Echo/Gate clap maken met Cubase

Intuition

Nieuwkomer
Misschien stel ik deze vraag in de verkeerde rubriek, maar alle geruime tijd ben ik opzoek naar het maken van een zogenaamde Echo clap.
Wat ik bedoel is dat je vaak bij trance tracks een clap hoort in de beat die zich op de maat van de bpm herhaald.

Mijn vraag is hoe je van een simpele clap sample een echo clap kan maken.

helaas heb ik even geen voorbeeld, maar ik denk dat de kenners onder ons wel weten waar ik het over heb.

Graag zou ik een antwoord willen weten op mijn vraag....
gebruikt men hier een softsampler voor ??? zo ja welke....
Of is dit ook anders te realiseren ????

Gr. Intuition.
:doei:

multi tap delay

doe anders een snippet of youtube filmpje met een fragment?

Misschien stomme vraag hoor... maar waar vind ik die ???
en moet ik verder nog iets selecteren of werkt dit anders ???

Ok ga ik proberen...
jullie horen wel of het lukt.... bedankt voor deze info alvast...
Zou dit echter ook via een softsampler zoals halion kunnen ???

heeft niks met de sampler te maken maar met de effects die je erop zet...

Misschien stomme vraag hoor... maar waar vind ik die ???
en moet ik verder nog iets selecteren of werkt dit anders ???

Je hebt Cubase, daar zit standaard al een een delay-effect in. Dit kun je synchroniseren aan het tempo (dus dan geeft 'ie het niet meer in milliseconden weer). Kies dan als tempo 3/16 (of 1/8. - dit is identiek. De punt achterop duidt aan dat de helft van die nootlengte wordt gepakt en er achter aan wordt geplakt).

Bikkel's link laat helaas geen screenshotje zien, maar vertelt wel precies waar het over gaat.

attachment.php

Dit laat gewoon een normale echo horen; als je het verschijnsel bedoelt waarin de clap "teruggezogen" wordt, da's inderdaad reverb erop en dan die reverb sidechainen (hiermee wordt het volume even gereduceerd waardoor het klinkt alsof er een echo komt). Sidechaining, daar zijn ook genoeg tutorials voor, dus even zoeken is wel een idee. Anders kun je het ook gewoon in de sample zelf inbakken door met een wave-editor aan de gang te gaan.

Attachments

• cubase4duckeddelay_l.jpg
    cubase4duckeddelay_l.jpg
    61,6 KB · Bekeken: 110
je bent geweldig voor deze uitleg... met screenshot zelfs..... Ja ik bedoel inderdaad dat de clap wordt herhaald en terug gezogen.... dus de klap klinkt steeds verder weg....en lijkt ook op een soort echo. Aangezien ik nog super veel moet leren in cubase heb ik daarom deze vraag hier gesteld.... Zo ben ik ook nog opzoek naar een makkelijke manier om normale .wav files via mijn midikeyboard te spelen. Heb Steinberg Helion geinstalleerd, maar werkt niet helemaal zoals het moet geloof ik....
Dus moet nog een goede softsampler hebben die ik wel kan gebruiken om bijv. vocalen aan mijn track toe te voegen....

Maar super bedankt voor je uitleg....ben er erg blij mee...ga het direct proberen...

Cubase heeft audiotracks, daar heb je echt geen sampler voor nodig, daar kun je gewoon vocalen in draggen en droppen. Een sampler ga je echt pas nodig hebben op het moment dat je zelf een drumkit wil bakken of zo of opgenomen samples in toonhoogte wil aanpassen; vocalen worden meestal gewoon zoals ze zijn afgespeeld.

Als ik jou was zou ik me een "behind the manual" boek gaan halen om het even op m'n gemak door te kijken, de handleiding is vaak niet echt leuk leesvoer voor dit soort dingen.

of zo of opgenomen samples in toonhoogte wil aanpassen; vocalen worden meestal gewoon zoals ze zijn afgespeeld.

.

In sommige tracks hoor je vocalen vrij snel herhaald weergegeven, en daarom ben ik juist benieuwd hoe ze dat creeren.
Vooral in de wat oudere classic trance platen komen deze samples voor.
een voorbeeld kan ik zo niet echt opnoemen.... maar het gaat als volgt... ti ti ta ta ta tata taaaaa!!!!!

misschien begrijp je mijn bovenstaande tekst niet...begrijpelijk hoor... alleen ik heb hier zelf denk ik een creatie voorbeeld van in mijn hoofd, tenzij we op de zelfde golflengte denken.....

Ik zal anders wat vocal voorbeelden zoeken voor de claps en de vocalen die ik ook wil gaan gebruiken....
Dan heb je misschien een beter beeld bij het geen wat ik hiermee bedoel.....

moet je ff de vocal slicen....
bv met GURU.

Of recycle, kontakt 3 kan dat vast ook wel

Ondanks alle pogingen lukt het me niet om de Sidechaining uit te voeren.
Heeft iemand misschien een complete sample hiervoor, zodat ik die op tempo kan brengen.... Wordt mij gewoon iets te ingewikkeld.... ben een beginner, dus jahh wil direct alles weten...en dat gaat natuurlijk niet.....

Maar goed ik hoop dat iemand mij kan helpen met die clap Sidechaining

groetjes,
Intuition.

Ik kom helemaal geen Sidechaining plugin tegen in sx3, denk dat ik de verkeerde versie gebruik, of moet ik hem ergens downloaden als plugin ???
Of kraai ik nu helemaal onzin uit mijn nek...????

Ok ik ga wat geks zeggen, type www.google.com in je adresbalk en type vervolgens sidechaining wiki, je krijgt dan een wiki pagina die als goed begin kan werken. Je kan niet verwachten dat mensen je even het hele principe van sidechaining gaan uitleggen en nee het is niet een magische knop ergens in een preset.

in cubase sx3 gaat dit inderdaad anders.

met bv de compadre of crunchessor via een quadro buss

1.add group channel ipv stereo pak je daar quadro
2. waarschijnlijk in jou geval meot je nu: duplicatie track van je kick
3. stuur deze naar L/R achter van je quadro buss
4. pak nu de clap waar je dit op toe wilt passen en doe daar een reverb op(lange)
5. stuur deze naar L&R voor van je quadro buss
6. tot slot moet je de input key van je compressor aan zetten korte attack en release? en draaien aan die treshold.

lukt het niet? roep maar

gr

Back