bumastemra vraagje

Muzikofiel

Ingeburgerd
Ik vroeg me af of dit een probleem is:

Ik heb binnekort mijn site online met een aantal werken die te downloaden zijn tegen betaling. Op dit moment ben ik wel al lid van Bumastemra maar nog niks geregistreert, aangezien er toch nog niets van op radio/tv van is. Bovendien mag ik me werk niet meer tegen betaling aanbieden op mijn site wanneer ik het wel bij buma registreer.

Is het dan mogelijk om de werken nu gewoon tegen betaling aan te bieden, en op het moment dat het serieus dreigt te worden je ze pas bij bumastemra laat registreren? (of bij een andere, zoals creative commons bijv) Om er voor te zorgen dat dingen niet gejat worden registreer ik het vanzelfsprekend middels onderhandse akte dan even bij de belastingdienst.

Is dat mogelijk?

je mag sowieso niks zomaar aanbieden als je lid bent, of die tracks nou geregistreerd zijn of niet.
Waar neem je niet zelf even contact met ze op ?
Je bent toch al lid, dus je komt er niet meer onderuit, of je lidmaatschap opzeggen.

Minimum voor downloads was volgens mij 6 cent per download voor de auteursrechten, dus dat is niet veel.

Ik zou ze gewoon onder een pseudoniem als betaalde download aanbieden en die kut b/s pas inschakelen op het moment dat je op de radio komt en in de winkel ligt etc. Sowieso zonde om je uberhaupt aan te melden als er nog geen reden toe is, want je kunt met terugwerkende kracht je geld voor het kalenderjaar krijgen als je opeens een hit hebt volgens mij.

laat die hele buma toch op het dak gaan zitten. gewoon opzeggen totdat de hit er is en dan lid worden. spaart een boel rompslomp en geld.
zelfde probleem krijg je dadelijk als je een cd'tje met je eigen nummers wilt laten persen.
kom op je bent michael jackson toch niet ( want dat is waar de nederlandse centjes via buma naar toe gaan grotendeels ) ( en naar jenny lederhose )

Nou, ik als releasende artiest heb anders wel veel aan de b/s gehad de afgelopen 10 jaar hoor.
Handige dingen als voorschotten op auteursrechten kunnen krijgen (via uitgever), en geld van buitenlandse cd's ontvangen (stemra) :mega:
Ook van radio uitzendingen ontvang ik buma. Hoef ik niks voor te doen, dat regelen hun.

Daar hoef je echt geen michael jackson, jeugd van tegenwoordig (buma in me zak) of tijs verwest voor te heten. Een familielid van me verdient via buma auteursrechtengelden aan de uitzending van zijn liedjes voor een kinderprogramma van de VPRO. Die heet ook geen john ewbank of iest derglijks.

@ Niel, wanneer word je dan uitbetaald door de b/s als je released?
Ik heb agelopen jaar tracks op ongeveer 18 digi eps en like 7compilatie cds uitgebracht, maar ik vraag me altijd af wat dan het nut is om me in te schrijven, is dat lonend?
(Sorry voor het kapen van die topic :P)

Als je op cd's komt loont het zeker !
Mocht je nog geen lid zijn dan neem ik aan dat je een verklaring hebt moeten tekenen dat je geen lid bent van b/s of een dergelijke organisatie en je meer royalties hebt geregeld in je contract ? (vanwege het gebrek aan auteursrechtengelden).
Anders heb je kans dat anderen die wel lid zijn jouw tracks registreren en er met jouw auteursrechtengelden vandoor gaan.

Afrekeningen gebeuren 4x per jaar, waarvan in heel en halfjaarlijks geld van binnenlandse persingen komt. Andere afrekeningen zijn oa. buitenland.

Ik wist niet dat je er sowieso aan vast zat, ookal is het er niet geregistreert. Maar ik sta daar met mijn echte naam, en werk onder een artiesten-naam, dus in dat geval kom ik er dus nog even goed mee weg dan:P En als het dan serieus word, kan ik het altijd onder mijn eigen naam registeren, alleen mag ik het dan niet meer verkopen. Maar dat boeit op dat moment niet echt meer, aangezien het dan toch al serieus is. right?

Ook trouwens aan het kijken naar alternatieven, VillaMusicRights is een leuke, maar het ziet er alleen niet uit

uitvoerend artiest en auteur zijn twee verschillende dingen hé.
Neem aan dat je dat weet ?

Ja, maar in hoeverre heeft dat te maken met wat ik wil gaan doen? Ik kan toch gewoon eerst onder pseudoniem het werk "bekend" maken, en vervolgens als platenmaatschappij oid het wil uitgeven het bij buma inschrijven?

Ik denk er in ieder geval ook aan om mijn lidmaatschap op te zeggen

De medewerker die ik sprak gaf aan dat het eigenlijk alleen nut heeft lid te worden van BS als je muziek via radio of tv airplay krijgt.
Want?

@Hyde Ik denk er in ieder geval ook aan om mijn lidmaatschap op te zeggen
Waarom?

Ik vind het maar raar dat B/S de eigenaar/originele maker, kan dwingen tot een bepaalde vergoeding als men uit eigen zak betaalt cd's.......... verkoopt.

Je geeft ze toestemming om bij anderen te incasseren niet bij de eigenaar/ originele maker. Rare shit.

Laatst gewijzigd:
het heeft daarom dus alleen zin als ook anderen (labels, tv, radio, dj's op feesten, andere bands) met je muziek aan de haal gaan.
Ben je zelf de enige die er iets mee doet, dan heeft het minder zin om lid te worden.
Mocht er plagiaat plaatsvinden dan heb je wel meer backup als je lid bent van b/s en daar je werken geregistreerd staan.

Back