partner voor opstarten van een label

jaimiefanatic

Jaimie Fanatic
Dit is geen bullshit verhaaltje dus alleen reageren als je serieus bent of serieus tips/tricks etc hebt.

Al een jaartje geleden wilde ik een eigen release doen onder de noemer "First Knight Records" Dit kon helaas niet doorgaan omdat de belasting mij graag 5000 gulden op wilde laten hoesten voor een naheffing... dus vette pech. Nu wil ik kijken of ik dit jaar het alsnog kan doen, maar om de kosten te drukken en om de krachten te bundelen tot een hoog kwalitatief product zoek ik iemand die serieus een label op zou willen zetten.

Dit wil zeggen dat OF je zelf echt heel goed produceert en je eigen tracks in een project met mijn tracks uit wil brengen
maar ook dat je 50% van alle kosten draagt (dit kan echt oplopen tot duizenden euros!) Of misschien produceer je zelf niet maar wil je toch investeren of je kent producers.. anyways, vele redenen om het te willen, te kunnen en te doen.

Ik heb best wel wat relaties binnen de house scene dus remixen van labels als F-Communicationsen en andere top artiesten zijn te regelen.

1 ding! Het moet HOUSE zijn, geen TECHNO, het mag wel ELECTRO zijn om zo diversiteit in muziek te ondersteunen.. maar geen harde techno a la rush, liebing etc.

Ik sta overigens open voor alle discussie, besprekingen! ALLEEN VOOR SERIEUSE MENSEN!!

Ik zit zelf ook te denken aan het oprichtten van een label, alleen heb ik geen duizenden euro's en ik wil het dmv sponsoring gaan doen. En ik maak alleen geen house maar breakbeat.

In engeland zijn er diverse labels die dmv sponsoring op gang zijn gekomen.

Misschien voor jou een optie.

BTW ik heb wel de benodigde know how, en connecties. ;)

misschien moeten we die kennis en mijn kennis eens bij elkaar zetten
ik heb nu een printer gevonden voor vinyl in een of ander oostblok land voor weinig geld

Origineel geplaatst door djsirjamez
misschien moeten we die kennis en mijn kennis eens bij elkaar zetten
ik heb nu een printer gevonden voor vinyl in een of ander oostblok land voor weinig geld

Ik weet al welke perser je bedoeld ....ze hebben zelfs een website...ik zal de url eens erbij zoeken.

http://www.gzcd.cz/en/index2.html

dit is hun URL
heb net een offerte opgevraagd
kijken of ik een vaste regeling met ze kan krijgen

je kan hier ook promos laten printen van 100 stuks dat is wel heel handig
ik heb al een publisher, distributeur is niet ZO moeilijk te vinden..

nu alleen nog de parter voor 50%

Ja idd, dat is de URL.....

Ik heb ook al ooit eens prijsberekeningen laten maken, en ze zijn inderdaad erg aantrekkelijk qua prijs !
Ook de kwaliteit van hun vinyl heb ik thuis voorbeelden van liggen en die zijn naar mijn idee ook erg goed.

Ik wil best een label oprichtten maar het probleem is denk ik toch de muziekstroming. Ik wil er namelijk zelf ook best geld in steken, maar House is niet mijn stroming.....ik zit toch meer in de breakbeat hoek.

ja dat is inderdaad een heel groot obstakel,
want een label samen doen wil ook zeggen dat je samen de artistieke kant en creatieve kant van de muziek moet bepalen..

maar vertel eens over die sponsers ?

ja dat is inderdaad een heel groot obstakel,
want een label samen doen wil ook zeggen dat je samen de artistieke kant en creatieve kant van de muziek moet bepalen..

maar vertel eens over die sponsers ?

Nou je hebt in engeland het label East Side records (drum & bass), en die brachten vaak platen uit met op de achterkant van de 12"inch logo's van 2 kledingmerken (2 kleine vlakjes) die in de drum & bass scene bijvoorbeeld ook een doelgroep hadden. En deze sponsers betaalde dan een groot deel van de productie van de 12"inch. Dus op die manier zou je dus kunnen kijken of je in nederland dit ook gaat lukken (ga ik in ieder geval proberen).

