ruis op vinyl?

barn

Detroit nerd
In hoeverre krijg je ruis bij je nummer als je hem op vinyl laat snijden?

Ik vind soms dat als ik werk dat alles een beetje te clean klinkt...

Krijg ik een wat rauwer randje als ik op vinyl laat persen?
Is er misschien een masteringtruckje die het rauwer/ruisvoller maakt?

of ligt het puur aan de gebruikte samples?
of puur aan de effecten?
of puur omdat ik alles digitaal heb?

Ik noem maar een paar dwarsstraten.... iemand ervaring?

Bij vinyl persingen krijg je noise-reductie cadeau. Doordat het hoog met de RIAA curve 20dB harder word gemaakt voor het snijden zal deze bij het afspelen door de preamp ook weer zachter worden gemaakt. Dit werkt dacht ik een beetje zoals Dolby Noise Reduction.

Je mix zal niet automatisch wat rauwer worden. Daarbij komt nog dat als je voor vinyl laat snijden ze liever geen frequenties boven de 16kHz willen. Dit is omdat dat veel te zwaar is voor de snijbeitel en de meeste DJ-naalden kunnen die frequenties toch niet volgen.

Het beste wat je kunt doen is door erbij te zijn wanneer ze het snijden. Dan weet je meteen wat wel en niet kan.

thnx... interessante link...

Heb wel die ruis een beetje gesimuleerd toegevoegd nu...

Ik neem als Wave op, speel zachtjes op computer af. Via m'n Pioneer DJM600 zet ik volume max. Op computer regel ik dan dat ie rond de 0 dB uit komt. Dan gooi ik er nog een ietsiepietsie vieze ReVerb van de DJM overheen, en dan klinkt het ook wel...

er zijn immers meer wegen die naar goeie muziek leiden... ;)

bedankt iig

fix it in the mix... wacht niet tot het laatste moment...zorg ervoor dat je mix gewoon al ruig klinkt........ pak andere geluiden, overstuur, distort, compress etc.etc.

Olaf

btw: in de mastering gebruiken ze ook matig goede reverbs, soms.

Maar idd zoals olafmol zegt, dat is het enige dat telt, maak je mix zo dat jij wil dat hem moet klinken, wacht alstublieft niet af wat de mastering gaat doen want dat is het kunstwerk juist nog wat oppoetsen/in proportie trekken, zodat het op plaat kan met de trukjes die zei nodig achten zodat het het best tot zijn recht komt, das al. Maar dat is ook zeer belangrijk natuurlijk.

Je kan ook een track afleveren met een pre masteringkje erbij als referentie, gemaakt door jou met sofware zoals ozone , waves, dynasone... of met hardware zoals TC finalizer, Drawmer... zodat jij vindt dat hij moet zijn, en dan bij afgifte kan je twee versies geven aan de mastering-plant.(moet niet hè, want op PC soft masteren gaat enkel als hij aangesloten is op GOEDE studiomonitors)

idd een intresante link. ik was al op zoek naar de gegevens voor je mix
richting vinyl en meende me al iets te herinneren van 50hz tot 16khz.

of zit ik qua laag nu niet helemaal goed?

Origineel geplaatst door 20hz
idd een intresante link. ik was al op zoek naar de gegevens voor je mix
richting vinyl en meende me al iets te herinneren van 50hz tot 16khz.

of zit ik qua laag nu niet helemaal goed?

Voor het laag weet ik het eigenlijk ook niet. Maar volgens mij heeft het niet zoveel zin om onder de 40Hz te gaan. Dat slurpt enorm veel energie op die je in een mix effectiever kunt gebruiken in een ander frequentiegebied.
Doordat er door de RIAA-curve 20dB bij komt in het laag tijdens het afspelen, word je geluid onder de 40Hz heel erg gevoelig voor rondzingen.

op zich hoef je hier niet zo heel veel zorgen over te maken, in principe filtert de cutting-engineer de frequenties die gevaar opleveren cq. niet op vinyl kunnen voor je weg.....anders kan ie z'n snij-kop wel weggooien.... maarrr..je wil natuurlijk wel graag een mix afleveren die op vinyl ook nog ongeveer hetzelfde klinkt...en dan is het idd wel handig om alles onder de 30 a 40Hz en info boven de 16KHz ofzo weg te filteren....en natuurlijk de mono-compatibiliteit checken...en geen low-frequency sounds gebruiken met veel stereo-gedoe....hou dat liever lekker mono...

Olaf

tip uit eigen praktijk:
mocht je een track hebben waar wèl de nodige panning in het laag zit: split het signaal op in een hoge en lage variant met een steil filter (48 dB/oct of zo), maak het lage signaal mono en voeg de 2 signalen (sample-nauwkeurig!) weer samen. Resultaat: het laag LIJKT wel te pannen (omdat de meeste lage sounds ook nog behoorlijk wat hogere frekwenties bevatten die *wel* pannen en het gehoor praktisch niet richting-gevoelig is voor lage frekwenties) maar het is zonder problemen te persen op vinyl.
Ik heb als crossover 180Hz gekozen, maar een iets hogere frekwentie is beter als dat verder niet storend hoorbaar is in de opname.... Het is een beetje gevogel om de filters zodanig in te stellen dat de sound overeenkomt met het origineel, maar het moet zeker lukken.
In mijn geval heb ik de track door een zelf-gefrutselde patch in de Creamware Modular III gestuurd, maar waarschijnlijk zijn in Cubase of Logic vergelijkbare toestanden mogelijk.

Ik kreeg de complimenten van Discopress voor deze oplossing :)

Back