welke va zouje kiezen ...asje mag kieze

R-ond

Gepokt en gemazeld
overleden lid
altyd maar geneuzel over analoog

ik wil wat meer controlle af en toe eff in een synth wat maken opslaan liefst met knoppen draaien meedere " intellie " sounds opwekkings systemen hebben in een synth

wordt een virtual analoogje dus

welke
pffffff
wilde best vaak een virus ,...
begryp dat een blofeld veel meer te bieden heeft
zekers voor wat k wil diver soundscapes achtige controllable pads maken
kheb nu waarschynlijk een z1 best ok ...ga ik hopen iig breed inzet baar
maar ask een wat vrijer budget zou hebben
zou ik hier naar gaan kijken wat een list en volgens mij moet t egt ok klinkn ook in alle richtingen

http://www.waldorfmusic.de/en/products/q_phoenix

waldorf maakt leuke virtual analoogjes

dus welke zouje kiezen asje een extreem bizer va tje wil ; en dus niet op budget hoefte letten

of mischien toch deze ...whoo komt nog
http://www.waldorfmusic.de/en/products/stromberg

raar dat de keys blofeld weinig controllers heeft gekregen ?:confused:

Attachments

• stromberg_front_left_350px.jpg
    stromberg_front_left_350px.jpg
    42,3 KB · Bekeken: 116
  • q_phoenix_top_350px.jpg
    q_phoenix_top_350px.jpg
    45,2 KB · Bekeken: 93
tja... Weer es een lastig afweging :D

Een Blofeld met een Virus vergelijken als budget geen rol zou spelen... hmm...
Ik heb een Blofeld staan en ik vind het echt een superfijne bak. De combinatie tussen de matrix-knoppen, de controllers en dat gigantische display maakte dat ik snel raad wist met de bediening. Sneller dan de microQ (waarvoor ik toen dan ook een editor hebt geregeld)

Als ik nu in de markt zou zijn voor een (nieuwe) VA zou ik zonder twijfel voor een Snow of misschien zelfs een TI gaan. Wat je met een Virus allemaal kunt, behoeft geen echte uitleg. Dat het als een pure dance&trance bak wordt gezien is BS, je kunt er genoeg andere shizzl uithalen.

Voor mij zelf geldt dat ik op termijn eerst kennis wil maken met een "eenvoudige" Virus, een A of B. Maar omdat ik op dit moment al 2 (vergelijkbare) VA's en een ROMpler heb, wil ik eerst een MPC-achtige hardware seq en iets echt analoogs (little phatty :D )

hoop dat mijn vaag epistel je op weg kan helpen bij je keuze ;)

Solaris idd

wat specs voor meneer r-ond:

Price - retail US price will be $3,999
* General availability - April 2009 (after all pre-sales are filled)
* 4 Oscs, 2 Rotors, 4 Mixers, 4 Filters, 4 Amp/Pan sections, 8 Envelopes, 5 LFOs, 4 External Inputs, Flanger/Chorus, Phaser, Delay, 3 band EQ, Overdrive
* 2 Vector Mixers
* 2 separate AM (amplitude modulation) sections, with Ring, AM, Rectify, & Clip algorithms
* Joystick and multi-touch Ribbon controllers
* Arpeggiator and control Step Sequencer provided, with MIDI output
* Performance buttons include 2 assignable switches, Arpeggiator Start, Sequencer Start, Hold, (Tap) Tempo, Unison
* Polyphony count - expected to be 24 voices with all 4 oscs, 4 filters, 4 mixers, envelopes, LFOs, etc. running
* 96 kHz internal processing rate
* Insert FX pre-/post each filter section, with BitCrush, Decimate, and Distortion
* 4 pair of outputs; Main pair for v1.0, additional outputs reserved for future use (when Multi-Timbre Mode is implemented)
* separate Headphone out

Detail per section:
Oscillators - each osc type selects from standard waveshapes (MultiMode Osc), wavetable (PPG) type, sample (WAV) playback, CEM (Prophet 5) type, or Prophet VS type. The MM (MultiMode) type provides the following waveshapes:
Sine, triangle, ramp, saw, pulse, noise, S&H, morphing sine-to-saw, morphing sine-to-square, and a stacked "supersaw" with varible detune (based on the Shape parameter).