In Duitsland is carhartt erg actief op deze manier.

misschien kun je wel vocals gebruiken die zeggen dat je met Omo moet wassen :P

Kom jongens, niet moeilijk doen. Een label oprichten stelt geen ene hol voor. Voor pak em beet 950,- euro ex btw laat je effe 500 plaatjes persen in Haarlem en je bent het mannetje. Volgens mij zijn ze daar tegenwoordig nog goedkoper dan in Tjechie, je kan je artwork digitaal aanleveren, het is makelijk met je BTW (als je tenminste bij de KVK en de belastingdienst staat ingeschreven) het verzenden kost niet veel, en het is allemaal binnen twee weken gepiept.

Maar nu komt het grootste obstakel: je moet je rommel ook nog zien te verkopen! Het vinden van een goede distributeur die ook nog aardig wat betaald is het moeilijkste.

Ik ben er wel effe van uit gegaan dat je je eigen muziek of muziek van een goede maat uit brengt. Met een beetje geluk hou je er dan een paar honderd euro aan over. Moet je artiesten/remixers gaan betalen dan kost het alleen maar geld, en dan is de lol er dus ook zo van af.

kijk dat is dus een beetje te voorbarig geroepen vriend, even uit de doeken doen wat er op zijn minst bij komt kijken:

1) de tracks die je wilt releasen moet je bij Buma Stemra clearen (of hoe ze dat ook noemen). Je moet dus een catalogus nummer eraan hangen bij Buma Stemar bijv. FKR-001 Dit kost dan al 1000 gulden (a 500 euro). Naast het feit dat je ingeschreven moet staan bij Buma Stemra a 50 euro per jaar.

2) Je moet een KVK nummer hebben wil je je shit kunnen verkopen, dus een inschrijving is nodig a 100 Euro per jaar.

3) De vinyls laten persen a 500 stuks kost dan ongeveer 1000 Euro, maar dna heb je alleen vinyl. Maar je wilt geen 500 persen, maar 1000 want bij 1000 is het pas een beetje winstgeven, dus wat wordt dan zo'n 1700 euro.

4) wil je artwork, wil je labels, wil je covers, white sleeves? you name it, tel maar zo 400 Euro erbij op!

5) dan heb je je vinyl bij de printer liggen en dan nog naar jou toe a 50 Euro

6) dan nog een distributeur vinden die je shit uit wil brengen. Demos sturen, correspondentie. En dan de offerte van hun wel of niet accpeteren, blijft er weinig over.

Al met al ben je zo 3000 euro kwijt wil je het een beetje goed doen..

Hoihoiii tja ik zit dus ook al een tijdje met het idee maar op dit moment geen poen,
dat komt over een half jaartje pas (studie afgelopen!) Ik heb al eens een keer door die firma van die link een offerte laten maken en alle info op laten sturen, het is een interessante platensnijder/perser moet ik zeggen.
Alleen wist ik niet zo hoe ik de distributie e.d. aan moest pakken, vandaar dat ik er nog niet op verder ben gegaan.
Misschien kun je ff contact opnemen, ik heb een paar vraagies daarover. Dan kun je in je mailtje misschien ook ff uitleggen wat je bedoelde met de zin "Ik heb al een publisher, distributeur is niet ZO moeilijk te vinden.."

Qua muziek zullen we denk ik aardig over1komen, als ik zo je muziek en dj mixen op jullie sites heb geluisterd :D
Nogmaals ik ben serieus aan t denken aan een label, alleen de financiele middelen zijn nog ff t probleem hier...
Eventueel kan ik met enkele moeite een klein startkapitaal bewerkstelligen maar als je een label opzet met mij, wil ik zeker de management goed bekijken en een goed plan zien. Ik gooi me niet zomaar in iets, als ik ergens aan begin moet t goed! :D maargoed neem ff contact op dan kunnen we kijken wat we willen !

Logo op je record van een sponsor moet je alleen wel rekening mee houden dat je dit altijd moet opgeven en dat je dus voor t logo moet betalen, dus dit meenemen in je kosten berekening !

ik ben niet zo'n fan van sponsors, dus daar maak ik me geen zorgen (record logo)

ik zal je eens mailen, maar als je zegt dat je wellicht een startkapitaaltje kan lospingelen, dan leg ik een steenvast plan bij je neer maar wil ik niet dat het allemaal bullshit is en we uiteindelijk niets kunnen. NIet persoonlijk bedoelt, maar in deze tijden zijn er veel mensen die hard schreeuwn maar niets kunnen waarmaken. Dat is de eerste brug die gelegd moet worden tussen mensen die samenwerken.. openheid, eerlijkheid en geen bullshit.

