Hoe bekom je dit breed geluid ??

kupfer_m

Stamgast
Hallo,

Ik vroeg me af hoe je zo'n breed gitaargeluid krijgt zoals
in het bijgevoegde fragment van Porcupine Tree ?

Merçi,
Jim

Attachments

• strip the soul.mp3
    622,6 KB · Bekeken: 112
Misschien niet het antwoord dat je wilt horen, maar , leren mixen !

Ik ben geen kei in het mixen van tracks dus misschien dat andere forum member wat dingen voor je kunnen voorkauwen? Ik kan me voor de geest halen dat de mixes van Raphie ook lekker breed/stereo klinken

voorbeeld

2 maten alles gewoon kaal in het midden.
snair 1 keer midden gepanned, gitaar 1 keer midden gepanned. Lead kaal.

2 maten breed
snair dubbelspoors. links en rechts met een kleine verschuiving tussen de twee. Anders hoor je hem nog steeds in het midden. + reverb.
Gitaar dubbelspoors, zelfde verhaal met verschuiving.
Lead met chorus.

Succes ermee!!

Attachments

• panning voorbeeld.mp3
    378,1 KB · Bekeken: 111
En als je dan ff doorgaat op deze manier, met wat meer gitaren etc etc... dan krijg je dus toch best een breed beeld.

En nu stop ik maar, zometeen maak ik er nog een hele track van. Ga ik zingen enzow haha :D

Attachments

• panning voorbeeld1.mp3
    489,3 KB · Bekeken: 108
Hallo,

Ik vroeg me af hoe je zo'n breed gitaargeluid krijgt zoals
in het bijgevoegde fragment van Porcupine Tree ?

Merçi,
Jim

Zo breed is dit nu ook weer niet.

Je begint bij de bron. Al je de gitaar in gaat spelen, maak dan je gewenste preset (pedaaltjes/rack/amp) al zo goed mogelijk. Heb je stereo effecten, neem die dan ook stereo op. Werk je met amp/mics, gebruik dan meerdere mics, dynamische direct op de speaker, condensators op een paar meter. Let wel op je fase, dus houd de regels aan van de afstandsverhoudingen. Daar kun je via Google wel meer over vinden.

Als het niet dik genoeg is, neem de track dan nog een keer op, of zelfs meerdere keren. En verder idd fase, delay, chorus, alles wat je tot je beschikking hebt. Maar dat doe je dan pas tijdens het mixen, anders kun je ook veel verkloten.

Recentelijk een DVD gezien over een opname, die maakten gewoon een aantal dubs, tot het resultaat bevredigend was. Je kunt ook verschillende takes daarna combineren, kijken welke het beste bij elkaar passen.

Maar nogmaals, begin bij de bron, je opname(s). Als die niet goed zijn, zal het ook niet goed worden.

P.S. Jammer dat we geen sterren en kleurtjes meer hebben! Mijn 1.000ste post. Heb ik ook meer dan 7 jaren over gedaan.:mega:

Alvast bedankt voor de reacties !

bassio schreef:
2x opnemen en links en rechts pannnen.

Is dat ook mogelijk met 1 mono track 2 keer te gebruiken, de een links en
de andere rechts ?

Unic schreef:
2 maten breed
snair dubbelspoors. links en rechts met een kleine verschuiving tussen de twee. Anders hoor je hem nog steeds in het midden. + reverb.
Gitaar dubbelspoors, zelfde verhaal met verschuiving.
Lead met chorus.

Dat verschuiven tussen links en rechts, doe je dat met een delay ?

Groeten,
Jim

als je 2 takes maakt verschillen ze net iets, klinkt wel beter.
2 mono takes.

Alvast bedankt voor de reacties !

Dat verschuiven tussen links en rechts, doe je dat met een delay ?

Groeten,
Jim

Nee. als bijv de linksgepande toon precies op de derde tel begint dan laat je de rechtsgepande toon net even wat later starten. Dan krijg je het stereobeeld te horen bij twee dezelfde geluiden.
Zijn de geluiden in beginsel verschillend, dus de fase is totaal anders (denk aan een saxofoon en een gitaar bijv) dan hoef je niet te verschuiven. Ze zullen dan zo wie zo stereo klinken.

Ik zou zeggen. Probeer het eens uit in je sequencer. En ja, dit is dus voornamlijk een truuk om in je sequencer te gebruiken.

succes1

heuh? ik snap je niet helemaal Unic. Als de rechtsgepande toon iets later start dan de linksgepande toon (beide mono dus), dan heb je toch met een delay te maken? Hetzij door het rechterkanaal door een delay unit te gooien, hetzij door het audiospoor enkele ms naar rechts te verschuiven....?

Bovenstaande geldt natuurlijk alleen bij 1 mono take... bij 2 mono takes heb je automatisch te maken tijdverschil omdat je nooit exact 2 keer hetzelfde speelt.

heuh? ik snap je niet helemaal Unic. Als de rechtsgepande toon iets later start dan de linksgepande toon (beide mono dus), dan heb je toch met een delay te maken? Hetzij door het rechterkanaal door een delay unit te gooien, hetzij door het audiospoor enkele ms naar rechts te verschuiven....?

Bovenstaande geldt natuurlijk alleen bij 1 mono take... bij 2 mono takes heb je automatisch te maken tijdverschil omdat je nooit exact 2 keer hetzelfde speelt.

Je speelt natuurlijk live:) Daar kwam ik wat later achter. Mijn voorbeeld is dus in een sequencer of wavediter etc... In jou geval is een delay een prima middel om het in 1 keer live te doen. Beter naar mening is om 1 keer de basispartij mono opte nemen om deze achteraf stereo te zetten. En dan op de manier zoals ik vertel met die kline verschuiving.

Maar dit is mijn manier van werken. Ik zou zeggen ga eens lekker knoeien en prutsen met de verschillende genoemende methodes hier. :dj:

Volgens mij kun je met diverse "stereo-FX" faseverschillen en andere ongewenste mono-incompatibiliteitsproblemen krijgen. Als je dan toch live een instrument inspeelt, dan kun je door middel van mid-side recorden ook een mooi stereobeeld krijgen. Maar in dit geval dus volledig compatible in mono.

Back