Hard Sync is only available for MM saw, ramp, pulse, and the CEM osc models.
New types will be added as they are developed via an upgrade to the OS.

Individual "analog-style" glide is available for each oscillator.

There are 4 mod paths. Each one is freely assignable to select exponential frequency (normal pitch mod), Linear FM, or Shape as their destination. Mod Sources include any oscillator, any filter, the 4 external inputs, any of the lfos, envelopes, controllers, etc.. A 'sidechain modulation' function is provided for each path, using Controller (non-audio rate) signals. Controller signals are all lfos and envelopes, velocity, note, aftertouch, mod wheel, ribbon, joystick, select MIDI controllers, assignable CC knobs, etc.

Filters - 4 filters, each with selectable inputs.

Filter types include:
1) all pole possibilities for the MultiMode (MM1) filter, including 24 dB Lowpass, Highpass, and Bandpass, 12 dB Lowpass, Highpass, and Bandpass, and 6 dB Lowpass, Highpass, and Bandpass, along with some other combination modes, for a total of 23 variations.
2) 24 dB Lowpass modeled on the Prophet 5 Rev1 filter (SSM2040)
3) 24 dB Lowpass modeled on the Rev 3 Prophet 5 (CEM3320)
4) 12 dB Lowpass modeled on the Oberheim SVF
5) Comb/Tube filter (the "tube" is a comb with negative feedback)

New filter types will be added as they are developed via an upgrade to the OS.

For filter modulation, it's the same structure as the Oscillators - there are 4 mod paths. Each one is freely assignable to select Cutoff, Resonance, or Damping (if Comb/Tube is selected) as their destination. Mod Sources include any oscillator, any filter, the 4 external inputs, any of the lfos, envelopes, controllers, etc.. A 'sidechain modulation' function is provided for each path, using Controller (non-audio rate) signals. Controller signals are all lfos and envelopes, velocity, note, aftertouch, mod wheel, ribbon, joystick, select MIDI controllers, assignable CC knobs, etc.

ADSRs - there are 6 standard DADSRs. Each overall amount can be modulated by Velocity, and each segment can be individually modulated from Velocity, Note, Mod Wheel, and assignable Midi Controllers (CC1-CC5). Also, each segment can have a variable slope, from linear to exponential.

Looping Envelopes - there are also 2 looping envelopes, each with 8 Time&Level segments. There is overall modulation possible of Time and Level.

LFOs - there are 5 identical LFOs, with the fifth being permanently connected to the frequency of all oscs (therefore, it is called the Vibrato LFO). The LFOs have the standard waveshape types, and range from 0-524 Hz. There are parameters for Delay Start, Fade In, Fade Out, Rate, Waveshape, Retrigger, Phase, Level, MIDI Clocking, and Offset (offset provides a positive unipolar signal for the lfo outputs). There are 3 mod paths, similar to the Oscillator modulation structure. The destinations here are selectable for Rate or Level.

VCAs - There are several models implemented for the final output stage circuit. VCA Types include: Linear, Log, and Sigma (Minimoog style). There is 1 mod path for the VCA, and 1 for the Pan position.

Vector Synthesis - There are 2 Vector Mixer sections. The Joystick (non-spring loaded) in the leftmost section is normally connected to both Vector Mixers, but can be disabled.

AM Sections - 2 Amplitude Modulation sections, each of which have Carrier, Modulator, Algorithm and Shaper parameters. Ring Mod is one of the algorithms provided.

Effects - Initially available will be delay, flanger/chorus, reverb, EQ, Overdrive. As with the other sections, additional FX types such as a vocoder or resonant filter bank will be added as they are developed via an upgrade to the OS.
:verkoght:

voor die centen van de solaris koop ik de volgende tweedehandse bakken

JP8000, virus c, ms2000b, supernova2, en nog wat.

Blijft er nog genoeg over voor een leuk jurkje voor mn vrouw, een paar nieuwe schoenen voor mn dochter en een een rondje gele rakkers voor t hele forum! :mega:

Een VA?
Je bedoelt zoiets als een NordLead?

