Leuk altijd die synth wars. Puntje bij paaltje komt het toch altijd neer op je kennis van synthese en je vermogen dit te vertalen naar een synthpatch.
Zelfs de meest crappy synth is in de handen van een kenner een middel om mooie dingen te maken.
Als je kijkt naar de "generaties" VA's. Ze hebben hun voor en nadelen. Ik denk dat veel mensen graag de mogelijkheid zouden hebben om de directheid van een NordLead 1 of 2 in hun Virus of Blofeld beschikbaar te hebben, maar op de 1 of andere manier geven synths uit die generatie toch een andere klank.
De solaris ken ik alleen van demo's en specs en dat zal ongetwijfeld een fantastische bak gaan worden met eindeloze mogelijkheden.
Maar het moet altijd groter, dikker, meer OSC, meer dit meer sus meer zo. Maar in 80% van de gevallen zullen veel mensen veel meer baat hebben bij het goed onder de knie krijgen van wat ze hebben staan dan van telkens weer spullen kopen. Kijk maar naar product kickoffs zoals de Arturia origin en Spectrasonics omnisphere. men market allang niet meer puur op de synthese mogelijkheden maar op presets en powerdemo's.
Klinkt cliche maar de SF marktplaats toont exact wat er gebeurd. Mensen kopen een nieuwe synth in de hoop eindelijk het walhalla te vinden, en dan is er toch geen klik (misschien andere verwachtingen) en wordt de boel weer verkocht. Op zich niks mis mee maar voor velen zou een goed syntheseboek meer toevoegen aan hun setup dan de aankoop van welke synth dan ook.
Ik ken maar van een aantal mensen hier op het forum het kennisniveau van synthese. De mensen waarvan ik weet dat het op dat gebied goed zit hoor ik altijd prima geluiden maken, welke synth ze uiteindelijk ook gebruiken (deze mensen kopen vaak ook heel gericht synthesizers).
Waar het op neerkomt is dat ik vaak mensen bakken synths zie kopen en als je dan in gesprek bent dan merk je vrij snel dat basistechnieken die je voor het serieus programmeren van een synthesizer patch nodig hebt onvoldoende beheerst worden of zelfs volledig ontbreken. Je kunt best een tijd met aan wat knoppen draaien aardige sounds maken, maar op het moment dat jij een sound (met behulp van kennis) precies zo kunt maken als je in je hoofd had is dat een waardevoller begrip dan de aankoop van welke monstersynth dan ook.
Uiteindelijk zijn we natuurlijk allemaal liefhebbers en hoort het hele koop/verkoop gebeuren ook deels bij het spelletje. Ben ik zelf ook niet vies van...........
Ik doel hier overigens op niemand in het specifiek voordat iemand zich aangesproken voelt.