Philicorda versterken

Hartelijk dank! Dat ga ik vanavond testen!

Nog een klein vraagje: Is het niet wat vreemd dat de massa op zo'n pin wordt gezet??

nee, dit was de gebruikelijkste stekker toen , en dit was de gebruikelijke layout.
werkt ook voor platenspelers, recorders etc .
een kant li/re in, andere kant links/rechts uit, ertussen, in het midden de aarde

Dat is een systeem zoals je nu in bv studiobekabeling (echte studio's dan :)) vindt met 3 geleiders per kanaal: signaal, massa, en afscherming. Dus afscherming van de kabel en massa gescheiden van elkaar. Een echte jongen werkt dan nog met een steraarde ook, maar dat is hier niet echt aan de orde. :)

Het werkt! Wat een sound! Ik stuur 'm door een Marshall JTM60 versterker, clean kanaal met booster voor een crunch, maar denk dat ik m'n amp ook kan boosten door het volume van de phili hoger te draaien, met alle extra ruis erbij dan weliswaar.

Een beetje ruis mag, klinkt vintage :)

Eerst had ik de line-in gebruikt, maar uiteindelijk zat er meer punch in de gewone ingang van de amp, dus heb ik daarvoor gekozen. Vanavond eens wat gitaareffecten ertussen zwieren. Nu heb ik tenminste al reverb en dat klinkt zoooveel beter!!

Nu enkel nog alle kapotte do#en repareren (niet fa#, had me eerder vergist), misschien wat schoonmaken en dan iemand vinden die erop spelen kan :)

Iemand een idee waar ergens in Antwerpen voor die reparatie?

Nogmaals bedankt voor de hulp!!!!

De reverb van de philicorda zelf klinkt ook leuk, dus bij voorkeur die ook laten herstellen.

In antwerpen ken ik alleen forumlid Sonate. Die kan synths herstellen, maar ik weet niet of hij dat alleen voor zichzelf of ook voor anderen doet. (hé heb ik dit nu net niet in een ander draadje ook gezegd? Straks wordt hij overspoeld door aanvragen. :D). Je kan hem altijd eens PM'en (in het Engels).

Als ALLE do# stuk zijn gaat schoonmaken niet helpen. Philicorda is een orgel met divide down techniek. 1 do# wordt gemaakt, en de anderen daarvan "gedeeld". Je klankopwekking zelf is dus stuk voor de do#.

Hehe, dat van Sonate had je ook al tegen mij gezegd, dus da's wel ok. Ik was nog eens aant polsen. Ik zal hem eens PMen. In het engels.

De do#-toetsen spelen allen hetzelfde octaaf, maar de hoogste (de linkse dus) klinkt het luidst, de laagste (of meest rechtse) hoor je niet of nauwelijks. (Of had ik dat tegen jou ook al gezegd?)

Je klankopwekking zelf is dus stuk voor de do#.

en dat is ook niet te moeilijk te repareren
anders in de auto laden en naar musicservicecenter beegden (nl ) of zo rijden.
ze zijn het waard

"ze zijn het waard" hangt natuurlijk ergens, objectief commercieel gezien wel van de prijs af. Philicorda 751's vind je nog wel voor 20€(kringloop) tot 75€. AL zijn er ook al die er meer voor vragen. Ik heb gezien dat de prijs voor de 7500+7600 (buizencorda's, al zijn er oude 751 die ook nog hier en daar een buisje hebben) is wel omhoog geschoten naar een paar honderd euro zag ik, geen idee wanneer dat plots gebeurd is.

Anderzijds, hoe goedkoop een 751 ook is, het is een leuk oud ding waar er alleen maar minder van komen, dus laat hem alsjeblieft herstellen en niet weggooien of laten verkommeren! Hij is ouder dan een minimoog, dus geef hem een eervol tweede leven. Dat mag wat geld kosten. Ik heb er ook ooit eentje van het stort, de voetenbank en de kattenbak (jawel) gered, en dat geeft veel voldoening.

In de stad wonen helpt inderdaad. Hier op de buiten is het minder, al helemaal nu men de groot huisvuil ophaling gestopt is. Nu verdwijnt alles rechtstreeks in de containers van het containerpark, komt het in de kringloopwinkel, of in de grijpgrage handjes van medewerkers van één dezer instituten. En hier is het helemaal erg: als iets naar de kringloop gaat en het werkt niet 100%, gaat het hup het containerpark in.

