Opgelicht door forum-lid?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
of het slim is dit te zeggen weet ik niet...waarschijnlijk kijkt ook de hele marktplaats sectie op synthforum ook mee :D. maar voor bv marktplaats.nl
wat ik vaak doe als ik een apparaat wil hebben en het is me te ver om te rijden en het kan op de post:
vraag de verkoper zijn adres gegevens en zeg dat je het apparaat wil op komen halen en testen. je hebt dan iig zijn adresgegevens. dan kun je nog altijd zeggen dat er iets tussen is gekomen en of hij het apparaat op de post wil doen. of zijn adres gegevens echt zijn kan je natuurlijk nooit weten maar het geeft mij iig een beter gevoel. en je kunt, mocht het verkeerd aflopen, altijd eens een kijkje gaan nemen. moet wel zeggen dat ik dit nooit doe met apparaten die meer dan zeg €200+/vintage of veel gewilt zijn kosten...

of het slim is dit te zeggen weet ik niet...waarschijnlijk kijkt ook de hele marktplaats sectie op synthforum ook mee :D. maar voor bv marktplaats.nl
wat ik vaak doe als ik een apparaat wil hebben en het is me te ver om te rijden en het kan op de post:
vraag de verkoper zijn adres gegevens en zeg dat je het apparaat wil op komen halen en testen. je hebt dan iig zijn adresgegevens. dan kun je nog altijd zeggen dat er iets tussen is gekomen en of hij het apparaat op de post wil doen. of zijn adres gegevens echt zijn kan je natuurlijk nooit weten maar het geeft mij iig een beter gevoel. en je kunt, mocht het verkeerd aflopen, altijd eens een kijkje gaan nemen. moet wel zeggen dat ik dit nooit doe met apparaten die meer dan zeg €200+/vintage of veel gewilt zijn kosten...

Is het niet een idee om gewoon om iemands adres en telefoonnummer te vragen voor je het geld overmaakt? Wil diegene dat niet, dan weet je ook gelijk hoe het zit.

Is het niet een idee om gewoon om iemands adres en telefoonnummer te vragen voor je het geld overmaakt? Wil diegene dat niet, dan weet je ook gelijk hoe het zit.

telefoonnummer erbij mag ook hoor alleen heb je daar weinig aan mocht er iets fout gaan

Wat een rare deals sluiten jullie dan zeg:D;)
Ik maak echt geen geld over naar nomen nescio.

Ik heb de laatste tijd redelijk wat verkocht , maar zodra de koper geld heeft overgemaakt krijgt hij automatisch mijn naam,adres en telefoonnummer via PB.
Dat vind ik ook niet meer dan normaal en geeft mij zelf ook een fijner gevoel.

iig blij dat jij WEL een nette verkoper bent maar er zitten er blijkbaar een paar bij. ik koop het lieft ook via het forum want dan heb je het 'idee' dat er meer mensen zijn met een liefde voor de synth hobby en dan ga je er niet zo snel vanuit dat je een oor aan genaaid wordt maar zelfs hier komt het voor heb ik begrepen. het ging mij vooral om bv de pagina www.marktplaats.nl en vergelijkbaar

Dat idee had ik dus ook. Dat mensen op het synthforum liefhebbers zijn. Ik kijk btw ook altijd naar het aantal posts. 100+ geeft altijd meer vertrouwen dan iemand die net 3 posts op zijn naam heeft staan. Dat was bij deze persoon ook. Ik heb z`n adres (voor zover dat klopt) dus ik ga iig aangifte doen.
Ik heb het nodige gekocht en verkocht en doe dit altijd zorgvuldig en verwacht daarom dat anderen dat ook doen. Dat is tot nog toe altijd het geval geweest.

Bedankt voor de reacties

Ik heb z`n adres (voor zover dat klopt) dus ik ga iig aangifte doen.

doe dan wel aangifte in de gemeente waar de verkoper woont...
dan weet je in ieder geval zeker dat de politie niet kan zeggen dat het buiten hun ambtsgebied ligt, de zaak adm. is overgedragen en op later tijdstip vanwege onvermogen is gesloten

neem uitdraaien van de advertentie + jullie e-mail verkeer mee en lever bij de politie alles zo hapklaar mogelijk aan.

mijn ervaring met internet oplichting (in mijn geval een verkoper uit Frankrijk) en de politie is dat de laatste vaak niet eens een idee heeft wat allemaal op internet afspeelt... :stupid

Mochten de blauwe echt niets voor je betekenen dan kan je met je rechtsbijstandverzekering contact opnemen (indien je die hebt!). Mocht dit geen soelaas bieden dan zou het mogelijk zijn om via een gerechtsdeurwaarder beslag op de giro-/bankrekening van de oplichter te laten leggen!

