delay met feedback-loop

Hooihuis

Acta est fabula
Ik weet dat de Moogerfooger delay een zgn. feedback-loop heeft, zodat je het feedback signaal extern nog eens kan bewerken met van alles en nog wat (filters, distortion, eq, ringmod en noem alles maar op).

Als delay freak ben ik eigenlijk wel benieuwd, welke andere delays dit nog meer hebben. Het mag dan zowel om analoge als digitale exemplaren gaan :)

En wat zijn de gebruikers ervaringen met deze functie? Voegt het echt iets toe en kan je er lekker mee experimenteren, of is het nut beperkt? Ik kan zo bedenken dat als je bijvoorbeeld een (analoog) filter gebruikt in de feedback-loop van een digitale delay, je hiermee het karakter van een analoge delay benadert.... om maar wat te noemen.

Ben benieuwd!

DSI Evolver engine:

feedback nr2 parameter stuurt de 3tap digital delay weer terug de vcf input in....icm met de tuned feedback kan je hem nog ook tunen dan.

ik had ooit een roland sde-nogwat (2000 als ik me goed herinner) en die had ook zo'n loop-insert. helaas viel het effekt me vies tegen terwijl ik er ook veel van had verwacht. ik had er een moogerfooger ringmodulator tussenhangen maar geluid leek nergens meer op en feedback was ook niet fijn meer te controleren. wie weet deed ik wat verkeerd hoor maar ik was gelijk afgekickt.

ik had ooit een roland sde-nogwat (2000 als ik me goed herinner) en die had ook zo'n loop-insert. helaas viel het effekt me vies tegen terwijl ik er ook veel van had verwacht. ik had er een moogerfooger ringmodulator tussenhangen maar geluid leek nergens meer op en feedback was ook niet fijn meer te controleren. wie weet deed ik wat verkeerd hoor maar ik was gelijk afgekickt.

Aha, goed dat je het zegt...... ik zat te twijfelen om een SDE 2000 te kopen, puur vanwege deze optie (eigenlijk heb ik al delays genoeg namelijk). Maar als het zo slecht klinkt dan denk ik dat ik maar pas :D Wel jammer zeg, want in theorie kan je hier toch leuke dingen mee, ook met bijvoorbeeld modulars.

Iemand anders nog ervaring hiermee?

Ja, dat hij verder prima klinkt geloof ik inderdaad wel.... maar het ging me puur om die FB-loop als meerwaarde zeg maar, want ik heb al meer dan genoeg goeie delays staan.

En klein prijsje ach..... 150,- is normaal denk ik. Zo vaak zie je ze eigenlijk niet.

Zal er toch nog even een nachtje over :z

Wat je wilt bereiken kan met elke delay die een wet/dry knop heeft.
Dan heb je er nog wel een mixertje bij nodig:

Zet je delay op 100% wet.
Zet de feedback op 0 zodat hij maar 1 repeat geeft.
Sluit aux 1 van je mixer aan op de input van je delay.
Sluit de output van je delay aan op een volwaardig mixer kanaal.

Nu ben je klaar:

Aux 1 van je mixerkanaal waar je delay op terugkomt is nu de feedbackknop geworden. En de insert van dat mixerkanaal is je feedbackloop insertpoint.

Nog een extra tip:
experimenteer vooral ook met pitchshifter, reverb of EQ in je feedbackloop.

Nu ben je klaar:

Aux 1 van je mixerkanaal waar je delay op terugkomt is nu de feedbackknop geworden. En de insert van dat mixerkanaal is je feedbackloop insertpoint.

Nog een extra tip:
experimenteer vooral ook met pitchshifter, reverb of EQ in je feedbackloop.

Supertip! En het stomme is, dat ik hem eigenlijk al kende want ik heb dit ooit wel eens uitgeprobeerd jaren terug :stupid Nou ja, alleen niet met gebruik van de inserts dan....

Ik ga het zsm uitproberen want ik ben wel benieuwd. Wat ik me meen te herinneren is dat het soms moeilijk onder controle te houden is, de feedback regelen met de aux-send. Maar het vereist waarschijnlijk gewoon wat gewenning.

Ik weet dat de Moogerfooger delay een zgn. feedback-loop heeft, zodat je het feedback signaal extern nog eens kan bewerken met van alles en nog wat (filters, distortion, eq, ringmod en noem alles maar op).

Als delay freak ben ik eigenlijk wel benieuwd, welke andere delays dit nog meer hebben. Het mag dan zowel om analoge als digitale exemplaren gaan :)

En wat zijn de gebruikers ervaringen met deze functie? Voegt het echt iets toe en kan je er lekker mee experimenteren, of is het nut beperkt? Ik kan zo bedenken dat als je bijvoorbeeld een (analoog) filter gebruikt in de feedback-loop van een digitale delay, je hiermee het karakter van een analoge delay benadert.... om maar wat te noemen.

Ben benieuwd!

dmd2000 ibanes
moet k ff achterop kijken maar d8 t wel

iig dm / dmd serie redelijk goedkoop te verkrijgen ...leuk budget spul

ooh en die re20 boss pedal die electrovolt ...een draadje over heeft ...lijkt me ook wel geschikt voor een fedback loop out

Laatst gewijzigd:
En de Roland SDE-3000, inderdaad.
Ik zal eens luisteren of dat een beetje ergens op trekt... ;)

Nu ben je klaar:

Nog een extra tip:
experimenteer vooral ook met pitchshifter, reverb of EQ in je feedbackloop.[/QUOTEvet morgen maars probren misschien de ibanes met alle extras maars houden ...
want kan veel / klinkt goed levert geen drxl op haha
keeper !
:z

Ik doe ongeveer hetzelfde als MatthewLeBlom op mijn SoundCraft MPM20/2 mixer:

- Aux2/Aux3 van ieder kanaal worden naar m'n TC M-One XL gestuurd
- Mix M-One staat op 100% Wet
- M-One output gaat terug naar de patchbay en daarna de mixer
- M-One output in mixer: Aux1 stuurt M-One FX naar de Sherman Filterbank 2
- M-One output in mixer: Aux2/Aux3 creeren FX feedback lus (meestal delay en reverb, maar kan alles zijn)
- Eventueel kan het outputsignaal via de patchbay naar andere devices gestuurd worden (effectpedalen, audio-in van G2 modular, Mopho, Evolver of Virus)

Het kan aan mij liggen maar volgens mij doet een ringmolator ook rare dingen. Of in dit geval te veel rare dingen om te gebruiken in een loop-insert.

Ik heb een dj mixer met ook een loop-insert maar als ik daar me dp2 op aansluit dan klonk het ook voor geen meter meer maar dat kwam door het lo-fi karakter van de d/2

Ik heb in mijn live setup een analoog delay pedaaltje opgenomen. fx send naar het pedaal, pedaal terug laten komen op een mixer kanaal. Ik gebruik m als delay om percussive lijntjes en pads breder te maken. Feedback opvoeren en delaytijd terugdraaien voor mooie sweeps naar een break toe...

Back