:)

Wout

wout ja das een va zoon nord
:hallelujayoke hebter al drie gehad interface altyd geweldig
maar ask de specs van een nlead 2 / tegen virusb afweeg wint de virus
nu speelt een derde osc niet so heel erg by een va tje
maar bv audio in wel / en fx ook

vandaar datk de laatste tyd ook kijk naar de nord modulair [snapm nu wel denkik- :geslaagd:de micro vindt k te ,..simple]

de rack normod/ en keys komen in mn budget bereik ..gelukkig zie ze soms voor 350 en hebbie wel een flinke bron met sounds ...

iedereen mag zn ideale vatje posten hiero
wils kjijken wat er allemaal is en waarom gasten gek zijn van bv een alesis neuron bak ZONDER knoppen tsjaaaaaaaa:stupid

kvindt zelf dus waldorf geweldig spul hebben
een blofeld komter nog en zoon microwave xt ....hmmmmmm door de knoppen wordt t ineens erg uitdagend om er iets mee te gaan doen ...best goed koop these days
eeen rack staat nu op 250 eu ...wilk nie :doei:

thnx septic weetT je solaris - je hebt m al gekocht toch ?
was die mr bowen - ofso niet mede ontwerper van sequential crircuits ?

ist gek ask zeg dat bv een hele vett controller ,....zoon grote korg/ novation van 350.- ofso , ook een mooie VA synth tot gevolg kan hebben
of vergis k me dan dat de processsing nog steeds van binnen mn pc komt ,..?
willen we niet
werk namelijk ook graag zonder pc ,..dan is een midi / controlled / VA synth er handig
meeste VA synth hebben gewoon cubase nodig - dus weer software controlled wil geen hardware sequencer hmm naaah

das wel tof een sequencer op bv zoon waldorf q ...schetsen / spelen vanaf een synth sequencer ,...en daarachetr alje analoge TROEP laten meelopen ...
oft stabiel is ????????

voor die centen van de solaris koop ik de volgende tweedehandse bakken

JP8000, virus c, ms2000b, supernova2, en nog wat.

Blijft er nog genoeg over voor een leuk jurkje voor mn vrouw, een paar nieuwe schoenen voor mn dochter en een een rondje gele rakkers voor t hele forum! :mega:

ik had een heel verhaal getypt, maar weer weggehaald even.

Kijk die virus/Supernova/MS2000 waren leuke synths hoor in de periode dat het allemaal nieuw was, we zijn inmiddels zeker 2 generaties VA verder.....en ook 10 jaar ofzo inmiddels..Er is heel wat beters op de markt dan dat.Tuurlijk kost wel wat maar ja, je moet wel je prioriteiten helder hebben. Bier en Schoenen horen daar niet bij!!! hehe

Ik zou zon 2e generatie VA (zoals jij die opnoemt) voor me verdriet niet willen hebben in me studio...been there, done that, now for some real action...hakke

Het vreemde is wel dat bijv die Creamware ASBs ook zo weinig 2e hands waard is , want dat spul blaast wel hoor tering. Dat is echt veel beter dan die VAs van die generaties ervoor hoor zoals die SupernovaII en Nordlead3 etc...Ik heb ze bijna allemaal gehad die VAs dus ik weet wel waar ik over praat..

@Ron ja ik heb een pre-order gedaan....een zeer mooie witte behuizing (volledig metaal!!) waar er maar max 20 van komen de rest wordt zwart/zeer donkergrijs, beetje zoals de VirusTI kwa kleurstelling.

Is idd van John Bowen ex Wavestation/SCI Prophet/Korg Oasys engineer, dus das dikke mik.

Tijdens assemblage gaat er bij mij gelijk al factory installed die Synthwood Jade Lighted Modheels in :)

Ik verwacht hem ong in Maart...(er moesten nog 8 extra knoppen op, op het laatste moment, daar wil ik best op wachten hehe)

@Ron ja ik heb een pre-order gedaan....een zeer mooie witte behuizing (volledig metaal!!) waar er maar max 20 van komen de rest wordt zwart/zeer donkergrijs, beetje zoals de VirusTI kwa kleurstelling.

Is idd van John Bowen ex Wavestation/SCI Prophet/Korg Oasys engineer, dus das dikke mik.

