spaceshuttle explosie/crash

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

matt second

acid management
Staff member
alle opmerking over de spaceshuttle
hoe erg jullie het vinden (mag op een schaal van 1 tot 10)
en welke invloed dit gebeuren heeft op je innerlijke gevoelens (mag eventueel in procenten aangegeven worden)

mogen in deze thread

(zo blijven de harware forums ervan bespaard)

Hmm hierover.

Ik ben zelf amateur astronoom en ook heb ik aan nasa project meegewerkt (zonne observatie project waarbij allerlei amateurs gegevens en observaties doorstuurde naar nasa voor onderzoek) dus dit raakt me behoorlijk diep.

Hoe het kan weet ik niet. Sabotage valt denk ik toch wel uit te sluiten aangezien dit ding het lang volhield in de ruimte en hij pas bij het landen ontploft. Tenzij er een bom aanwezig was die remote controlled werd afgegaan. Echter hoe die daar zou moeten komen. Ik ken NASA goed genoeg over hun veiligheid en de lanceerplatforms zijn militair bewaakt. Daar kom je echt niet. Ook de werkers zijn stuk voor stuk gesreened en gefoullierd voordat ze daar op het lanceer platform gaan werken.

Ook word de shuttle in de 24 uur voor vertrek van onder tot boven gechecked en zeker deze missie aagezien er een israeliet inzat als astronaut.

Hoe dan ook. Het treft me behoorlijk en dat de bemanning in vrede moge rusten. Hun grootste droom is iig. in vervulling gegaan door in de ruimte te zijn geweest.

Voor al degenen die zich afvragen wat we met ruimtevaart aanmoeten: dankzij astronauten kunnen wij met ons mobieltje de hele aardkloot bellen. Een sneeuwbuitje als van vandaag is dankzij de ruimtevaart al twee dagen vantevoren voorspeld.

De mensen die vandaag zijn omgekomen zijn de naamloze slachtoffers van een era dat men later het prille begin van het ruimtetijdperk zal noemen.

Helaas hebben we dit soort ongelukken nodig om ruimtevaart veiliger te maken. Er zal een diepgaand onderzoek komen en daaruit komen aanbevelingen om rampen als deze te voorkomen. Dus, hoe gek het ook klinkt, vandaag is ruimtevaart een stukje veiliger geworden. Wat een offers worden daarvoor gebracht...

Wie van jullie heeft in de tachtiger jaren boven Amsterdam de Jumbo zien vliegen met daarop de Shuttle? Man, dat was indrukwekkend! Zo verschrikkelijk grooooot.

Space%20shuttle%20over%20Albury%20June%201983.jpg

Toevallig net nu de spaceshuttle Columbia op 200.000 feet (hoeveel kilometer is dat ook alweer?) in kleine stukjes uit elkaar is gespat....

Re: spaceshuttle explosie/crash

Origineel geplaatst door matt second
en welke invloed dit gebeuren heeft op je innerlijke gevoelens (mag eventueel in procenten aangegeven worden)

0%, sorry voor die mensen en hun familie, maar ik krijg hier geen speciale innterlijke gevoelens van.

"Geen ziel weet wat de morgen zal brengen en waar en wanneer hij gaat sterven"

Dit geldt voor eenieder op deze tijdelijke plaats, waarin wij verblijven.

Op het moment dat deze ruimtevaarders stierven, stierven ophetzelfde moment, meer dan 15.000 andere mensen, die echter voor ons naamloos en onbekend zullen blijven.

Ik treur enkel om onwetendheid.

En Muziek verlicht mijn verdriet...

EF

Het zijn altijd de pioniers die zorgen voor vooruitgang voor op de aardbol. en de klappen moeten opvangen.!

Ik hoop dat de wetenschappelijke data niet allemaal verloren is gegaan, dan is die vlucht met waanzinnig veel tijd en moeite en arbeid niet voor niets geweest. Reken maar dat die mensen dag en nacht bezig zijn met hun passie, zo hoort het.:)

het klinkt allemaal zo vanzelfsprekend.

Zou jij het durven om met een raket omhooggeschoten te worden, en dan ook nog met Mach 18 door de dampkring te vallen?:halleluja :halleluja

deze mensen wisten ook dondersgoed waar ze aan begonnen en welke risico's daar aan verbonden waren.
Het is uiteraard spijtig maar zoals iemand al opmerkte zijn er op hetzelfde moment 15000 anoniemen gestorven/vermoord/verongelukt.

