De grote Cubase (Studio) 5 thread

Bij mij draait Cubase 5 eigenlijk uitstekend! Ik heb C5 op 32-bit draaien en Vista op 64-Bit. Ik heb tot op heden (heb hem nu een maand of 3) nog geen crashes gehad of problemen met plugins. Het enige wat hij af en toe doet is het scherm 'freezen', maar dit probleem is bekend bij Steinberg dus ik ga ervan uit dat dit met de volgende update opgelost gaat worden.

Ik kom zelf ook van SX3 af, en ik moest wel wat wennen met de overstap, maar vanaf SX3 is C5 echt een gigantische vooruitgang, naar mijn mening dan.

Gisteren eindelijk Cubes 5 geinstaleerd. Ziet er weer goed uit allemaal, wel even wennen aan het nieuwe kleurtje. Die nieuwe revurb klinkt goed net als de rest. Enne... kan eindelijk weer normaal delay`s gebruiken zonder feedback gezeik. Ik ben een blije man.:D

Ik moet zeggen dat ik inmiddels ook een enthousiaste gebruiker ben van Cubase 5. Ik heb de Studio-versie. Vorige week heb ik Nexus 2 besteld en inmiddels prima draaiend. Tezamen met mijn andere plug-ins werkt het naar behoren. Ik ben erg blij dat het nu allemaal goed werkt. Buiten dus mijn opstart problemen ben ik nu erg tevreden met het pakket. Wilde dat toch even kwijt ;) Ik hoop eind volgende week mijn eerste trance-track gemaakt met Cubase 5 te kunnen posten op het forum.

Okay, ik heb een beetje slecht geformuleerde noobvraag, maar ik post m toch maar effe:

Ik loop momenteel hard tegen de processing power muur van mijn huidige PC (3Ghz PIV /2GB/320GBRaid0) aan met Cubase SX3. Ik gebruik meestal zo'n 4-5 VST instrumenten (Battery, Nexus, Sylenth1), een tweetal effecten (reverb + delay fx group) en een quadro groep voor sidechaining met otiumFX Compadre erop en dat vindt die PC meestal niet zo leuk. Voor de audio outs/ins gebruik ik een Maudio Audiophile 24/96 met de eigen geoptimaliseerde ASIO drivers. Projecten draai ik meestal "slechts" op 48Khz.
Als ik net effe een wat CPU intensievere patch op een van die VSTs te pakken heb dan verandert mijn opzettelijke herrie al gauw in een bak random ellende en gekraak en ik moet het ook echt niet in mijn hoofd halen om er NOG een VSTje bij te laden. Volgens de VST Performance meter zit ik dan gewoon hoppatee op 100%. Nou kan ik natuurlijk VSTs gaan freezen en dingetjes bouncen enzo maar dat vind ik gewoon ronduit kl#te werken. Ik wil al een tijdje overstappen op Cubase 5, maar het is duidelijk dat dat - en zeker op 96 Khz straks - drama gaat worden op deze PC.

Mijn vraag is dus: Wat voor PC config draaien jullie (en welke OS versie?) en wat is zo ongeveer het maximale VST /plugin geweld dat je daar simultaan op los kunt laten? Dan heb ik namelijk een beetje een idee wat voor PC ik moet gaan samenstellen :) Mijn dank is groot.

Ik denk dat je met een Quad Core processor goed uit de voeten komt. Ik kom zelf niet hoger dan 50% CPU-power. Ik heb 4Gb werkgeheugen en een Q6700. Misschien dat anderen nog kunnen reageren en hun ervaringen kunnen delen. Ik ben in ieder geval tevreden over mijn hardware. Ik ben wel een newbie zoals ze dat zeggen ;)

Hier ook een quad-core, de I7 op 2.67ghz, 6 gigjes ram.
Helaas ook hier nog geen fatsoenlijk werkende vstbridge op 64 bit, dus noodgedwongen nog op 32 bit. Draait als een tiet!
Geen problemen, oudere projecten waar ik normaal aan mijn tax zat (op een dual xeon, 2x2,4ghz/4gigram), draaien nu nog maar met een load van +/-25%, dat is echt niet normaal... :)

Hallo Lynxx,

Je kan dan een snellere CPU gaan kopen, maar dat houdt niet in dat je ASIO performance daardoor veel lager wordt. Hier kan je een beetje achtergrond informatie vinden http://knowledgebase.steinberg.net/297_1.html

Een andere vraag uit interesse: waarom wil je met 96 Khz gaan werken ?

Gr,

Chris

Hee Lynxxx : op wat voor latency draai jij ? Als je je latency wat verhoogt kan dat al flink wat cpu besparen...

Dan ook gaan werken op 44.1...scheelt ook weer iets...het verschil tussen 48 en 44.1 hoort niemand...
En op 96 werken ? waarom ? Zeker met een budget kaart als je M-Audio ga jij het verschil niet of nauwelijks horen,kost het je alleen maar processing power en opslagruimte....