:halleluja

Ik heb een labeltje, dus ik weet wel wat de kosten zijn en durf dus te zeggen dat jij wel erg ruim rekent.

1) Als je eigen track of die van vrienden hebt moet je het dus gewoon uitbrengen "in eigen beheer" zoals dat heet. Je hoeft dan helemaal niks aan de Buma/Stemra te betalen. Heb je artiesten die bij de Buma zijn aangesloten dan betaal je extra Buma kosten per plaat aan de perser. Deze kosten krijg je/artiest later weer van de Buma terug. Het catalogus nummer geef je op aan de perser die het eventueel weer doorspeelt aan de Buma. Het catalogus nummer stelt verder niks voor, en kost je dus ook niets.

2) Je hoeft helemaal niet bij de KVK ingeschreven te staan natuurlijk. Je kan ook gewoon als prive persoon platen laten persen en deze weer doorverkopen. Alleen kun je dan geen BTW terugvorderen (en nog veel meer andere leuke fiscale trucken waar ik effe niet verder op in ga). KVK kost overigens 59,94 per jaar.

3) voor een eerste release zou ik er zeker geen 1000 laten persen want die raak je waarschijnlijk nooit kwijt. Of je moet echt een supervette plaat hebben gemaakt.

4) voor de 900,- euro die ik noemde heb je uiteraard een fullcolor labeltje op je plaat, een witte binnehoes en een zwarte buitenhoes. Het "artwork" moet je uiteraard zelf ontwerpen of door een vriend voor een kratje bier laten doen. Als je dit door een profesioneel designbureau laat doen dan kost je dat uiteraard veel geld en dat is nergens voor nodig.

5) Het opsturen van 500 stuks vinyl kost 35,- euro ex BTW, maar die had ik al bij de totaal kosten er bij zitten.

6) Distributeur vinden die het wil doorverkopen (uitbrengen heb je zelf al gedaan) en een goed netwerk heeft is inderdaad het moeilijkste zoals ik al zei. Demos sturen en correspondentie zijn maar peanuts. Het heeft overigens ook wienig zin om demos naar distributeurs te sturen, die luisteren er waarschijnlijk toch niet naar.

Al met al ben je dus een 1200,- euro incl. BTW kwijt (500 stuks). Als je ze allemaal zou kunnen verkopen (je geeft er ook een hoop weg) kun je er een paar honderd euro aan over houden.

Het is aan te raden voor je aan zoiets begint je huiswerk eerst eens goed te doen en alles goed op een rijtje te zetten.

kijk dat is dus een beetje te voorbarig geroepen vriend, even uit de doeken doen wat er op zijn minst bij komt kijken:

1) de tracks die je wilt releasen moet je bij Buma Stemra clearen (of hoe ze dat ook noemen). Je moet dus een catalogus nummer eraan hangen bij Buma Stemar bijv. FKR-001 Dit kost dan al 1000 gulden (a 500 euro). Naast het feit dat je ingeschreven moet staan bij Buma Stemra a 50 euro per jaar.

2) Je moet een KVK nummer hebben wil je je shit kunnen verkopen, dus een inschrijving is nodig a 100 Euro per jaar.

3) De vinyls laten persen a 500 stuks kost dan ongeveer 1000 Euro, maar dna heb je alleen vinyl. Maar je wilt geen 500 persen, maar 1000 want bij 1000 is het pas een beetje winstgeven, dus wat wordt dan zo'n 1700 euro.

4) wil je artwork, wil je labels, wil je covers, white sleeves? you name it, tel maar zo 400 Euro erbij op!

6) dan nog een distributeur vinden die je shit uit wil brengen. Demos sturen, correspondentie. En dan de offerte van hun wel of niet accpeteren, blijft er weinig over.

