voor iedereen met een tr 808

Nee, het werd deze dinsdag ;)
Volgorde in deze track (Bambaataa dus): 808 - Miami - 808 - Miami - 808 - Miami

De Miami is inderdaad 'getuned' maar alleen de trimmer 4, die de noise op snare en claps afstelt.
Ik had 'm eerst wat extremer gezet, dat klonk wel lekker maar wat 'brushy', minder tight.
Heb 'm naar aanleiding van de vergelijking zo strak mogelijk op de echte 808 snare sound gezet.
De kick bijv. is volgens mij niet te tunen, ook niet op een 808.

Maar inderdaad, ik heb 808's gehoord die onderling meer afweken dan de Miami in deze demo's... for what it's worth... :D

Mooi, zo'n klein verschil! Vond de eerste ook ietsjes 808'er klinken (of misschien lag het gewoon aan de pattern), maar in de mix lijkt mij dit echt te verwaarlozen, niet?

nu even op monitors geluisterd, iets beter dan die oordopjes.
mijn antwoord klopt inderdaad met wat Hanz zegt. De 808 is iets viezer, meer lo-fi.

De 808 die ik er ooit bij had klonk echt anders, veel dunner en cleaner dan deze twee in het luistervoorbeeld. die klonk meer als de bekende duffe samples die al jaren over het internet gaan.

De echte 808 klinkt inderdaad wat wolliger, romiger, donkerder, mwah kan het niet echt precies omschrijven.

Sinds vanavond ben ik weer trotse bezitter van een geweldig klinkende 808. De vorige die ik had klonk een stuk cleaner, zat een stuk minder romigheid en swing in voor mijn gevoel.

@Elektrovolt, is die 808 waar jij het over hebt degene die je destijds met mij geruild had?? Wellicht praten we over dezelfde...8)

toch ergens is het wel jammer. het had toch leuker geweest en meer een shock teweeg gebracht als de uitslag het omgedraaide zou zijn. voor mij dan .

ik heb nog een stukje die ik 4 of 5 jaar terug had gemaakt met 2 808.. 1 links en 1 rechts . hier bij kan ik je vertellen dat het verschil echt enorm is in klank. maar als je luistert met muziek is het echt niet zo te horen. het is zomaar een snippet.

Attachments

• leaving territorial ground.mp3
    1,4 MB · Bekeken: 112
Had ik ook,, de 808 is wat vuiler en de miami klink wat zuiverder.

De miama klinkt een haartje beter naar mijn smaak.

't Is dat ik al lang een TR808 heb anders zou ik evengoed voor een miami gaan.
Mijn 808 klinkt trouwens net weer iets anders dan de opnames.

In de BD pitch van de miami zit een zweving, oscillator drift of zoiets, klinkt heerlijk :okdan:

Sorry voor mijn tune opmerking voorheen, hat dit niet verwacht van een moderne bak8D

Wat ik mezelf afvraag is of het stoffigere karakter van de 808 niet te wijten is aan ouderdom..
Hoe klinkt een volledig gereviseerde 808 in vergelijking met een Miami...

Of het cleanere karakter komt door SMD en betere componenten.

Ik zat dus mis, waar ik op zich blij mee ben, nu kan ik op zoek naar een miami :-)

hmmm...interessant idd. De laatste tijd toch wel een paar keer gekeken naar wat 808'en.

nu nog een A,B,C vergelijking met 808, miami en samples van een 2e 808!

@Elektrovolt, is die 808 waar jij het over hebt degene die je destijds met mij geruild had?? Wellicht praten we over dezelfde...8)

Ja dat klopt! vreemd genoeg vond een kennis hem juist heel goed klinken, beter dan mijn andere. smaken verschillen.. alhoewel, de snare, cowbell en rimshot vond ik erg mooi... die mis ik soms wel op mijn 808

ik heb nog een stukje die ik 4 of 5 jaar terug had gemaakt met 2 808.. 1 links en 1 rechts . hier bij kan ik je vertellen dat het verschil echt enorm is in klank. maar als je luistert met muziek is het echt niet zo te horen. het is zomaar een snippet.

Leuk stukje mzuiek...

Ja dat klopt! vreemd genoeg vond een kennis hem juist heel goed klinken, beter dan mijn andere. smaken verschillen.. alhoewel, de snare, cowbell en rimshot vond ik erg mooi... die mis ik soms wel op mijn 808

En zo heeft het er alle schijn van dat iedere 808 echt anders klinkt. Komt een beetje neer op de stelling; zoek de 808 die bij je past..

100% karakterbakken zijn het! :luv:

...

Leuk stukje mzuiek...
dank je!!

aan de tuners onder ons hoeveel % kan je een 808 dan tunen. anders gezegd kan je elke 808 het zelfde laten klinken door te fine tunen.

Back