb geen tulp thuis!

Ik heb al een klein dingetje gekocht(Edirol UA1-ex) maar deze werkt alleen met tulp, En heb geen tulp thuis!
Daar heb je toch gewoon verloopsnoertjes voor :?

Ja, klopt
En die ga ik binnenkort ook wel kopen, maar ik ga nu het huis niet uit met die sneeuw.

Het is min 4...

Ik ga ook eens een goede pc kopen. Veel te lang geklooit.
Wat vinden jullie van onderstaand systeem? Bijkomende eis was ook dat hij stil moest zijn en zo goedkoop mogelijk. Onderstaande kan voor 715 euro.:P Ook zit ik nog te twijfelen welke cpu koeler ik moet hebben. Tips?

Antec Sonata III Miditower
Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920
ASUS P6T SE, X58,
ASUS Radeon HD 4350 512MB DDR2 Silent*PCI-Express 2.0,
Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 3GB for Core i7
Samsung SpinPoint F3 500GB*7200RPM,
Scythe Big Shuriken CPU koeler PWM*Socket
Sony NEC Optiarc DVD±RW burner

en als audio interface een M-audio delta 1010LT

Mooie prijs & super pc als basis in ieder geval.
Let wel dat het ram geheugen niet het snelste type -je hebt ze van bv. 2100Mhz- is en 3gb.
Daar mag best het dubbele -6gb- in.

De schijf is ook aardig laag qua capaciteit, kijkende naar hedendaags nieuwe aankopen.
Je pc zal het best & snelst werken, wanneer je bv. opslag en installatie van elkaar gescheiden houdt, d.m.v. partities.
Dus de 500 Gb voor programmatuur aanhouden & een nieuwe schijf voor opslag zou geen verkeerde keuze zijn.

Dat vind ik ook superhandig met defragmenteren & formatteren van bv. Windows en programma's,
zo blijft de rest behouden en kost defragmenteren minder tijd.

Geluidsproductie:
Videokaart: stil
CPU: volgens mij is de koeler stil
Voeding: Ligt eraan welk merk & type je hebt.
HDD: stil

Mooie prijs & super pc als basis in ieder geval.
Let wel dat het ram geheugen niet het snelste type -je hebt ze van bv. 2100Mhz- is en 3gb.
Daar mag best het dubbele -6gb- in.

De schijf is ook aardig laag qua capaciteit, kijkende naar hedendaags nieuwe aankopen.
Je pc zal het best & snelst werken, wanneer je bv. opslag en installatie van elkaar gescheiden houdt, d.m.v. partities.
Dus de 500 Gb voor programmatuur aanhouden & een nieuwe schijf voor opslag zou geen verkeerde keuze zijn.

Dat vind ik ook superhandig met defragmenteren & formatteren van bv. Windows en programma's,
zo blijft de rest behouden en kost defragmenteren minder tijd.

Geluidsproductie:
Videokaart: stil
CPU: volgens mij is de koeler stil
Voeding: Ligt eraan welk merk & type je hebt.
HDD: stil

Niets meer aan toe te voegen... Nou ja, ik heb zelf een Artic freeze pro of hoe die exact ook heet, is beter dan de standaard koeler en goedkoper dan de Scythe. Let ook op de ruimte in de kast met een groot passief koelblok waar zij veel mee werken. Dit zou de plaatsing van bijvoorbeeld je voeding of kaarten in de weg kunnen zitten.

Ik zat ook aan 6 gig geheugen te denken, maar ik werk vooralsnog met Win XP 32 bit. Deze kan tot 3 gig aan volgens mij dus meer toevoegen heeft geen zin. 64 bit hoor ik nog teveel problemen over.

Over de schijf: je hebt ze ook van een terrabyte maar die krijg ik echt nooit vol. deze scheelt toch weer de helft. Van die twee hd's is wel een goede, moet ik even over nadenken..
Bedankt voor de tips!

Back