welke va zouje kiezen ...asje mag kieze

De eerste Golf GTI is ook sneller dan de Golf GTI van nu.......

Waarom denkt iedereen hier dat nieuwer in godsnaam altijd beter is?

Ga jij nu ook zitten beweren dat een supernova beter is dan een VirusTI ofzo dan?

dit forum holt echt met de dag achteruit.....

wat een gezeik allemaal
zijn jullie op zoek naar een uitkomst of zo
ik begrijp wel als je liever meer synths hebt dan 1 uitgebreide, vanwege kleurverschil
ik snap ook wel als je 1 uitgebreide wil, omdat je dat fijn vind werken
ieder heeft zn smaak he ook qua geluid
waarom moet iedereen een blofeld ook cool vinden en je kan die asb's wel door iedereen zn strot gaan duwen, maar zoals je weet is er niet 1 waarheid.
behalve de waarheid dat VA's sowieso k*t zijn natuurlijk :D

ow ja, ik heb net een houten dwarsfluitdinges erbij, klinkt veel warmer dan een analoge synth!

Ga jij nu ook zitten beweren dat een supernova beter is dan een VirusTI ofzo dan?

dit forum holt echt met de dag achteruit.....

ik heb geen van beide gehoord, maar dat boeit me ook niet...

het gaat om karakter van de sound van nwe synths.., die is ANDERS en niet perse BETER

Nord's, Korg VA's en Access Viri(meervoud van Virus:bekdicht:) :

Uhhh, even zeuren. Het meervoud van virus is virii. virus is namelijk niet mannelijk, maar onzijdig (ik heb de latijnse namen ff kwijt).

heb ik altijd ruk gevonden. Nord's vind ik te kil, al vind men die warm klinken. Korg VA's zijn te dun klinkend en Viri kun je veel te vaak er zo uitpikken door dat 'boxed' geluid.
Beste VA's vind ik van Waldorf afkomstig; Blofeld klinkt lekker, Q's ook, jammer van de bugs.
Alesis Ion vind ik ook verassend klinken. Deze heeft tenminste een eigen karakter, die ik prettig vind klinken. Novation's heb ik dezelfde ervaring mee, ook prettig eigen geluid.
Een V-Synth lijkt me ook lekker klinken; nooit op gespeeld dus geen persoonlijke ervaring.
VA's klinken natuurlijk anders dan analoge bakken en weer anders als romplers. Toch blijf ik het nep dingen vinden. Behalve de Waldorf's blijven ze allemaal een beetje karakterloos.
Iemand zei dat die Creamware ASB dingen de boel wegblazen. Het zal wel, maar er zit geen karakter in het geluid. Neem gewoon een analoge bak met zelfs CEM's erin en die heeft meer ballen dan menig VA. Een VA is veel te 'netjes'.

Conclusie: doe mij maar een Blofeld :yamaha:

Ik ben het qua sound in grote lijnen met je eens, al heb ik nog niet teveel van de Blofeld gehoord. Waldorf heeft idd karakter! Ik vond de Nord sound uit de modular erg tegenvallen (maar dat zal aan mij liggen want ze zijn superpopulair).

ik heb geen van beide gehoord, maar dat boeit me ook niet...

het gaat om karakter van de sound van nwe synths.., die is ANDERS en niet perse BETER

Ja maar je zegt wel dat nieuwer niet beter is, nu is dat voor VA wel gewoon zo omdat de ontwikkeling daarvam nog vollop van bezig is. De DSPs van 15 jaar gelee daarvan zou je er mischien 30 van nodig gehad hebben om een virusti voice te maken.... en dat is echt niet voor de lol ofzo...

en elek synth heeft een ander karakter of ie nu 1-10-50 jaar oud is, 10, 100, 1000 of 10000 euro kost...

De eerste Golf GTI is ook sneller dan de Golf GTI van nu.......