Tijdens assemblage gaat er bij mij gelijk al factory installed die Synthwood Jade Lighted Modheels in :)

Ik verwacht hem ong in Maart...(er moesten nog 8 extra knoppen op, op het laatste moment, daar wil ik best op wachten hehe)

had idd begerepn in andere draad dat dat de man ook was die de prophet vs
techniek mee neam naar yamaha ...zoiets

is wel waar denk wat septic zeg er zit 40 x zoveel techniek in zoon extreem dikke nieuwere va
oft nou waldorf heet / solariis maakt niet uit
vroeger de eerste nordleads waren bestucked [d8ik ] met shark dsp
de virus later ook en de powercore cards ook
waren ook duur toen ,....nu 300+ eu
weet wel dat de supernova 2geheel vernieuwd op de markt kwam toen as egt " super va " wel erg leuke mmodule voor zn geld

inderdaad gaat va met zn tyd mee
andere bitrates / kloksnelheden waar meerdere dingen mogelijk zijn intern

zegmaar gerust alles !!!
ben egt onder de indrulk van bv de blofeld wat daar in kan allemaal
[wavetable synthese vindty k nog steeds iets ronontdekts hiero inmn CRIB
dus leuk om avonden te vogelen ,...

die analoge shit hebk wel gezien / hoort :gaap:
yoke
kwil meerdere sounds inmn stuud
denk egt datk int nieuwe jaar een blofeld haal !!!
de interface 4 knobbies schrikken me beetje af
maar zn omvang weer niet lekker op schoot lange cable dr aan inje luie stoel en ...patchen maar !
hoor veel goede dingen - ook over de interface ..dat t easy is
belangrijk by zoveel mogelijkheden
en de price is erg ok !

iemand bekend met zoon " strom berg " asin eesrte post vernoemd ...pix

ik had een heel verhaal getypt, maar weer weggehaald even.

Kijk die virus/Supernova/MS2000 waren leuke synths hoor in de periode dat het allemaal nieuw was, we zijn inmiddels zeker 2 generaties VA verder.....en ook 10 jaar ofzo inmiddels..Er is heel wat beters op de markt dan dat.Tuurlijk kost wel wat maar ja, je moet wel je prioriteiten helder hebben. Bier en Schoenen horen daar niet bij!!! hehe

Ik zou zon 2e generatie VA (zoals jij die opnoemt) voor me verdriet niet willen hebben in me studio...been there, done that, now for some real action...hakke

Het vreemde is wel dat bijv die Creamware ASBs ook zo weinig 2e hands waard is , want dat spul blaast wel hoor tering. Dat is echt veel beter dan die VAs van die generaties ervoor hoor zoals die SupernovaII en Nordlead3 etc...Ik heb ze bijna allemaal gehad die VAs dus ik weet wel waar ik over praat..

Jaaa,.. en die tien jaar,.. daar zit nou precies de winst,.. t spul kost geen drol!
Als ik al die 4 bakken,.. tegelijk,. dezelfde miditrack laat spelen,..
Dan heb ik 4 keer verschillende sound uit verschillende converters door verschillende voorversterkers,.. voor nog niet de helft van de prijs.

Doe mij maar gewoon 10 va's van 400 ipv 1 van 4000,.. ieder z'n ding,.. maar zo werk ik t liefst. 1 synth,..1 geluid,. 1 track dat houdt de boel overzichtelijk en de sound lekker breed.
Als alles uit 1 synth komt,. dus uit 1 converter met z'n eigen sound en uit 1 versterker klinkt t gewoon nooit zo breed,..

Ik wacht nog op de synth met verschillende converters en voorversterkers per
timbre en interne routing die dat allemaal aan elkaar knoopt,.. maar nog niet gezien.

Kijk,..begrijp me niet verkeerd,..als ik nou echt budget had kocht ik er 10 van 4000 euri,.. gheheh

ja allemaal leuk en aardig maar om nou dunne 300 in een dozijn bakken aan te smeren zie ik het nut niet van in. Leuk als je voor 1000 euro 3 VAs haalt of 5 lukt ook nog wel, maar ja dan zit je met 5 bakken waar je hedentendage niks meer aan hebt tov software, behalve de realtime controle imo.