Meneer Jamesz,

Onlangs heb ik nog contact gehad met Record Industry in Haarlem, dus daar komt ie:

1) Niet waar. RI stuurt wel een formulier op. Als je dan binnen een jaar lid wordt kan je nog "royalties" krijgen. Dat je lid
MOET zijn is onzin.
2) Je moet geen KVK nummer hebben. Is gewoonweg niet waar.
3) 500 stuks is bij RI ongeveer 1300 euro inc. BTW. 1000 stuks verkopen is HEEL VEEL. Lijkt me een beetje voorbarig.
Begin met max 500 en bewaar de laquer. Kan je altijd bijpersen.
4) In de offerte bij RI had je voor 1031 euro Inc. 30o platen, wiite hoes, zwart wit 12"label etc. etc. Het printen en de
hoezen zijn erg goedkoop vergeleken met de rest. Ga je in Full color werken, tsja dan wordt het duur. Helemaal als je
een designer inschakelt.
5) Tsja verzendkosten. Gewoon zelf ophalen, is veel leuker!!
6) Distributie is het belangrijkste punt! Das lastig en daar zijn geen kant en klare oplossingen voor. Je kan beter voor het
persen gaan polsen wie wat wil. Gewoon met stapeltjes langs winkels gaan helpt ook wel!

Olafmol en ik gaan binnenkort persen en ik verwacht dat we daar 1100 euro aan kwijt zijn all in!! dan heb je 300 stuks met witte hoes en z/w 12" label.

Origineel geplaatst door omiel
Ik heb een labeltje, dus ik weet wel wat de kosten zijn en durf dus te zeggen dat jij wel erg ruim rekent.

1) Als je eigen track of die van vrienden hebt moet je het dus gewoon uitbrengen "in eigen beheer" zoals dat heet. Je hoeft dan helemaal niks aan de Buma/Stemra te betalen. Heb je artiesten die bij de Buma zijn aangesloten dan betaal je extra Buma kosten per plaat aan de perser. Deze kosten krijg je/artiest later weer van de Buma terug. Het catalogus nummer geef je op aan de perser die het eventueel weer doorspeelt aan de Buma. Het catalogus nummer stelt verder niks voor, en kost je dus ook niets.

[Jaimie] Ik wilde toen destijds mijn vinyls laten printen in belgie en die zeiden dat je voor het persen een catalogus nummer van buma stemra nodig had, eerder gingen ze niets persen!! en die kon ik alleen krijgen voor 1000 gulden en het vrijgeven van die track namen.
dus ik snap niet hoe een perser dan zonder deze slag jouw vinyls kan persen??!

2) Je hoeft helemaal niet bij de KVK ingeschreven te staan natuurlijk. Je kan ook gewoon als prive persoon platen laten persen en deze weer doorverkopen. Alleen kun je dan geen BTW terugvorderen (en nog veel meer andere leuke fiscale trucken waar ik effe niet verder op in ga). KVK kost overigens 59,94 per jaar.

[Jaimie] ik ben ook gewoon ingeschreven, weet niet precies de jaarlijkse kosten uit mijn hoofd, maar als je iets verkoopt dan lijkt me het logisch dat je een btw nummer hebt

3) voor een eerste release zou ik er zeker geen 1000 laten persen want die raak je waarschijnlijk nooit kwijt. Of je moet echt een supervette plaat hebben gemaakt.

[Jaimie] distributeurs willen vaak niet minder dan 1000 afnemen. Ik zat toen bij NEWS en die doen niets onder de 1000

4) voor de 900,- euro die ik noemde heb je uiteraard een fullcolor labeltje op je plaat, een witte binnehoes en een zwarte buitenhoes. Het "artwork" moet je uiteraard zelf ontwerpen of door een vriend voor een kratje bier laten doen. Als je dit door een profesioneel designbureau laat doen dan kost je dat uiteraard veel geld en dat is nergens voor nodig.

[Jaimie] Het design is geen probleem voor mijzelf te doen, maar de druk kosten zijn enorm. Te overwegen om het te doen, maar wil je dat je 1e release eruit springt dan is het wel het overwegen waard!

5) Het opsturen van 500 stuks vinyl kost 35,- euro ex BTW, maar die had ik al bij de totaal kosten er bij zitten.

[Jaimie] als je je vinyls in tjechie laat persen want in haarlem nemen ze al een jaar geen nieuwe labels meer aan, dan kost het je ongeveer 200 euro!

6) Distributeur vinden die het wil doorverkopen (uitbrengen heb je zelf al gedaan) en een goed netwerk heeft is inderdaad het moeilijkste zoals ik al zei. Demos sturen en correspondentie zijn maar peanuts. Het heeft overigens ook wienig zin om demos naar distributeurs te sturen, die luisteren er waarschijnlijk toch niet naar.