Waarom denkt iedereen hier dat nieuwer in godsnaam altijd beter is?

en waarom denk jij dat sneller beter is?
het nieuwe rijden, weet je wel ;)

en waarom denk jij dat sneller beter is?
het nieuwe rijden, weet je wel ;)

haha nee dat voorbeeld diende alleen maar te zeggen dat nieuwe ontwikkelingen niet altijd een verbetering zijn ten opzichte van de oudere..

afhankelijk van je budget zou ik zelf voor de volgende synths gaan:

klein budget: Blofeld
gemiddeld budget: Korg Radias
groot budget: Virus TI

met name de mogelijkheden van de korg radias zijn voor de prijs van een radias erg indrukwekkend.

Uhhh, even zeuren. Het meervoud van virus is virii. virus is namelijk niet mannelijk, maar onzijdig (ik heb de latijnse namen ff kwijt).
Nog even verder zeiken: er is geen meervoud van virus in het Latijn
http://en.wikipedia.org/wiki/Plural_of_virus:

In the English language, the plural of virus is viruses.

In reference to a computer virus, the plural is often believed to be virii or, less commonly, viri, but both forms are neologistic folk etymology[1] and no major dictionary recognizes them as alternative forms. These variations, discussed below, are generally used by people in some Internet communities to refer to computer malware of any type, not just self replicating and self distributing forms.
Etymology

No plural in Latin
Virus comes to English from Latin. The Latin word vīrus (the ī indicates a long i) means "poison; venom", denoting the venom of a snake. This Latin word is probably related to the Greek ἰός (ios) meaning "venom" or "rust" and the Sanskrit word visham meaning "toxic, poison"[2].

Since vīrus in antiquity denoted something uncountable, it was a mass noun. Mass nouns — such as air, rice, and helpfulness in English — pluralize only under special circumstances, hence the non-existence of plural forms.[3]

It is unclear how a plural might have been formed under Latin grammar if the word had acquired a meaning requiring a plural form. In Latin vīrus is generally regarded as a neuter of the second declension, but neuter second declension nouns ending in -us (rather than -um) are so rare that there are no recorded plurals. Neuter nouns of other declensions always end in -a (in the nominative, accusative and vocative), but even if we were to apply this rule to vīrus, it would be pure conjecture to guess whether this should give us vīra, vīrua, or something else. There quite simply is no plural for this word in Latin.

Treating vīrus as 2nd declension
If vīrus were a masculine second-declension noun like alumnus, then it would be perfectly correct to use vīrī as its plural. However, it is not, as explained above. In fact, there is a Latin word virī, meaning "men" (the plural of vir, a second-declension masculine noun) but it has a short i in the first syllable: the difference in vowel quantity is reflected in the pronunciation of the English word virile as opposed to viral.

The form vīriī is totally impossible as a plural of vīrus, since we only find -iī in the plural of masculine and feminine words ending in -ius. For instance, if we take radius, we pluralize it by removing the -us and adding -ī. The -iī that we see is not a real ending: it is simply the consequence of adding to a stem that happens to have an i as the last letter. An example of this in English is skiing.

Thus the plural vīriī would be that of the non-existent word vīrius.

Een wat onzinnige discussie is het geworden. De vraag van TS was: welke VA zou je kiezen. Van alle VA's die ik heb of heb gehad vind ik de leukste:

Korg Z1 (uitgebreide mogelijkheden. Fijne bediening. Van weird tot orgeltjes). Koop dat ding nou toch eens Ron.

Ook fijn:
Access Virus C (ballen, uitgebreide mogelijkheden, lekker sappig geluid, fijne FX). mag als verstekeling mee.
Korg Prophecy (ballen)
Korg Microkorg (erg goed geluid, geinige vocoder, klote toetsen (ja hehe))
Novation Supernova (lekker sappig geluid, fijne FX)
Novation A-station (ook al lekker sappig, fijne bediening voor een 1 U synthje)
Waldorf Blofeld (zeer uitgebreide mogelijkheden! bediening wat minder)
Clavia Nord Rack II (lekker droog, snelle env., doet meest analoog aan)
Clavia (Micro)Modular (veel mogelijkheden, beperkte bediening natuurlijk)
Redsound Darkstar XP2 (ondergewaardeerde ragbak)
Yamaha AN200 (lekker geluid, fijne bediening)

