Mastering in Reason of Cubase

Filthstift

Ingeburgerd
Hallo forumlezers/schrijvers,

Ik ben al een tijdje bezig met het maken van muziek.

Nu maak ik gebruik van Reason die gerewired staat met Cubase. Dat verloopt allemaal prima.

Meestal masterde ik mijn muziek binnen Reason, maar toch vind ik het nog niet echt helemaal op en top klinken. Het klinkt echt "Reason" zeg ik altijd.
Ik heb ook nog nooit echt een nummer afgemixt met Cubase en wil mijn huidige nummer nu echt toegankelijk maken voor elk medium. hij moet dus perfect klinken op elke cd-speler/ipod enz.

Nu is mijn vraag hoe ik het beste kan masteren.
Als ik bv. een Malstrom maak dan bouw ik daar meestal gelijk een EQ, Compressor en Reverb aanvast binnen Reason.
Maar nu wil ik alles in Cubase masteren. Kan ik dan het beste alleen een Malstrom maken en de EQ van cubase gebruiken bv.?
Of kan ik alles in Reason masteren per kanaal en daarover heen nog eens masteren in Cubase.
Wat is de beste methode...En hoe doen anderen dat eigenlijk?

Graag hoor ik jullie mening.

Groet,
Filthstift :mega:

In Reason afMIXEN en in Cubase Masteren...

Het moet al redelijk ok klinken voordat je het nogmaals door Cubase gaat halen.
Daar krijgt de track pas zijn echte dynamiek. Maar ik zou gewoon blijven werken zoals je in Reason doet en dat aftoppen met een vleugje cubase mastering

(Tip: Gebruik de izotope eens...)

Afmixen kun je gewoon in Reason doen. Tenzij je echt hoort dat een filter anders klinkt dan via een ander programma. Pas dan kun je voor die sound overstappen. EQ, filtering, effecten etc, zijn manieren op geluiden op te bouwen en te verbouwen, wat dus prima in Reason kan. Wellicht dat je het eindresultaat naar Cubase kunt sturen, zodat je net wat andere FX en bewerkingen per track toe kunt passen. Maar op zich zou je in Reason ook al een heel eind moeten kunnen komen.

Als je je muziek echt "Reason" vind klinken kun je misschien iets meer layeren en flink met EQ en filters werken. Misschien is het handig om een voorbeeldje te posten zodat we wat gerichter feedback kunnen geven.

Reason is niet mijn ding maar als je het rewired naar Cubase (of iets anders) dan kan je wel meer FX en outboard spul gebruiken als je dat wilt. Dat is zowel een voordeel als nadeel.

Thanks voor de comments.

Wat kan ik precies met izotope doen? Is dat een plugin in Cubase?!?

Het is me al aardig gelukt om het niet meer zo reason te laten klinken door een paar layers apart in cubase te masteren. Dat is het voordeel van rewire. Je hoort gelijk resultaat.

Ik heb gister al een chille bassline gebouwd en moet nui nog wat meer effecten toepassen om het geheel wat meer inhoud te geven.

Als dit nummer af is zal ik hem hier sharen. Ik hou er niet zo van om een half nummer te sharen en zal hem dus posten als deze naar mijn gevoel af is.:mega:

Back