osc ? wtf

Masteron

Ingeburgerd
:stupid

Hallo ik ben dus nieuw hier op het forum.
Ik wil zelf aan de slag met elektronica.
Maar ben nog best noob op dat gebied.

Mijn vraag is hoe bouw ik een osc, maakt niet uit wat voor wave golf.
Denk dat een sinus het makkelijkste is?

1. Kan iemand me uitleggen hoe en osc werkt.
  2. Zijn daar schema's van ?
  3. Wat heb ik allemaal nodig?
alvast bedankt mvg Mathias :biertje:

hallo, welkom op het forum .

De vraag die je stelt is makkelijk, maar tegelijk erg moeilijk.
Een eenvoudig electronische oscillator is in principe uit weinig componenten en goedkoop te maken.
Deze werken doormiddel van een versterker trapje die je terugkoppelt.
Maar wil je er wat meer mee? ,zoals externe sturing of stabilliteit , dan word het gelijk een heel ander verhaal.

Vertel dus eerst maar eens wat je precies wilt ?

Hieronder een schemaatje van een eenvoudige oscillator/ beepbox.

Oscillator-a.png

Daar hebben we onze synthwiki voor: KLIK

En de hoofdurl: KLIK

Als je dat snapt is er voldoende te vinden op internet om zoiets te bouwen zoalsHill heeft gepost.

hallo, welkom op het forum .

De vraag die je stelt is makkelijk, maar tegelijk erg moeilijk.
Een eenvoudig electronische oscillator is in principe uit weinig componenten en goedkoop te maken.
Deze werken doormiddel van een versterker trapje die je terugkoppelt.
Maar wil je er wat meer mee? ,zoals externe sturing of stabilliteit , dan word het gelijk een heel ander verhaal.

Vertel dus eerst maar eens wat je precies wilt ?

Hieronder een schemaatje van een eenvoudige oscillator/ beepbox.

Oscillator-a.png
Ik wil een klein synthje bouwen simpel met alleen osc an envelope .
als begin projectje zeg maar.Heb verder weinig ervaring daarmee(wel eens een soldeerbout beet gepakt).

Wat ik niet snap in het schema waar sluit je nu de + & - op aan is - gnd ofzow? (vergeef me als het een domme vraag is ).:peukie:
En wat is dat 3hoekige voorwerp met de nummers tl082

Bedankt voor de snelle reactie nog

Ahum, misschien eerst een electronica speeldoos kopen? Daar zit altijd wel gegarandeerd een oscillatortje bij en heb je geen last van het eerst moeten zoeken van alle componenten.
Ik zeg dit maar omdat het me lijkt dat je eigenlijk weinig van electronica kent

Wat ik niet snap in het schema waar sluit je nu de + & - op aan is - gnd ofzow? (vergeef me als het een domme vraag is ).:peukie:
En wat is dat 3hoekige voorwerp met de nummers tl082

Dat is een op-amp, en je zou er misschien beter aan doen om een kant-en-klaar bouwprojectje te kopen in de vorm van een gitaarpedaaltje - een fuzz is erg simpel.

Als je dat in elkaar kunt krijgen en kunt laten werken zonder problemen kun je met dingen als oscillators aan de slag.

Zelfbouw doe je overigens niet omdat je geld wilt besparen (voor het geval dat dat de reden was).

:stupid

Hallo ik ben dus nieuw hier op het forum.
Ik wil zelf aan de slag met elektronica.
Maar ben nog best noob op dat gebied.

Mijn vraag is hoe bouw ik een osc, maakt niet uit wat voor wave golf.
Denk dat een sinus het makkelijkste is?

