Powercore Firewire probleem

2 de VIAchipset. (zie ook veel topics)
De VIAchip staat er om bekend niet stabiel te werken voor dit soort zware toepassingen.

Laat dan die *veel topics* eens zien aub. Want zolang ik die niet zie is dit grote onzin IMHO. De VIA fw chip is juist een hele goede voor audio divices, en wordt daarom ook door veel fabrikanten aangeraden, samen met de TI chip. Ik heb zelf al een hele trits aan fw audio divices aan een VIA chip gehangen (geen poco helaas), maar heeft altijd gewoon gewerkt hoor.

Dit wordt in deze thread toch ook al min of meer bevestigd door het verhaal van Raphie die zijn poco met een TI chip ook niet aan de gang krijgt onder Vista. Dus ik ben benieuwd of Ferrybeer z'n nieuwe kaartje het probleem gaat verhelpen. Ik hoop het van harte, maar ik ben er bang voor...

:doei:

Ok, hier is de score:

Als ik doe wat ik moet doen om de X8 werkend te krijgen, dan werken zowel de VIA (PCI), TI (PCIe) en Agere (onboard ASUS) even "goed"

Ik heb 2 Steiberg / Yamaha MR816-x die het op allemaal even makkelijk en stabiel doen.
De X8 krijgt ik onder Vista ook wel aan de gang, maar alleen d.m.v. het volgende ritueel:

Systeem opstarten met X8 aan.
X8 doet het niet (is altijd het geval na booten)
Driver instalatie draaien en kiezen voor "repair"
X8 werk voor deze sessie, mits ik hem niet uit zet of het systeem reboot.
Dit werkt stabiel.

Wat niet werkt:
De driver "updaten" via device manager
X8 aan/uit zetten tot hij hem wel "pakt"(ik ben een ERG digitaal ingesteld persoon, iets werkt wle of niet, maar niet soms)
systeem rebooten.

kortom er zit iets in de driver dat door Vista wordt overschreven na een reboot, waardoor de X8 kuren krijgt. dit verklaart ook waarom de driver via de device manager opnieuw "updaten " ook niet werkt.

Ik ben nu bijna een maand lang ALLE mogelijke scenario's aan het testen geweest. Het goede nieuws is dat door bepaalde handelingen te doen het wel/niet werken compleet reproduceerbaar is met 3 verschillende FW chipsets waarbij het gedrag EXACT gelijk blijft. De X8 prima werkt zolanf ik maar voor iedere sessie de "repair" optie gebruik en dit gedrag op 3 verschillende systemen met 2 verschillende FW kabels, (die het beide op de Steinbergs trouwens prima doen) te reproduceren is.

Dus het is ECHT de driver. deze config zal vast PRIMA werken onder het antieke XP, maar dat wil ik niet ALLES werkt verder zo veel maal beter onder Vista als XP, ik ga voor zo'n verrotte driver echt niet terug.

Laat ik net een legale copie van windows XP nog hebben liggen.

Ik ga eens grondig onderzoeken wat het probleem precies veroorzaakt.

De firewire chipset, of het besturingssysteem.

Alhoewel ik het zeer vervelend vind omdat ik erg tevreden ben met Windows Vista, ga ik toch maar eens een gokje wagen in Windows XP om te zien wat de resultaten zijn.

Als dit niet lukt rond ik mijn bestelling af van de nieuwe Firewire kaart met de TI chipset.

Als beiden geen oplossing bieden verkoop ik mijn PoCo firewire.

Ok, hier is de score:

Als ik doe wat ik moet doen om de X8 werkend te krijgen, dan werken zowel de VIA (PCI), TI (PCIe) en Agere (onboard ASUS) even "goed"

Ik heb 2 Steiberg / Yamaha MR816-x die het op allemaal even makkelijk en stabiel doen.
De X8 krijgt ik onder Vista ook wel aan de gang, maar alleen d.m.v. het volgende ritueel:

Systeem opstarten met X8 aan.
X8 doet het niet (is altijd het geval na booten)
Driver instalatie draaien en kiezen voor "repair"
X8 werk voor deze sessie, mits ik hem niet uit zet of het systeem reboot.
Dit werkt stabiel.

Wat niet werkt:
De driver "updaten" via device manager
X8 aan/uit zetten tot hij hem wel "pakt"(ik ben een ERG digitaal ingesteld persoon, iets werkt wle of niet, maar niet soms)
systeem rebooten.

kortom er zit iets in de driver dat door Vista wordt overschreven na een reboot, waardoor de X8 kuren krijgt. dit verklaart ook waarom de driver via de device manager opnieuw "updaten " ook niet werkt.

Ik ben nu bijna een maand lang ALLE mogelijke scenario's aan het testen geweest. Het goede nieuws is dat door bepaalde handelingen te doen het wel/niet werken compleet reproduceerbaar is met 3 verschillende FW chipsets waarbij het gedrag EXACT gelijk blijft. De X8 prima werkt zolanf ik maar voor iedere sessie de "repair" optie gebruik en dit gedrag op 3 verschillende systemen met 2 verschillende FW kabels, (die het beide op de Steinbergs trouwens prima doen) te reproduceren is.

Dus het is ECHT de driver. deze config zal vast PRIMA werken onder het antieke XP, maar dat wil ik niet ALLES werkt verder zo veel maal beter onder Vista als XP, ik ga voor zo'n verrotte driver echt niet terug.

Ik geloof je, bij mij werkt het ritueeltje precies hetzelfde.
Nja, ik heb nu eindelijk XP erop staan en is nog bezig het één en ander te installeren voor ik de PoCo software installeer.

