platen uitgeven in eigen beheer.

WarmeBakker

Ouwe rot
Hallo,

Tot mijn grote verbazing zie ik nogal eens dat producers platen uit gaan brengen in kleine oplagen in eigen beheer, ze geven daar handen vol geld aan uit om maar weinig opbrengsten tegemoet te zien komen (toch?) .

Wat mij ook verbaast is dat enkele van die producers figuren zijn waarvan ik dacht dat ze bij ID&T de bink waren. Waarom brengt ID&T of andere platenmaatschappijen hun spul dan niet uit op vinyl en CD en moeten ze wanhopig op deze manier hun releases aan de man brengen ?

Is het een gebrek aan talent en ligt het aan de kwaliteit van hun eindproduct ? Of zijn ze moe van het opsturen van demo's langs alle maatschappijen ?
Of heeft platen in eigen beheer uitbrengen bepaalde voordelen ? Bij een platenmaatschappij heb je er zelf toch weinig beslommeringen aan en krijg je toch netjes je royalties ?

Of 'werkt' het huidige systeem met de huidige platenmaatschappijen niet goed ? zitten daar allemaal figuren die alleen platen van hun vriendjes uitgeven en andere getalenteerde mensen geen kans geven ?

ben benieuwd,

groetjes, R & B from Amsterdam.

Laatst gewijzigd:
Waarom beginnen mensen überhaupt met muziek maken! Waarom nemen ze al die moeite om apparatuur te kopen en muzieklessen te nemen, als er al mensen zijn die dat doen?

Sorry kon het niet laten.

Je vraag is simpel te beantwoorden. Je wil het ZELF doen. Sommige mensen zien het publiceren van platen in eigen beheer als "leuk" en krijgen daar voldoening uit. Deze mensen zijn meestal ook de mensen die kotsen op bedrijven als ID&T e.d. Ik zou persoonlijk nog niet dood gevonden willen worden op een ID&T feest, en die kans is er altijd, bij ID&T feesten!!!! SLikkerdeSNuif....Hik... ;)

DAt mensen als Prince en George Micheal in grote conflicten komen met hun platenmaatschappij zegt natuurlijk ook al wat. Het is niet altijd hosanna om bij zo'n club te horen...

Er zijn toch nog meer labels behalve ID&T, b.v. de talloze sublabels van Midtown, Moxmusic, etc.
die labels zijn toch wel o.k. ? en dan krijg je toch comfortabel royalties ?

benieuwd naar jullie input.

weetjewel hoeveel demo's die labels en labeltjes opgestuurd krijgen? tientallen per week...... je moet wel belachelijk goed zijn wil je eruit gepikt worden....dus is het sneller om het gewoon zelf te doen.....klaar is klara......zit je ook niet met al dat gezeik van zo'n label...... en royalties..haha....vergeet dat maar, dat valt erg mee..tenzij je toevallig een mega-klapper maakt.....maar dat kan volgens mij alleen met kaas-trenzzzz..vergeet niet dat met de meeste dans-muziek een wereldwijde verkoop van 5000 12"es al een hit is...

Re: platen uitgeven in eigen beheer.

Origineel geplaatst door WarmeBakker

Is het een gebrek aan talent en ligt het aan de kwaliteit van hun eindproduct ? Of zijn ze moe van het opsturen van demo's langs alle maatschappijen ?

Wat dacht je van "just the love for the music" ?

Ik denk dat de meeste van ons muziek maken omdat ze het een roeping vinden...niet om geld
mee te verdienen. (Is dat wel zo, dan raad ik je aan te gaan maken: A) Kaas-Trens, B) Skihut pulp,
C) ECHT heel goed en orgineel te zijn :)
Maar goed...daarom is het leuk om je eigen tracks op vinyl te krijgen !!
En er zijn volgens mij ook genoeg "bekende" producers die getekend hebben bij
een label met een bepaalde stijl, maar die ook andere tracks in een andere stijl willen uitbrengen.

equate.

Ik vind het zelf het makkelijkst en veiligste om het in eigen beheer te doen.

Geen vage contracten, je verdient er gemiddeld per plaat het meeste op, geen Stemra afdracht, controle over het eindproduct, je behoud de rechten over je eigen muziek.

Zelf verdien ik per persing van 500 exemplaren ongeveer 850 euro wat genoeg is om leuke spulletjes kunt kopen.