1. Kan iemand me uitleggen hoe en osc werkt.
  2. Zijn daar schema's van ?
  3. Wat heb ik allemaal nodig?
alvast bedankt mvg Mathias :biertje:

ik vind dat je eerst maar eens even moet gaan googlen naar wat pagina's waar ze de basis van de electronica uitleggen. je zegt zelf al dat je een noob bent en een oscillator wilt bouwen. dan wordt er een heel makkelijk schematje gepost, en vervolgens weet je niet eens wat je er mee aan moet omdat je de basis blokjes niet eens kent.
google eens op "opamp", probeer die eens te begrijpen, en kom dan eens terug

Ahum, misschien eerst een electronica speeldoos kopen? Daar zit altijd wel gegarandeerd een oscillatortje bij en heb je geen last van het eerst moeten zoeken van alle componenten.
Ik zeg dit maar omdat het me lijkt dat je eigenlijk weinig van electronica kent

8D Ik ben te nieuwsgierig ik wil et weten :stupid
Heb inderdaad geen ervaring met elektronica, Maar heb wel een achtergrond in de elektrotechniek.:D Misschien dat ik dan all op het goede spoor zit?
Wat voor speeldoos bedoel je eigenlijk?

pff krijg honger van dat getype :W

Dat is een op-amp, en je zou er misschien beter aan doen om een kant-en-klaar bouwprojectje te kopen in de vorm van een gitaarpedaaltje - een fuzz is erg simpel.

Als je dat in elkaar kunt krijgen en kunt laten werken zonder problemen kun je met dingen als oscillators aan de slag.

Zelfbouw doe je overigens niet omdat je geld wilt besparen (voor het geval dat dat de reden was).

nja ik wil gewoon weten hoe zoiets in elkaar steekt dus was niet voor het geld

bedankt voor de tip zal eens naar een bouwprojectje kijken

Om wat elektronica te leren en schemaatjes in werking te zien, kan je je hiermee amuseren, gratis en voor niks:

http://www.falstad.com/circuit/

Er komt geen geluid uit, maar je kan wel je eigen oscillatoren enzo bouwen ermee. Ik heb er al behoorlijk wat in zitten prullen, leuk. Alleen kan je er niet mee beoordelen hoe het zit met bv de stabiliteit van je oscillatoren.

Om wat elektronica te leren en schemaatjes in werking te zien, kan je je hiermee amuseren, gratis en voor niks:

http://www.falstad.com/circuit/

Er komt geen geluid uit, maar je kan wel je eigen oscillatoren enzo bouwen ermee. Ik heb er al behoorlijk wat in zitten prullen, leuk. Alleen kan je er niet mee beoordelen hoe het zit met bv de stabiliteit van je oscillatoren.

kijk daar kan ik wat mee ty m8*D

Als je wat moeite doet, kan je er mooie circuitjes in ontwerpen.

Nog 1 opmerking: een envelope is niet het eenvoudigste om te maken. Oscillatoren en filters zijn eenvoudiger. Enfin, zolang je er geen al te hoge eisen aan stelt.

Als je wat moeite doet, kan je er mooie circuitjes in ontwerpen.

Nog 1 opmerking: een envelope is niet het eenvoudigste om te maken. Oscillatoren en filters zijn eenvoudiger. Enfin, zolang je er geen al te hoge eisen aan stelt.
hhah okay dan dat dacht ik all nja we gaan gewoon eens begine een paar circuitjes ontwerpen bedankt ig (Y)

Ja, moet je doen. Dit soort dozen zijn er op gemaakt dat schakelingen zeer makkelijk opgebouwd kunnen worden zonder solderen. Je krijgt een aantal componenten en een soort insteekbord meegeleverd en een handleiding waarin een aantal (kleine) projecten zijn beschreven: knipperlicht, quiz-schakelingen en ook een AM-radio. Tevens staat per project de uitleg hoe het werkt (werking van de NPN/PNP transistor, condensator enz).

Dit soort dozen zijn ideaal als je wilt beginnen met elektronica. Ik ben vroeger begonnen met een doos van Kosmos en dit was erg leuk (eerst de X1000 en later de X4000, maar tegenwoordig heb je weer nieuwe series).

Je moet niet verwachten dat je met deze doos een complete synthesizer kunt bouwen, daar zitten nu eenmaal niet de onderdelen voor in, en dit is ook een beetje buiten de scope van de doelgroep. Wel kun je er vaak projecten zoals een toon- of ruisgenerator mee bouwen.

Met die oude van Philips bv heb je een morseschakelaar. Met een beetje creativiteit wordt dat al snel een orgeltje. Met een diode, weerstand en condensator zit er al een distortion en filtertje bij. Absoluut geen full-blown synth, maar het is een begin.

Back