TALKBOX techniek beheersen

davidal3x

original addict
Hallo mensen, ik heb sinds kort een Talkbox aangeschaft,
namelijk de Banshee 2 van Rocktron.
Ben er achter dat het een kunst is om bepaalde woorden verstaanbaar te
laten klinken.
Met name de k en de s, t lijken heel moeilijk( of onmogelijk ).
Buiten oefenen, oefenen en nog eens oefenen , is er iemand die nog
een bruikbare tip hiervoor heeft ?
Bij mijn opname moet ik mn input gain van mn mic pre amp zó hoog zetten
dat ik het getik van mn vingers op mn toetsenbord hoor in mn opnames !
Heeft iemand hier mischien een tip over ?
Naar mijn idee moet ik de gain van mn talkbox wel heel hard zetten om dit op te lossen....
en ik probeer mn waardevolle oortjes niet te beschadigen....
Heeft iemand hier ervaring mee ?
monitors ; ADAM A7 (:okdan:) en Behringer Truth (nooit doen!!!)
Als iemand wil weten met welke plugins ik werk dan hoor ik 't graag !

Grtz David

De zang later opnemen. Oefenen. En als je de zang opneemt: koptelefoon op en stilte in de studio.
en met het opnemen van Talkbox vocals zou ik niet over zang willen spreken, het is meer playbacken/kauwen om een rubber slangetje.
het werkt zo : bron = de input ( bv synth of gitaar)
ouput = de rubbere slang
de slang is dus alsware de speaker (de Talkbox is de versterker)
en doordat het geluid vanuit de slang in je mond terecht komt en je door
de bewegingen met je mond maakt krijg je klanken die op woorden lijken.
DE beroemde zin "around the world" is bv heel simpel om voor elkaar te
krijgen terwijl "kiss my ass" veel moeilijker word...
ik hoop advies te krijgen van iemand met ervaring ..

monitors ; ADAM A7 (:okdan:) en Behringer Truth (nooit doen!!!)
Als iemand wil weten met welke plugins ik werk dan hoor ik 't graag !

Grtz David

de d, t, s, k, h etc moet je ook echt uitspreken, dat is de truc.
Je moet een goeie sound op je synth maken.
ik heb zelf op een dx100 een sawtooth achtige sound die ik gebruik. maar zoiets kan je op andere synths ook maken.
je mic hoeft niet echt hard te staan.
je kan indd als je midi bent aangesloten de partij eerst inspelen. dan hoef bij het opnemen niet te spelen en hoor je de tikken dus ook niet. maar de interactie van van spelen en 'zingen' tegelijk is toch net iets mooier.
Verder veel oefenen en naar Roger Troutman luisteren.

Als je de input gain erg hoog zet loop je het risico dat je talkbox of je opname apparatuur kapot maakt. Daarnaast smeer je ook bepaalde frequenties dicht en kan je last van overspraak(op je andere kanalen) krijgen. Dat tikken van het toetsenbord heb ik weleens opgelost door een geïsoleerde kist met mic erin, maar dat maakt het toetsenwerk wel erg moeilijk. Dat is wel een lo-fi oplossing. We hebben ook nog een met een aluminium geluidgeïsoleerde bol waar je je mond tegen zet liggen. Dan kan je schreeuwen in de mic en heb je aan de buitenkant ongeveer 30db geluid. Je nek en wangen zijn nl niet geluids dicht.

de d, t, s, k, h etc moet je ook echt uitspreken, dat is de truc.
Je moet een goeie sound op je synth maken.
ik heb zelf op een dx100 een sawtooth achtige sound die ik gebruik. maar zoiets kan je op andere synths ook maken.
je mic hoeft niet echt hard te staan.
je kan indd als je midi bent aangesloten de partij eerst inspelen. dan hoef bij het opnemen niet te spelen en hoor je de tikken dus ook niet. maar de interactie van van spelen en 'zingen' tegelijk is toch net iets mooier.
Verder veel oefenen en naar Roger Troutman luisteren.

Thx 10th Month !
heb inmiddels een dx27 aangeschaft, de dx100 kon ik ff niet vinden

Dat van de k, t en de s is me inderdaad bekend ( een d lukt nog wel , maar dan wel een hele dikke overdreven d)'

heb ook geprobeert eerst de midi partij inspelen maar ik ben het met je eens; voor de timing en gevoel is het natuurlijk beter om tegelijk te spelen/'zingen' , absoluut !

Denk dat als ik mn mic gain inderdaad wat zachter zet dat ik dan dus ook
minder last heb van het 'tik' geluid van mn vingers op de toetsen.

Naar mijn idee betekent dit dat mn synth( of/en talkbox) dus wel wat harder moet zetten.

Ik ga het proberen, enorm bedankt !

We hebben ook nog een met een aluminium geluidgeïsoleerde bol waar je je mond tegen zet liggen. Dan kan je schreeuwen in de mic en heb je aan de buitenkant ongeveer 30db geluid. Je nek en wangen zijn nl niet geluids dicht.

Dat klinkt intressant van die aluminium geluidgeïsoleerde bol ,

Hebben jullie die zelf gemaakt en hoe groot is die bol ongeveer ?

Begrijp ik het goed dat de mic en talkbox slang dus in de bol zit en dat de vocalist z'n of haar hoofd dan in de bol 'steekt' en dan super geisoleerd is ?

Die aluminium bollen komen van speakers die we bij de kringloop vonden +- 1972. Dus best oud. Ik heb ze nu op elkaar geteept met een heel vreemd klein speakertje en een shure sm 58 mic als geluids effect. De bol is zo groot dat hij je mond rondom afsluit. Dus je zit met je kin en mond in de bol. De binnenkant is bekleed met golvend schuimrubber.

De talkbox vervangt eigenlijk je stembanden. Het veranderen van de mondholte werkt als een filter dat eigenlijk door de stembanden gevoed zou moeten worden. Dit doet het slangetje nu voor je. Bij klinkers geen probleem, medeklinkers echter... (Ik ga je niet lastigvallen met libialen en bi-libialen en zo, da's leuk als je spraakonderwijs moet geven) Medeklinkers kunnen stemhebbend of stemloos zijn: de 'd' is een stemhebbende 't'. Daarom komt die 'd' er ook beter uit. Stemloze hebben dus niets aan een talkbox. De 's' is een stroom lucht ontsnappend vlak achter de tanden en de 't' is een kort vasthouden van de luchtstroom en die vlak voor de stem los te laten, een explosief dus.
Oplossing: goed oefenen op het NIET spelen tijdens maken van deze klanken en ze een kleine fractie voor het indrukken van de toets aanzetten.

Tijdens mijn studie was het een waar genot een tentamen fonotiek te doen en dan op die monden te letten. Je spiekbriefje altijd bij je :D

Wout

PS oefen wat de de 'ssss' en de 'zzzz' klank, dan ervaar je wel of geen stem erbij.
Neem woorden als 'salaris' en 'zaad'. Hierbij ervaar je gelijk de 't' klank van die laatste 'd' en het restje lucht na de explosie dat je mond verlaat.

Als je fonotiek leuk lijkt, dan kan ik je die 'breed-bek-kikker-mop' vertellen ;)

Laatst gewijzigd:
Back