Goh, wel apart dat ik het nieuws voor 't eerst op DEZE site lees/hoor/zie...

Ehm, opzich voel ik weinig voor de "gevallenen" (klinkt misschien lulliger dan ik bedoel..), aangezien ik ze (uiteraard) niet persoonlijk ken. Maar ik betreur het verlies aan levens=> er gaan er al zoveel zinloos verloren!!
Meer heb ik er eigenlijk niet op te zeggen..

Het raakt mij diep. Vind het moeilijk om daar een cijfer aan toe te kennen.
Wat mij zo raakt is niet makkelijk te verwoorden.
Is het de dood van 7 astronauten? Niet direct. Ik vind het uiteraard een tragische dood, maar toegegeven daarin staan deze 7 mensen niet alleen. In Afrika dreigt een miljoen te sterven van de honger. Is dat minder tragisch? Nee, eerder meer, maar toch raakt dit me dieper.

Begrijp me goed, ik vind het verschrikkelijk wat er in Afrika gebeurt, om het over andere treurgebieden maar niet te hebben (en die zijn er helaas te over), maar na een paar maal zuchten en het storten van een fooi op 555 (of andere organisaties) leg ik het toch weer naast me neer.

ZIt het hem misschien in de uitzonderlijkheid? Deels wel denk ik. Autorijden is routine, auto-ongelukken eveneens. Er gaat geen dag voorbij zonder verkeersdoden. Ruimtevluchten zijn imiddels ook routine, maar fatale ongelukken zijn toch nog op de vingers van een hand te tellen.

Voor mij zit het hem ook in het feit dat ik uitermate geïnteresseerd ben in astronomie, lucht- en ruimtevaart. Een ruimtevlucht mee te maken is iets waar ook ik van droom. Te zien dat mensen omkomen wiens plaats ik 16 dagen geleden zo had willen innemen, maakt toch dat je een bepaalde affiniteit krijgt met die mensen en met hun lot.
Die affiniteit en misschien zelfs herkenbaarheid is naar mijn mening ook de reden dat Nederland de watersnoodramp van 1953 gedenkt, met radio- en TV programma's, herdenkingen ...etc., maar we geen seconde stilstaan bij de veelvoud aan slacthoffers bij recentere overstromingen in Babgladesh.

Misschien is het ook de westerse arrogantie die een knauw krijgt. Toch een soort trots op de voortgang van de techniek en een gevoel van "we" doen dit wel even met een soort van achteloosheid bijna. Een achteloosheid die soms fataal blijkt en waarbij je dan weer eens beseft dat arrogantie misplaatst is.

Natuurlijk zijn er belangrijker en ernstiger zaken dan het verongelukken van een ruimtevliegtuig, maar goed...we zitten hier met z'n allen ook op een synthforum en niet op een "1 voor Afrika forum" . Dat is geenszins een verwijt, doch een constatering van het feit dat mensen blijkbaar erg divers zijn in hun interessen, beweegredenen en prioriteiten.

Groet,

Tom

op het genesis forum waar ik zit zijn zeker 6 topics hier aan gewijd dus het is niet echt verbazend dat het overal te zien is.

Echter het feit dat dit niet te vergelijken is met hongerend afrika of een verkeersongeluk maakt nog de meeste indruk. Hongerend afrika. Allemaal leuk en wel maar dat is de natuur nou eenmaal. Beetje aids en malaria gaan bestrijden. Kijk het moet daar van 2 kanten komen. ZIj willen niet stoppen met onveilig fokken. Dan moeten ze zelf maar op de blaren zitten. Plus het is goed dat dit soort ziektes er zijn om de simpele reden dat deze aardkloot met 6 miljard mensen nu eenmaal al vol zit en dat moet uitgedund worden. Er komen steeds meer mensen en er verdwijnen er minder naar verhouding dus die ziektes moet je ook niet echt bestrijden. Pas als het grote proporties worden en je de mens op uitsterven mee zet, dan pas wat aan doen. Sinds mensen heugenis is er malaria en dat heeft in de geschiedenis zijn tol geist aan mensen maar problemen hebben we er nooit mee gehad maar dat we er nu zoveel tegen doen is niet goed. Alles op aarde gebeurt hier met een reden. De reden dat malaria er is is dat er gewoon mensen van de aardbol afmoeten. Het westen is geavanceerder en wij kunnen ons beschermen er tegen dus ons zal het virus niet treffen (ook deels omdat het virus hier sowieso nooit komt.) en in dat soort landen zijn die virussen er eenmaal en ze eisen daar idd slachtoffers. Maar ik vind het geen slechte zaak. Dit is natuurlijke selectie. Hier moet je niks tegen doen.

