Yamaha AN200 dataknop probleem op te lossen?

Poly-Peter

Ex Poly-61 bezitter
Hoi!
Heb net een Yamaha AN200 gekocht (via post...). De dataknop blijkt gaar. Terug draaien (linksom) gaat redelijk, maar omhoog lukt gewoon niet. Heel soms 1 stapje, maar meestal skipt ie dan ook terug. En uiteindelijk kom je bij 1 en kun je niks meer.

Iemand een idee of (en hoe) dit op te lossen is?
(nb: ik probeer ook al met de verkoper eruit te komen, maar als het simpel op te lossen is zou dat ook mooi zijn, 't is een leuke bak)

vaak hebben potmeters/dataknoppen een klap op hun bolletje gehad.
Daardoor is meestalde bevestiging van de aansluitingen op de printplaat losgescheurt.
Dit is soms makkelijk te zien maar vaker moeilijk en moet je er even met de loep bij en een zijlicht om dit te ontdekken.

Advies dus...maak de kast eens open en eventueel ,soldeer deze pootjes even weer aan.

is een bekend fenomeen met de AN/DX200, valt niet reparen...

De mijne heeft er ook last van. Als je lid wordt van de Yahoo DX200 usergroup, dan kan je daar wat info lezen...Maar pot laten vervangen door yamaha zelf is maar een tijdelijke, het komt weer terug, contactsprayen werkt soms, maar niet altijd...waarschijnlijk zijn het heel slecht ontworpen dataknoppen. Of hij werkt perfect, of hij is kut hehe.

http://launch.groups.yahoo.com/group/DX200/message/1482

Laatst gewijzigd:
Hier hetzelfde probleem.

Maar Septic, je bedoeld te zeggen dat er wel an/dx-en zijn die goede knoppen hebben?

Trouwens die encoder is 35 euro bij Yamaha dacht ik. Maarja als het niet helpt.

Is ie niet door een ander typen te vervangen denk ik dan. Misschien Yamaha eens mailen? of bellen?

Hier hetzelfde probleem.

Maar Septic, je bedoeld te zeggen dat er wel an/dx-en zijn die goede knoppen hebben?

Trouwens die encoder is 35 euro bij Yamaha dacht ik. Maarja als het niet helpt.

Is ie niet door een ander typen te vervangen denk ik dan. Misschien Yamaha eens mailen? of bellen?

Ja er zijn er die geen probleem hebben geloof ik, maar dat kan ook omdat ze gewoon nooit gebruikt worden Is denk ik gewoon een onderdeel wat na, ik noem maar wat, 10000 draaaibeurten dit makkement vertoont. Iedereen heeft hetzelfde, als je snel omhoog draait, gaat ie naar beneden, dus ja, daar ben je mooi klaar mee hehe.

Ik heb daar alleen last van als ik door de user patches hen loop. Los ik op door dat met een knop op m'n mpc via midi te doen.

Ik heb daar alleen last van als ik door de user patches hen loop. Los ik op door dat met een knop op m'n mpc via midi te doen.

Ik heb gewoon alles via een REMOTESL61 gemapped qua kontrollers, dus ik heb er opzich ook weinig last van. Alleen de Overdrive/Distortion krijg ik niet gemapped (ja met een bizarre sysex string maar dat gaat me ver met de houcuspocus)

Programs kiezen doe ik gewoon via Logic.

De pot vervangen biedt geen soelaas op de lange termijn, lees die berichten in de yohoorgroup maar die ik gelinkt hebt.

Die 35 euro, kan je 6maanden laer weer uitgeven, ze zijn gwoon slecht by design

BTW heeft iemand toevallig nog wat leuke userbanks in .MID formaat? Die .DX2 extensie werkt alleene via de editor die niet werkt op OSX...

nee niet de dataknop, maar wel de rest, behalve de distortion/overdrive.

Ik heb de DX200 gemapped op de RemoteSL61 staan, vnl voor de parameters die je icm de dataknop moet doen, effect type, lfo waveform type etc....De ADSRs en Filter en zo kan je zoder dataknop doen, filtertype heb ik dan weer wel gemapped etc. Als je een remoteSL heb kan ik je een dump posten.

Hmm geen remote sl hier, ben eigenlijk een non-pc muzikant zeg maar. Zou mooi zijn als ik de dataknop via remote kan besturen, de rest van de knoppen doet het uitstekend. Ik ga nog wel eens zoeken. Misschien dat zo'n behringer nano controll wel iets is.

Dat gaat niet werken want de dataknop is nu net de enigste die geen controller heeft. Logisch ook, want hij verstuurd data intern, afhankelijk van de parameter die je aanraakt, veranderd de waarde die deze uitstuurt, en dat is sysex (verschillend per parameter) Dat gaat je dus heel veel hoofdpijn kosten omdat te gaan mappen :D

Ik snap het even niet. Het lijkt erop alsof sander die dataknop wel via midi aanstuurd. Althans voor het veranderen van patches.

Lijkt me ook logisch als je in logic wel van patch kan veranderen. Is toch gewoon een program change via midi???

Maar ik neem dat septic de sub functies van die knop bedoeld. Dus de waardes van bijv de stepseq. etc. die je ook met die knop bepaald. Toch?

Er is toch een editor voor de pc trouwens die dit kan verhelpen? Of kan die alleen de synth engine veranderen? En niet de steps etc?

ik doe user en preset bank a en b via bank/programchanges in logic ja.

Ik werk met OSX en daar is die XGWorks DX/AN editor niet op te gebruiken...

Ik gebruik dat ding ook gewoon als DX7 module met wat realtime controllers, deep editing begin ik niet aan met een DX engine, voor die AN200 is het misschien anders.

Overigens doet ie het inmiddels weer iets beter, moest blijkbaar acclimatiseren na de reis uit limburg.
Te langzaam en te snel draaien werkt niet, maar tussenin doet ie nog wel wat.
Ik heb net een DX200 van iemand gekocht uit Limburg en nog gevraagd van tevoren of de Dataknop in orde was, en dat was zo volgens de verkoper. Hopelijk liegt ie niet....

Maar je kan toch ook de 4 tracks van de step sequencers van deze apparaatjes gebruiken om andere synths ed aan te sturen? Volgens mij komt deze feature niet veel voor of wel? (sorry voor mijn onwetendheid alvast, begin net met hardware te werken eigenlijk)

Back