En het is natuurlijk leuk om directeur van je eigen platenlabel te zijn. ;)

Die subs van MidTown en de kleine independents geven weinig tot geen royalties. Het geld zit'm in licensering aan derden. Dus als tune voor een TV programma, of voor op een verzamel CD. Dan krijg je via de Stemra je geld. Niet van je label. Daar kan je als kleine jongen nog best een boterham mee verdienen, al moet je dan wel commercieel ingesteld zijn een geen gekke dingen gaan doen.

Voorbeeldje....Die CD van Kruder & Dorfmeister (K&D Sessions) of die van Moby (Play) zijn ZO ONTIEGELIJK VAAK gebruikt in TV programma's en commercials. Die gasten worden daar slapend rijk van. Nu verkopen ze ook natuurlijk heel veel albums maar er zijn genoeg gasten die geen albums verkopen maar toch geld verdienen aan zo iets.

uitbrengen

uitbrengen

Zelf heb ik erg veel uitgebracht via titelcontracten bij Ramshorn, vooral hard spul, dat gaat op zich vrij netjes, ik krijg royalties van Ramshorn én van de BumaStemra. maar niet echt veel, meestal net genoeg om aankopen eruit te halen of het bumastemra inschrijvingsgeld hehehe.

Het bedrag dat sensoryoverload verdient op een serie van 500 persingen vind ik veel, klinkt erg aantrekkelijk inderdaad.

Ik vroeg mezelf eea af omdat ik binnenkort wat nummers wil (laten) uitgeven waar Ramshorn kwa stijl niets mee kan (deephouse). en ik vroeg me af of ik dat in eigen beheer moet doen of dus demo's sturen. vandaar de nieuwsgierigheid.

groetjes, R & b .

Re: uitbrengen

Re: uitbrengen

Ik vroeg mezelf eea af omdat ik binnenkort wat nummers wil (laten) uitgeven waar Ramshorn kwa stijl niets mee kan (deephouse). en ik vroeg me af of ik dat in eigen beheer moet doen of dus demo's sturen. vandaar de nieuwsgierigheid.

groetjes, R & b .

als je het leuk vindt kan je ook es wat tracks naar Tim (Nolet) of mij sturen..... we zijn bezig met het opstarten van eigen label genaamd SPRING Collective ( www.expansions.nl/filez/browse/democd/ ) waarmee we ons voor een groot deel met (deep)house gaan bezighouden..... onze eerste 12" release komt er binnenkort aan, en de 2 tracks die daarop staan krijgen erg goede feedback van (internationale) DJ's die ze al op CD-R hebben...voor zover ik weet is er in NL nog niet echt een goed label qua deephouse releases momenteel....dusse... tis allemaal wel for the love of it, dus verwacht geen professionele toestanden ed ;)

Olaf

Er zijn toch nog meer labels behalve ID&T, b.v. de talloze sublabels van Midtown, Moxmusic, etc.
die labels zijn toch wel o.k. ? en dan krijg je toch comfortabel royalties ?

benieuwd naar jullie input.

mox is al lang failiet...dat even ter zijde..

de rede waarom ik bv een label opstarte voor mezelf.. ging maar om 1 ding.........artistieke vrijheid + ik wil niet genaaid worden

Origineel geplaatst door sensoryoverload
En het is natuurlijk leuk om directeur van je eigen platenlabel te zijn. ;) [/B]

... iets heb ik verkeerd gedaan!! :stupid

Maar ach, jij hebt een half jaartje meer levenservaring.. (en WEL de juiste keuzes gemaakt..=( )

:halleluja

mijn voornaamste 2 redenen om dit te gaan doen zijn als volgt:

1) alle afspraken die gemaakt worden, worden alleen met mijzelf gemaakt. ik ben dan niet afhankelijk van een andere organisatie.

2) Ik wil zelf bepalen wat er gereleased wordt. Wat IK mooi vind en niet wat men denkt te verkopen.

i wanna know....

i wanna know....

En hoe doen jullie dat dan met de distributie? Waar raak je je platen kwijt? Rijd je van hot naar her in het weekend?
Stuur je nog promo's naar bekende namen?...

Re: i wanna know....

Re: i wanna know....