Hallo Lynxx,

Je kan dan een snellere CPU gaan kopen, maar dat houdt niet in dat je ASIO performance daardoor veel lager wordt. Hier kan je een beetje achtergrond informatie vinden http://knowledgebase.steinberg.net/297_1.html

Ok. Ik zal eens even met mijn latency shizzle gaan rommelen.

Momenteel draai ik op een extreem lage latency (5ms) omdat ik t prettig vind om "live" mee te spelen met bepaalde stukken. Mijn projecten zijn bijna allemaal 48Khz. Dat werkt echt perfect, totdat ik meer dan 5-6 VSTs en effecten naast elkaar ga gebruiken. Met name VST patches met veel voices resulteren dan in een hoop herrie.

Ik was in de veronderstelling dat mijn PC al dat VST geweld gewoon niet aan kon en niet dat dat aan de latency instellingen zelf zou kunnen liggen aangezien het met minder VSTs prima klinkt allemaal. Interessant punt. Ga ik even uitzoeken.

Een andere vraag uit interesse: waarom wil je met 96 Khz gaan werken ?

Gr,

Chris

Euh, omdat dat kan? Nee grapje, 96 Khz ga ik ook niet horen natuurlijk dus er is voor mij geen enkele reden omdat te doen MAARRRR ik las ergens dat de engine van Cubase 5 intern een rate van 96Khz hanteert. Kan me zo voorstellen dat dat om die reden meer CPU power zou kunnen vragen dan SX3. Voor mij persoonlijk volstaat 44.1 of 48 khz. Geen idee waarom ik ooit voor 48 heb gekozen eigenlijk. Waarschijnlijk es wat geklikt ergens :-)

Ben sinds kort ook eigenaar van cubase. Inhet begin wel effe lopen kutten met setuppen en synchroniseren. Daarna een paar projectjes gestart.
Geweldig programma, alleen wel een ssteile learning curve.
Heb ongeveer de helft van de manual al doorgespit, en al wat eigenaardigheidjes ontdekt. B.v. bij het knippen van samples, loops.
Heb een iets ingespeeld van 122 bpm 44,1. exrtact 2 maten eruit op 173508 samples. Wordt je naar de sample editor geleidt. Wat staat daar tot mijn verbazing ........ 173485 samples. WTF ?????
Open ik net een weer een project om mee verder te gaan. maak een nieuw vst channel aan (monologue in dit geval) geen geluid. =( Wel uitslag op midifader :?

Ik gebruik vaak de always-on-top functie doch die lijkt niet vlekkeloos te werken in W7. Wanneer ik bijvoorbeeld de frequentie van een band van de eq wil veranderen verdwijnt vaak het op dat moment geselecteerde venster tijdens het tweaken, hetgeen erg ongemakkelijk werkt. Dit geldt ook voor Synth1. Meer mensen die hier last van hebben?

Ligt het aan mij,of is de functie "save project to new folder" gewoon verdwenen ?
Weet iemand misschien een oplossing ? Alle save opties die je nu hebt saven je audio folder niet mee,vreemde zaak...

Dat kan met file -> backup project. Vergeet niet het 'keep current project active' vinkje uit te zetten.

Nee,want dan krijg je geen "delete unused files" optie...

Waar zie je dat "keep current project active" vinkje ? (ja,tis laat) :D

Maar goed,dat remove unused files kun je dus pas gebruiken na het kopieëren...plus dat je dan ook nog gevraagd wordt of je het naar de trash wilt gooien of compleet verwijderen...veel meer werk en onnodig harde schijf gebruik...waarom halen ze zo'n functie nou weer weg ?

*edit* en ik krijg nu ook de melding dat sommige files niet verwijderd konden worden...vage sjit weer...

Waar zie je dat "keep current project active" vinkje ? (ja,tis laat) :D

Op mijn beeldscherm :dubbel: Sorry, het is hier ook laat...

Maar ik zie hem gewoon bovenaan staan:

cubasebackupproject.jpg

Maar goed,dat remove unused files kun je dus pas gebruiken na het kopieëren...plus dat je dan ook nog gevraagd wordt of je het naar de trash wilt gooien of compleet verwijderen...veel meer werk en onnodig harde schijf gebruik...waarom halen ze zo'n functie nou weer weg ?

Ik ben van SX3 naar 5 gegaan en heb eigenlijk niet het idee dat dit veranderd is, maar misschien was dit bij Cubase 4 wel zo, dat weet ik niet. Die dialoog kun je wellicht ergens in de preferences uitschakelen...

Vaag,tis nu de derde keer dat ik een back-up maak,en nu pas krijg ik die options box...nieuwigheid denk ik :?

Nah,nu kreeg ik diezelfde pop-up die je bij "save project to new folder" ook kreeg...dus dat is opgelost...

Wel raar dat het niet meteen werkte...dat had ik trouwens ook bij een paar andere functies in 5,ik denk dat ie nog ff warm moet draaien of zo...:D

Back