Laptop op de buhne

Toetsen Coureur

Ingeburgerd
Hallo allemaal,

ik wil zelf graag met een laptop op de buhne gaan draaien om zo het "gesleep" met modules en synths te verminderen. Zijn er toevallig mensen die zo werken?

Grt. Arjo

Ik ga van de zomer voor het eerst zo werken wel met 1 synth erbij maar de rest vanuit me lappie en ableton.
Ik ga werken met een HP business laptop.
Ding is half van ijzer dus snel kapot gaat hij niet, er zit een val beveiliging op dus mocht hij een keer op de grond lazeren is je data veilig.
Voor de rest zitten er van die fingerprintbeveiligingsdingen dingen op dus kunnen ze er niet zomaar in kijken.
(dit allemaal voor de paranoide audiofiel)

In mijn ogen btrouwbaarder dan een apple zeker sinds de dag is aangebroken
dat apple pc spul in zn machines bouwt (maar das een eeuwig durende discussie)

Je kan kijken op de site van kraftwerk, hun vermelden volgens mij ook waarmee ze werken en dat is voor zover ik me kan herinneren een laptop (ook HP toevallig) en een paar doepfer spullen thats it.

Is het dan ook mogelijk om bv. sounds die ik nu gebruik uit de Motif te gebruiken via de laptop?

Dat ik die sounds op de een of andere manier kan importeren of gebruiken met MainStage?

Grt Arjo

Sorry kan ik je niet bij helpen ben een haerdkeur pc user ;)
Maar ik kan me niet anders voorstellen dan dat het kan.
Hoe wil je het gaan doen ga je van al je geluiden audio tracks trekken en dan afspelen en hoeveel wil je doen met synths live?

Ik was van plan om in MainStage de geluiden te zetten die ik gebruik en vanuit mijn masterkeyboard elke keer een preset verder klikken..

Zou moeten werken als ik het zo hoor maar zoals gezegd ik ken eht progamma niet en ik ben ook maar een duitser ;)

Hopen dat er iemand met meer kennis over mainstage nog even reageerd

Ja dat zou mooi zijn :D

Ik ben al een paar weekjes ermee aan het proberen en ben al een aardig eind op weg.. Het enige wat ik dus mis zijn een paar sounds uit mijn Motif..

Grt. Arjo

tja, je kan natuurlijk die sounds uit je motif gaan sampelen, en dan het liefst natuurlijk op verschillende toonhoogtes en volumes. Dat is een hoop werk, maar daar zijn ook programmaatjes voor. Misschien kan je die sounds ook namaken met de instruments uit logic/mainstage zelf? er zit een hoop bij, en zeker in combinatie met een channelstrip met heel uitgebreide fx kan je een hoop maken...

-Jelle

Ja dat klopt, dat is wel erg veel werk..
Misschien moet ik maar wat sounds layeren, maar ik mis gewoon een aantal dingetjes zoals een goede accordeon.

er zit een accordeon onder world>european>polka accordion en onder south american>tango accordion :)

... beetje rekening mee houden dat het publiek (ik neem aan dat je dat zult hebben),... ook waar voor zijn geld krijgt. Een aantal synths (hoe weinig gebruikt ook) ogen nu éénmaal live echter dan iemand die aan zijn laptopje staat te muizen.

... vergeet ook niet dat de nieuwe generatie zich wel eens zou kunnen gaan afvragen of die man met zijn éné laptop en éne keyboard niet gewoon een opgenomen cd vanuit zijn laptop is aan het afspelen.

... het is langst één kant wel hypokriet om te moeten doen alsof,... maar live is live,..

... artiesten die zo werken, doen ofwel of ze enorm geconcentreerd bezig zijn met het publiek wijs te maken dat ze alles spelen via hun azerty klavier van hun laptop,...ofwel zitten ze gewoon met hun armen in de lucht tiêsto gebaren te maken waardoor ze eigenlijk grif toegeven dat ze daar eigenlijk niet hoeven te staan.

... start en stop kan iedereen drukken.

Dat ben ik volledig met je eens!

Mijn setup nu bestaat uit twee masterkeyboards, Triton Rack, Motif ES Rack en een Fantom XR. Alles zit vast in het rack en het zou (gezien het vele touren) zoveel makkelijker zijn om dit rack te vervangen door de MacBook met evt. MainStage en diverse softsynths.. zo kan ik thuis makkelijker aan mijn sounds werken en het tijdens repetities nog perfectioneren..

Neem je je printer ook mee live?

Ik blijf dr bij, geen tekstverwerker op het podium. Het is een ontzettende sufkutterige aanblik om iemand apathisch met zn mond halfopen in het spookachtige licht van zn laptopscherm vaagjes mee te zien knikken op muziek. Het lijkt of je je mail zit te checken met winamp dr bij.
Dit soort 'acts' zijn ronduit slaapverwekkend.