Resultaat: kringloopwinkel met enkel wat Yoko rommel die toevallig nog werkt, containerpark met prachtige en waardevolle monsterreceivers en dergelijke waar 1 knopje het niet van doet (of men gewoon niet goed mee kan werken door onkunde)... Moest de kringloop ook maar beseffen dat ze voor die kapotte spullen méér geld kunnen vragen dan voor die werkende Yoko...Nee hoor huppa weggooien. :(

Ik heb het verhaal gelezen :)

De mijne ben ik in Ronse gaan halen bij twee oudjes die in een appartementje kleiner dan mijn muziekkamer samenleefde met een hond van aanzienlijke afmetingen. Een van de twee (broers waren het) wilde graag "musiceren in d' academie" en had daarom dat orgel gekocht voor een prikje. Toen "viel hij ziek" en moest hij helaas "'t kliniek binnen" en aldus kwam het in mijn bezit voor 120 euro.

Ik heb nog een vraagje: als ik de powerknop aanzet terwijl ik een toets indruk, hoor ik klank van niets naar 100% volume gaan op 2sec tijd. Betekent dit dat er lampen inzitten?

Die van mij deed net hetzelfde en had geen buizen. Meer nog: veel van mijn apparaten doen het. Het hoeven zelfs geen brakke componenten te zijn, sommigen deden het per ontwerp al zo. Soms bewust (vorm van softstart tegen ploppen), soms als neveneffect van bv grote, traag opstartende elco's (ook al zijn ze niet brak).

Wil je weten of een 751 buizen heeft of niet: openen. Staat er op het plaatje "751t" dan is het sowieso een transistormodel, maar als er "751" op staat kan het zowel buizen als torren zijn. Maar ik dacht dat een 751 met buizen enkel nog een versterker op buizen had, geen klankopwekking. Of andersom... De 7500/7600 is volledig buizen, opwekking en versterking.

Een torren 751 heeft dus ook niet meer die neonbuisjes in de dividers. (of die nog wel?).

Maar een 751 en 752 klinken wel nog steeds vet en smerig! Anders dan een 7500 maar eveneens leuk en "echt". Een 754 klinkt ieler, cleaner, maar klinkt dan weer lekker als een SH-1000 of SH-2000 in sommige settings. Polyfoon dan nog! De dubbelklaviers philicorda klinken...saaier.

geluk bestaat inderdaad.
toch zullen ze steeds zeldzamer worden, gewoon een kwestie van tijd, om nog maar niet te spreken van de moeite/ uren die nodig is om ze op te knappen.
vind 250€ ( of meer) daarom een hele schappelijke vraagprijs voor een goed werkend / opgeknapt leuk en bijzonder buizen-instrument van toch alweer ruim 40 jaar geleden.
los van de enkeling/ de guus geluk die ze bij de bosjes vind langs de straat en piekobello conditie.

We moeten ze in ere houden/terug in ere herstellen.

En dat ze maar geen duizend euro waard worden, want ik heb de mijne onlangs geruild. :)

We moeten ze in ere houden/terug in ere herstellen.

En dat ze maar geen duizend euro waard worden, want ik heb de mijne onlangs geruild. :)
nou waarom niet, zoveel goede nederlandse insturmenten zijn er nou ook alweer niet gemaakt. ( solina/eminent/ synthon / philicorda, dan heb je het wel zo'n beetje gehad dacht ik , oh ja die formants of was dat niet nederlands- electuur).
maar 1000€ zal er niet inzitten, daarvoor zijn ze wat lastig internationaal te versturen. 50 euro daarentegen vind ik ook absurd

geluk bestaat inderdaad.
toch zullen ze steeds zeldzamer worden, gewoon een kwestie van tijd, om nog maar niet te spreken van de moeite/ uren die nodig is om ze op te knappen.
vind 250€ ( of meer) daarom een hele schappelijke vraagprijs voor een goed werkend / opgeknapt leuk en bijzonder buizen-instrument van toch alweer ruim 40 jaar geleden.
los van de enkeling/ de guus geluk die ze bij de bosjes vind langs de straat en piekobello conditie.

Mijne zijn zeker niet in piekobello conditie. Ik heb hier ook geen probleem mee.
De buizen was helemaal stuk toen ik hem vond (nog steeds) en de tor versie werkt. (behalve de D#)
Qua uiterlijk zijn ze allebei walgelijk maar daar lig ik echt niet wakker van.
In mijn optiek word er aan het uiterlijk van instrumenten veel te veel waarde gehecht.

groet,
Maarten

had het ook nog niet over het uiterlijk gehad. met opknappen bedoel ik dat het ding technisch gewoon doet wat hij/ zij geacht wordt te doen. dus toetscontacten electronica gerepareerd, afgesteld, buizen vervangen en afgeregeld en zo.
aanzetten en spelen dus.
als ze er daarbij ook nog eens leuk ( niet perfect of zo perse) uitzien is dat leuk meegenomen toch

Back