Zijn de tegenvallers
Creamware ASB Pro-12 (doet me helemaal niks, erg beperkt geluidenpallet, alles klinkt als m'n Synthex, maar dan zwakker)
Yamaha PLG150VL board (beperkte parameterset)

En de echte afvallers:
Korg Electribes EA1 en ER1 (zwak geluid, beperkt)
Novation K-Station (klote toetsenbord)
Waldorf MicroQ (alles klinkt hetzelfde, klote bediening)

Leuk altijd die synth wars. Puntje bij paaltje komt het toch altijd neer op je kennis van synthese en je vermogen dit te vertalen naar een synthpatch.

Zelfs de meest crappy synth is in de handen van een kenner een middel om mooie dingen te maken.

Als je kijkt naar de "generaties" VA's. Ze hebben hun voor en nadelen. Ik denk dat veel mensen graag de mogelijkheid zouden hebben om de directheid van een NordLead 1 of 2 in hun Virus of Blofeld beschikbaar te hebben, maar op de 1 of andere manier geven synths uit die generatie toch een andere klank.

De solaris ken ik alleen van demo's en specs en dat zal ongetwijfeld een fantastische bak gaan worden met eindeloze mogelijkheden.

Maar het moet altijd groter, dikker, meer OSC, meer dit meer sus meer zo. Maar in 80% van de gevallen zullen veel mensen veel meer baat hebben bij het goed onder de knie krijgen van wat ze hebben staan dan van telkens weer spullen kopen. Kijk maar naar product kickoffs zoals de Arturia origin en Spectrasonics omnisphere. men market allang niet meer puur op de synthese mogelijkheden maar op presets en powerdemo's.

Klinkt cliche maar de SF marktplaats toont exact wat er gebeurd. Mensen kopen een nieuwe synth in de hoop eindelijk het walhalla te vinden, en dan is er toch geen klik (misschien andere verwachtingen) en wordt de boel weer verkocht. Op zich niks mis mee maar voor velen zou een goed syntheseboek meer toevoegen aan hun setup dan de aankoop van welke synth dan ook.

Ik ken maar van een aantal mensen hier op het forum het kennisniveau van synthese. De mensen waarvan ik weet dat het op dat gebied goed zit hoor ik altijd prima geluiden maken, welke synth ze uiteindelijk ook gebruiken (deze mensen kopen vaak ook heel gericht synthesizers).

Waar het op neerkomt is dat ik vaak mensen bakken synths zie kopen en als je dan in gesprek bent dan merk je vrij snel dat basistechnieken die je voor het serieus programmeren van een synthesizer patch nodig hebt onvoldoende beheerst worden of zelfs volledig ontbreken. Je kunt best een tijd met aan wat knoppen draaien aardige sounds maken, maar op het moment dat jij een sound (met behulp van kennis) precies zo kunt maken als je in je hoofd had is dat een waardevoller begrip dan de aankoop van welke monstersynth dan ook.

Uiteindelijk zijn we natuurlijk allemaal liefhebbers en hoort het hele koop/verkoop gebeuren ook deels bij het spelletje. Ben ik zelf ook niet vies van...........

Ik doel hier overigens op niemand in het specifiek voordat iemand zich aangesproken voelt. :)

Ik val gewoon nog ff in de herhaling.......:P

Nog even verder zeiken: er is geen meervoud van virus in het Latijn
http://en.wikipedia.org/wiki/Plural_of_virus:

No plural in Latin
Virus comes to English from Latin. The Latin word vīrus (the ī indicates a long i) means "poison; venom", denoting the venom of a snake. This Latin word is probably related to the Greek ἰός (ios) meaning "venom" or "rust" and the Sanskrit word visham meaning "toxic, poison"[2].
Sjemig! Wat jammer dat er nog geen wiki was toen ik op school zat! Ik ben even weg om die zogenaamde superschool alsnog aansprakelijk te stellen... :duivels::doei:

Weer wat geleerd!