Balen dit ja...

Het zijn ook niet de meest praktische tijden om spullen te verzenden en ontvangen rond kerst en oud en nieuw, dat is algemeen bekend. Post heeft het altijd druk en er blijven dan vaker dingen liggen/hangen.

Als zijn laatste bericht van hem van 31 December is denk ik dat je redelijk ongeduldig bent als je nu al aangifte wilt gaan doen. Die gozer heeft volgens eigen zeggen dat ding de 31e December terug gehad en zou hem opnieuw opsturen. 31 december tot en met 4 januari zal de post weinig tot niks gedaan hebben als je logisch nadenkt, (Oud en Nieuw + vrijdag 1 werkdag die half nederland vrij had + daarna weer een weekend) dus ik zou nog ff afwachten. De post is (inclusief vandaag) om precies te zijn weer 3 dagen aktief. Voor pakketpost is dat echt helemaal niet zo bijzonder.

Ik begrijp dat dit voor jou balen is, maar ik adviseer om toch nog ff af te wachten, en hoop dat het uiteindelijk toch goed uitpakt! Aangifte en namen door het slijk halen heb je iig je geld niet mee terug en ook geen electribe.

Ik heb de laatste tijd redelijk wat verkocht , maar zodra de koper geld heeft overgemaakt krijgt hij automatisch mijn naam,adres en telefoonnummer via PB.
Dat vind ik ook niet meer dan normaal en geeft mij zelf ook een fijner gevoel.

Gegevens uitwisselen: da's eigenlijk standaard. Telefoonnummer en adres enzo. Dat geeft mij meestal genoeg vertrouwen, zowel als koper als verkoper.

magneteyes schreef:
Ik kijk btw ook altijd naar het aantal posts. 100+ geeft altijd meer vertrouwen dan iemand die net 3 posts op zijn naam heeft staan. Dat was bij deze persoon ook.

Ja, aan duur van lidmaatschap en aantal posts kun je veel zien. Ook aan wat mensen inhoudelijk bijdragen aan het forum kun je veel aflezen. En als je het dan toch niet vertrouwt, luister dan naar je gevoel. Je kan natuurlijk altijd verzending onder rembours afspreken, indien zelf afhalen echt problematisch is. Voor de extra kosten t.o.v. gewone verzending hoef je het niet te laten, tenzij het om kleine bedragen gaat.

Dus voor iedereen die handelt via marktplaats-forum:

Vergewis je goed van degene met wie je handelt. Volg de suggesties van anderen op, en lees de FAQ Marktplaats Forum nog eens.
En vertrouw je het niet: ga dan geen dingen forceren omdat bijvoorbeeld de prijs zo mooi is of iets dergelijks...

Wees dus gewoon verstandig. :engel:

(Hoe vaak moeten we dit eigenlijk nog zeggen?)

Je zou boven iedere verkoop-ad op het forum standaard een linkje kunnen plaatsen met koop-tips.

Ik ben ook wel eens op mijn plaat gegaan met een verkoper hier op sf, juist omdat ik al wat vaker had gekocht via het forum was ik wat makkelijk geworden en vergeten zijn adresgegevens te vragen, uit eindelijk is alles goedgekomen na wat acties van mijn kant.
Maar een linkje boven iedere ad zou heel handig kunnen zijn, even los van het verhaal over eigen verantwoordelijkheid enzo.

Maar een linkje boven iedere ad zou heel handig kunnen zijn, even los van het verhaal over eigen verantwoordelijkheid enzo.

In Marktplaats-forum staan altijd een paar sticky-threads met alle tips & regels enzo. Ook als je ver in het verleden terugzoekt, die threads staan altijd boven aan.

Hoef je alleen maar op te klikken. ;)

Ja dat klopt, maar dan ga je er van uit dat je een ad bekijkt via het marktplaats forum, maar ik klik meestal op een ad van uit het 'nieuwe berichten' menu, en dan zie je die sticky's dus niet.