[Jaimie] Ik had toen contact met NEWS en die wilde eerst alle tracks op CD horen, verder is het meer een tijdrovende zaak

Al met al ben je dus een 1200,- euro incl. BTW kwijt (500 stuks). Als je ze allemaal zou kunnen verkopen (je geeft er ook een hoop weg) kun je er een paar honderd euro aan over houden.

[Jaimie] geld eraan over houden is niet de insteek, gelukkig, maar naamsbekendheid, later kun je doorgroeien en hopen dat je je tracks op compilatie cds kan laten opnemen

Het is aan te raden voor je aan zoiets begint je huiswerk eerst eens goed te doen en alles goed op een rijtje te zetten.

[Jaimie] dat heb ik dus een jaar lang gedaan. Wat je vergeet is een publisher. Nu zit ik bij ID-T publishing dus dat moet ook wel geregeld worden.

Als je het op deze manier aanpakt inderdaad wel;
Maar ik denk dat je de kosten een beetje te hoog inschat voor persen;

Op de site van die perserij in tsjechie staat een prijslijst;

500 stuks 140 gram vinyl met black / white label en innersleeve = 500 x 0.95 = 475 euro
Doe daarbij nog de kosten voor de master a 190 euro en je kunt voor een totaal van 665 euro klaar zijn qua persen
Disco sleeves kosten innederland niet zoveel dus die koop je gewoon standaard 500 bij de groothandel, laten we zeggen voor 20 eurocent per stuk = 100 euro. Als je dan een mooie sticker 500 keer laat drukken in nederland die je over de breedte van de plaat plakt kost dat waarschijnlijk ook iets van 100 euro (daar heb ik een adresje voor) nou dan heb je je totaal product dus klaar voor 865 euro.

Dan ga je naar een distributeur en daar probeer je een deal te krijgen voor distributie. Ik ga me voor mijn eigen producties nog niet blauw betalen aan buma stemra kosten. Je hebt standaard al auteursrechten, en als je dat vermeld op het vinyl zet zit je safe. Ik weet dat een aantal labels van rush hour het ook op deze manier doen.

de tracks die je wilt releasen moet je bij Buma Stemra clearen (of hoe ze dat ook noemen). Je moet dus een catalogus nummer eraan hangen bij Buma Stemar bijv. FKR-001 Dit kost dan al 1000 gulden (a 500 euro). Naast het feit dat je ingeschreven moet staan bij Buma Stemra a 50 euro per jaar.
leg uit , waarom heb je die Code nodig voor zo'n bulk centjes ? wat is de functie van deze code ???

das te overkomen :D en trouwens ook volgens mij niet bij wet verplicht! check dat ff na ! want voor zover ik weet kun je onder eigen beheer uitbrengen en ben je dus niet gebonden aan een KvK inschrijving !

Is t niet een beetje grote oplage voor een beginnend label ?
Waarom zou je in godsnaam 1000 plaatjes laten maken met een label waarvan je niet eens weet of iemand op je zit te wachten. ga je voor de winst of voor de Quit ? ga je voor releases van anderen of voor eigen beheer ?

simpel antwoord, NEE gewoon white of black sleeve enz. dan neem je een stikkerlabeler waar je voor je oplage van 100 platen de tracks op print en dan lekker erop plakt ! ik heb hier genoeg van dat soort plaatjes liggen ! met alle respect!
(ja 100 of 500 kan ook, want ik denk echt dat je niet hoger moet beginnen hoor!)
Is te overkomen
Dat bedoelde ik dus, hoe kom je aan je distributeur. Het lijkt me verdomd onlogisch om demo's te sturen naar distributeurs (vooral kleinere !) sorry, maar is het niet logischer om langs te gaan bij de distributeur en je shit te laten horen. vinden ze het leuk dan leggen ze een stapeltje in de platenbak, vinden ze t niks dan zit je met je platen opgescheept !

Ik denk dat je, zoals veel startende ondernemers in het begin doen, iets te groot denkt !
Als je 100plaatjes kunt verkopen van je shit dan mag je blij wezen ! als je dan 100 lekker verkoopt kun je denken aan een extra oplage erbij ! maar ik denk dat je echt niet te snel aan duizend ofzo moet denken.

Back