Ik zou zelf nooit een VA hardware bak kiezen, wel software of een hybride. Zoals:

* DSI Poly Evolver
* Spectralis
* Rozzbox

Deze bieden leuke mogelijkheden. En wat dacht je van een Andromeda? Over eindeloze mogelijkheden gesproken :p
Of een sampler met analoge filters.

Ik weet dat software niet telt maar o.a. de Korg Legacy heeft wel zo'n mooie hardware controller erbij.....

Hoe kun je nu een Spectralis kiezen als je 'm nog nooit gehoord hebt. Ik denk dat een (Poly) evolver ook lelijk zal tegenvallen als je op zoek bent naar good old analog

nouja, als de mogelijkheden eindeloos zijn, moet het een keer goedkomen.

mocht iemand voor de microkorg willen gaan; die doe ik (denk ik) weg, vandaag blijkt dat ik zelfs voor dit kleine monster niet genoeg plaats heb.
komt in de doos met NL handleiding, originele microfoon en gloednieuwe originele korg adapter.

over microkorg gesproken, ik heb net de nieuwe microkorg XL gehoord die op de namm staat nu, die klinkt toch ook wel erg lekker moet ik zeggen.

ik zag op youtube een japanner die m uitpakte, was ook erg leuk.

ik vind de microkorg niet mis, alleen het toetsenbord dan hè. hij klinkt gewoon erg goed.

Ik heb de Nord3, Supernova2 etc gehad, dat is gewoon niet meer een optie, als er ook creamware/Soniccore ASBs zijn die 10x steviger klinken.
Stevig is niet altijd beter, :bekdicht:.
Waldorf vind ik helemaal horror met die harde digitale ijskastsound. Als ik digitaal wil, pak ik wel DX7 of D50, jeweetzelf.
DIt is gewoon smaak. Valt weinig over te zeggen. Ieder heeft z'n eigen smaak.
@yoonchi, i respecteeer je mening je mag van die ASBs vinden wat je wilt. Heb je er een gehad ook? en ook goed mee gewerkt ipv de presets skippen?

Als je die ASB namelijk niks vind, dan vind je eeen MOOG, Prophet en ARP ook niks namelijk.....
Klopt, ik vind Moog en Prophet ook overrated. Niet niks, maar wel veel te duur voor wat ze doen.
Arp is een andere zaak. Hou van de sound.
de PRO12 is verruit mijn favouriete synth in mij setup als het komt op inzetten. Ik gebruik hem bijna altijd. Doods????? Hoe kom je erbij. Als een ASB doods klinkt wat gebruik je zelf dan. Wat is er meer analoog drukkend en mooi rond en vol dan die ASB naast echt analoog dan. BEn wel benieuwd wat je zelf dan gebruikt? Ah ik lees het al Blowfeld.....eh sorry hoor, ik kan je niet echt serieus nemen nu, als je een Blofeld warmer en levendiger vind dan een ASB :D :D
Nee, ik heb nog geen Blowfelt, :D. Ik heb het niet over warm gehad bij een Blowfelt, maar meer over karakteristiek.
Ik hou misschien van cheap ass geluiden: JX-8P en Crumar Bit One.
Kan zijn dat ik niet voldoende ervaring heb met VA's, maar telkens als ik er een getest heb, heb ik een gevoel van dat het dat net niet is. Die Creamware ASB dingen zijn redelijk, maar net niet; het geluid beweegt niet genoeg, voor wat ik gehoord heb.
Zet een ARP Odyssey naast een Prodessey dan heb ik liever de Odyssey. Kun je misschien niet vergelijken, maar waar koop je een Prodessey voor? Voor het gemak van het opslaan van patches, de polyfonie, etc?

VA's, ik vind het nog steeds rare beestjes.

Back