Het raakt mij diep. Vind het moeilijk om daar een cijfer aan toe te kennen.
Wat mij zo raakt is niet makkelijk te verwoorden.
Is het de dood van 7 astronauten? Niet direct. Ik vind het uiteraard een tragische dood, maar toegegeven daarin staan deze 7 mensen niet alleen. In Afrika dreigt een miljoen te sterven van de honger. Is dat minder tragisch? Nee, eerder meer, maar toch raakt dit me dieper.
Begrijp me goed, ik vind het verschrikkelijk wat er in Afrika gebeurt, om het over andere treurgebieden maar niet te hebben (en die zijn er helaas te over), maar na een paar maal zuchten en het storten van een fooi op 555 (of andere organisaties) leg ik het toch weer naast me neer.
ZIt het hem misschien in de uitzonderlijkheid? Deels wel denk ik. Autorijden is routine, auto-ongelukken eveneens. Er gaat geen dag voorbij zonder verkeersdoden. Ruimtevluchten zijn imiddels ook routine, maar fatale ongelukken zijn toch nog op de vingers van een hand te tellen.
Voor mij zit het hem ook in het feit dat ik uitermate geïnteresseerd ben in astronomie, lucht- en ruimtevaart. Een ruimtevlucht mee te maken is iets waar ook ik van droom. Te zien dat mensen omkomen wiens plaats ik 16 dagen geleden zo had willen innemen, maakt toch dat je een bepaalde affiniteit krijgt met die mensen en met hun lot.
Die affiniteit en misschien zelfs herkenbaarheid is naar mijn mening ook de reden dat Nederland de watersnoodramp van 1953 gedenkt, met radio- en TV programma's, herdenkingen ...etc., maar we geen seconde stilstaan bij de veelvoud aan slacthoffers bij recentere overstromingen in Babgladesh.
Misschien is het ook de westerse arrogantie die een knauw krijgt. Toch een soort trots op de voortgang van de techniek en een gevoel van "we" doen dit wel even met een soort van achteloosheid bijna. Een achteloosheid die soms fataal blijkt en waarbij je dan weer eens beseft dat arrogantie misplaatst is.
Natuurlijk zijn er belangrijker en ernstiger zaken dan het verongelukken van een ruimtevliegtuig, maar goed...we zitten hier met z'n allen ook op een synthforum en niet op een "1 voor Afrika forum" . Dat is geenszins een verwijt, doch een constatering van het feit dat mensen blijkbaar erg divers zijn in hun interessen, beweegredenen en prioriteiten.
Groet,
Tom