Echter een space shuttle die ontploft. Is in mijn ogen veel erger juist omdat het toch zo goed is geregeld allemaal. Ook mede het feit dat deze missie een groot sucses is in feite. Lancering was goed, expirimenten waren perfect etc. Alleen die laatste loodjes gingen mis. Dat treft me behoorlijk. Het ongeluk met de challenger had voorkomen kunnen worden maar dit niet.

Ook de impact die dit heeft is enorm op mij. Echter, op het ISS zitten nog 3 mensen die eens naar beneden gehaald moeten worden... Hoe willen ze dat nu gaan doen??? Shuttle project staat weer stil en de sojoez is niet echt het typement terugkeer naar de aarde. De russen hebben geen geld voor een boeran dus hoe gaan ze dit nu flikken???

Er hangt op dit moment een Soyuz aan het ISS speciaal om die reden, namelijk een onmiddelijke terugkeer naar aarde.
Acuut gevaar voor de bemanning is er dus niet.
Een geplande Progress (vracht soyuz) lancering gaat vandaag dan ook gewoon volgens plan door. Het vervoer van mensen naar en van het ISS gebeurde eigenlijk al voor een groot deel met de Soyuz.
Zelfs Andre Kuiper stond voor eind dit jaar gepland om met de Soyuz naar het ISS te reizen.
Geld voor die Soyuz vluchten hebben de russen , temeer daar die mede betaald worden door Europa en Amerika.
Door al die inkomsten uit de internationale samenwerking m.b.t tot o.a ISS gaat het de Russen op het terrein van de ruimtevaart betrekkelijlk goed. Baikonoer lijkt langzaam uit het dal te klimmen en er wordt zelfs al voorzichtig gepraat over een hervatiing van het Russische Shuttle programma. Een shuttle systeem dat naar mijn mening superieur is aan het Amerikaanse, maar dit terzijde.

Bovendien geloof ik niet dat de Amerikaanse Space Shuttle weer 3 jaar aan de grond blijft. Ik denk dat de NASA snel na de conclusies van onderzoekscommisies weer de lucht in zal gaan, maar toegegeven, dat is ook maar gebasseerd op wat ik hoor en lees.

Feit blijft wel dat het ISS erg aan de Shuttle "hangt" en dat het uitbouwen ervan toch vertraging oploopt en een aantal zaken toch onzeker zijn geworden (vlucht van Kuiper..uitbreiding etc..)

We wachten af

Tom

Het kan mij niet boeien, op dit moment gaan hele volksstammen in afrika dood van de honger, terwijl wij met een zak chips op de bank zitten te kijken naar wat ruimteschroot.

slipperman, slipperman...

ik merk dat je je hart meer laat spreken dan je verstand in deze omdat je nu eenmaal heel erg houd van alles wat met ruimtevaart te maken heeft....
want hoezo fokken die mensen in afrika onveilig? wat deed men in het westen dan in de roerige jaren 60... hetzelfde dus
en die ziekte die jij bedoeld is naar alle waarschijnlijkheid door een sinistere regering uitgevonden als expiriment voor een nieuw wapen?!... wie zou daar nu toch zitten achter...???

het enige waarom IK deze ramp eventueel betreur is om het feit dat het nog meer kolen zijn op het woedevuur van mr. G.W.B.... "it is a failure for our country" (of iets dergelijks)...
en dat uitdunnen door de natuur... tsja wellicht wordt "mother nature" binnenkort geholpen door "dinges" om dat ff te klaren... dus slipper slaap zacht en droom nog ff van die tijd dat de Columbia nog vloog door the stars (en stripes)...

helaas kun je veel zaken niet zo ontzettend eenzijdig stellen slipper... je moet nog wel het een en ander leren over "the big bad world out there" and zijn perspectieven... want we worden gewoon veel te vaak unfucking believable voor de gek gehouden... :erm:

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door 6 trak
want hoezo fokken die mensen in afrika onveilig?

Dat vroeg ik me nu ook af, maar met een andere reden... Hoe kun je fokken met een condoom om :duivels:

Okay, flauw grapje, ben net wakker. Excusez moi :D

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back