Origineel geplaatst door Ferric
En hoe doen jullie dat dan met de distributie? Waar raak je je platen kwijt? Rijd je van hot naar her in het weekend?
Stuur je nog promo's naar bekende namen?...

je geeft zelf al de antwoorden ;)

Van hot naar her rijden lijkt me niet echt handig. Je moet gewoon een distributeur zoeken die zich met jouw muziekstijl bezighoud en die de platen weg kan zetten door europa en eventueel daarbuiten.

80 procent van mijn platen gaan direct naar http://www.k-hole.nl .
De rest is losse verkoop op feestjes en voor de weggeef.

Zelf alles los verkopen op feestjes en in winkels is de eerste twee keer wel leuk maar daarna ben je dat gesjouw wel zat.

Maar als je CD's /platen uitgeeft in eigen beheer, dan neem ik aan dat je wel ingeschreven bent bij Buma/Stemra. Of doe je helemaal alles zelf op de gok?
Dat vraag ik, omdat er anders geen bescherming is op je artiestennaam, en de namen van je tracks,- en je tracks zelf.

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Maar als je CD's /platen uitgeeft in eigen beheer, dan neem ik aan dat je wel ingeschreven bent bij Buma/Stemra. Of doe je helemaal alles zelf op de gok?
Dat vraag ik, omdat er anders geen bescherming is op je artiestennaam, en de namen van je tracks,- en je tracks zelf. Iederere slechterik kan het dan gewoon kopieren zeg maar.

Lijkt me niet. Je mist dan alleen de macht van een grote organisatie die je kan helpen als het mis gaat. Als ik het goed heb is je werk altijd beschermd als je het zelf kan bewijzen dat het van jouw komt en niet gejoept is. Want ook al zit je bij Buma/Stemra dan kan je werk nog steeds gejat worden en in Peru uitgegeven worden en geen hond die erachter komt tenzij je toevallig daar op vakantie bent en het gedraaid wordt. En dan nog mag je aan een peruaanse rechter uitleggen hoe het nou zit en loop je nog steeds de kans achter het net te vissen. Maar dan heb je waarschijnlijk wel een advocaat die door Buma/Stemra betaald wordt naast je staan.

En hoe dat met eigen beheer zit weet ik ook niet precies maar kan me wel voorstellen dat het boekhoud gedeelte en rondsleuren met releases geen pretje is. Eigenlijk zou daar een landelijke stichting of zo voor moeten zijn die beginnend talent op dat vlak helpt want ik kan me voorstellen dat die know-how van wat te doen best wel tricky is en lijkt me 10x een beter iniatief dan FRS die zegt van douw die CD's van je maar bij ons in het bakkie en als je geluk hebt krijg je er wat voor terug.

Copyright heeft iedereen die een muziekje verzint. Dat is lachen! Als je je bij Buma aanmeldt, dan heb je tenminste een juridische poot om op te staan. De Peruaanse rechter vertel je gewoon dat je werken internationaal auteursrechtelijk zijn beschermd.
Als je niets hebt om op te staan kan elke jodokus op de straathoek alles van je jatten. Je arteistennaam, je werken, je tracks, alles. En als je vertelt dat je het er niet mee eens bent, want je hebt immers copyright!, dan stuurt ie gewoon een knokploeg op je af [wat heb ik toch een fantasie he..;) ]

Sorry Naton, maar jij hebt het niet helemaal begrepen. Buma/Stemra doet in principe niets meer dan geld innen (en aan jouw uitbetalen als het goed is) voor jouw uitgevoerde of gereproduceerde muziekwerken. Je kan dat ook zelf doen, maar dat is inderdaad onbegonnen werk omdat je niet weet waar jouw muziek overal op de aardbol ten gehore wordt gebracht. Je muziekale werken en artiestennaam e.d. zijn in principe altijd al automatisch door het burgerrecht beschermd. Daar heeft Buma/Stemra in feite niets mee te maken.

Als je iets uitbrengt in eigen beheer betekend dat alleen maar dat je Buma/Stemra niet de opdracht geeft om het geld voor uitvoering of reproductie voor je te innen. Als je iets op plaat of cd wil laten zetten dan moet de perser van Stemra toestemming krijgen om het door jou aangeboden product te reprduceren. Daartoe vul je een formuliertje in waarin je aangeeft bij wie het copierecht van de muziek ligt (meestal jezelf) en dat diegene er mee accoord gaat dat er een x aantal cd's o.d. gemaakt worden.

Back