RS7000 vs RM1X

Ja ik bezin me nog op reparatie of niet... Ik gebruik 'm nu nog steeds live, maar als ik een alternatief heb gevonden voor de rompler en sampler dan kan ik 'm uiteindelijk ook gewoon met pensioen sturen.

Misschien moet je eens zoeken of je een 'how-to' kunt vinden voor het vervangen van die knopjes? Het is zelf te doen, maar met geduld.
Ik gebruik vaak die midi-efx knoppen zoals delay en shift ed, dat zal je dan moeten missen als je iets anders neemt.. ;)

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik zou hem vooral gaan gebruiken als sequenser want die blijkt ook beter te zijn dan de rm1x. De quantiseer functie op de rs7k blijkt een handige aanvulling. Sampler kan ik ook wel eens gebruiken maar hoofdzaak zou externe synths en drumcomputers aansturen zijn.
Ik lees steeds over de schokkerige overgange tussen tracks op de rs7k. Wat bedoelt men hier steeds mee?

Daarmee wordt het wisselen van style (zo heette dat toch?) bedoeld. Hierbij hoor je altijd een 'hikje' omdat styles niet naadloos kunnen overlopen.
Ik vind het ook nog steeds een te gekke bak, alleen als je wel wat samples gebruikt wordt het algauw nogal traaaag bij het inladen....

Daarmee wordt het wisselen van style (zo heette dat toch?) bedoeld. Hierbij hoor je altijd een 'hikje' omdat styles niet naadloos kunnen overlopen.
Ik vind het ook nog steeds een te gekke bak, alleen als je wel wat samples gebruikt wordt het algauw nogal traaaag bij het inladen....

Die hele korte pauze is trouwens alleen te horen in de audio van de RS. Als je de RS voornamelijk voor MIDI gebruikt dan heb je nergens last van met overschakelen van patterns. Wat ik doe als ik een lange continue set wil maken, dan combineer ik de RS met een andere sequencer en sync deze. Op die manier kan je net als met DJ'en overschuiven van de 1 naar de ander. Maar dit zijn natuurlijk bekende trucjes...

Is die bak nog zonder expansie aan te raden, ook? Een cirklon is een dure zaak...

Ik las ook dat Yamaha een laatste update voor de RS7000 had gemaakt waardoor het mogelijk was om te gaan sequensen in de TR x0x stijl.

Moet ik me er dan bij voorstellen dat je kan werken zoals op een echte TR 909 qua sequensing?
De onderste 16 knoppen (met leds bij) kan je dan gaan gebruiken zoals op de 909? Of zie ik dat verkeerd? De korg electribes hebben dit ook en dat is hun grote voordeel qua sequensing... .

Ik las ook dat Yamaha een laatste update voor de RS7000 had gemaakt waardoor het mogelijk was om te gaan sequensen in de TR x0x stijl.

Moet ik me er dan bij voorstellen dat je kan werken zoals op een echte TR 909 qua sequensing?
De onderste 16 knoppen (met leds bij) kan je dan gaan gebruiken zoals op de 909? Of zie ik dat verkeerd? De korg electribes hebben dit ook en dat is hun grote voordeel qua sequensing... .

Klopt. En je kunt tijdens het spelen switchen tussen rec of play zonder te stoppen. Heel handig.

Yamaha maakt de benamingen nogal moeilijk voor mensen die het toestel niet kennen.
Bij mijn korg had je patterns en songs dacht ik.
Stel dat ik dus audio van de rs7000 gebruik dan heb ik bij elke overgang naar een ander pattern een 'hikje'?
Lijkt me dan niet echt zo werkbaar voor mij aangezien ik geen drumcomputer heb en dus de inwendige drumkits (en eventueel samples) moet gebruiken.
Dan misschien maar eerst een deftige drumcomputer aanschaffen en dan pas de RS7000. Heb al 2 synths dus voorlopig lijkt het me best om in een drumcomputer te gaan investeren.

