lexicon mpx 110

martin h

Stamgast
ik heb geen idee hoe ik die lexicon eff processor moet aansluiten op mijn mengpaneel
ik heb een spirit folio sx mengpaneel
of moet ik hem soms rechtstreeks op mijn synthesizer aansluiten?
wie kan mij helpen

mvg mh

Er zijn 2 manieren:

Als insert-effect:
- sluit de uitgang van de synth aan op de ingang van de MPX
- sluit de uitgang van de MPX aan op de ingangen van je mengpaneel.

De verhouding tussen het signaal met (wet) en zonder (dry) effect regel je dan op de MPX zelf.

Als send-effect:

- sluit de aux-uitgang van je mengpaneel aan op de ingang van de MPX
- sluit de uitgang van je MPX aan op het laatste stereo-spoor van je mengpaneel
- zet de wet/dry knop van je MPX helemaal op wet

Met de fader van het laatste stereo-spoor regel je het volume van het gehele effect, met de aux-knoppen per spoor regel je in hoeverre er een wet signaal toegevoegd moet worden.

De eerste is verreweg de meest eenvoudige, maar je blijft ompluggen als je 'm ergens anders op wil horen.

ik heb een juno 106
die uitgangen van die synth gaan naar mijn mengpaneel(line ingangen)
als ik die uitgang op de ingang vd mpx aansluit hoor ik die juno 106 niet meer
ooo ik begrijp er totaal niks van

Juno-106 uitgang > MPX-110 ingang
MPX-110 uitgang > mengpaneel ingang

Kan me niet voorstellen hoe je het anders in gedachten had :).

mpx

mpx

Probeer eens met stereo jack kabel zoals tip ring sleeve (TRS). Dat ziet er het zelfde uit als een koptelefone kabel dus stereo op 1 kabel! Of de eene kant XLR (als XLR aanwezig is) en de andere TRS. Grts!

Probeer eens met stereo jack kabel zoals tip ring sleeve (TRS). Dat ziet er het zelfde uit als een koptelefone kabel dus stereo op 1 kabel! Of de eene kant XLR (als XLR aanwezig is) en de andere TRS. Grts!

Maar XLR is mono, waarom dan een stereo jack?

Dan maak je een gebalanceerde aansluiting, waarmee je een betere dynamiek uit je signaal haalt en evt. storingen uit je omgeving ( elektro-magn ) worden gecompenseerd.

Weet niet of je SX b.v. gebalanceerde aux-en heeft en of je stereo kanaal dat ook is. Master is waarsch. wel gebalanceerd.

Het truckje is dus om voor een mono aansluiting een stereo kabel te gebruiken, dit signaal blijft dan mono maar word zeg maar geborgd. Je spullen moeten het natuurlijk wel ondersteunen

MPX-110

MPX-110

Sorry balanced kables! Kijk even in de internal setting van je lexicon i.v.m. dat je twee effect,s parallel kunt gebruiken! Volgens mijn heb je geen display en dat maakt het ook wel weer wat moelijker of je moet je lexicon goed kennen en dat maar uit proberen! Ik hoort wel van je.

SX

SX

Zoals mde het uitlegt is de beste aan sluiting maar ik krijg dat ook niet normaal aan gesloten! Want wat gebeurd er naar de aansluiting via aux, dan hoor ik wel effect en geluid maar als ik de fader op de laagste stand zet dan is je geluid van de synth etc weg maar de effect klinkt gewoon door en die moet dan weer via de aux potmeter worden gedimd.

Je hebt twee uitgangen aan de 106, die leid je naar twee mono kanalen die je links en rechts pant. Dan leid je een kabel van aux 1 output naar de left/mono input van je 110, en de twee output kabels naar een van de twee stereo kanalen met jack pluggen.

Als je nu de juno speelt hoor je de juno. Als je de aux 1 open draait van een van die twee kanalen hoor je langzaam meer effect er in komen. Staat allemaal nogmaals duidelijk uitgelegd met plaatjes er bij in de handleiding (heb deze mixer ook), kan niet missen.

Dus als men de aux 1 aan en of uit draaid op de juno kanaal dan hoort men de effecten meer of minder worden! En als men de juno een effect geef met aux 1 en de fader uit dus laag dan hoor je nog steeds een juno geluid door die andere kanalen waar je effect op staat aangesloten? Als ik het op deze manier aansluit op een oude monarch dan is fader laag dus geluid weg en op geen manier meer terug te vinden via het effect en kan men aux 1 bijvoorbeeld met rust laten en 1 handeling minder!

Hangt er van af of de aux pre of post geschakeld is. Aux 1 is post dus die hoor je niet meer op het moment dat de volumeschuif van de juno dicht zit.

Back