Maar 't is maar een idee. :)

Ik vind ook een stukje "common sence" wel op z'n plek als je koopt op internet (en verkoopt).
Nu is common sence voor iedereen anders, dat weet ik, maar toch... jullie begrijpen wel wat ik bedoel.

Een sticky topic lijkt me idd meer dan voldoende. Het is immers niet de taak van een forum om de bezoekers te behoeden voor oplichters alsof je er standaard vanuit moet gaan dat je wordt opgelicht. Doet een site als marktplaats ook niet volgens mij.

Ik denk dat het 95% van de verkopen prima verloopt, zeker via (al dan niet gerenomeerde) leden hier op het forum. Het aantal posts is voor mij ook wel een graadmeter, maar ook iemand met 2 posts kan prima betrouwbaar zijn ondervond ik laatst, dus heel erg veel zegt dat ook niet.

Wat ik al eerder schreef... in dit geval van deze verkoop is het gewoon heel normaal dat het pakket er nog niet is. Ook al zou de koper het afgelopen maandag op de bus hebben gedaan zou dat al heel vlot zijn van hem. Hij gaf namelijk aan dat het eerst verkeerd verstuurd was en het pas de 31e weer in huis had. Tot maandag 4 januari heeft werkend nederland echt voor het grootste deel stilgelegen...

Denk eerlijk gezegd dat een aangifte ook (nog) niets gaat brengen op dit moment.
Lees voor de grap de avonturen van Leo eens hier op het forum... ;)

Toch ben ik van mening, dat een simpele melding boven iedere verkoop ad om je even te herrineren naar het vragen van adresgegevens, (de meest gemaakte fout zo'n beetje om dat niet te doen), minder werk is en meer effect heeft, dan steeds in topics uit te moeten leggen dat common sense in combinatie met die sticky's voldoende moet zijn.

Het gaat gewoon regelmatig mis, zoals ik schreef, ik heb misschien 20x iets gekocht via dit forum, en bij de 18e keer ging het mis, heeft niks met common sense te maken maar met dat je soms ook wel eens iets kan vergeten.

Een herinnering op de juiste plaatst lijkt me dan het meest effectief.

Maar soit. :verkoght:

"iets vergeten" in één zin noemen met "common sence" geeft heel duidelijk aan dat je dus common sence moet hebben bij kopen/verkopen ;) maar idd.. kwaad kan het zeker niet om er extra voor te waarschuwen dat je ff checkt voor NAW gegevens etc... Als je maar niet gaat bang maken met.. pas op voor oplichters... dat is ook weer niet leuk voor iedereen die gewoon wel normaal handelt.

Ik heb ook wel eea gekocht en verkocht hier.. 10x ofzo.. is alle 10x prima gegaan. Ook met vooruitbetalingen etc... maargoed, ik heb mazzel gehad waarschijnlijk. 18 van de 20 x iets mis is erg klote.... je zou bijna zeggen.. een ezel stoot zich int gemeen.... maargoed.. een auto-ongeluk ligt idd ook vaak aan de ander ;)

18 van de 20 x iets mis is erg klote.... je zou bijna zeggen.. een ezel stoot zich int gemeen.... maargoed.. een auto-ongeluk ligt idd ook vaak aan de ander ;)

:D hahahah.. 18 x van de 20, ik vond 't al zo'n dure hobby worden.. :D

Maar het ging maar 1x mis gelukkig, (de 18e x dus van 20 ofzo) gewoon net effe iets te snel alles geregeld, vooral betaald ook, en toen niks meer gehoord, 3 weken ofzo, uiteindelijk die knaap aan zijn jasje weten te trekken via via, hij bleek het gekochte nog nodig te hebben en zijn mailbox zat vol en had hem niet verstuurd omdat ie zich niet 'gepresseerd' voelde. Sja..

Maar tuurlijk moet je mensen niet afschrikken, een tactische herinnering is meer dan genoeg. Zelfs beter dan een linkje naar een FAQ, want daar gaat ook niemand op klikken op een gegeven moment.

Verkeersborden staan ook altijd (meestal) tactisch opgesteld, zo zie ik het eigenlijk een beetje.

shit... hehe, dat had ik verkeerd gelezen.. sorry :D

Met dat autoongeluk bedoelde ik inderdaad ook dat, ook al let je nog zo goed op... het hoeft niet altijd aan jezelf te liggen, dus ondanks 110% common sence kan de ander je altijd echt bedonderen idd...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back