Synths "diep" leren kennen.

Yoozer

vorbei
In een ander draadje waar het "less is more" even naar voren kwam werd er gezegd dat je een synth goed moet leren kennen.

In dit geval, wat betekent "goed"? Ik ben ooit begonnen met een Juno-60 en ik heb denk ik zo ongeveer wel elke combinatie van slidertjes gehad die er is, maar da's natuurlijk stukken lastiger bij een Waldorf Q, of heer sta me bij, een XP-30. Of een Nord Micromodular, die kun je wel "diep" leren kennen, maar daar kan je dan 4 jaren aan studie aan wijden.

Ik heb het gevoel dat ik met de Q wat meer zou mogen stoeien. De XP is voor mij een beetje meer een presetbak, maar het ding eens proberen te benaderen als een normale subtractieve synth (en dan vooral die structures), dat lijkt me een interessant experiment. De Vintage Keys is wat dat betreft ook redelijk eenvoudig, en voor mij valt deze in dezelfde klasse als de Juno - alle combinaties zo ongeveer al gehad.

Hoe goed en diep kennen jullie je synths? Is het nog realistisch om te eisen dat iemand een nieuwere VA van binnen naar buiten door en door kent (vooral met extra opties zoals FM)? Kunnen jullie sounddesign doen in de zin dat je een geluid in je hoofd hebt en dat dan zonder al te veel te testen 1 op 1 in de synth overzetten? Maken softsynths met de miljarden presets die erbij geleverd worden het al bijna helemaal onmogelijk (of niet wenselijk) om nog 'eigen' sounddesign te doen?

Ik zit er namelijk over te denken om zelf eens een deugdelijke kit voor m'n Q te bouwen (zit nu met een houtje-touwtje van user en factory patches te klooien) die me 100% aanstaat, maar ik weet niet hoe diep ik er mee moet gaan.

Jullie mening?

Ben er geen held in maar in m'n Nordrack kan ik een een soundinit doen en dan maak ik de patch helemaal zelf. Ik krijg meestal wel ongeveer wat ik wil hebben, maar vaak kom ik toch voor "leuke" verassingen te staan.

initialiseren is het eerste wat ik doe op mijn ms2000.

Ik pak nooit een preset die ik verder "uitbouw" of iets.

Het maakt volgens mij niet uit hoe goed je je synths kent. Als je je synths niet kent en puur met
presets of weet ik wat nummers maak kan je ook tot hele interresante dingen komen.

Dat gezegt... ik ken mijn synths door en door, is ook niet zo moeilijk aangezien ik vooral de wat simpelere
analoge bakjes heb :)

Kennis is macht

Kennis is macht

Je moet je synth zo goed leren kennen dat je op je werk of een andere
plek waar je goed kan nadenken een nieuwe patch kan ontwerpen of
een nieuwe modulatie techniek. Je moet hem dus uit je hoofd kennen
plus hoe alle geluiden reageren met bepaalde modulatie technieken.
Je hebt hem dan alleen maar nodig om andere mensen van je ontdekkingen
mee te laten genieten. Per aspera ad astra, amices.......

Moriturus te salutant,
ISPdeRuiter

Heb er 2 de Juno106 en de NM. Met de eerste kan ik binnen de grensen die de machine heeft wel de patches maken die ik voor ogen heb. De NM, hoeveel aandacht ik er ook aan besteed, zal wel nooit volledig te beheersen zijn.

Greetz

Yawgmoth

Origineel geplaatst door Yawgmoth
De NM, hoeveel aandacht ik er ook aan besteed, zal wel nooit volledig te beheersen zijn.

Dat is nou het mooie van dit ding, je komt telkens voor verassingen te staan.. wat wil je nog meer !? :)

Als je een synt koopt en alleen presets gebruikt, dan gebruik je em als een keyboard.
Das toch niet de bedoeling lijkt mij zo?

wat het vette van de nord modulars is, is dat je op je werk de NM editor software kan draaien en dan al fijn vette patches kan ontwerpen ;)

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
wat het vette van de nord modulars is, is dat je op je werk de NM editor software kan draaien en dan al fijn vette patches kan ontwerpen ;)

Olaf

haha dat noem ik pas een synthfreak :D

Origineel geplaatst door olafmol

Olaf

hmmmmm das een goeie zeg... damn nu wil ik een nord (micro) modular :)

hmm hoe goed ik mijn spullen ken.

