Pfff.. waarom allemaal zo technisch etc? Aan de topicstarter:
Probeer tijdens het mixen een referentieplaat er bij te pakken. En tijdens het mixen switch je van je eigen plaat naar referentieplaat. Ik durf te wedden, dat het gewoon aan het mixen ligt. Niet dat je hier waarschijnlijk iets aan kunt doen, het is de combinatie van je speakers en ruimte. (Zoals al eerder gezegd). Gewoon veel mixen en veel muziek luisteren op die set in je studio. Dan begrijp je op den duur hoe je speakers klinken. Ook pro's hebben tijd nodig om hun nieuwe speakers te leren kennen bij vervanging van hun monitoring.
Daarnaast natuurlijk je mix op zoveel mogelijk systemen beluisteren. Auto, keukenradio, PA systeem, etc. Als je weer eens naar de muziekzaak gaat, neem gewoon een cdtje met je eigen materiaal mee. Je mag vast wel even wat monitoren beluisteren met je eigen CD. Heb je meteen een mooie referentie.
Als je hier een beetje handigheid in krijgt, dan kun je ook beter lokaliseren wat je niet mooi vindt aan jouw mix. Dan pas kun je gaan denken in oplossingen als compressie. (Volgens mij gebruiken de meeste engineers compressie om te kleuren ipv het rechttrekken van mixes. Uitzondering van limiting natuurlijk... (Degene die nu met de opmerking komt dat limiting ook een vorm van compressie is, voegt niets nieuws toe!!))
Een tool waar ik wel nog even wat over wil zeggen is EQ. Zorg dat je een goede EQ (plug) hebt. EQ kan al een wereld van verschil maken... Maar ook hier geldt: Eerst gewoon gaan mixen, leren, leren, leren. Ik ben ook een nitwit, maar merk wel, dat ik elke keer een klein beetje beter wordt. Je wordt steeds handiger en kunt steeds meer situaties de baas.
Probeer niet te verzuipen in het aanbod van verschillende technieken en apparatuur. Wel zou ik je aanraden om een setje 'studio' monitoren te kopen. Zoals gezegd, neem referentiemateriaal (wat jij mooi vindt klinken als uitgangspunt voor je eigen werk) en je eigen werk mee naar de muziekzaak. Dan zal al een wereld voor je open gaan
Veel succes en happy mixing!