Ok, hier is de score:
Als ik doe wat ik moet doen om de X8 werkend te krijgen, dan werken zowel de VIA (PCI), TI (PCIe) en Agere (onboard ASUS) even "goed"
Ik heb 2 Steiberg / Yamaha MR816-x die het op allemaal even makkelijk en stabiel doen.
De X8 krijgt ik onder Vista ook wel aan de gang, maar alleen d.m.v. het volgende ritueel:
Systeem opstarten met X8 aan.
X8 doet het niet (is altijd het geval na booten)
Driver instalatie draaien en kiezen voor "repair"
X8 werk voor deze sessie, mits ik hem niet uit zet of het systeem reboot.
Dit werkt stabiel.
Wat niet werkt:
De driver "updaten" via device manager
X8 aan/uit zetten tot hij hem wel "pakt"(ik ben een ERG digitaal ingesteld persoon, iets werkt wle of niet, maar niet soms)
systeem rebooten.
kortom er zit iets in de driver dat door Vista wordt overschreven na een reboot, waardoor de X8 kuren krijgt. dit verklaart ook waarom de driver via de device manager opnieuw "updaten " ook niet werkt.
Ik ben nu bijna een maand lang ALLE mogelijke scenario's aan het testen geweest. Het goede nieuws is dat door bepaalde handelingen te doen het wel/niet werken compleet reproduceerbaar is met 3 verschillende FW chipsets waarbij het gedrag EXACT gelijk blijft. De X8 prima werkt zolanf ik maar voor iedere sessie de "repair" optie gebruik en dit gedrag op 3 verschillende systemen met 2 verschillende FW kabels, (die het beide op de Steinbergs trouwens prima doen) te reproduceren is.
Dus het is ECHT de driver. deze config zal vast PRIMA werken onder het antieke XP, maar dat wil ik niet ALLES werkt verder zo veel maal beter onder Vista als XP, ik ga voor zo'n verrotte driver echt niet terug.