-C-

Neem je je printer ook mee live?

Ik blijf dr bij, geen tekstverwerker op het podium. Het is een ontzettende sufkutterige aanblik om iemand apathisch met zn mond halfopen in het spookachtige licht van zn laptopscherm vaagjes mee te zien knikken op muziek. Het lijkt of je je mail zit te checken met winamp dr bij.
Dit soort 'acts' zijn ronduit slaapverwekkend.

-C-

Maar Robin, tegen jouw kop aankijken is wel tof dan ?

volgens mij is TopicStarter gewoon een echte toetsenist die echt kan spelen. Ik meen dat ie z'n berg modules wil vervangen door iets praktich en meesleepbaars. Volgens mij hebben we het hier niet over een Ableton-jockey. Sja en die moeten er toch ook zijn?

Daarbij, heb jij nooit een laptop act meegemaakt waarbij er sprake was van mooie muziek? met je generaliseerprobleem...

Ableton vind ik wel echt het ideale werkstation om live alles aan elkaar te koppelen. Ik ken geen enkel equivalent op softwaregebied die zo direct overzicht biedt tot de relevante parameters. Zeker live is het allerlaatste wat je wil doen vensters doorklikken, iets wat bij de meeste andere sequencers wel aan de orde is.

En dat een laptop niet echt fascinerende aanblik is qua performance vind ik ook wel. Zijn natuurlijk verschillende manieren om dit te omzeilen. Controllers met een duidelijke fysieke input richting het publiek bijvoorbeeld (zoals wiimote, lemur of diy-controllers). Gevaar is alleen om erg voor de handliggende parameters aan beweging te koppelen (bijv: wiimote verticaal heen weer bewegen = filter sweep), dus het is belangrijk te programmeren met als uitgangspunt expressie toe kunnen voegen aan je geluid. Als toetsenist zou ik er voor kiezen toch een gering aantal (analoge?) modules mee te nemen dat is alleen al optisch interessanter maar waarschijnlijk ook qua geluid.

volgens mij is TopicStarter gewoon een echte toetsenist die echt kan spelen. Ik meen dat ie z'n berg modules wil vervangen door iets praktich en meesleepbaars. Volgens mij hebben we het hier niet over een Ableton-jockey. Sja en die moeten er toch ook zijn?

Daarbij, heb jij nooit een laptop act meegemaakt waarbij er sprake was van mooie muziek? met je generaliseerprobleem...

Ik neem aan dat je het tegen mij hebt.
Als je goed leest heb ik het over de aanblik en rep ik met geen woord over de muziek.
Natuurlijk heb ik zat acts gezien met laptops die erg mooie muziek brachten en wat ook wel stabiel liep. Ik heb ook wel eens acts gezien waarbij de laptop hard over de zeik ging en je hoorde dat windows besloot dat zn swapfile belangrijker was dan de muziek die vervolgens hikte.
Goddank was het een IDM-optreden en hoorde niemand toch het verschil ;).

Het doel heiligt de middelen maar ik vind het gewoon geen porum.

En leg me eens uit wat ik nu loop te generaliseren? Het is toch een feit dat een groot deel van de laptop-acts van die schermlikkers zijn? Of kom ik op de verkeerde feestjes?

Het komt gewoon op me over als de rolling stones die hun optreden doet terwijl ze allemaal het hele concert lang op klapstoelen zitten.
De muziek is 1 ding maar je wilt ook wat om naar te kijken toch?

(@wauxar: nee ik weet dat ik ook niet zo prettig ben om naar te kijken maar je moet toegeven dat mijn bierbuik dr wel heeeel erg sexy uitziet in een strak T-shirt ;))

-C-

Je hebt gelijk dat er genoeg laptop podium acts zijn die visueel niks te bieden hebben, maar als het publiek toch als een zombie voor de luidspreker staat maakt dat niks uit he... (of als het publiek er zelf ook niet uit ziet). Ook met bergen hardware op t podium is er vaak alsnog niks spannends te zien. Ik heb genoeg bandjes gezien die tamelijk saai waren.

Sommige muziekgenres zijn gewoon moeilijk live neer te zetten zonder dat het saai wordt (of uit ziet) als je verder niks visueels doet. Kan de muziek nog wel fantastisch zijn, toch?

Hell, ik erger me te pletter aan zwaaiende enthousiaste DJ's die de hele show stelen van mensen die net van te voren of erna iets muzikaal interessants doen zonder te wapperen met de handjes.

anyway, "dat soort "acts"' klinkt wat generaliserend.

Topicstarter is ondertussen lekker mainstage aan het spelen?

Back