Ik meld de resultaten zodra alles gereed is.

Het ziet er naar uit dat Raphie gelijk heeft en deze perfect functioneert in Windows XP ( ook na het herstarten van de PC )

Zelfs na het uit en aanschakelen van de Powercore Firewire blijft deze het gewoon doen zonder een herinstallatie of herstart van het systeem.

Echter hoeft dit nog niet te betekenen dat de stuurprogramma's voor Vista niet deugen, gezien er veel vermeld wordt dat deze goed functioneerd onder Windows Vista met de juiste chipset drivers.

Ik denk dat bepaald firewire kaarten en/of chipset drivers juist niet worden ondersteunt door Windows Vista waardoor de stuurprogramma's niet goed functioneren.

Maar het kan inderdaad ook gewoon doodleuk de fout zijn van TC zelf.

Iedereen ( in het speciaal Raphie ) heel er bedankt voor jullie hulp en reacties!

Vanaf morgen maar weer eens overstappen naar Windows XP.

Nog even ter aanvulling: de driver files die worden geinstalleerd onder vista vanuit de TC installer zijn ALTIJD hetzelfde (ongeacht welke kaart je aanstuurt) het LIJKT erop dat tijdens de installatie een DLL wordt uitgepakt die onder XP met rust wordt gelaten, maar onder Vista na een reboot door een signed MS versie wordt overschreven.

i.i.g. top dat je het heb uitgezocht, het bevestigd mijn vermoeden.
Ik ga de installer vandaag proberen te slopen (tijdens de install de temp dir copieren) en een tool zoeken die mij de verschillen kan aantonen tussen VOOR en NA een reboot. En VOOR en NA de "repair" install.

Waar heb jij gelezen over succesvolle FW Vista installs? ik heb me daar ook suf naar gezocht, maar niks kunnen vinden. Alleen van mensen die het niet initialiseren niet overkomelijk vinden, wel 20x rebooten en dan een BSOD op de koop toe nemen.

@ Raphie

Dat is tevens hetgeen waar ik ook aan dacht, alleen heb ik daar alleen last van gehad met drivers onder de X64 versie van Windows Vista.

Ik heb eigenlijk alleen de bevestiging gelezen dat mensen met het zelfde probleem als ons het probleem oploste door een andere Firewire chipset te gebruiken.

Het is zeker de moeite waar de signed drivers te bypassen.
Als dit lukt zou je vele mensen blij maken geloof ik.

@ Ramoonus

Ik heb ( morgen ) weer een E-MU 1616m PCI geluidskaart.
Deze gebruik ik als ASIO driver voor mijn softsynths.

Tevens gebruik ik de Microdock voor mijn AKG solidtube, heeft nogal een goede A/D converter voor zijn prijs :)

De geluidskaart kan vrijwel elke zware plugin aan @ 2 / 4 ms
Uiterraard speelt je systeem specs ook een grote rol.

Ik ga nu Vistabootpro installeren en de signed drivers proberen te bypassen.

Als dit lukt, great !
Als dit niet lukt, nja at least kan ik mijn oude softsynths weer draaien die alleen werken onder Windows XP :P

Nee, joh ik heb geen EMU, ik heb Steinberg / Yamaha modules, maar die zitten op hun eigen FW poort

Ik had de driver signature enforcement in Windows Vista op verschilende manieren uitgeschakeld, ook dit schijnt niet te werken.

Wordt weer een gezellige dag Grote softsynth's installeren. :P

géén interesse in de uitkomst voor XP (al m'n FW kaarten werken al keurig onder XP)

Wél interesse of deze werkt met de 3.2.039 driver zónder driver repair option on Vista32.

Voor XP hoeft er geen verder onderzoek gedaan te worden, daar doet iedere boerenlullen VIA of TI kaart het namelijk al prima.

Het is me wel opgevallen dat na de Driver signature bypass de Powercore werkte na een reboot, maar zodra je het uit en weer aan zet doet het probleem zich weer voor.

hoe doe ik die driver bypass?

heb er geen probleem mee als ik m'n signed driver functie moet uitzetten
m'n DAW is toch een gesloten systeem, voor de hobby en andere zaken heb ik een andere PC en laptop

hoe doe ik die driver bypass?

heb er geen probleem mee als ik m'n signed driver functie moet uitzetten
m'n DAW is toch een gesloten systeem, voor de hobby en andere zaken heb ik een andere PC en laptop

kan via:
rechts klikken op "deze computer", "eigenschappen"
maar het kan ook dmv msconfig en dan de boot.ini aanpassen

kan via:

En dan? wat waar aanpassen?

al gevonden: Bcdedit.exe /set nointegritychecks ON

kan via:

bij msconfig... functie zit er niet (dacht van wel)
moet handmatig gedaan worden
moet zijn;

Ga naar Start--->Alle programma's--->Bureau-accessoires--->Uivoeren en typ in cmd, daar vul je het volgende in:
bcdedit.exe -set loadoptions DDISABLE_INTEGRITY_CHECKS

Vanuit Windows Vista bootmenu ( F8 drukken tijden het opstarten ) kun je de driversignature ( tijdelijk ) uitschakelen.
Alhoewel ik vermoed dat dit niet het meest efficiente manier is.

Voorlopig ga ik XP gebruiken.
Het is immers een ( besturingssysteem ) zolang Windows maar de hardware juist aanstuurt vind ik het prima.

Alhoewel Windows Vista qua performance beter is geworden naar mijn mening.

Back