En ik weet zeker dat R-ond niet blij gaat worden van die Supernovas naast zijn analoge bakken, want dat maakt het alleen maar erger die sound. Als enigste bak kan je gerust een Novation nova of MS2000 gebruiken. Maar ja dan is VStation echt net zo goed hoor.

Ik heb ook tijden gehad dat ik 10 synths of meer had staan....nu probeer ik het maar met 6 :)

Persoonlijk zie ik het nut niet in om een midipart te splitten naar 4 synths?? Wat is daar het nut dan van om een midisequence door meerdere synths af te laten spelen?

Zelfs de Motif XS series romplers etc zijn al stukken beter in het VA sounbd gebueren dan die VAs van 10jaar terug btw. Daar haal je ook mooi Virtueel analoge sound suit en met de editor bijna net zo te bediene als een ouwe knoppenbak qwa instellingen.

ook mooi Virtueel analoge sound
Mag ik daar een omschrijving van...

Voor mij persoonlijk is VA interessant door de routing-mod mogelijkheden, die gemiddeld verder gaan dan een analoge bak uit dezelfde prijsklasse en daarnaast vind ik juist het digitale randje (karakter volgens sommigen) wel lekker.

Mag ik daar een omschrijving van...

Voor mij persoonlijk is VA interessant door de routing-mod mogelijkheden, die gemiddeld verder gaan dan een analoge bak uit dezelfde prijsklasse en daarnaast vind ik juist het digitale randje (karakter volgens sommigen) wel lekker.

als ik morgen tijd en zin heb zal ik wat Moog basse, solinas en Jupiter strings opnemen

Solaris is nog (lang) niet af dus Virus TI (hands down).

Het is wel tragisch dat niemand over de nieuwe Arturia begint...

ja allemaal leuk en aardig maar om nou dunne 300 in een dozijn bakken aan te smeren zie ik het nut niet van in. Leuk als je voor 1000 euro 3 VAs haalt of 5 lukt ook nog wel, maar ja dan zit je met 5 bakken waar je hedentendage niks meer aan hebt tov software, behalve de realtime controle imo.

En ik weet zeker dat R-ond niet blij gaat worden van die Supernovas naast zijn analoge bakken, want dat maakt het alleen maar erger die sound. Als enigste bak kan je gerust een Novation nova of MS2000 gebruiken. Maar ja dan is VStation echt net zo goed hoor.

Ik heb ook tijden gehad dat ik 10 synths of meer had staan....nu probeer ik het maar met 6 :)

Persoonlijk zie ik het nut niet in om een midipart te splitten naar 4 synths?? Wat is daar het nut dan van om een midisequence door meerdere synths af te laten spelen?

Zelfs de Motif XS series romplers etc zijn al stukken beter in het VA sounbd gebueren dan die VAs van 10jaar terug btw. Daar haal je ook mooi Virtueel analoge sound suit en met de editor bijna net zo te bediene als een ouwe knoppenbak qwa instellingen.

Ja,.. dat klopt allemaal als een bus,.. voor jou,..
Voor mij maakt t juist perfect sense,.. Ik doe t liever light als met vet,.
Ieder zijn ding,. Zoveel mensen zoveel wensen,. etc.
Dat maakt de wereld zoveel leuker!

En ff puur uit nieuwsgierigheid,..volkomen off-topic,..Welke zes synths zijn dat?

Oh,.. vergeet ik nou antwoord te geven?
Ff kijken,.. nee joh,.. dat stond al daar,.. nl
1 lijntje,.. 4 keer verschillende sound uit 4 verschillende converters door 4x verschillende interne versterking. Maakt je sound lekker breed en clean en de mogelijkheden verheven tot de 4e macht.

En je houdt geld over voor een biertje,.. :mega:

Ik hoef ook nooit zo het nieuwste van het nieuwste, maar veel knoppen en keys vind ik wel belangrijk, laatste 2 jaar heb ik gescoord, virus kc, nl3, jp8000, waldorf q, als ik moet kiezen, de kc blijft hier het langst, erg fijn geluid en fx, de rest kan ik missen maar is leuk om er naast te hebben maar geen noodzaak.

Back