Een style is een verzameling van vooraf ingeladen patronen. Meerdere patronen gebruiken is geen probleem, die kunnen gewoon doorlopen aan de hand van een ingestelde 'snap'-lengte. Met de 6 scenes die de RS7000 heeft kun je ook FX wisselen enzo, dus kun je 'live' best veel. Ik doe het allemaal even uit m'n hoofd en gebruik hem bijna niet meer, dus ik sta open voor correcties :)

Een style is een verzameling van vooraf ingeladen patronen. Meerdere patronen gebruiken is geen probleem, die kunnen gewoon doorlopen aan de hand van een ingestelde 'snap'-lengte. Met de 6 scenes die de RS7000 heeft kun je ook FX wisselen enzo, dus kun je 'live' best veel. Ik doe het allemaal even uit m'n hoofd en gebruik hem bijna niet meer, dus ik sta open voor correcties :)

Hihi.. de bekende yamaha wazigheid.. Ik heb al 13 jaar een RS en nog snap ik geen ruk van de handleiding. :D styles.. brr

Je hebt gelijk over die patterns, de "audio gap" gebeurt dus alleen bij veranderen van "song". Ik vind het niet zo storend en ik heb een work-around..

Die scene en mute memories zijn echt fantastisch!

Ik heb ze beide gehad.. begon ook met de rm1x.

rm1x:
+ compact
+ metaal
- soundengine klinkt wollig

rs7000
+ sampler
+ soundengine klinkt frisser
- groot, lomp
- plastic

Toffe apparaten.. Die midi job functies zijn erg handig.. Net als het kunnen warpen van midi.. dat 'phrases' concept is ook handig, het plaatsen van blokjes midi in een track ipv de midi hard in de track plaatsen.. Ook het opnemen van transpose is cool..

smackos kwam gister met een goeie over de rm1x VS rs7000:

de rm1x slaat intern in het geheugen op, zodra je 'm aan zet kun je weer verder
terwijl de rs7000 alles op smartmedia op slaat en je daar eerst alles van moet laden
(kan iemand dit bevestigen?)

ingebouwde sampler van de rs7000 klinkt wel als een erg toffe feature

smackos kwam gister met een goeie over de rm1x VS rs7000:

de rm1x slaat intern in het geheugen op, zodra je 'm aan zet kun je weer verder
terwijl de rs7000 alles op smartmedia op slaat en je daar eerst alles van moet laden
(kan iemand dit bevestigen?)

ingebouwde sampler van de rs7000 klinkt wel als een erg toffe feature

ja dat klopt, bij de rm1x wordt iedere verandering die je doet automatisch opgeslagen
bij de rs7000 moet je het eerst opslaan voordat je m afsluit, anders ben je kwijt wat je hebt gedaan.
en weer opnieuw in het RAM geheugen laden als je m weer aanzet . RAM is max 64 mb
de sampler is zeker tof, ik gebruik m heel vaak, als je een paar minuten sample materiaal hebt, duurt het laden ook een paar minuten, jammer, maar in de studio maakt het niet veel uit op een paar uur muziek maken.
een ander voordeel van de rs vind ik de mute scenes, al heb ik dat ook op mn mixer, toch handig.

heeft iemand nog tips voor een tas ofzo waar die inpast (de rs) die link van een paar pagina's terug bestaat niet meer helaas

heeft iemand nog tips voor een tas ofzo waar die inpast (de rs) die link van een paar pagina's terug bestaat niet meer helaas

ik heb er toendertijd een sl1200 flightcase koffertje voor gekocht.. daar past hij in..

De grid groove functie op de rs7000 wordt vaak vergeten.

Ik noemde dat daarnet warped midi.. Ja die grid groove is tamelijk uniek. In Ableton Live heet dat groove pool. Je kan de timing van 16en noten op de grid verschuiven en daar quantize je dan op..

Mute Memory

Mute Memory

Een van de coolste functies op een RM1x(en ik neem aan ook op de RS7k) is de Mute Memories. Je hebt er 5 op de RM1x. Je stelt dus zo'n pattern in en kunt dan een aantal van de 16 tracks muten en die onder een van de 5 zwarte toetsen rechts bewaren. Wat je dan kunt bereilken is dat je dit per Style kunt bereiken. Dus je kunt als je het slim uitdoktert elk van de 16 Patterns in een Style 5 x 16 setup's krijgen.
Ik gebruik dit veel om bij het uitproberen van ideeen, bij het opbouwen en afbouwen, of combineren van andere ritmes partijen.

Back