Ermm valt misschien wel vies tegen denk ik. De JX1 ken ik uit mijn kop al ken ik niet alle presets uit mijn kop met bijbehorende geluiden (word aan gewerkt). Die psr 70. Met de meeste functies ben ik toch nog onbekent omdat ik geen manual heb en dus niet weet wat ie nu wel kan en niet. Er word zelfs beweert dat hij iets met SysEx kan (vraag me niet wat er is nix te editen ;) ) maar goed...

De SC155 ken ik wel behalve het editen. Nog nooit gedaan eigenlijk. Ga ik maar eens een keertje doen.

En de MX8. Tja. 1 groot mysterie. Maar goed dat er editors voor zijn die makkelijk zijn. Nu nog ff bedenken hoe hij SysEx laad. Verzenden kan ik maar het laden is probleempje en staat niet in manual :(. Denk dat ik maar is naar onze verkoper toe ga. Die weet het maybe wel.

Cubase. Piece of keek ;)

FM7. Gaat me al redelijk af. Kan al wat editen maar FM is niet mijn sterkste punt.

PRO 53. Gaat me beter als FM7 af. Kan er al aardig mee editten.

Magix cleaning lab. Nog makkelijker als cubase

Origineel geplaatst door Slipperman
Die psr 70. Met de meeste functies ben ik toch nog onbekent omdat ik geen manual heb en dus niet weet wat ie nu wel kan en niet. Er word zelfs beweert dat hij iets met SysEx kan (vraag me niet wat er is nix te editen ;) ) maar goed...

Dan heb je nu geen excuus meer om je PSR niet dieper te leren kennen. Je kan de manual voor die PSR 70 gewoon downloaden hoor. :eureka:

Je bent slechts 4715 Kb verwijderd van de Yamaha PSR-70 Owner's manual

Wat is diep?

Hoor hier het laatst nog van iemand die alleen maar een Jupiter 8 in huis had, en dit al vele vele jaren, en zei dat hij nu nog steeds nieuwe sounds ontdekt, met 1 synth (nu spreken we hier natuurlijk ook wel over een topmachien he). Maar er zijn ondertussen zoveel topmachines hè.

Dus, het hangt een beetje van jezelf af, of je een synth in je setup verwaarloost of niet, omdat je er niet van houd of omwille van zijn programmeerwerkwijze of iets anders.

Ikzelf heb iets van, heb nu dit ...... nodig, en dan zoek ik het, totdat ik weet waar het te vinden, soms met verassende wendingen. Maar ik hou wel al eens van verassingen maar niet altijd als je persè iets wil.

In geval van sounddesign, ben je echt bezig met nieuwe sounds te creeren, om de nieuwe sound en dat is een beetje een andere werkwijze. Maar ook een heel inspirerende denk ik.

:biertje: :biertje:

Origineel geplaatst door Hover
Dan heb je nu geen excuus meer om je PSR niet dieper te leren kennen. Je kan de manual voor die PSR 70 gewoon downloaden hoor. :eureka:

Je bent slechts 4715 Kb verwijderd van de Yamaha PSR-70 Owner's manual

Hover, je bent een schat :luv:

IEdereen zoekt die manual. Niemand weet waar dat ding te vinden is. Heb ook echt heel google en yamaha afgezocht en nix gevonden maar jij wel. Dank hiervoor. Ik zet het ook gelijk op mijn site.

Graag gedaan hoor, Slipperman.

Trouwens, van nagenoeg alle yamaha-toestellen kan je de handleidingen downloaden, sommige zelfs in het nederlands. Sommige fabrikanten mogen dit voorbeeld wel eens volgen.

Back